النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: لاب CCSP حقيقى

  1. #1
    عضوية جديدة الصورة الرمزية ahmedhamdy27
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    23
    معدل تقييم المستوى
    0

    Question لاب CCSP حقيقى



    السلام عليكم

    بما ان اهل الخبرة كثيرين فى هذا المنتدى العظيم فانا طالب مساعدتهم فى شراء لاب حقيقى لدراسة CCNA & CCSP ياريت لو حد يقدر يقوللى ايه المواصفات اللى احتاجها ويا ريت تقولولى ازاى اجيبها بما انى فى مصر والحاجات دى مش موجوده خالص عندنا وحتى لو موجوده بتبقى اسعارها غاليه جدا مش زى باقى الدول
    ارجو المساعده والتشجيع لان اللاب ده هيشجعنى جدا عالمذاكرة لانى بحب اشتغل بايدى مبحبش اقرا او اتفرج وخلاص

    شكرا جزيلا

  2. #2
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    1,475
    معدل تقييم المستوى
    12

    رد: لاب CCSP حقيقى

    انصحك باستخدام برنامج الدينامبيس فبه سوف تستخدم لاب حقيقي ويمكنك عمل كل شئ
    راجع موضوعات العظيم لومارك
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

  3. #3
    عضوية جديدة الصورة الرمزية ahmedhamdy27
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    23
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: لاب CCSP حقيقى

    شكرا هندسة العاشر على مرورك وردك بس انا شايف ان لا بديل عن الخبرة العمليه ولازم الواحد يشتغل بايدو مهما كان الديناميبس فيه كل حاجة
    « اللَّهُمَّ أَلهِمْني رُشْدِي ، وأَعِذني مِن شَرِّ نفسي » .

  4. #4
    عضو برونزي
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    1,475
    معدل تقييم المستوى
    12

    Lightbulb رد: لاب CCSP حقيقى

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhamdy27 مشاهدة المشاركة
    شكرا هندسة العاشر على مرورك وردك بس انا شايف ان لا بديل عن الخبرة العمليه ولازم الواحد يشتغل بايدو مهما كان الديناميبس فيه كل حاجة

    طيب انت شكلك مجربتش برنامج الدينامبيز صح ؟؟؟
    ربه كدا وقولي رائيك اوك ! ! !
    صدقني هتغير رائيك اذا اشتغلت علي روتر حقيقي وبعدها اشتغلت علي دينمابيز
    والمثل بيقول : اسئل مجرب ولا تسأل طبيب
    وانا من المجربين
    وكنت اتمني فكرت امتلاك لاب ولكن الان لغيت فكره امتلاك لاب لان كدا او كدا العمل سوف يوفر ذلك
    ان شاء الله
    والدينمابيز كافي جدا
    وانصحك بان تخطط سوف اعطيك فكر من افكاري وضعته في خطتي المستقبليه ان شاء الله
    عندما ادخل شركه واقرر عمل سكيما جديدا او كيس استدي جديد
    سوف اقوم ان شاء الله بالتجربه اولا علي الدنيمابيز لضمان ان الموضوع شغال تمام
    ومفيهوش اي مشكله
    وبكدا يبقي انا وفرت وقت وجهد وفلوس علي الشركه بانها تجرب وترجع تفك لو فيه مشكله
    علي الاقل في بدايه ربط الافكار وخصوصا ان كان الكيس استدي او السكيما ضخمه

    جرب بس اللي بقولك عليه وصدقني هتقعد تدعي للعظيم لومارك
    وتقول الله يباركلك ويوفقك
    انت حقا عظيم

    اخوك محمد عادل
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

  5. #5
    عضوية جديدة الصورة الرمزية ahmedhamdy27
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    23
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: لاب CCSP حقيقى

    شكرا محمد هو انا جربت الدينامبس بس مش كتير يعنى هو قوى جدا طبعا وفيه كل اللى ممكن احتاجو لحد دلوقتى انا بس كنت بفكر انى لو لقيت لاب حقيقى بسعر معقول هيبقى افيدلى
    وعموما ادينى شغال بالدينامبس لحد ما ربنا يسهل واصادف اى لاب بسعر كويس وبعدين الله اعلم يمكن فعلا لما اغوص فى الدينامبس اكتشف انى مش محتاج
    « اللَّهُمَّ أَلهِمْني رُشْدِي ، وأَعِذني مِن شَرِّ نفسي » .

  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    705
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    11

    رد: لاب CCSP حقيقى

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هندسه العاشر مشاهدة المشاركة
    طيب انت شكلك مجربتش برنامج الدينامبيز صح ؟؟؟
    انصحك باستخدام برنامج الدينامبيس فبه سوف تستخدم لاب حقيقي ويمكنك عمل كل شئ

    اخوك محمد عادل
    طيب تصدق بقا يا عم محمد انا الى مخنوق خانقه ما يعلم بيها الا ربنا انا بدرس فويس دلواتى و برنامج الديناميس ما بيدعمش الا حاجات قليله منوه لما قرفت بصراحه يعنى عندك مثال انا خلص قورص ال quality of service النهارده و مذاكره زى الفل و الحمدلله حتى انى بدى فيه قورصات و كنت شغال بيه على الديناميس و الراوترات شغاله زى الفل اولت النهارده اعمل لاب على السويتشات عشان حدخل الامتحان قريب و اكتشفت ان الديناميس مابيدعمش السويتشات فى الqos امت اتخنقت و اتأرفت اخر ارف و شكلى حشترى سويتش سيسكو بس مش عارف منين ده غير انى حبتدى اول الاسبوع الى جاى فى cvoice و ما خفى كان اعظم بس الى مخفف عنى اثار الصدمه انى بشتغل على لابات حقيقيه فى المعهد نيوهورايزون الى انا فيه و الحمدلله لولا كده كنت حكون بطاطس خالص و ربنا يستر عليا

  7. #7
    عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,624
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: لاب CCSP حقيقى

    يا أحبة أنا قلت مراراً وتكراراً اللي يريد أجهزة حقيقية يكتب لي ما يريده ، الموديل، العدد ، المواصفات وغيرها من المعلومات وأنا بعون الله سأمنه له لحد عنده في بلده

    بالنسبة للاب ال CCNA فيا أخي الحبيب خلي الأمور التالي في بالك:

    يلزمك راوترات وسوتشات.

    السوتشات التي تدعم ال L3 هي غالية الثمن، وأقل موديل يدعم هذه الخصائص هو 3550 وهو ما يعادل ال 800 دولار للسوتش الواحد، ولكن سوتشات ال 2950 تؤدي الغرض ولكن بدون L3 .

    بالنسبة للراوترات فموديل 2500 موديل جيد ويؤدي الغالبية العظمى من الآوامر، بإستثناء ال IPv6 والذي ممكن تتدرب عليه من خلال برنامج ال Dynamips .

    على الأقل أنت بحاجة ل 3 رواترات و سوتشين.

    هذا رأيي والله أعلم.

    بالنسبة للاب ال CCSP فياريت تقول لي شكل اللاب ، مكوناته ، الموديلات التي ترغب بها .
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

  8. #8
    عضوية جديدة الصورة الرمزية ahmedhamdy27
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    23
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: لاب CCSP حقيقى

    شكرا استاذ لومارك على اهتمامك رغم انشغالك طبعا ربنا معاك ويوفقك
    بس انا لسه مبدأتش فى CCSP وكنت عايز ابقى جاهز للمذاكرة فعملت الموضوع ده عشان لو كان فى حد درس ccsp يفيدنى بخبرتو ويقوللى ايه اللاب اللى ممكن احتاجو
    وعموما انا فى مصر لو تعرف حد فى مصر عنده اجهزة سيسكو ياريت تقولى عليه لو سمحت

    وربنا معاك ويوفقك فى امتحانك وان شاء الله راجع لنا بالCCIE
    « اللَّهُمَّ أَلهِمْني رُشْدِي ، وأَعِذني مِن شَرِّ نفسي » .

  9. #9
    عضوية جديدة الصورة الرمزية young_pharaoh
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    53
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: لاب CCSP حقيقى



    ممكن تأجر لاب من اى شركه تدريس كبيره

المواضيع المتشابهه

  1. هل هذا حقيقى
    بواسطة KARIMEDHAT في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 22-04-2011, 15:09
  2. موقف حقيقي
    بواسطة HuLkY في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 20-08-2010, 19:56
  3. موضوع حقيقي
    بواسطة حليب^دجاج في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 19-02-2006, 08:02
  4. موضوع حقيقي
    بواسطة حليب^دجاج في المنتدى المعالجات واللوحات الأم - Processors & Motherbaords
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 14-02-2006, 13:24

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •