السلام عليكم , اولا انا بشكر المنتدى الرائع ده باستاذتة الممتازين وجزاهم الله خيرا وبالاخص الاستاذ الكبير والرائع محمد سمير والاستاذ ياسر على مجهودهم فى نشر المعرفة لكل الاعضاء وربنا يوفقهم فى اتمامه على خير ويبدل تعبهم ده حسنات يوم القيامةوده حقهم ومن الواجب اننا نشكرهم علية .....
انا الحمد لله اخدت الكورس كتدريب صيفى عندنا فى الاكاديمية وكان 82 ساعة فى الجامعة الحديثة للهندسة بس انا بستفسر أهل الخبرة فى اسئلة محيرانى....
1-هو لازم امتحن الكورس وطبعا انتم عارفين ان الكورس غلى (زى ماكل حاجة بتغلى الايام ده :D) وبقى 1600 جنية مصرى بما انى ناوى اكمل ccnp يعنى اوفر فلوس امتحان الccna وامتحن الccnp وبكده اكون ضربت عصفورين بحجر ؟
2-لما بتقدم فى شركة هل بتطلب انك بتكون امتحنت الكورس ولا بتكتفى بشهادة حضور واية مجال الاسئلة اللى بيسئلوها فى المقابلة (ده طبعا لو مفيش واسطة:p )؟
3-اة الفرق بين الدراسة الاكاديمية واللى بتكون 160 ساعة واكتر وبين التجاري اللى فى حدود 60 الى 80 ساعة وهل بتفرق فى التقدم لشركات ؟
4-الحمد لله انا فى سنة ثالثة هندسة اتصالات وناوى -ان شاء الله - امتحنوا السنة الجاية بعد التخرج فهل كده صح لانى سمعت انك لازم تمتحن تانى بعد 3 سنين -وانتم عارفين التجنيد بقى -وهل كمان الشهادة بتكون عن طريق تحصيل أعلى الدرجات والنجاح من 85%؟
5- اية اكتر المجالات والشركات اللى تناسبنى حيث انى قسم هندسة اتصالات اللى شغالة فى مصر وتكسب (يعنى اكمل فى اية تانى مع الccna علما بانى اخد trace فى ال msce وهوwindows server 2003 بس حضور بس:o ) برضةهل ccnb وفى انهى تخصص ولا ادرس بقى كورسات mobile package ؟
متاسف على الاطالة وشكرا مقدما......