النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

  1. #1
    عضو تقني سابق
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    3,808
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    24

    سماعات كرياتف افضل و لا مازورى



    يا ريت يا جماعة تقولولى رايكم اى سماعات افضل من دول

    CREATIVE INSPIRE 2.1 سعرها 165 جنيه
    MAZOORI 1500WAT سعرها 120 جنيه
    ولو فى حاجة احسن فى حدود المبالغ دى قولولى عليها

  2. #2

    تاريخ التسجيل
    Feb 2006
    المشاركات
    5,029
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أعتقد أن Creative و Logitech
    يقدمون أقوى حلول في هذا المجال

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    المشاركات
    30
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    خليك معى يا اخى
    السماعات CREATIVE INSPIRE صوتها نقى والبيذ بتاعها عالى ولكن الصوت السماعات مش عالى اوى
    لكن سماعات MAZOORI صوتها نقى وعالى بس البيذ مش عالى اوى
    فا انتا اختار اللى بنسبك

  4. #4
    عضو محترف الصورة الرمزية dxbboy77
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المشاركات
    7,583
    الدولة: United Arab Emirates
    معدل تقييم المستوى
    20

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    لن اتردد عن كريتيف و لوجيتيك ..
    التسجيل في رابطة أصدقاء عرب هاردوير .

    إذا رأيت مشاركة أو موضوع مخالف لأنظمة المنتدى ففضلاً انقر على زر ( تقرير بمشاركة سيئة ) والتي على شكل : وسيتم عمل اللازم بإذن الله .


  5. #5
    عضو
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    147
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    ولا واحد من دول هات ذولتريكس

  6. #6
    عضو ذهبي الصورة الرمزية AMD_PC
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    2,446
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    19

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    creative رائعه و اسعارها ممتازه

  7. #7
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المشاركات
    235
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    طيب ليش ماتجرب Creative Labs Inspire 4400 4.1 سماعات حلوه وممتازه ورخيصه سعرها حول ال140 ريال سعودي عاد انت حولها وشوف





    وهذا موقع الشركة وفيه معلومات تفصيليه عنها

    http://asia.creative.com/products/pr...26&product=446

    وهذا موضوع للاخ azzozy عن السماعات هذي راح يفيدك ان شاء الله
    http://www.arabhardware.net/forum/sh...ad.php?t=51223

  8. #8
    عضو الصورة الرمزية eslamf
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    327
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    مازورىىىىىىىىىىىىىىىى
    فانتوم 2000
    ما شاء الله ولا قوة الا بالله

  9. #9
    عضو تقني سابق
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    3,808
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    24

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    شكرا لردودكم جزاءكم الله كل خير

  10. #10
    عضو الصورة الرمزية zorro6500
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    280
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    كرييتف وانت مغمض يا معلم

  11. #11
    عضو الصورة الرمزية DreAmO
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    المشاركات
    424
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    13

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    انا عندى سماعات كرييتف من سنة 2001

    كانت لسة نازلة ب 300 جنيه .. وصراحة أفضل من اللى موجود حاليا .. رغم انها صيني

    عبارة عن ( صب ووفر ) و 4 سماعات .. مفتاح التحكم .. ما شاء الله تحس انه مفتااااح .. غي اللى عملينه دلوقت

    يوجد وصلة عبارة عن 4 كابلات مدمجين فى كابل واحد ( 2 لمفتاح التحم و 2 لكارت الصوت ) والطرف الاخر 2 للصب ووفر ( F+R )

    طبعا الكابلين اللى رايحين لكارت الصوت .. واحد ( F لعدد سماعتين اماميتين ) و ( R لعدد سماعتين خلفيتين )

    ومحول الكهرباء .. عبارة عن كابل كهرباء بمقبس عادى يوضع فى مصدر الكهرباء .. ثم بعد متر تقريبا من الكبل

    تجد محول ضخم وثقيل جدا .. ثم حوالى متر اخر الى الصب ووفر


    بالنسبة للسماعات الاربع .. كل سماعة لها مدخل خاص فى الصب ووفر .. لأن لها توزيعة خاصة لضمان توزيع الصوت بشكل صحيح ( دولبى مجسم .. تسمع اصوات من المين ومن اليسار .. ومن الخلف يمين ويسار .. الخ )


    وكل سماعة لها سلك طويل جدا جدا حوالى يعنى تقريبا 7 متر

    وكل سماعة لها قاعدة تركب لها بطريقة عاشق ومعشوق .. وسنعرف لماذا القاعدة يمكنك تركيبها او ازالتها

    ويوجد عدد حاملين لعدد سماعتين .. يشبه حامل كاميرا التصوير .. حامل بثلاث ارجل ارتفاعه 60 سم تقريبا

    يتم تركيبه بطريقة عاشق ومعشوق ايضا فى القاعدة للسماعة .. وهنا فائدة القاعدة


    ومرفق لكل سماعة .. عدد من المسامير اللتى لها مكان فى خلف السماعة .. حتى اذا ارد تثبتها على الحائط مثلا

    ومرفق كميلة من اللواصق اللتى يمكن تثبيت السماعة بها فى اى شىء مثل الحائط بدون مسامير


    كل هذه الكابلات .. سواء كابلات كارت الصوت .. او مفتاح التحكم .. او السماعات .. حتى الكهرباء

    كلها منفصلة يتم تركيبها فى الصب ووفر بواسطة مقابس رائعة .. تشبه مقبس او جاك السماعات عند توصيله بكارت الصوت .. لكن مقابس اكبر حجما واقوى

    تشعر انك بتركب شىء قوي

    الصب ووفر نفسه به مفتاحين .. مفتاح تشغيل .. ومفتاح للتحكم فى درجة البيز


    طبعا انى مقلل درجة البيز من الصب نفسه يعنى تقدر تقول فاتح بيز 3% من طاقته .. يادوب شعره

    وكمان مقلل البيز من خصائص الصوت .. ومفتاح التحكم بارتفاع الصوت للسماعات .. على المنتصف

    ومن خصائص الصوت فى الويندوز اقل من الربع بكتير


    ورغم كل هذه الاحتياطات .. اللى قاعد فى الغرفة لاخرى يشتكى من ارتفاع الصوت .. والخبط من البيز


    طبعا فى الكونترول بانل تدخل على اعدادت الصوت وتختار نظام السماعات اللى عندك ..

    لأن الوضع الطبيعى للويندوز يكون لسماعاتين عاديتين ديسك توب .. اذا تركتها على نظام سماعتين ديسك توب

    فستجد سماعتين لا يعملون .. والصوت ليس بكامل قوته ونقائه

    ورغم الاتربة والاهمال .. ووقعات ساخنة وصدمات للسماعات .. وكأنها جديدة .. ما شاء الله

    هذا هو الكرييتف الأصلي .. و الله اعلم باللى موجود حالياً


    انا حاليا ابحث عن طريقة استطيع بها تمديد سلك السماعات اكثر .. رغم طول السلك .. الا انه ضاع فى الانحنائات والزوايا على الحيطة

    من يعرف طريقة جيدة لتمديد سلك السماعات .. بدون التأثير على جودة الصوت اكون شاكر له

  12. #12
    عضو فضي
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المشاركات
    1,231
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    31

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    انت اكيد بتتكلم عن ال PC WORKS
    السماعات دي تحفة بجد انا اشتريتها برضة في نفس الفترة وصوتها ماشاء الله رهيب
    انت ممكن تعمل بيها فرح او حفلة DJ
    بس للأسف ولاد اخوي دمروا مفتاح الصوت تماما وللأسف المفتاح ده بيتحكم في كل حاجة (الباور-خفض وتعلية الصوت- التحكم بين السماعات الامامية والخلفية)
    وعلى فكرة انت ممكن تطول سلك السماعات بأي وصلة من سلك جودته عالية ومتقلقش خالص
    ياريت بجد لو حد يعرف اذا كان موجود منها ولا؟
    من مواضيعي

    معلومات مبسطة عن خاصية AHCI
    http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=311917

    المراجعة الأولى للماوس الخارق Gigabyte Krypton
    http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=332906

    نظرة سريعة على القرص الصلب Segate ST2000DM001
    http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=325396

    الدليل الشامل لوحدات التخزين HHD طبقاً للسعر والأداء في السوق المصري
    http://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=356463&p=2590943#post2590943

  13. #13
    عضو الصورة الرمزية DreAmO
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    المشاركات
    424
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    13

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BAZOOKA_N2O مشاهدة المشاركة
    انت اكيد بتتكلم عن ال PC WORKS
    السماعات دي تحفة بجد انا اشتريتها برضة في نفس الفترة وصوتها ماشاء الله رهيب
    انت ممكن تعمل بيها فرح او حفلة DJ
    بس للأسف ولاد اخوي دمروا مفتاح الصوت تماما وللأسف المفتاح ده بيتحكم في كل حاجة (الباور-خفض وتعلية الصوت- التحكم بين السماعات الامامية والخلفية)
    وعلى فكرة انت ممكن تطول سلك السماعات بأي وصلة من سلك جودته عالية ومتقلقش خالص
    ياريت بجد لو حد يعرف اذا كان موجود منها ولا؟

    فعلاً هي PC WORKS كرييتف .. وبالفعل تعمل بيها حفلة DJ .. بدون مبالغة

    بالنسبة لمفتاح الصوت .. ( عندي يتحكم فى ارتفاع وانخفاض اللصوت فقط ) .. وتقدر تشتريه من محلات قطع غيار الكمبيوتر المستعملة

    أسئل عليه .. ان شاء الله تلاقيه المفتاح بيتباع .. عند مستوردين المستعمل


    وشكرا لك على نصيحة تطوي اللسلك .. لكن انا ابحث عن طريقة بدون ما اقطع السلك واعمل لحامات

  14. #14
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    611
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى

    4.1 inspire سمعت انها اجمد من ال 5.1

    وتستحق تدفع عشانها

    سعرها فى مصر حوالى 220 جنيه

    وهذا ما عندى
    واى خدمه....

  15. #15
    عضو فضي الصورة الرمزية أبو فوفو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المشاركات
    2,094
    الدولة: Syria
    معدل تقييم المستوى
    18

    رد: سماعات كرياتف افضل و لا مازورى



    مساء الخير ياشباب والله دخلت الموضوع بالصدفة وقرأت النصائح من الأخوة الأعضاء عن الكريتيف وسماعاته
    فما طاوعني ضميري أني أخرج من هل الصفحة بدون ما أذكر تجربتي السقيمة مع كريتف الي الكل بيحسب
    أنها القمة في عالم الصوتيات بالنسبة لأجهزة ال pc والحقيقة أني أنا كنت واحد منهم .
    الحقيقة ياشباب بيقول المثل ( ما ابتعرف خيرو لتجرب غيرو )
    بس الحقيقة في حالتي أنا وللأسف المثل معكوس تماما .
    حيث أني كنت أمتلك مجموعة سماعات من كريتيف هاي فاي 5.1 من مدة 4سنوات وكنت منسجم معها تماما ومندهش لفخامة الصوت ونقاوته والتوزيع الموسيقي وأيضا بالأفلام وتوزيع الأحداثيات وظللت على تلك الحالة 3 سنوات إلى أن جائتني الصاعقة وهي .
    بالشكل الفجائي تعطلت المجموعة وبدون سابق أنذار ولا أعلم السبب الحقيقي يمكن الكهرباء لا أعلم أصبح الصوت له خنه يمكن
    يكون بفل السب ووفر تعطل المهم خلص عمره ماعلينا.
    فنزلت إلى السوق كي أشتري واحد جديد وطبعا من نفس النوع بدون أي نقاش .
    حتى دخلت محل من المحلات وأسمعني صوت مجموعة بعد أصراره الشديد وقال لي يا أخي لا تشتري فاكتشفت نفسي كم
    كنت جاهلا طوال تلك السنين ولا أستطيع وصف ما سمعت فما كان لي الا أن قلت له كم سعرها وبازرته عليها واشتريتها بدون تردد .
    أعتذر إن أطلت عليكم وسأعطيكم أسمها ولا أعلم إن كانت متوفرة عندكم أم لا لتجربوا ما جربته .
    SONY XPLOD

المواضيع المتشابهه

  1. افضل نوع من سماعات Headphones
    بواسطة محمد البرديسى في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 03-04-2013, 14:37
  2. سماعات مازوري الجديده و توصيلها باللاب
    بواسطة m_a_aboelsoud في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 08-07-2012, 11:55
  3. يوجد مشكلة بالصب وفر لسماعات كرياتف لا يعمل
    بواسطة CRYSIS9800GX2 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 25-09-2010, 15:25
  4. افضل طقم سماعات من 250 الي 270
    بواسطة egyption في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 23-07-2010, 20:30
  5. مطلوب صب وافر 7.1 او 5.1 كرياتف ... الجيزه
    بواسطة Ёŋģ. Ḿ σ ś Ť ά ƒ ά في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 09-07-2010, 17:05

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •