اول شرح مصرى عربى على الانترنت عامة و المنتديات خاصة

اهلا و مرحبا بكم مجددا فى احد اهم خواص ميكروسوفت ويندوز سيرفر 2008 و هو الـ RODC

ما هو الـ RODC و ما الغرض منة؟
هو دومين اضافى للدومين الرئيسى لكنة للقراءة فقط بمعنى انة يقراء و يقارن فقط الحسابات و الارقام السرية فى الدومين و هو مصمم خصيصا
للشركات التى لديها فروع مثل Showroom او مكتب صغير يحتوى على عدد قليل من الموظفين.
اما الغرض منة هو تامين الفرع من سرقة السيرفر بمعنى لو ان احدهم سرق السيرفر لكى يعرف الارقام السرية للدويمن و يدخل باسماء
الموظفين المسجلين لن يستطيع ذلك بسبب انة فى حين تعطل او ايقاف الـ RODC سيرفر يشعر بة السيرفر فى مقر الشركة و يبلغ الادمين ان
يقوم بعمل RESET لجميع الموظفين المسجلين فى هذا الفرع.

كيف يتم الاتصال بين الـ RODC و بين الدومين فى مقر الشركة ؟
من خلال عدة طرق:
الانترنت VPN
او طرق الربط المعروفة مثل MPLS او الـ Frame Relay

السيناريو المتبع فى الشرح:
قمت بانشاء عدد 2 سيرفر السيرفر الذى يحمل الدومين اسمة microsofthero.com SRV1 و الثانى RODC و اسم السيرفر SRV2
و قمت بانشاء حساب على الدومين microsofthero.com و وضعتة فى الجروب الخاص بالـ RODC طبعا من خلال Active Directory Users & Computers و اسم المستخدم هو Ahmed و من خلال السيرفر الثانى و هو SRV2 عملت Join للدومين من خلال اسم المستخدم Ahmed الان نبداء الشرح باذن الله.

طبعا الخطوة رقم واحد و كل نعرفها هيا تحميل الدومين على SRV1 و لن اتطرق اليها هنا لانى شرحت مسبقا كيف تنشأ دومين فى بيئة ميكروسوفت ويندوز 2008 لذلك سوف اتطرق مباشرة الى كيفية تصميم الـ RODC على SRV2. يجب علينا اولا الذهاب الى Server Manager و اختيار Add Role ثم اختيار Active Directory و عند الانتهاء سوف تظهر لنا الشاشة التالية. و طبعا لا ننسى ان نعمل Join لـ RODC على الدومين الرئيسى المفترض انة فى مقر الشركة.

يجب الانتباة هنا اننى ضغط على Advanced Mode لكى يظهر لنا اضافة خدمة الـ RODC

نختار طبعا Add a domain كما هو مشار فى السهم ثم نضغط Next

كما مشار فى السهم نجد انها قام بقراءة الدومين الرئيسى و نضغط على SET لاضافة المستخدم Ahmed

بعد اضافة المستخدم نضغط Next

يبلغنا ان اختار اى دومين اريد اضافة الـ RODC علية طبعا عشان مفيش غير دومين واحد فهو دة اللى ظاهر و طبعا حختارة

من الافتراضى ان تجد الاختيارين الاول و الثانى مختارين ثم نختار RODC و نضغط Next

نضغط على Add

و نختار الخيار الاول ثم نضغط OK و هذا الخيار لكى نسمح للحساب ان يكرر فى الـ RODC

طبعا لازم نضيف السيرفر

بعض اختيار اسم الكمبيوتر نضغط على Set ثم Next

طبعا هنا لو عايز الـ RODC يكرر بيانات الحسب من مكان تانى مش من السيرفر اللى علية الدومين بتاعنا اختار الخيار التانى بس عشان انا طبعا عايزة يكررة من نفس الدومين حختار الختيار المظلل بالدائرة الحمراء

طبعا انا عشان معنديش دومين تانى حختار الدومين اللى ظاهر دلوقتى و اللى انا عملتة
ملحوظة: لو انا عندى عدة دومين يسمح ليا ان اختار من هذة القائمة

طبعا الداتا بيز احفظها فين .... ثم اضغط Next

الرقم السرى الخاصة بيا عشان لو حبيت اعمل Restore

طبعا تقرير نهائى بالخطوات الى عملتها

يقوم بالتحميل .......

تم بالحمد لله من عملية التثبيت

هذة الخطوة تحتاج الى مزيد من التركيز لانها مهمة.

سوف اذهب طبعا الى Active Directory Users & Computers و اضغط على الدومين كنترول و سوف يظهر لى انة اضاف السيرفر المحمل علية الـ RODC و سوف نجد هذا واضحا لو نظرنا الى DC Type سوف نجد Read Only نضغط على اسم الجهاز كليك شمال و نختار الخصائص.

حنختار كما هو مشار Password Replication Policy

نذهب الى Advanced لاضافة المستخدمين الى الـ RODC

سوف نجد اسم المستخدم Ahmed ثم نذهب الى Prepopulate Passwords

نضغط Ok

ثم نضغط على Yes و بهذا اخوانى نكون اضفنا المستخدم الى قائمة الـ RODC و بهذا يكون قد اكتمل الشرح.
تم بحمد الله