هذة اول مشاركة لي في هذا المنتدي الضخم الذي يعتبر مرجع لكل من لدية استفسار اومشكلة في السوفت وير او الهارد وير فشكري وتقديري لكل القائمين علي نجاح هذا المنتدي من المشرفين والاعضاء واسال الله ان يجعل كل من كتب كلمة لافادة الناس في ميزان حسناتة يوم القيامة
سؤالي حول البوردة الجيجا بايت موديل {AG-MA78GM-S2H} اشترايت هذة البوردة منذ ايام وجبتلها بروسيسور فينوم 8450 {ورمتان كنج ستون باص 800 (pc2-6400(400mhz} اول حاجة لاحظتها ان البوردة قراْت الرمات بنظام {UNGANGED MOED bit 64} ولما دخلت علي الجهاز بعد مانزلت الويندوز لقيت الجهاز دخلتة بطيئة نسبياًً وشغل الجهاز بالكامل عادي في النسخ وفتح البرامج والالعاب حاولت اغير مكان الرمات من مكانهم من الاصفر الى الا حمر بلا فائدة جبت رمتان نوعية غير معروفة نفس النظام لم يتغير الوضع حتي اذا ركبت رامة واحدة او اربع رامات بيكتب نفس الكلمة في دخلت الجهاز{UNGANGED MOED} والهارد دسك الراكب عندي 320 GB ساتا2 8 MB حتي حاولت احدث البيوس بتاع البوردة فلم يتغير الوضع (f5) غيرت من الستب الاختيار {UNGANGED MOED} وجعلتة {GANGED MOED}لاحظت ان البوردة قراْت الرمات بنظام {GANGED MOED bit 128} ارجو من اصحاب الخبرة في المنتدي توضيح هل المشكلة في البوردة ام في الرمات ولا ممكن يكون البروسيسور فية حاجة ولا البوردة ليها نوع رمات معين حتي تعمل بكفاءة افيدونا ولو حد عندو نفس البوردة يكتب نوع الرامات التى توافقت معة وعلي فكرة انا شغلت برنامج{ cpuz} لم يكتب شي امام نظام الرامات ارجو الافادة .

وارجو لو هناك برنامج نستطيع ان نقيس بة قوة الجهاز الحقيقية او ان هناك تعارض بين مكونات الجهاز يكون لة جزيل الشكر ودمتم بخير.