النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: هل نظام mikrotik يغنى عن الروتر لو ركبته على جهاز بينتيوم 2 او 3 وشغلته 24 ساعه

عضو

هل نظام mikrotik يغنى عن الروتر لو ركبته على جهاز بينتيوم 2 او 3 وشغلته 24 ساعه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    منذ فتره كنت قد عزمت على تكوين شبكه وشراء روتر جيد وهو اما سبيد تاتش او 3 كوم ولكن لظروف طارئه حدثت منذ قليل صرفت من تمن الروتر والاجهزه الى كنت عهاشتريها ومس فاضل غير 300 جنيه عمى
    المهم سمعت وقرات كتير على نظام mikrotik وانه لو ركبته على جهاز ممكن يحل محل الروتر
    وانا اتجول فى السخاوى وجدت محل فى احدى العمارات بيبيع كيسات كمبيوتر قديمه مستعمله وبيقول انها استعمال خارج وعامل عروض كان افضلهم لكيسه مش فاكر بياناتها بالظبط لكن كان تمنها 215 جنيه طبعا من غير شاشه
    هل لو جبت الكيسه دى وظبتها مراوح وكروت شبكه وركبت عليها نظام mikrotik هل اقدر اخد منها واوزع للسويتشات واستغنى عن الروتر نهائى على الاقل لمدة شهرين لحد ما اجمع فلوس روتر زى 3 كوم
    هل الخدمه هتكون جيده ومفيهاش تقطيع ولا اعطال وهل هيه صح الا غلط من البدايه

لو الحكايه تنفع ارجوا التكرم والتوضيح اكتر ما هو المطلوب منى لكى يتم الشغل على اكمل وجه من حيث امكانيات الكيسه الحد الادنى والحد الافضل ليها واى اصدار من النظام افضل وايه النظام بالظبط

تانى شئ لما نظام ميكروتك بفلوس ومش مجانى ووفيه نسخ موجوده تقريبا متكركه او مجانيه او اى شئ هل لما اشغله بعد فتره هيقولى المفتاح ده مسروق ويجب شراء البرنامج زى الكاسبر كده ولا لا

واشكركم جدا وااتمنى للجميع التوفيق
    كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان على الميزان حبيبتان الى الرحمن
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    :D

عضو

رد: هل نظام mikrotik يغنى عن الروتر لو ركبته على جهاز بينتيوم 2 او 3 وشغلته 24 ساعه

لا أدري عن نظام mikrotik هذا ..

لكن توجد توزيعات لينوكس مصممة بأحجام صغيرة لتعمل على أجهزة حاسب قديمة كراوتر ..
    أيضا أي توزيعة لينوكس تسطيع تشغيلها كراوتر .. لكن ستحتاج للبحث قليلا عن الطريقة لأنني لم أجربها ..

بالنسبة للأداء .. لا تتوقع أن يكون الحاسب الآلي مثل الراوتر .. لكن يمكن أن يؤدي الغرض لفترة معينة

عضو الصورة الرمزية a_baidak

رد: هل نظام mikrotik يغنى عن الروتر لو ركبته على جهاز بينتيوم 2 او 3 وشغلته 24 ساعه

اخى العزيز الميكروتيك يغنيك كل الغنا عن الروتر نهائى لانه يعطبر رورتر هوه من ضمن توزيعات اللينكس بس بفلوس

وفيه انواع منه روتر بورد ديه عباره عن روتر عادى جدا بس ميكروتيك

طبعا ده بفلوس اللينسس بتعته 6 ب 250 دولار

اما عن البرنامج المجانى او المكرك وهوه يعمل كفاءه عاليه

جربه وان شاء الله مش هتندم ولو عاوز شرح عنه وشرح ازاى تستغنى عن الهوت اسبوت بتعته وتشتغل عادى وتتحكم فى السرعات والكاش تحت امرك
    لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

سبحان من يسبح الرعد بحمده والملائكة من خيفته

عضو

اشكركم جدا واشكرك اخى a_baidak
    وبالنسبه للنظام انا ممكن انزل كتب ليه وافهمه واقرا اكتر عنه لكن المشكله دلوقتى هل الجهاز ابو 200 جنيه البينتيوم 2 او 3 كويس
    هل ساحتاج انى اشترى شاشه تانيه للكيسه الى عليها النظام علشان اتابعه
    ولو لا هل ممكن انى اتابع النظام بانى اربط الكيسه بالكمبيوتر بتاعى علشان اتابع هل النظام شغال ولا لا وهل فيه اعطال حصلت من السوفت وير او الهاردوير ولو مكن ما هى الطريقه ببساطه شديده

حاجه كمان لو سمحت
    هل الكيسات الى بتتباع دى تقدر تشتغل 24 ساعه لو وفرتلها تبريد كويس "لانى هاغرقها مراوح"
    وايه المواصفات الدنيا لتشغيل النظام ومتتلباطه من كروت الشبكه وواللوازم دى

حاجه بقى جوه النظام
    طالما ان الكيسه هتفضل شغاله فترات لوحدها من غير شاشه
    هل ممكن انى اظبط النظام "الميكروتك" بحيث كل ما يحصل حاجه سواء
    الاحداث المرتبطه بالشبكه والاتصالات ونقطاع النت من الشركه زات نفسها او محاولات اختراق او اى احداث موجوده داخل النظام هل ممكن ربطها باصوات علشان اعرف ايه الى بيتم
    وانا بعد كده اسجل بصوتى محجموعة اصوات تكون مناسبه للاحداث دى علشان اعرف حاجلة النظام ايه هل الامكانيه دى موجوده فيه....دى حاجه فرعيه ولو مش موجوده هاركبه برده لكن انا كنت باسال بس

وهل لكخبره فى الاجهزه المستعمله دى الى هيه كيسات الibm القديمه بشوفها بتتباع للصيدليات والمحلات هل كويسه وهل اى حد يعرف نا ثقه اشترى منهم

اسف على الاطاله واشكرك على سعة صدرك وربنا يوفقك