صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: انا مشترك فى الDSL بسرعة 2 ميجا ... و للاسف الذى احصل عليه هو 1.4 ميجا !

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

Unhappy انا مشترك فى الDSL بسرعة 2 ميجا ... و للاسف الذى احصل عليه هو 1.4 ميجا !

بسم الله الرحمن الرحيم

الصلاة و السلام على أشرف الخلق و المرسلين سيدنا محمد و على اله و صحبه سلم الى يوم الدين

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا يا اخوان اعيش فى مصر و مشترك فى الDSL بسرعة 2 ميجا فى شركة TE Data

و أقصى ما أصل اليه من سرعة هو 1.4 ميجا أو 1.6 ميجا ؟!

لماذا لا احصل على ال 2 ميجا كاملين ؟!

لقد قال لى الدعم الفنى انه اغير كابل الهاتف بكابل مصنوع من مادة النحاس من شركة السويدى

للكابلات ( شركة مصرية ) ... تم ذلك بالفعل و حصل زيادة نسبية فى السرعة حيث كانت السرعة

قبل ذلك 1.1 او 1.0 ميجا .. فما الحل اخوانى ؟!

عضو فضي الصورة الرمزية mohamed2121

رد: انا مشترك فى الDSL بسرعة 2 ميجا ... و للاسف الذى احصل عليه هو 1.4 ميجا !

الموضوع ليه أكثر من جانب
    اولا
    كما قلت تم تغير كابل الهاتف بكابل مصنوع من مادة النحاس هل هذا الكابل بين البوكس الخاص بالتليفون من الشارع وهل به وصلات(يعنى اكثر من قطع) معرضه لعوامل التعرية المختلفة كالمطر وغيره
    تأكد أولا
    ثانيا
    من الافضل ان يتم تركيب الاسبلتر علي الخط الرئيسي الداخل الي المنزل ويتم اخذالسلك الخارج من البورت المكتوب امامه ADSL المتجه الي الروتر مباشرة دون اي وصلات ثم أخ سلك الخارج من البورت المكتوب عليه Phone
    تأكد من ذلك
    ثالثا
    فى حاجه فالراوتر وده هتلقيه Status للراوتر أسمها signal to noise ratio او SNR اى معدل الشويش على السجنالاى الاشاره الى جايلك من السنترال لو على فوق مثلا 25 تحت downstream يبقى تمام
    لو أقل يبقى شور فى خاجف فالخط وكده ممكن تتصل بالسنترال يبعتلك حد من الفنيين ولما يجيلك الفنى أخبره انك عاوز تغير السلك الى جاى من السنترال طبعا هو مش هيغره هو بس هيحطلك الخط بتاعك على
    خط نظيف لا يوجد عليه معدل تشويش وهو بيقى عند جهاز فالسنترال بيقدر يقيس ويحلل بيه معدل التشويش على الخط
    رابعا
    فى حال أستخدام للانترنت بسرعه اقل مثل 512 وكان يعمل بدون مشاكل ثم رفعته الخط اى كميه الـ Bandwidth
    الى 2 ميجا كدى يبقى الراوتر هو السبب
    بشكل عام تأكد من الراوتر
    خامسا
    وده الاهم انت اذاى قدرت تحلل السرعه الو الـBandwidth لديك لاتستعمل المواقع ويقاس بالـ Download
    انت الان الـ Bandwidth لديك أو سرعه الخط 2 ميجا وعشات تستطيع تحليل السرعة الحالية أقسم الـ 2048كيلو بيت أى 2 ميجا على 8 (2048/ 256 kB/s وطبعا ليس كامله لانه يوجد شىء أسمه Loss rate
    انت شغال Tedata وقل الى انا ذكرته تمام هتلاقى الـ Download حوالى 215 الى 225 kB فالثانيه

أرجو ان اكون حصرت الموضوع لديك

تحياتى محمد

عضو

ارجو منك الرد على الخاص اخى الكريم ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hesham_3del مشاهدة المشاركة
    ارجو منك الرد على الخاص اخى الكريم ...
    خاينا فالعام كى يستفاد الجميع
    تقبل تحياتى
    محمد

عضوية جديدة

اخوووي احمد ربك انا بالسعوديه ومشترك عن طريق شركة الاتصالات السعوديه وسرعة الاتصال 256 k سرعة التحميل تاصل الى k15 اذا صات كويسه تاصل 20 k يعني ضاربين بالسرعه

يعني احمد ربك

عضوية جديدة

ياجمعه الحكي يلي نحكا كلو صحيح .. بس لاتنسى أنو ممكن يكون شركت الإتصال حاطه الأسم أنو 2 ميغا ولاكن هيه فعليه تكون أقل من كدا وتأكد من هل الموضووع كمان أنا بالبيت عندي 3 ميغا بس هوه مش 3
    ميغا هوه 2.5 ميغا فعلي .. هوه هيك .. فشوف أنت وتاكد من شركة الإتصالات
    يعطيك العافيه

عضوية جديدة

اخي mohamed2121 انت ذكرت بالنقطه الخامسه
    وعشات تستطيع تحليل السرعة الحالية أقسم الـ 2048كيلو بيت أى 2 ميجا على 8 (2048/ 256 kB/s وطبعا ليس كامله لانه يوجد شىء أسمه Loss rate
    انت شغال Tedata وقل الى انا ذكرته تمام هتلاقى الـ Download حوالى 215 الى 225 kB فالثانيه
    ممكن تشرحها لنا بالتفصيل ليش قسمنا على 8

ولك الشكر

مخالف للقوانين

ممكن تشرحها لنا بالتفصيل ليش قسمنا على 8
    علشان التحويل من بت لبايت
    one byte = 8 bits

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

Raiting الخط 2 ميجا بيبتدى من 180 كيلو إلى 240 كيلو يعنى لو السرعه جات عندك 180 كيلو فالمندوب اللى بتكمله يقولك كدا كل شئ تمااام وبوس إيدك شعر ودقن
    والمفروض تبقى 256 دايمه بس نقول إيه
    المشكله كلها ممكن تكون من السنترال التابع ليك زى ما مندوبى تى داتا بيقولو
    أفضل شئ ليك لو كانت المشكله من السنترال تجيب خط 1 ميجا بيقفل سرعات 120 كيلو دايمه
    لحد ما الشركه تظبط سنترالات باقى المحافظات اللى مش بتدعم الخطوط العاليه PLUS
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

مظبوط كلام الاخوه

عضو الصورة الرمزية mr_dos2000

اخى العزيز انا كان عندى نفس مشكلتك

ومتحلتش الا لما بلغت السنترال وهما اللى غيرو السلك من الكابينه لحد المكتب عندى

وبعدها الدنيا ضبطت وبقة زى الفل

اتصل بالسنترال واعمل شكوه
    اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك ...... امين

عضو الصورة الرمزية المستعصم بالله

على حسب معلوماتى اننا سرعة الداونلود لاتتعدى 1/8 من سرعة الخط الحقيقة دائما لان السرعة على سويتش 8 بورت فى السنترال فيكون الناتج عندك 1/8 السرعة فقط
    وبردو على حد علمى لما تيجى تشترك بسرعة كبيرة اشترك فى شركة صغيرة بحيث ميكونش معاك على السويتش غير واحد او اتنين :D
    والله اعلم
    ( اللهم انفعنا بما علمتنا وعلمنا ما ينفعنا )

( اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه أجمعين )

previously Mr Mac

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

اخى الكريم مستر ماك العملية ليست سويتش فى السنترال والعملاء واخدة انترنت منه وليست الإنترنت عند الشركات الكبرى مثل تى داتا او لينك او نايل اونلاين قليلة لدرجة ان يكون كثرة العملاء يؤثر على الإنترنت هذه منظومة كبيرة واجهزة كثيرة فى السنترالات لكى يصل الإنترنت للعملاء وسوف اشرح لإخوانى فى المنتدى بالتفصيل ما هية هذه الاجهزة وطرق عملها

اما بالنسبة لمشكلة اخونا صاحب الموضوع فهذه مشكلة سلك بين البوكس الخاص بك والمكتب طرفك او ما بين الكابينة والبوكس وهذا كله يتم حله بعمل شكوى للسنترال التابع له بأن الحرارة فى التليفون الخاص بك بها تشويش كثير وذلك حتى يتم حل المشكلة اما لو قلت ان الإنترنت عندك ضعيف سيقولون لك هذا ليس تخصصهم من فضلك راجع شركة الإنترنت

المهم اعمل تبليغ الشكوى على ان حرارة التليفون بها تشويش وقل لهم برجاء قياس نسبة العزل فى الخط وبرجاء ارسال فنى تليفونات لك وربنا معاك وان شاء الله العملية هتظبط بعد كده
    شبكاوى قديم مع إيقاف التنفيذ
    لا تنسونا من صالح الدعاء

عضو الصورة الرمزية المستعصم بالله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoragaa مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم مستر ماك العملية ليست سويتش فى السنترال والعملاء واخدة انترنت منه وليست الإنترنت عند الشركات الكبرى مثل تى داتا او لينك او نايل اونلاين قليلة لدرجة ان يكون كثرة العملاء يؤثر على الإنترنت هذه منظومة كبيرة واجهزة كثيرة فى السنترالات لكى يصل الإنترنت للعملاء وسوف اشرح لإخوانى فى المنتدى بالتفصيل ما هية هذه الاجهزة وطرق عملها

اما بالنسبة لمشكلة اخونا صاحب الموضوع فهذه مشكلة سلك بين البوكس الخاص بك والمكتب طرفك او ما بين الكابينة والبوكس وهذا كله يتم حله بعمل شكوى للسنترال التابع له بأن الحرارة فى التليفون الخاص بك بها تشويش كثير وذلك حتى يتم حل المشكلة اما لو قلت ان الإنترنت عندك ضعيف سيقولون لك هذا ليس تخصصهم من فضلك راجع شركة الإنترنت

المهم اعمل تبليغ الشكوى على ان حرارة التليفون بها تشويش وقل لهم برجاء قياس نسبة العزل فى الخط وبرجاء ارسال فنى تليفونات لك وربنا معاك وان شاء الله العملية هتظبط بعد كده
    شكرا ليك بجد على الايضاح وانا فى انتظار موضوعك علشان الصورة تتضح اكثر عندى
    وجزاك الله كل خير
    ( اللهم انفعنا بما علمتنا وعلمنا ما ينفعنا )

( اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه أجمعين )

previously Mr Mac

عضو فضي الصورة الرمزية memoragaa

يمكنك اخى الكريم مراجعة هذا الموضوع وسوف تجد فيه ما تريد

https://www.arabhardware.net/forum/o...oice-ip-2.html

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة