السلام عليكم
انا مهندس شبكات في شركة بتتعامل مع برنامج محاسبي متثبت على السيرفر وبيستخدم ليه دونجول متثبت في السرفر والاجهزة بتضيف بياناته على السيرفر.
من وقت قريب احتاجوا انهم يدخلوا المخزن في منطقة تانية غير الي فيها الشركة على السيرفر وبالتالي طلبت Real IP على الخطين خط DSL في الشركة و خط زية في المخزن.
المشكلة الاولي اني مش عارف بكل الطرق اني اربطهم ببعض عن طريق الVPN حتي بعض بمعرفت ال Router and Remote access على السيرفر.
المشكلة التانية و الاصعب كالتالي لما عرفت الSTATIC IPs على الراوتر الشركة اديتني مجموعتين 5 ايبيهات Static ips للنت وللاتصال ولتكن بالشكل التالي IP : 82.201.x.x , Subnet mask: 255.x.x.248 وايبيهات للنتوورك وهي كالتالي IP: 10.185.x.x , Subnet mask: 255.x.x.252 طبعا السيرفر اخد واحد من الخمسة ووزعت الاربعه التانيين على المدراء لانهم بيحتاجوا النت للايميلات وبالنسبة لايبيهات النتوورك وزعتها على باقي الاجهزة.
حاولت اني استخدم ISA Server 2004 وبرضة مانفعنيش لعيب مني او هو مش قابل ال2 نتوورك.
المشاكل الي ظهرت كالتالي :
اولا: الاجهزة الي عليها ايبيهات النتوورك مابقتش قادرة تقري دونجول برنامج المحاسبة.
ثانيا: الطابعة متوصلة usb على سويتش على الشبكة وفجاة ولا جهاز بقى شايفها ولا حتي السرفر
ثالثا : الvpn مش راضي يكونكت على السيرفر

النتوورك عندي بالشكل التالي
Server : Win server 2003 R2 + SQL Server 2005 + Domain name + 1 lan card
Workstations : Win XP SP2
router : Linksys 4 port
وبالنسبة للمخزن
workstation : Win Vista
Router : Linksys 1 port
الراوتر متوصل بسويتش عادي والسويتش موزع لسويتشين وللاجهزة. انا حقيقي محتاج مساعدة لاني باقلي كتير في الموضوع ده ومش عارف اوصل لحل انا اخر تجربة هاعملها هي اني احيب كارت نتوورك تاني للسيرفر وادخل عليه ايبيهات النتوورك بس برضه مش عارف ده هايخلي الاجهزة تقرا الدونجول بتاع الحماية ولا لا.
ياريت لو حد يقدر يساعدني ميبخلش عليا في المساعده ولو اي اساله انا مستعد للجواب.