النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    95
    معدل تقييم المستوى
    0

    ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007



    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اخوتي ارجو ممن لديه خبرة في exchange 2007 توضيح الفرق بين ال edge وال على exchange 2007 حيث ان وظيفة ال hub هي عملية تحويل الرسائل من الداخل للخارج (الانترنت) ويكون مرتبط بالدومين
    وايضا وظيفة ال edge استقبال وارسال الرسائل من الداخل للخارج ولكنه لا يكون مرتبط بالدومين
    واذا كان الاثنان موجودان على الشبكة فيقوم ال hub بتحويل الرسائل الى ال edge ويقوم الاخير بتحويلها للخارج ...اي انه في حالة وجودهما الاثنين معا على الشبكة فيكون الاتصال من الخارج للداخل ومن الداخل للخارج عن طريق ال edge
    واذا لم يكن ال edge موجود على الشبكة فيقوم ال hub بهذه العملية
    وبما ان كل منهما يؤدي نفس الوظيفة فلماذا وجد الاخر من الاصل
    بمعنى لماذا تم انشاؤه اذا كان في الاصل السيرفر الاخر سيقوم بنفس وظيفته؟؟؟؟؟؟
    لماذا لا يتم الاستغناء عنه اصلا ؟

    ارجو ممن لديه خبرة في exchange 2007 ان يقوم بتوضيح الفكرة حيث انني اقوم بدراسته واريد معرفة الفرق

    وشكرا

  2. #2
    عضو
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    95
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

    هو ليه الناس نادر لما ترد على سؤالي ؟
    انتو بتحتقروني ولا ايه )))))))))))
    بقالي فترة كل ماسال سؤال الاقي الناس بتخش تقرا السؤال وتخرج زي مايكونوا بيخشوا يشوفوا السؤال ويتفوا عليا ويخرجوا...هو في ايه )))))))))))))))))))))
    دة حتى الاسئلة اللي بسالها بتكون فالعمق يعني مش اسئلة سطحية والمفروض اللي يعرف الاجابة انه يرد علشان الكل يستفيد من المعلومة

    عامة انا لسة محتاج رد على سؤالي فياريت لو حد يعرف انه يرد عليا علشان نستفيد كلنا

    وشكرا

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    115
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

    ربنا يبارك فيك يااخى الكريم واكيد فى ناس ما تعرف وبكل اسف اضم اليك وربنا يسهل ونلاقى حد يعرف ربنا يعزك

  4. #4
    عضو
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    95
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

    هههههههههههههه اخيرا في واحد رد عليا
    انا كنت ابتديت اشك اني بكتب اسئلتي بالحبر السري ومحدش بيشوفها علشان كدة مفيش رد عليها ))))))))))))))

    شكرا اخي على ردك وياريت بجد حد يفيدنا فالمعلومة
    مش معقول محدش عارف الحل لانها حاجة اساسية في exchange 2007
    وافتكروا المثل الشهير القائل
    حسنة قليلة تمنع بلاوي كتيرة ))

    شكرا

  5. #5
    عضو الصورة الرمزية eslamf
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    327
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

    والله كان نفسى ارد عليك بس انا مش خبير فى ال exchange
    ان شاء الله حد من خبرائنا حيرد عليك لانه سؤال فعلا محتاج اجابة لمن لديه الخبرة وبصراحة انا مش عاوز افتى
    ما شاء الله ولا قوة الا بالله

  6. #6
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المشاركات
    60
    الدولة: Scotland
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007

    الايدج حسب معلوماتي مختص بالحماية ولاعلاقة له بتحويل الرسائل.

  7. #7
    عضو
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    95
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: ماهو الفرق بين ال EDGE وال HUB في Exchange 2007



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربما مشاهدة المشاركة
    الايدج حسب معلوماتي مختص بالحماية ولاعلاقة له بتحويل الرسائل.
    اختي ريما او اخي ربما مش عارف الحقيقة لان الاسم مش واضح
    اولا شكرا على ذوقك وردك لكن معلش تصحيح للمعلومة بتاعتك
    الايدج وظيفته تحويل الرسائل بالاضافة الى الحماية
    ومن اسمه واضح "ايدج" وبالنسبة للحماية دة لانه بينزل عليه برامج الحماية
    ونفس الكلام بالنسبة لل hub وممكن ينزل على ال hub برامج حماية لو هتستغني عن الايدج
    الفرق الوحيد منهم حسب مافهمت انه الايدج مابيكونش عضو فالدومين ومالوش اي علاقة بيه
    اما ال hub فبيكون عضو فالدومين

    انا سؤالي ليه من الاصل تم اختراعه فالاكستشينج
    يعني انا اظن من محاولاتي الكتيرة في فالفهم عن سبب التواجد ان هي مجرد سيكيورتي بمعنى اني اخلي جهاز بعيد عن الدومين فمحدش يكون ليه اي صلة بالدومين من برة
    اعتقد هو دة السبب
    على مستوى تفكيري طبعا
    طبعا ياريت لو حد يعرف يفيدنا والا سيتم اعتماد النظرية دي على انها النظرية الاساسية فالموضوع بعد موافقة جميع الاطراف
    يعني اي حد عنده اعتراض على الجوازة دي ياريت يقول قبل مالمأذون يكتب الكتاب

المواضيع المتشابهه

  1. هل الفرق كبير بين exchange 2007 & 2010 ومن اين ابدأ
    بواسطة elmalek1985 في المنتدى منتدى الشهادات العام
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 01-08-2012, 08:45
  2. شرح طريقة التحديث من Exchange 2007 الى Exchange 2010
    بواسطة daghash في المنتدى منتدى الشهادات العام
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 15-11-2011, 22:27
  3. Edge server 2007
    بواسطة myassen84 في المنتدى منتدى الشهادات العام
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 10-11-2011, 18:26
  4. الفرق بين exchange 2007 and exchange 2003
    بواسطة saicco في المنتدى منتدى الشهادات العام
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-05-2010, 17:46
  5. Upto 30% Exam Discount on Vista, 2007 Office , or Exchange Server 2007
    بواسطة azzain في المنتدى الأرشيف
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 11-06-2007, 14:28

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •