صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 63

الموضوع: ميثاق شرف مهندسي الشبكات

عضو الصورة الرمزية Mr.CISCO

Exclamation ميثاق شرف مهندسي الشبكات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام والتحيات على جميع اخوانى فى منتدانا العظيم

بدايتا احب ان اوجه شكرى لكلا من مع حفظ الالقاب)

لومارك - محمد سمير - عراق IT - احمد نميطا - هندسة العاشر - ياسر رمزى - والكثيررررررررررررر
    على مجهودهم العالى فى هذا المنتدى لرفعة وطننا العربى ، ومن هنا بدأت فكرتى وهى عباره عن ميثاق شرف بين المهندسين العاملين فى مجال الشبكات خاصة ومجال ال IT عامه ، ولكن يجب ذكر الحقيقة فى البدايه وهى اننى قد وجدت احد اصدقائى المبرمجين يقول انه -وهو عضو فى منتدى Egypt Developers - هو واصدقائه المبرمجين يضعون ميثاق شرف لهم للحد من نزول اسعار المرتبات والذى نواجهه نحن ايضا لذلك فى مجال الشبكات لذلك اطلب من جميع اعضاء المنتدى ان يضعوا معى اساس لهذا الميثاق والذى يجب ان يسير عليه كل العاملين فى الشبكات للحد من نزول اسعار العاملين فى هذا المجال

واسمحوا لى ان اضع بعض النقاط التى سيقاس عليها وضع المرتب وهى :

1- الؤهل الدراسى .
    2- الشهادات الخارجية (certificates)
    3- الدراسات العليا
    4- سنوات الخبره
    5- اللغات

واذا كان لدى احد منكم اى اقتراح ارجو ان يبلغنى لنضيفه ضمن هذه النقاط

وفى النهايه ارجو من كل اعضاء المنتدى عند انتهاء من هذا الميثاق ان نتمسك به كلنا لرفعة شأننا وامرنا .
    بسم الله الرحمن الرحيم

أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَءِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ
    صدق الله العظيم

عضو فضي الصورة الرمزية lumark_s

رد: ميثاق شرف مهندسى الشبكات

من دمر سمعة الشهادات العلمية ومكانتها العالمية هي إمتحانات الباسفورشور والتست كنج وغيرها.

عدد الحاصلين على هذه الشهادات يقدر بالملايين، وعدد الوظائف أيضاً كبير، ولكن لا تجد من يوظفك لأنه لا يثق بما تحمله بسبب أن من هب ودب أصبح يحمل هذه الشهادات.

هل يعقل أن تكون CCNP ولا تعرف أن تعمل كايبل Cross Over ؟؟؟
    هل يعقل أن تكون CCNP ولا تعرف أن تعمل VTP Domain ؟؟
    هل يعقل أن تكون CCVP ولا تعرف أن تعمل Dial Peer ؟؟

هل هذا معقول؟؟

حصل دمار كبير في سمعة الشهادات العلمية بسبب كثرة حاملين هذه الشهادات الورقية، وتقنياً فهم لا يفقهون أي شيء.

للأسف هذا هو الواقع يا أخي.
    CCIE Voice # 26926
    CCIE R&S # loading
    اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى ... ولك الحمد والشكر إن رضيت

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

فعلا و ازيد انهم في الخارج يسمونهم mcse-paper او ccnp-paper يعني على الورق فقط
    والمقابلة الشخصية تكشف الكثير و احيانا قد تصيب الشخص الذي يدير المقابلة بالغثيان من كثر ما يراها من عجائب
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية Eng.MagoooD

موضوع رائع Mr.cisco
    انا حابب اضيف انه ممكن يجي بدرجة اقل communication skills
    وبدرجة اكبر شوية اتقان برامج متعلقة ومساعدة للنتورك زي dynamips & Vmware

ومعاك حق استاذنا الكبير لومارك بس ما هو ذنب الناس اللي هم فعلا فاهمين.
    اظن هذه تعتمد على قدرة صاحب العمل على التفريق بين الفاهم والغير فاهم
    وقدرة اللي فاهم انه يقدر يثبت انه فاهم من خلال السي في ومن خلال المقابلة.

و من وجهة نظري عشان تفهم كويس لازم تهتم جدا جدا جدا بال basics
    فمن راي عشان تبني basics صح لل CCNA لازم -كما تفضل قبل كده وقال حبيبنا لومارك- تبدأ بالA+ في الجزء المتعلق بالنتورك وكذلك ممكن يحل مثلا اختبار IT اللي في الICDL
    وبعدين يذاكر N+ ويتعلم ازاي يستخدم dynamips كويس
    بعدين يبدأ بقى في CCNA

اتمنى وجهة نظري تكون مفيدة

بس قل لي يا Mr.Cisco
    هم قللوا من مرتبك اد ايه؟:p:D

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

بالنسبة للباس فور شور وغيرة فحقيقة هناك الكثير حتى من يعمل وله خبرة فى العمل الا انه يعتمدون عليه اعتماد كامل ولعلى وقفت مع بعض المواضيع ان شخص يطلب منه مديرة ان ياخذ شهادة من مايكروسوفت او لا اتذكر فى زمن قياسى جدا مما يجعله يتجة نحو الباس فور شور

او شخص اخر يحتاج بعض الشهادات لتجميل السيرة الذاتية

فالباس فور شور الى حد ما يشكل معوق ليس على من ليس لديهم خبرة انما لكل العاملين فى المجال التقنى

شئ مهم من الطبيعى ان الانسان طالما يدرس فى الجامعة فلن يحصل على وظيفة فمن لطبيعى ان لا يجد خبرة عملية ولاكن ليس من الطبيعى ان يترك المذاكرة من اجل انه ليس لدية خبرة عملية

اخر كلمة

طالما ليس عند الانسان خبرة عملية علية بشئ مهم وهو فهم التقنية عذرا لا اقصد ان تفهم مثلا برتوكول الEigrp فى عناصر واحد واتنين وثلاثة واربعة انما تفهم البرتكول وتدرك مشاكلة وتحلل سريان الحزم الخاص به وفهم عملة بطريقة اكثر تعمق لان ذلك سيبنى بنية معلوماتية صحيحة فحفظ او فهم الاوامر سهل للغاية اما فهم التقنية فصعب ويحتاج لوقت
    [SIZE=1][B][B]..||..[/B][/B][/SIZE][SIZE=1][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=125858"]حمل جميع محاضرات احمد نبيل R&S من رفعى[/URL]..||..[/B][/B][B][B][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119516"]شرح IS-IS[/URL][/COLOR]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"][B]شرح IPv6,OSPFv3 [/B][/URL][B]..||..[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"].[/URL][/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=100662"][B]شرح كامل للOSPF[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=91625"][B]حصريا شرح الEigrp[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93682"]كن خبير لتحليل ترافيك شبكتك مع شرحWireShark[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94484&highlight=iptv"][B]مقال عن تقنية الIPTV[/B][B][B]..||..[/B][/B][/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93854"]جميع اوامر الروتنجIOS[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94813"]أفضل برنامج لرسم وتخطيط الشبكات وبدون تنصيب[/URL][/B][B][B]..||..

[/B][/B] [URL="https://badr-call-manager.blogspot.com/"][IMG]https://muslimtech.files.wordpress.com/2010/06/blog-badr-banner.jpg[/IMG][/URL]
    [URL="https://mohammad.islamway.com/"][B]سيرة أشرف من مس هذا الكوكب بقدمه وبجميع اللغات[/B][/URL]

[/SIZE]

Talking رد: ميثاق شرف مهندسى الشبكات

بس قل لي يا Mr.Cisco
    هم قللوا من مرتبك اد ايه؟

تقدر تقول 150 % من المرتب:p
    بس مش ده المهم
    المهم فعلا الكلام اللى اتقال من لومارك و nightspy و eng.magoood و wobooo
    الكلام ده بيقول ان احنا لازم نحط ضوابط و قوانين للعمل بها واقترح ان يتم عرضها وارسالها لاصحاب العمل (الشركات) لكى يتم الموضوع فى اطار تنظيمى .... طبعا ممكن حد يقول من اللى هياخد بالكلام ده من الشركات او طالبى العمل لكنى مؤمن بان كل ثورة او حركه غيرت فى اى مجتمع كانت فكرة مثل هذه

وارجو من الا خوه ان يحددو معى المرتبات
    بسم الله الرحمن الرحيم

أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَءِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ
    صدق الله العظيم

عضو

انا عندي فكرة ان يتم انشاء مكتب للمهندسين يكون تحت مظلة المهندسون العرب التابع لجامعة الدول العربية وتكون مهمتة هي تقديم امتحان اخر غير امتحان سيسكو ليتم التأكد من ان الشخص الحاصل على هذة الشهادة من سيسكو ليس حافظ

هنالك مشكلة اخري .... وهي انة الناس عايزة تعيش

فانا لو لم اكن مهندس شبكات وخريج جامعة .... لما درست السيسكو

ولكن ان تجد شباب هنا حاصلين على شهادات سيسكو بعد الثانوية العامة فهذا شيء غريب جدا جدا جدا

وتجدهم في بعض المرات يسألون هلشهادة الجامعة اهم ام السيسكو ؟!!!!

عضو برونزي

الرواتب او المرتبات او المعاشات فهي كلها كلمات تعني مرتب ! ! !
    هي ليست شئ مهم بالدرجه التي تتخيلها اما خبرتك العمليه
    فأنا حاصل علي شهاده الCCNA فقط لاغير
    ولكني بعد درست الروتينج
    واعلم بعض بالفويس
    وقليل بالسكيورتي
    وليس لدي الا شهاده الCCNA
    ولا اري ان الشهاده هي التي تعني المرتب اطلاقا
    فانا لسه متخرج ولا يعني ان لو معايا ccnp هقبض 2000 و 3000 والارقام ديه
    عشان انا معايا الشهادات ديه
    ولكن يعني انت في اول الحياه
    اذا كنت طموح وتبحث بجد عن مستقبل افضل وتقول هيا الي الامام فأقول لك
    1-الخبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررره العمليه
    اعلم ناس بشهادات منتهيه الصلاحيه من سنين السنين
    وناس ممتحنتشي اصلا ولا تعرف شكل الباس فور شور ولا حتي شكل امتحانات سيسكو بعد الccna
    وبيقبضوا بسم الله ما شاء الله
    لان خبرتهم تساوي هذه الشهادات واكثر
    فصاحب العمل المتيقظ يسألك تعرف تعمل كذا وكذا وكذا
    ولا يسألك معاك شهاده كذا وكذا وكذا ! ! !
    واما عن الشهاده فهي تفيدك في ماذا ؟ ؟ ؟
    الشهاده هي افاده لك في ان تغير عملك وتطلب اجر لا يقل عن ..........
    لانك حاصل علي CCNP مثلا وتقدر علي معلوماتها وعملتها عمليا في الحياه العمليه
    اما دون هذه الشهاده لا يعني انك لا تساوي السعر ...... فربما بخبرتك تساوي 10 في ......
    صدقني هذه الحياه العمليه التي رائيتها في اماكن تحترم من يتعلم بجد ومن يعلم ان الحياه العمليه هي الوجه الحقيقي وليست الشهاده اما مضمون الشهاده فهو الوجه الاخر للحياه العمليه
    ولكن امتحان الشهاده هو فقط دليل ورقي غير مؤكد انك محترف في العلم الفولاني ولا حتي دليل لاتحاقك بيه
    اتمني تكون فكرتي وضحت
    ولك مني ارق التمنيات
    -------------------------------------------
    [B][SIZE=4]فين الاسئله يا شباب في اقسام Cisco
    عاوزين اسئله في الVoice و الData
    عاوزين نقدر نفدكم [/SIZE][/B]

عضو برونزي الصورة الرمزية AhmadAllRise

السلام عليكم .

بدأت بمعرفة و دراسة الشهادات التقنية منذ اكثر من سنتين

في أول شهرين فقط ركزت كثيرا على تحصيل الشهادات ( دون الفهم الجيد لمناهج الشهادات التقنية ) يعني

كنت مهووس بأن اصبح مثلا : CCNA or MCSE . .. لكن بعد اول شهرين وجدت انني اخدع نفسي

فبدأت من جديد افهم و اطبق كل شيء تعلمته بشكل عملي و انا الان ارى اهمية كبيرة جدا في امتلاك الخبرة

في اي كورس او دورة او منهاج تقني بدل ضياع الوقت في تحصيل الشهادات دون ولو 10% من الخبرة ...

و لا أقصد هنا خبرة العمل في الشركات فقط , فكثير منا خريج جديد او لم يسبق له العمل في هذا المجال

لكن الخبرة المقصودة هي امتلاك الجانب العملي التقني من وراء مجهودك الشخصي في التدريب على اي

دورة ولو كان التدريب في المنزل ... نتيجة هذا المجهود الشخصي سيظهر في المقابلة الشخصية و سيتبين

اذا كنت حصلت شهاداتك عن طريق الحفظ او التدريب .

الرواتب او المرتبات او المعاشات فهي كلها كلمات تعني مرتب ! ! !
    هي ليست شئ مهم بالدرجه التي تتخيلها اما خبرتك العمليه
    فأنا حاصل علي شهاده الCCNA فقط لاغير
    ولكني بعد درست الروتينج
    واعلم بعض بالفويس
    وقليل بالسكيورتي
    وليس لدي الا شهاده الCCNA
    ولا اري ان الشهاده هي التي تعني المرتب اطلاقا
    فانا لسه متخرج ولا يعني ان لو معايا ccnp هقبض 2000 و 3000 والارقام ديه
    عشان انا معايا الشهادات ديه
    ولكن يعني انت في اول الحياه
    اذا كنت طموح وتبحث بجد عن مستقبل افضل وتقول هيا الي الامام فأقول لك
    1-الخبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررره العمليه
    اعلم ناس بشهادات منتهيه الصلاحيه من سنين السنين
    وناس ممتحنتشي اصلا ولا تعرف شكل الباس فور شور ولا حتي شكل امتحانات سيسكو بعد الccna
    وبيقبضوا بسم الله ما شاء الله
    لان خبرتهم تساوي هذه الشهادات واكثر
    فصاحب العمل المتيقظ يسألك تعرف تعمل كذا وكذا وكذا
    ولا يسألك معاك شهاده كذا وكذا وكذا ! ! !
    واما عن الشهاده فهي تفيدك في ماذا ؟ ؟ ؟
    الشهاده هي افاده لك في ان تغير عملك وتطلب اجر لا يقل عن ..........
    لانك حاصل علي CCNP مثلا وتقدر علي معلوماتها وعملتها عمليا في الحياه العمليه
    اما دون هذه الشهاده لا يعني انك لا تساوي السعر ...... فربما بخبرتك تساوي 10 في ......
    صدقني هذه الحياه العمليه التي رائيتها في اماكن تحترم من يتعلم بجد ومن يعلم ان الحياه العمليه هي الوجه الحقيقي وليست الشهاده اما مضمون الشهاده فهو الوجه الاخر للحياه العمليه
    ولكن امتحان الشهاده هو فقط دليل ورقي غير مؤكد انك محترف في العلم الفولاني ولا حتي دليل لاتحاقك بيه
    اتمني تكون فكرتي وضحت
    ولك مني ارق التمنيات

الله ينور عليك .
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER][thread=73199] [COLOR=seagreen][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=red]مُحمَّد[/COLOR][/SIZE][/FONT]ْ [/COLOR]([FONT=Comic Sans MS][SIZE=5] [COLOR=black]صلى الله عليه و سلم[/COLOR][/SIZE][/FONT] ) [SIZE=4][COLOR=blue]كأنك [/COLOR][COLOR=blue]تراه[/COLOR] ...برنامج جميل - د.عائض القرني[/SIZE] [SIZE=4][COLOR=blue][/COLOR][/SIZE][/thread][/CENTER]

عضو

يا جماعه انتم بتتكلمو على اساس ان الخبره العمليه موجوده و احنا الى مش عايزين ناخدها و انا هجيبها مينيين لو اصحاب الشغل مبيشغلوش الى عندهم خبره انا شايف ان مفيش حل غير انى اذاكر ولو معرفش شكل الكابل و معتقدش انكم اول ما اشتغلتو كنتم تعرفو الحاجات ديه وانا شايف انكم كمان متحاملين على الناس الى عايز تدجل المجال
    لا اله الا الله

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lumark_s مشاهدة المشاركة
    من دمر سمعة الشهادات العلمية ومكانتها العالمية هي إمتحانات الباسفورشور والتست كنج وغيرها.

عدد الحاصلين على هذه الشهادات يقدر بالملايين، وعدد الوظائف أيضاً كبير، ولكن لا تجد من يوظفك لأنه لا يثق بما تحمله بسبب أن من هب ودب أصبح يحمل هذه الشهادات.

هل يعقل أن تكون CCNP ولا تعرف أن تعمل كايبل Cross Over ؟؟؟
    هل يعقل أن تكون CCNP ولا تعرف أن تعمل VTP Domain ؟؟
    هل يعقل أن تكون CCVP ولا تعرف أن تعمل Dial Peer ؟؟

هل هذا معقول؟؟

حصل دمار كبير في سمعة الشهادات العلمية بسبب كثرة حاملين هذه الشهادات الورقية، وتقنياً فهم لا يفقهون أي شيء.

للأسف هذا هو الواقع يا أخي.
    طيب ممكن أديلك خبرتي شوية حبيبي لومارك

صلي على النبي الأول
    أخي انا شايفك بصراحه متحامل شوية على الناس بتوع الشهادات استحملني بس شوية
    اخي اللي بيكتب لك الان كنت بشتغل في شركة كبيرة جدا في بلادي في مجال الأتصلات واول ما بدأت اشتغل كنت درست البرمجة وشوية اوراكل وشوية أساسيات شبكات ولا كنتش فاهم حاجه في الأيتي خاااااااااااااااااالص لكن عندما قدمت شهاداتي وكانت اول خبرة عملية لي في حياتي كان مديري فاهم جدا انه انا ما عنديش خبرة نهائي وكان بيسألني على فقط على شكل تعرف ولا لأ فقط بدون تجربة عملية لأنه كان متأكد انه اكييييييييييييييييييد انه ما عنديش خبرة وكمان لما انتقلت لوظيفة اخرى في نفس الشركة وكانت قسم تقني اكثر تعقيد سألني المدير التاني إن كنت اعرف برضه ولا لأ لأنه كان عارف برضه انه الخبرة العملية حتيجي مع الشغل

اخي انا فاهم انه الواحد لازم يطبق ما تعلمه بس العملية تختلف تماما في الحياة العملية الحقيقية ..نرفع روح التفائل حبيبي الله يخليك احنا مش ناقصين ( طبعا اخوكو اشتغل على VOICE OVER IP لشركة الكاتل واشتغلت على سويتشات الشركة نفسها لمدة ما يقارب 5 سنوات ) فخلي الناس تاكل عيش

عضو

على فكرة سافرت دورات كتيرة تدريبة إشي في فرنسا وإشي لوكسمبورج وإشي دبي وانا ولا سرتيفاي بأي شهادة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mora2007 مشاهدة المشاركة
    يا جماعه انتم بتتكلمو على اساس ان الخبره العمليه موجوده و احنا الى مش عايزين ناخدها و انا هجيبها مينيين لو اصحاب الشغل مبيشغلوش الى عندهم خبره انا شايف ان مفيش حل غير انى اذاكر ولو معرفش شكل الكابل و معتقدش انكم اول ما اشتغلتو كنتم تعرفو الحاجات ديه وانا شايف انكم كمان متحاملين على الناس الى عايز تدجل المجال
    احنا مش متحاملين على حد بس الموضوع هو ان فى بعض الشباب اللى اتخرج من تجاره او اداب او حقوق (ولا اقصد التقليل منهم) لم يجدوا عمل فى مجالاتهم وبعد مرور عدة سنوات عليهم دون عمل يتجهوا للمجال الاشهر والافضل وهو مجال ال IT ويدخل كورسات وبعد عده اشهر يكون...... البشمهندس جه البشمهندس راح ..... ولما يجى يروح انترفيو تلاقيه يوافق على اى مرتب وهو بيقول بينه وبين نفسه( اهو احسن من القعاد فى البيت) و دون ان يدرى يؤثر على سوق العمل (واقصد هنا سوق العمل فى مصر لانى لا اعلم باقى البلادان) وتلاقى منتشر بين اصحاب العمل مقولة هو فى حد نزل متعلم جاهز كلها كام شهر وياخد الخبره وبكده الناس الكفائات لا تجد فرصه تقدرها حق التقدير

وارجو الا يزعل منى احد من اخواننا الكفائات اللى غير خريجى الحاسبات والحق ان هناك كفائات بينهم افضل من بعض الدكاترة فى الجامعات
    بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

عضو برونزي

إخواني هو الموضوع
    أن الواحد مش معاه خبرة
    أنا معاه يبدأ يأخذ كورسات مش يحفظ ورق و بعدين باس فور شور و بعدين يبقي صاحب شهادة
    لاء يذاكر الكتاب مرة و اتنين يسال في الي مش فاهمه سواء حد يعرفه او في المنتديات يستعين بكل وسائل التدريب المتاحة لديه راجع درس الفيديو الاول للاستذ لومارك في شرح شهادة ال CCNA كيف ان يدخل يشوف الرسومات و يتعلم ال dynamps و ال vmware

يبدأ يدور علي شغل و في نفس الوقت هو بيكمل في التراك اللي بعده
    عن نفسي قبلت في بداية مشواري عمل براتب مش كويس لحد كبير ووقته طويل جدا لكن استفدت منه كثيرا جدا.
    طيب واحد يقولك خلاص انا كل يوم بتعلم حاجة جديدة و الخبرة العملية هي كل حاجة
    لاء برضه
    أنت في الشركة بتاعتك و خصوصا أول عمل لا تحرص علي الراتب العالي و لكن احرص علي انك تشتغل في المجال علشان تاخد خبرة
    طيب بجانب خبرة العمل لابد ان تحاول تطور نفسك شوف الكورسات اللي بعد كده بس مش اي كورسات اللي يستفيد منها العمل بتاعك سواء CCNP لو هتتعامل مع CUSTOMER أو لو تعمل في ISP أو CUSTOMER ضخم جدا بيتعامل كانه ISP CCIP أو لو تعمل في مجال الفويس CCVP او لو كنت تعمل في مجال السيكيورتي CCSP

هتلاقي تلقائيا كل ما بتحصل علي شهادة بتتقدر في الشركة اللي انت فيها و بيدا يسند اليك مهام أصعب
    خلي بالك علشان كده لازم تكون فاهم الشهادة ديت كويس علشان تحافظ علي مكانتك في العمل

كده أنت بتستفاد من الخبرة و من الكورسات و من بحث في الكتب
    ساعتها هتلاقي قدامك أكتر من عرض من أكتر من شركة و الراتب هيرتفع ماتخافش

بس احرص علي انك تكون دائما بتتعلم و لا تتكبر علي العلم
    المهم في كل مرحلة من حياتك عليك حاجة
    سواء أولا تتعلم بس بجد
    او تشتغل جانب الخبرة و بعد كده تبدا تكمل في مشوارك
    بعد كده جانب الخبرة هيكون كبر قوي
    برضه اصقله بشهادة كبيرة مثل ال CCIE
    المهم أنك تكون فاهم

صدقني كله بيبان في الانترفيو فبلاش الحفظ اللي بيضايق ده

اتمني أني أكون قد أفدت علي قدر علمي و علي قدر ما تعلمته من حياتي العملية إالي الآن

فانا كل يوم بلاقي حاجات جديدة و بتعلم منها
    في نفس الوقت في أول وقت ألاقي فراغ أذاكر كورس جديد و مديري معجب بيا و عايزني أخلص أخر امتحان علشان ابقي خلصت بروفشنال تاني يضيف لقيمة التيم أكتر في نفس الوقت لازم أكون فاهم لان الغلطة في التيم بتاعي ثمنها صعب جدا بل هو غير مقبول فلابد أنك تكون فاهم أنت بتعمل إيه

أتمني أكون وضحت الأمر لأخواني
    في كل مرحلة عليك عمل معين ...... اهتم بالمرحلة بتاعتك ........ لا تتعجل فتحفظ فتسقط من اعين الناس و نفسك........... لا تنام في الطريق و تعتمد أنك حصلت علي العمل في مجال و مكان كويس و شكرا
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضو

عليك نور اخي باشمهندس محمد
    تعلم وخذ شهادة وافهم اللي تعلمته والخبرة جاية معاك حبة حبة اما المعاش طبعا كل ما تتعلم اكتر وخبرتك تكبر معاشك حيكتر وحتلاقي وظايف اكتر والوظيفة هي اللي حتدور عليك ومش ضروري في بلادك بس لأ حتى ممكن برة بلادك المهم تتعلم ونصيحة لإخواني في الله خلوه هدفكم الرئيسي هو النهضة بأمتكم ودينكم وأصلوا نيتكم وربنا حيوفقكم

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة