النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ماهي اسهل شهادة يمكن الحصصول عليها وتكون لها قيمة

عضوية جديدة

ماهي اسهل شهادة يمكن الحصصول عليها وتكون لها قيمة

احب اشكر اداره المنتدى وكل الموجودين
    مشكلتى انى عاوز ادخل فى مجال ابدع فى واحبو بس محتار الشهادات كلها شبه بعض من يومين دخلت فى دماغى الشبكات وكنت متحمس ونزلت كتاب للنتورك بدايه لل msce وبعده كده اتسوحت حسيت انها معقده بس مش زى البرمجه والشهادات بقى خلتنى احتار اشوف شهاده امن معلومات احتار وشهاده الاى تى اى ال احتار مبقتش عارف ادخل فى انهى مجال بالظبط اتشتت وكتير من الشهادات فارجو نصيحه من الاخوه بشهاده سهله ولذيذه ونسبه النجاح فييها سهله وتكون ليها مكانه كويسه وشكرااااااااااااااااا

عاوز نصايح من االخر

عضو

رد: محتار ياناس

اخى الكريم رحم الله امرء عرف قدر نفسة يعنى انت لازم تكون عالاف حدوود امكانياتك وقدراتك يعنى انت اكثير واحد يقدر يحد اية اليهل بالنسبة لك واية الصعب لان موصوع السهولة والصعوبة موصوع نسبي يعنى لازم تعرف اول المجال الي انت عاوز تبدا فية يعنى انت حاب برمجة ولا الشبكات والتصميم جرافك ولا ولا لازم تحد الطريق لان كل مجال دة علم لوحدة شوفالول انت حاب تدخل في اي طريق

عضو

نصيحه من الاخوه بشهاده سهله ولذيذه ونسبه النجاح فييها سهله وتكون ليها مكانه كويسه وشكرااااااااااااااااا
    سيدى هل تسمح لى ان اوضح شئ
    وبعد اذن الاعضاء
    دى حياتك انت ممكن تشوف ايه اللى هيمشى معاك
    اعتبر كانك بتختار شريكه حياتك
    وبلاش شهادات الصلونات :D
    وفكر فى شهاده تتناسب مع مؤهلك
    وارجو ان يساعدك الاعضاء رغم انى لا اقتنع بذلك
    وشكرا....

عضو

اخي

بغض النظر عن هواياتك وطموحاتك وتخصصك المناسب ، اردت ان اقول لك بأن هناك شهادات عالمية لابد للمرء أن يكون ملما بها للحصول على وظيفة أو لمواكبة العصر والتكنولوجيا ، وهي شهادات سهلة جدا وتستطيع بعدها تحديد المجال الانسب لك والذي تحس بأنك تبرع فيه وتحبه.

من هذه الشهادات التي اتحدث عنها :

1- ICDL و IC3

2- شهادات في اللغة الانجليزية كالتوفل او غيرها ( اهم شيء انك تثبت معرفتك باللغة النجليزية

3- A+

4- احب اقولك اخي بأن لاتستعجل وتنظر الى الشهادات العالية وأنت لاتمتلك أي فكرة عن مجالها، فلا تفكر في CCIE الا بعد ان تأخذ N+ ثم CCNA ثم CCNP ، ولا تفكر في MCSE الا بعد ان تأخذ MCP ثم MCSA . وهكذا ..

والله الموفق

اخوك/ ابو عبدالله

عضو برونزي الصورة الرمزية sharif_soper

رد: ماهي اسهل شهادة يمكن الحصصول عليها وتكون لها قيمة

السلام عليكم تم تعديل العنوان اخي العزيز لان عنوان الموضوع مخالف لانة مبهم وغير واضح وهذا يؤدي الي غلق الموضوع او حذفة لانة مخالف ارجو منك ان تراعي في كتابة عنوان الموضوع عشان لا يغلق او يحذف لانة مخالف لقانون المنتدي
    [B][CENTER][SIZE=5][COLOR=Navy]الحق يحتاج إلى رجلين .. رجل ينطق به ورجل يفهمه.[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/B]
    [CENTER][SIZE=4][B] [COLOR=DarkGreen]الجوع طعام الزاهدين والذكر طعام العارفين [/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية yasser__lord

بارك الله فيك اخ ابو عبد الله
    كلامك كله حكم

عضو

هل انت جديد بالمرة على عالم الـ IT الكبير و المتعدد المسارات حتى نستطيع الإفادة أكثر ؟

على العموم .. ما تفضل به الأخ mad-0911 و بقية الإخوان مهم ، خصوصا إذا كنت جديد في عالم الـ IT ( يعني ما عمرك اشتغل في مجال له علاقة بالكمبيوتر أو البرمجة أو الشبكات سواء بوظيفة رسمية أو هاوية شخصية حقيقية ) .

من المهم القول أنك إذا حددت مسارك و بدأت فيه فلا تتحول عنه إلى مسار آخر .. يعني مثلا مو تبدأ بسيسكو CCNA ثم تعمل سويتش على الميكروسوفت ثم بعدين على السيكيورتي ثم في مرحلة ثالثة على الـ PMP .. يجب أن تحدد المسارات المطلوبة في سوق الوظائف أولا ثم تتعرف على ميولك و مواهبك و قدراتك ثانيا ، ثم بعدها تسأل عن المسار الذي اخترته هنا في هذا القسم حتى يفدك الإخوان المتخصصين .

أنصح في البداية أن تقرأ في جميع المواضيع الموجودة في أقسام الشهادات العلمية .. و عندك أيضا مجلة عرب هاردوير قسم الشهادات العلمية على الرابط التالي www.arabhardware.net ( من دون /forum ) . و اقرأ أيضا من قوقل . ثم بعدها تعرف على قدراتك و ميولك ثم اسال الإخوة هنا من جديد .

وفقك الله