صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 32

الموضوع: عندي مشكلة في الهارد ديسك عند دخوله يطلب باسورد

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    173
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    عندي مشكلة في الهارد ديسك عند دخوله يطلب باسورد



    مرحبا شباب
    عندي مشكلة في الهارد ديسك وهيا عند فتح الجهاز يطلب مني باسورد
    وهذه الرساله اللي بتيجيلي
    "HDD locked, enter password (5 left)".

    Western Digital WD204EB

  2. #2
    عضو مؤسس
    تاريخ التسجيل
    Jun 2002
    المشاركات
    3,656
    معدل تقييم المستوى
    19
    بسم الله الرحمن الرحيم

    لم تمر على من قبل. لعل احدهم ركب برنامج على جهازك لقفل القرص الصلب؟
    [IMG]http://alwaleed11.jeeran.com/alwaleed.jpg[/IMG]

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    المشاركات
    38
    الدولة: Saudi Arabia
    معدل تقييم المستوى
    0
    جرب بضغط السهم الايسر خمس مرات

    ثم انتر

    لعلها تنفع

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jan 2004
    المشاركات
    20
    معدل تقييم المستوى
    0

    السلام عليكم و رحمةا لله و بركاته.يالله

    ممكن جرب تعمل reset لل bios عندك من خلال خيار load defualts في البيوس
    او فصل البطارية لمدة قصير ة
    او جرب حذف الهار واعادة تثبيته من لوحة التحكم hardware manager
    Am here, There ,Just about Everywhere.
    MeUNoRed

  5. #5
    إداري سابق
    تاريخ التسجيل
    Jun 2002
    المشاركات
    18,891
    معدل تقييم المستوى
    110
    لعل لديك لابتوب من شركة DELL؟
    مرت بأحد الزملاء نفس المشكلة

  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    173
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0
    لا والله شباب جميع الحلول دي ما تنفع
    لان الهارد اللي مغلق وليس من البيوس
    لاني جربتو علي اكتر من جهاز
    وثانيا غيرت بورده الهارد
    وغير كده قبل ما الهارد يقفل كنت بنقل من عليه افلام واغاني وحجات كتير
    بعد كده جاي اعمل ريستارت لقيتو بيطلب باسورد
    بعتو التوكيل لشركة شمال افريقيا في مصر معرفوش يحلو المشكلة
    الهارد لسه جديد
    مش عليه ولا باد
    بس الضمان منتهي
    ومافيش اي حل
    رحت لموقع ويسترون ديجتال في قسم الاخطاء اللي بتحصل وجدت المشكله دي بان الموزع الوحيد هوا اللي يقدر يديك الباسورد وليس المصنع بيقولو لان الموزع بيكون قافل كل كميه هاردات الموزع او المستورد بيكون عامل ليهم باسورد ليه علشان الحقوق والسرقه طيب سرقه ايه بقي ارد اقول ايه
    معلشي اخوي هاردوير ليس عندي لاب توب ده كمبيوتر عادي

  7. #7
    إداري سابق
    تاريخ التسجيل
    Jun 2002
    المشاركات
    18,891
    معدل تقييم المستوى
    110
    ستحتاج أن تتواصل مع قسم support في الشركة:
    http://www.wdc.com

  8. #8
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    173
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0
    مش حيفيدوني في شيئ لان المشكلة هما كاتبينها وثاني شيئ اللغه

  9. #9
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    25
    معدل تقييم المستوى
    0
    أخى العزيز ممكن ان اعرف ما هو نوع المزر بورد الخاصه بك . . . لأن هذه المشكل واجهتنى ...
    وانا الآن واقع فى نفس الفخ ....ولكنى الحمد لله قربت من الحل . . . .
    أخوك . . . معتـز الجلــوى
    " بســم الله الرحمن الرحيــــــم
    "فوق كل زى علمآ عليـــــــم"
    صدق الله العظيــــــــم"
    --:cool:--==( معتـــز الجلــــــــوى )==--:cool:



  10. #10
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    173
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0
    نوعها سولتك
    sl-45dir

  11. #11
    عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2003
    المشاركات
    8,698
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    39
    أرسلت السؤال ل WD وبالنتظار الإجابة

  12. #12
    عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2003
    المشاركات
    8,698
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    39
    هذا هو الرد الذي وصلني منهم ....

    وخلاصته أنك تحتاج السوفت وير الأصلي والباسوورد التي تم بها إغلاق الهارد وإلا ستضطر لتبديله!!!!!!

    You need the original software and password that was used to lock the drive. If you do not have these, you will need to replace the drive.

    If the drive is under warranty, we have two warranty replacement options available to you, Advance RMA and Standard RMA. Both options are available online from our website. In an Advance RMA, we will ship you the replacement drive prior to receiving your defective drive. A credit/debit card is required to insure against the receipt your defective drive. If we do not receive your drive 30 days from the date the replacement drive was shipped, the fair market value of the replacement drive will be charged/debited to your credit/debit card. In a Standard RMA, we will ship you the replacement drive only after we have received your defective product. No credit/debit card is required in a Standard RMA.

    The current turnaround time for an Advance RMA is 3 to 5 days and 5 to 7 days for a Standard RMA.

    You may create your RMA online by visiting the links below. Please remember that an RMA number is required in order to replace your defective drive.

    Title: How can I check the warranty of my drive?
    URL: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc....ted=1047361575

    Title: How can I replace a product under warranty?
    URL: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc....ted=1003424317

    Title: Where can I get packaging and shipping information for an RMA?
    URL: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc....ted=1036445537

    Current RMA turnaround: http://support.wdc.com/warranty/rmapost.asp

    ولكن هل جربت إعادة التقسيم له ....ربما أفلح الأمر ؟؟!!

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    المشاركات
    173
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0
    لم يفلح التقسيم باي برنامج وبرامج الويسترون نفسو واف ديسك وبارتيشن ماجيك ولا اي حاجه
    وغير كده اجيب السوفت وير الاصلي منين
    طيب واجيب حتي الباسورد اللي اتقفل بيه ده منين

  14. #14
    عضو محترف الصورة الرمزية NaAZoOR
    تاريخ التسجيل
    Feb 2003
    المشاركات
    8,698
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    39
    مافيش عندك إلا اللجوء للتوكيل أو المستورد في بلدك ويا إما يعرفوا يصلحوه أو يعوض عليك الله ..لأن الرد واضح إما وجود السوفتوير الأصلي والباسوورد التي تم الإغلاق بها أو إرجاع الهارد إن كان في الضمان

  15. #15
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jun 2003
    المشاركات
    491
    معدل تقييم المستوى
    0


    الوكيل يستطيع حل مثل هذه المشاكل !
    الاجهزة المحمولة الحديثة يتم قفل القرص الصلب لحماية البيانات .. الحل امامك هو شراء قرص جديد . اذا كان الوكيل يدعي انه لا يستطيع حل هذه المشكلة فما يمكنني ان اقول سوى " وا على الدنيا السلام "

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-07-2011, 15:30
  2. انا عندى مشكلة في الهارد ديسك بالله عليكم ساعدونى
    بواسطة الفقيرالفقير في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 13-09-2010, 00:36
  3. عندي مشكلة بالنسخ على الهارد ديسك الخارجي
    بواسطة الوشق9111 في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 15-03-2010, 02:34
  4. شباب عندي مشكلة كيبرة في الهارد ديسك المحمول بتاعي .....ارجو المساعدة
    بواسطة black-wolf في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 25-07-2009, 11:59
  5. عندى مشكلة فى الهارد ديسك تسبب الشاشه الزرقاء (عنوان معدل)
    بواسطة الملاك الاسمر في المنتدى مشاكل الحاسب وحلولها
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 18-06-2009, 18:40

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •