بسم الله الرحمن الرحيم

انا حدخل فى الموضوع علطول

كنت زمان عندى هارد واحد رئيسى مساحته 40 جيجا وكنت بشغل عليه الالعاب تمام والبرامج زى

لعبه Medal of Honor و Photoshop 9 و Norton Ghost اللى هو من الويندوز مش من الدوس وكنت شغال تمام على الحاجات ديه

لحد من سنه كده قلت نازم بقه اجيب هارد 80 جيجا واخلى الاربعين ده اللى بتنقل بيه وفعلاً اللى غيرته الهارد بس مغيرتش اى حاجه تانيه يعنى جبته على نفس مكونات جهازى

وشغال معايا وكله تمام لحد مجربت البرماج اللى فوق ديه Medal of Honor و Photoshop 9 و Norton Ghost فلقيته بيعمل الاتى

لو جربت ال Norton Ghost و Medal فلقيه بيجبلى الشاشه الزرقاء المعروفه اللى انا بكرها لانه بيجيلى فى المصايب بس بس بتيجى لاقل من 1 ثانيه او اقل كمان ويروح الجهاز يرستسر نفسه يعنى يقفل ويفتح تانى

ولو شغلت Photoshop 9 يشتغل لغيت وقت معين ويروح يوقفلى الجهاز تماماً من غير ميعمله ريستارت يفضل واقف ولا حياه لمن تنادى

افأستغربت اوى لان الحاجات ديه كانت شغاله على هادرى القديم تمام اوى عمرها معملت كده

فالمهم قدراً راح واحد ادانى لعبه ميدل تانى على هاردى اللى بتنقل بيه اللى هو ال 40 جيجا فخدتها وركبت الهارد ده مع الهارد 80 وقلت اشغلها فأندهشت :smailes32:

لانى ماشاء الله اللعبه اشتغلت وبلعبها ولكه تمام بس مجرد انى اعملها كوبى من الهارد ال 40 للهارد ال 80 تروح جيبه الشاشه الزرقاء وهكذا بردك ال Norton Ghost

اما بالنسبه للفوتوشوب 9 فكان شغال معايا تمام اوى اوى اوى على ال40 بمجرد لما جبت ال80 كل لما اشغله

يشتغل شويه لحد ما اجى استخدم الفرشه مثلاً القيه وقف بس ده مجربتش انى استخدمه تانى على ال40 لانه الاحتياطى ومش مسطب عليه الويندوز

فأرجو من حضرتكم تقولولى ايه ممكن يكون السبب هل بسبب مكونات جهازى مش مستحمله الهارد الجديد

مكونات جهازى

رامات:224 كارت الشاشه واكل منها كتير

نوع الرام:SpecTek

كارت شاشه:32 ونوعه S3 /وهو كارت شاشه داخلى يعنى Built in

برسيسور:Intel Celeron 2.40GHZ

كاش البرسيسور:128

المازربورد: GIGABYTE

نوع المازريورد:GA-8VM533M-RZ يعنى من القرن ال 15

الباورسبلاى: والله معرفش هو اد ايه بس هو تقريباً 400 وات فالى عنده برنامج يقولى نوعه وواته اد ايه ياريت يكتبلى اسمه لان ممكن يكون ده السبب

الهاردين: WesternDigital واحد 40 احتياطى وواحد 80 رئيسى

متهيألى ده اهم الحاجات

وانا شاكك فى الاتى اما انى مكونات جهازى سالفه الذكر مش مستحمله او مش قدره تشغل هاردى الجديد بكامل كفائته

او ان الباور سبلاى هو السبب مع انى لسه مغيره والله من 4 اشهر كده

ويارب محدش يقولى ان الحل تبدل تخلى الهارد ال 80 هو الاحتياطى وال 4 هو الاساسى لانى مينفعش اتنقل بال 80

جزاكم الله خيراً ومنتظر حلول حضراتكم

لخوكم فى الله

محمود ممدوح سعيد

مصر - القاهرة