النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: هل تريد الاشتراك فى تجربة حقيقية 100%

عضو

هل تريد الاشتراك فى تجربة حقيقية 100%

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم

الى كل اعضاء المنتدى الكرام الى كل من يريد الاشتراك فى تجربة فريدة من نوعها
    وان شاء الله تكون هى الاولى من نوعها فى كل المنتديات العربية والاجنبية وتكون هى انطلاق الى تجارب اخرى تنطلق من هذا المنتدى شعلة العلم تبدأ ان شاء الله من هنا من منتدى

عرب هاردوير

جائتنى فكرة وهى عمل CALL MANAGER EXPRESS بين عضوين من اعضاء المنتدى
    و الخطوط العريضة الى هتكون اساس الفكرة هى
    1- ربط روترات العضوين بين بعضهم يعنى مثلا انا عندى فى المنزل روتر DLINK وخط الانترنت الDSL
    الى عندى 1 ميجا وعضو اخر عنده روتر وياريت يكون مثلا من نفس النوع وبعدين نربط الروترين ببعض بحيث انى اقدر اوصل الى الجهاز الى هيكون عليه ال CALL MANAGER EXPRESS
    وطبعا هنستخدم برنامج GNS3

2- الخطوة الثانية عاوز رئى اعضاء المنتدى فيها وهيه ممكن يكون فيه VPN بين الروترين او لا مش عارف لزم تكون موجوده او لا

3- يكون فيه اكسس لست او اى شئ يقابلها على روترات العضوين تسمح لئجهزة ال CALL MANAGER انها تمرر الداتا بينها وبين بعضها

4- نشغل SOFT PHONE على الاجهزة ونوصلها الاول على الCALL MANAGER EXPRESS الخاصة بكل عضو على انفراد الاول

5 - نعمل خطة ال DIAL-PEER بين ال CALL MANAGER عشان نقدر نوصل الSOFT PHONE
    بيهنم وبين بعض بحث مثلا ان العضو الى عنده الروتر A يكون ارقام التفلونات عنده وخده ارقام من 200 الى 202 وهى 3 تلفونات مثلا و العضو الى عنده روتر B يكون ارقام التلفونات الى عنده وخده ارقام من 300 الى 302 وفى الحالة ديه لزم نطبق الى DIAL-PEER

وبكده يكون طبقنا ال CALL MANAGER EXPRESS كتجربة حقيقية 100% زى متكون بتربط افرع شركة مع بعضها البعض وهنستفيد منها استفادة اكيد قوية جدا جدا

ارجوا من كل الاعضاء انها تشارك برئيها فى الفكرة و الاعضاء المشتركة فى التجربة تكون من نفس البلد ونقسم انفسنا الى فرق بحيث ان كل فريق يتكون من 2 الى 3 اعضاء على الاكثر الى ان تتم
    التجربة بنجاح ونكون فريق للتجربة اكثر من ذلك ان شاء الله يوصل الى 10 افراد او اكثر

نتبدى بأن الاعضاء الى من نفس البلد تحدد ساعات العمل الى عوزه تشترك فيها بينها وبين بعضها وتنظم العمل بينهم وكل عضو يحدد نوع الروتر الى عنده فى البيت وسرعة خط الانترنت

وهبتدى بنفسى عندى روتر DLINK 500T وخط الانترنت 1 ميجا وهستخدم مع برنامج ال GNS3
    روتر من نوع CISCO 3660
    لئنه اشتغل معايا كويس فى التجربة الى عملتها عندى فى البيت وساعات العمل الى بفضل اشتغل فيها على التجربة من الساعة 9 مساء الى 12 مساء طوال ايام الاسبوع وهذه المواعيد خاصة برمضان فقط

ياريت من كل الاعضاء انها تشترك فى التجربة وان الادارة تنظم الفرق بينها وبين بعضها ويارت
    التجربة متكونش كلام وبس

وان شاء الله كل فريق هيكتب كل خطواطه فى التجربة الى ان تتم بنجاح

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

رد: هل تريد الاشتراك فى تجربة حقيقية 100%

معاك وشوف اللى انت عاوزه
    معلش شوية وارجعلك
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو

شكرا اخى على مشاركتك فى التجربة وياريت تكتب مواصفات الروتر الى عندك وسرعة خط الانترنت
    والروتر الى عاوز تشتغل عليه من روترات سيسكوا
    وبالنسبة للى عاوز يشترك وعنده روتر dlink انا عرفة منين ال static routin بتاعه شغال ازى وايه المطلوب عشان نقدر نخلى الجهاز الى هيجرب بيه يوصل لحد عندى وانا اوصل لحد عنده الموضوع سهل جدا
    يدخل على الكونفجريشن بتاعة الروتر بتعته هيلقى زرار مكتوب ليه Status وبعدين هيلقى تحت منه لينك بيوصله الى ال real ip للريل ايبى بتاعه اللنك اسمها Connection Status هيلقى رقم الريل ايبى بتاعه وياريت تبادل الريل ايبى مع كل فريق يتم ارساله فى رسالة خاصة عشان الناس الى بتحب تجرب الهاك للضرورة احكام
    المهم بعد تبادل الريل ايبى نعمل بقى الروتنج routing الروتنج من هنا سهل اوى هيدخل على زرار اسمه Advanced هيلقى بعد كده تحت فى نفس صفحة الكونفجريشن لينك مكتوب عليها Static Routing
    طبعا كلنا عرفينه حببنا الراجل ده بعد ميدخل على اللنك هلقى اختيار اسمه Choose a connection وجنبه لسته يختار منها يا اما الrouting هيكون داخل ال lan او على ال wan او ممكن يظهرك اسم غير ال wan
    وهوه الاسم الى انتا كتبه او شركة الانترنت الى كتباه فى اعدادات الاتصال بتاعك المهم الى احنا عوزينه
    انه يختار ال wan طبعا وبعد كده يكتب ال Destination IP وده هيكون الايبى بتاع الجهاز الى عليه الcall manager مثلا زى ايبى 10.0.0.2 وبعدين هيلقى ال Mask وبعدين Gateway وده هيتكتب فيه الريل ايبى الى تم تبادله مع اعضاء كل فريق
    اخر خطوه ان نحفظ كل التغيرات الى تمت على الروتر
    اى اسئلة انا موجود ومستعد اجرب من بكره مع اى حد بس ياريت الناس تكون متحمسه

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_el_share مشاهدة المشاركة
    شكرا اخى على مشاركتك فى التجربة وياريت تكتب مواصفات الروتر الى عندك وسرعة خط الانترنت
    والروتر الى عاوز تشتغل عليه من روترات سيسكوا
    وبالنسبة للى عاوز يشترك وعنده روتر dlink انا عرفة منين ال static routin بتاعه شغال ازى وايه المطلوب عشان نقدر نخلى الجهاز الى هيجرب بيه يوصل لحد عندى وانا اوصل لحد عنده الموضوع سهل جدا
    يدخل على الكونفجريشن بتاعة الروتر بتعته هيلقى زرار مكتوب ليه Status وبعدين هيلقى تحت منه لينك بيوصله الى ال real ip للريل ايبى بتاعه اللنك اسمها Connection Status هيلقى رقم الريل ايبى بتاعه وياريت تبادل الريل ايبى مع كل فريق يتم ارساله فى رسالة خاصة عشان الناس الى بتحب تجرب الهاك للضرورة احكام
    المهم بعد تبادل الريل ايبى نعمل بقى الروتنج routing الروتنج من هنا سهل اوى هيدخل على زرار اسمه Advanced هيلقى بعد كده تحت فى نفس صفحة الكونفجريشن لينك مكتوب عليها Static Routing
    طبعا كلنا عرفينه حببنا الراجل ده بعد ميدخل على اللنك هلقى اختيار اسمه Choose a connection وجنبه لسته يختار منها يا اما الrouting هيكون داخل ال lan او على ال wan او ممكن يظهرك اسم غير ال wan
    وهوه الاسم الى انتا كتبه او شركة الانترنت الى كتباه فى اعدادات الاتصال بتاعك المهم الى احنا عوزينه
    انه يختار ال wan طبعا وبعد كده يكتب ال Destination IP وده هيكون الايبى بتاع الجهاز الى عليه الcall manager مثلا زى ايبى 10.0.0.2 وبعدين هيلقى ال Mask وبعدين Gateway وده هيتكتب فيه الريل ايبى الى تم تبادله مع اعضاء كل فريق
    اخر خطوه ان نحفظ كل التغيرات الى تمت على الروتر
    اى اسئلة انا موجود ومستعد اجرب من بكره مع اى حد بس ياريت الناس تكون متحمسه
    على فكره هوه الموضوع ده مش سهل اوى زى مانتا فاكر يعنى و مش صعب بس المستوى الى انتا عايز توصله من التجربه ديه مش حيفيدك عشان انتا محتاج ريل اى بى ادرس و تانيل تعمله عشان يوصلك بالاى بى التانى ده انتا لو بتتكلم على لاب فيه فايده كويسه يعنى الازم فى بى ان يطلع عليه الكول مانجر و الجيت واى عشان يوصل بالناحيه التانيه عشان ما يدخلش على الانترنت و يبقى 2 ريل اى بى ادرس
    من فرج على مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عليه كربة من كرب الآخرة. ومن يسٌر على معسر يسٌر الله عليه. والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه.

ولا تحقرنٌ من المعروف شيئا

عضو

اخى ccvpshare الريل ايبى درس موجود فعلا الروتر هوه الى بيستخدمه يبقى دلوقتى كل الى محتاجه عملية الروتنج هيه فيين المشكلة لو عندك روتر وى واصل بيه جهاز كمبيوتر عملية الروتنج هتكون سهلة هنكتب ايبى الكمبيوتر الى احنا عوزينه فى Destination IP 192.168.1.10 وده هيكون ايبى الجهاز الى عليه الكول مانجر
    او حتى يكون ايبى الكول مناجر نفسه يعنى يكون ايبى ال interface fastethernet و طبعا الMask وبعدين الGateway ده هيكون الريل ايبى بتاع الشخص الثانى الى هتم عنده عملية الروتنج للايبى الداخلى اول ما تتم عمليت الروتنج صج اى حاجة بعد كده سهلة