النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

  1. #1
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    36
    معدل تقييم المستوى
    0

    ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB



    اريد ان اعرف من الشباب ما رأيكم فى هذا الكارت و هل اشتريه ام لا و للعلم انه يباع جديد لدينا فى مصر بــ 200 جنيه و ما رأيكم فى سعره و ما هى امكانياته و هل يستطيع فعلا الرفع حتى 1 جيجا و قراءة ذاكرة الفيجا على برنامج مثل ايفرست و تقرأ 1024 ؟؟؟ برجاء الافادة بأسرع وقت لأنها غير متوفرة كثيرا و شكرا لكم

  2. #2
    عضو الصورة الرمزية Marceleos
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المشاركات
    453
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    الكرت ردئي جدا ما انصحك تشتريه

    حاولت تزيد المبلغ شوي واشتري شي زين لانه 200 جنية اشوفها كثير على الكرت

  3. #3
    عضو الصورة الرمزية megatrad
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    359
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    أخي الكريم
    واضح أن ميزانيتك محدوده مثلي
    أنصحك بكرت 1650 برو 512 فهو كرت جيد بالنسبه لسعره
    ويشغل جميع الألعاب على الميديوم والهاي حسب اللعبه ونظراً لضعف البروسيسور عندي فأنا أشغل الألعاب على الميديوم وأعتقد أن المعالج عندك سيفرق في الأداء جدا
    وهو كان أخر سعر له 280 جنيه فقط لذا توكل على الله ولن تندم

  4. #4
    عضو الصورة الرمزية almoha
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    452
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة megatrad مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم
    واضح أن ميزانيتك محدوده مثلي
    أنصحك بكرت 1650 برو 512 فهو كرت جيد بالنسبه لسعره
    ويشغل جميع الألعاب على الميديوم والهاي حسب اللعبه ونظراً لضعف البروسيسور عندي فأنا أشغل الألعاب على الميديوم وأعتقد أن المعالج عندك سيفرق في الأداء جدا
    وهو كان أخر سعر له 280 جنيه فقط لذا توكل على الله ولن تندم
    نفس الوضع

  5. #5
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    36
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    شباب الكارت حجمه 256 و اذا كانت الرامات 1024 تكون الفيجا 512 و اذا كانت الرامات 2048 تكون الفيجا 1جيجا و ما هى سبب ردائتها ؟؟ و شكرا لكم لسرعه استجاباتكم

  6. #6
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    36
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    و كمان دى مش لجهازى دى عشان ناس صحابى انا جهازى الفيجا به مدمجة مع اللوحة الام و بتقرا 320M و فيها امكانية الزيادة حتى 1024

  7. #7
    عضو الصورة الرمزية Marceleos
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المشاركات
    453
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اخي الذاكرة ماهي مؤشر على مدى قوة الكرت

    عندك عوامل مهمة في الكرت مثل المعالج الخاص بالكرت وسرعة التردد وتقنية النانو ونوع الذواكر

    وفاعلية التبريد

  8. #8
    عضو الصورة الرمزية megatrad
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    359
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMD 4400 مشاهدة المشاركة
    شباب الكارت حجمه 256 و اذا كانت الرامات 1024 تكون الفيجا 512 و اذا كانت الرامات 2048 تكون الفيجا 1جيجا و ما هى سبب ردائتها ؟؟ و شكرا لكم لسرعه استجاباتكم

    يعني أنا جبت لك من الأخر وانت بتحاول تدوخ نفسك فبراحتك
    والمثل يقول ( إسأل مجرب .......)

  9. #9
    عضو الصورة الرمزية megatrad
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    359
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMD 4400 مشاهدة المشاركة
    شباب الكارت حجمه 256 و اذا كانت الرامات 1024 تكون الفيجا 512 و اذا كانت الرامات 2048 تكون الفيجا 1جيجا و ما هى سبب ردائتها ؟؟ و شكرا لكم لسرعه استجاباتكم

    يعني أنا جبت لك من الأخر وبدون الخوض في التفاصيل وانت بتحاول تدوخ نفسك فبراحتك
    والمثل يقول ( إسأل مجرب .......)

  10. #10
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    36
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    ههههههههه اولا انا مش بدوخ نفسى ده مش ليا و الله و كمان انا بسأل مش اكتر و هل يعنى كارت بــ 280 جنيه زى power color 1650 pro 512 يشتغل اعلى من 8400 GS و لا ايه رأيك و رد عليا عشان اعرف برده و شكرا لمجهودك

  11. #11
    عضو الصورة الرمزية megatrad
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    359
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMD 4400 مشاهدة المشاركة
    ههههههههه اولا انا مش بدوخ نفسى ده مش ليا و الله و كمان انا بسأل مش اكتر و هل يعنى كارت بــ 280 جنيه زى power color 1650 pro 512 يشتغل اعلى من 8400 GS و لا ايه رأيك و رد عليا عشان اعرف برده و شكرا لمجهودك

    شوف يا سيدي العمليه مش عملية أرقام ، الموضوع موضوع معالج رسومي وذاكره رسوميه
    وموضوع كدا مش عاوز أصدع دماغك بيه إلا إذا كنت عاوز ، بإختصار عشان ما تتعبش
    1650 برو 512 أحسن من 8400 جي إس حتى لو 512 من الأخر يعني حتى لو أغلى من الأول
    وعن تجارب وليس كلام فقط لو عند صاحبك معالج كويس هيفرق معاه لأني عندي معالج ضعيف
    فالكرت مش شغال بكامل طاقته أو بمعنى أصح الكارت مخنوق بأداء المعالج وظهر ذلك واضحاً
    في لعبة Assassins Creed مش فارقه معايا أعلي جودة الصوره أو أعليها أوي ( كلوا بطيئ )
    لأنها تتطلب معالج ثنائي في المقام الأول
    بالتوفيق وتوكل على الله وما تنساش تحكي لنا عن التجربه
    وعلى فكره دا كان من شهرين كنت شاريه بـ 400 بس لحسن حظك نزل جامد

  12. #12
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    628
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    10

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    هناك ثلاث سيارات
    الاولى 1600 سي سي , 100 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر (مثلا) و الاخر يسع 512 لتر
    الثانية 2000 سي سي , 150 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر و الاخر يسع 512 لتر
    الثالثة 3000 سي سي , 220 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر و الاخر يسع 512 لتر
    فالثالثة اسرع و أقوى من الاولى و الثانية , حتى لو كانت الثالثة بها تانك بنزين يسع 128 لترا فقط و الاولى و الثانية يسعون 1024 لترا من البنزين فهى اسرع منهم و أقوى , لأن هذه الكمية من البنزين ستستفيد منها موتوراتهم الضعيفة
    الموتور هو ال Graphics processing unit
    و يعرف اختصارا ب GPU وهو نوع الشيب الموجودة في كارت الشاشة مثل 1950 , 8600, 9800
    و الرامات ( مثلا) هى تانك البنزين

  13. #13
    عضو بلاتيني الصورة الرمزية مراد البخاري 20
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    1,034
    الدولة: Jordan
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انسان يسيط مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    هناك ثلاث سيارات
    الاولى 1600 سي سي , 100 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر (مثلا) و الاخر يسع 512 لتر
    الثانية 2000 سي سي , 150 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر و الاخر يسع 512 لتر
    الثالثة 3000 سي سي , 220 حصان ويوجد منها موديل به تانك البنزين يسع 256 لتر و الاخر يسع 512 لتر
    فالثالثة اسرع و أقوى من الاولى و الثانية , حتى لو كانت الثالثة بها تانك بنزين يسع 128 لترا فقط و الاولى و الثانية يسعون 1024 لترا من البنزين فهى اسرع منهم و أقوى , لأن هذه الكمية من البنزين ستستفيد منها موتوراتهم الضعيفة
    الموتور هو ال Graphics processing unit
    و يعرف اختصارا ب GPU وهو نوع الشيب الموجودة في كارت الشاشة مثل 1950 , 8600, 9800
    و الرامات ( مثلا) هى تانك البنزين
    حلوة منك:D:D تشبيه جميل وبسيط ومن الاخر :pوبنسبة كبيرة صحيح LooL
    TryHarder

  14. #14
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    36
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ATI Radeon X1550 DDR2 Gamer Edition, 256MB



    شكرا لكم على الردود المفيدة و بجد استفدت منكم

المواضيع المتشابهه

  1. طلب تعريف : ATi RADEON X800 PRO 256MB AGP
    بواسطة Tariq Zaid في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 04-04-2011, 15:21
  2. (الأسكندرية) Powercolor ATI Radeon X1550 512MB
    بواسطة arabtornado في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 03-11-2010, 23:11
  3. (الأسكندرية) Powercolor ATI Radeon X1550 512MB
    بواسطة arabtornado في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 13-10-2010, 22:12
  4. ارجو ابداء رأيكم في ATI Radeon x1550 512MB GDDR2
    بواسطة arabtornado في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 11-09-2007, 14:17

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •