صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: كنت عايز اخذ رأيكم قبل ما أشترى كارت sapphire HD 4870 >>>>>>>>

عضوية جديدة

Exclamation كنت عايز اخذ رأيكم قبل ما أشترى كارت sapphire HD 4870 >>>>>>>>

انا كنت ناوى باذن الله أحدث الكومبيوتر عندى و كنت هأشترى كارت الشاشه sapphire HD 4870 512 mb و لكنى قلت استنى لحد اجازة نصف العام و اشترى نفس الكارت بس الواحد جيجا علشان يكون ثمنه نزل عن الى بيتباع به حاليا عندنا فى مصر و انا فكرت فى حكاية انى استنى دى علشان انا عايز اشترى كارت يقدريشتغل معايا فتره طويله فى تشغيل كل الألعاب الجديده لانى طبعا بعد ما أحدث الكومبيوتر عندى مش هأقدر احدثه تانى بعدها قريب..فتفتكروا ثمن الكارت الواحد جيجا ممكن ينزل قد ايه عندنا فى مصر فى نصف السنه و ايه رأيكم اشتري الكارت 512 MB و لا استنى و اشترى كارت الواحد جيجا..ياريت تفيدونى برأيكم.

عضو برونزي الصورة الرمزية The_Wolf88

رد: كنت عايز اخذ رأيكم قبل ما أشترى كارت sapphire HD 4870 >>>>>>>>

الأمر يعود اليك

كرت ذو ذاكرة 512 لا يختلف في الأداء عن 1 جيجا الا في الدقات العالية وتكون 1200*1900 واعلى

اذا كانت الشاشة لديك 17 - 22 بوصة فلن تجد فرقا في الأداء
    [COLOR="Navy"][SIZE="5"][FONT="Arial"][CENTER][B]سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم[/B][/CENTER][/FONT][/SIZE][/COLOR]

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

اذا كانت الشاشة لديك 17 - 22 بوصة فلن تجد فرقا في الأداء
    كلام سليم يعني اذا كان عندك الشاشة 17 أو 19 أنش وهذا الدارج خذ الكرت بــ 512 ميجا .

عضوية جديدة

شكرا أخوانى على ردكم و لكن اتكلم من مبدأ أن هناك بعض الالعاب الأن لا تشتغل على كروت شاشه أقل من 512 mb فممكن بعد سنه او اثنين نجد الألعاب لا تشتغل غير على كروت أقل من واحد جيجابيت و انا كنت عايز كارت يقعد معايا فرته كويسه و بمناسبة الحديث عن تشغيل الألعاب اتمنى اعرف هل تشغيل أى لعبه حديثه يعتمد فقط على مساحة الكارت اذا كان 512 mb أو واحد جيجا أم هناك عوامل أخرى فى كارت الشاشه تؤثر ايضا فى تشغيل الألعاب الحديثه يعنى انا مثلا لو اشتريت كارت sapphire hd 4870 واحد جيجا ممكن برضه ما يقدر يشغل العاب حديثه بعد سنه او اثنين رغم انه واحد جيجا لأن مثلا الألعاب ساعتها تتطلب أن تكون كل مواصفات الكارت الأخرى عاليه مش بس ان مساحته واحد جيجا؟؟؟

اتمنى ان اكون وضحت قصدى من السؤال و أرجو الأفاده منكم أخوانى.

عضو

معك حق Eagle_Eye طبعااا .. يتوقع .. ان سعرة سيقل عن 2150 جنية شويتين وانا زيك مستني سعرة يقل لان سعرة الان مبالغ فية كتييير لان السعر المناسب و يرضي الجميع و يكسب التجار بالمعقول 1900 جنية .. الله يهدي الجميع

عضو ذهبي

كما ذكر لك الاخوة لن تشعر بالفرق الا على الدقات العاليــة
    وزي ما بتقول يا صديقي ممكن بعد سنتين او اكثر يكون حتى كرت الـ 1 جيجا اصبح لا يجدي نفعاً مع الالعاب
    واذا بدك تنتظر رح تنتظر طول العمر لأن في كل يوم في اشي جديد
    توكل على الله وهات كرت الــ 512 بنفس الاداء وسعر اقل .
    [LEFT][B][U][COLOR=#1122cc]Ivy Bridge[/COLOR][/U][/B][/LEFT]
    [LEFT]Intel® Core™ i7-3770K Processor 4.6Ghz 1.24v
    GIGABYTE GA-Z77X-UD5H Wifi EDITION LGA 1155
    [COLOR=#000000]CORSAIR XMS3 16GB (4 x 4GB) 1600
    [/COLOR][COLOR=#000000] GB WINDFORCE GTX 670 OC 2GB
    [/COLOR][COLOR=#000000]LG Cinema 3D Monitor D2342P 23" FULL HD LED 1920X1080
    [/COLOR][COLOR=#000000]Kingston HyperX 3K 120GB SSD 6Gb/s[/COLOR][COLOR=#000000]
    [COLOR=#000000]Cooler Master's[/COLOR] HAF XM With 4X 200MM
    Antec Kuhler H2O 620 Cpu [/COLOR][COLOR=#000000]Cooling [/COLOR][COLOR=#000000]System[/COLOR]
    XFX Core Edition Pro750W[/LEFT]

عضوية جديدة

جزاكم الله خيرا للرد اخوانى و معلش ممكن أسأل هل فى حاجه اسمها video memory بتحتاجها العاب مثل لعبة Crysis و هل هى مختلفه بين النسختي الكارت ال 512 mb و النسخه الواحد جيجا؟؟

و معلش فيه سؤال تانى وهو انى اتمنى اعرف أجزاء و مواصفات كارت الشاشه و التى تستخدمها الألعاب و يتحدد عليها قدرة الكارت على تشغيل الألعاب من عدمه ؟؟

و شكرا اخى العزيز ibrahim83 على النصيحه و انا فعلا كنت بفكر اشترى الكارت ال 512 mb و لكن واحد صاحبى قال لى ان انتظر لان النسخه الواحد جيجا ثمنها هينزل ..
    و بعيدا عن هذا اتمنى من حضراتكم أن اعرف الرد على أسالتى السابقه و اعتذر لكثرة الأسئله.

إداري سابق

اخي الكريم تم الرد على رسالتك الخاصة
    جزاكم الله خيرا للرد اخوانى و معلش ممكن أسأل هل فى حاجه اسمها video memory بتحتاجها العاب مثل لعبة Crysis و هل هى مختلفه بين النسختي الكارت ال 512 mb و النسخه الواحد جيجا؟؟
    الفيديو ميموري هي ذاكرة الكرت التي تتكلم عنها عندما تقول 512 ميغا او واحد غيغا، وايضا يوجد منها عدة انواع.
    وهي بالترتيب من الابطأ الى الاسرع:
    DDR2
    GDDR3
    GDDR4
    GDDR5

و معلش فيه سؤال تانى وهو انى اتمنى اعرف أجزاء و مواصفات كارت الشاشه و التى تستخدمها الألعاب و يتحدد عليها قدرة الكارت على تشغيل الألعاب من عدمه ؟؟
    هذا سؤال يحتاج لعدة مواضيع كاملة لشرحه، لكن ساحاول ان اختصر واذكر اهم الامور الاساسية التي تتبعها الامور الاخرى التفصيلية.
    تعتمد بشكل اساسي على المعالج الرسومي، والذي يهو في حالتنا: Radeon 4870 او RV770
    وهو ما يحدد قوة الكرت قبل اي شيء اخر.
    ثم يعتمد على نوع الذاكرة المستخدمة(و الانواع هي المذكورة اعلاه بالاحمر)، وهي ذات تاثير لا يستهان به، الا انه لا يقارن بتاثير المعالج الرسومي على الاداء.
    واخيرا، تعتمد على ذاكرة الكرت،
    هنالك خطا شائع جدا عند شراء كروت الشاشة وهو باختصار أن يتم قياس أداء الكرت بالميغا بايت، والذي هو حجم الذاكرة العشوائية الخاصة بالكرت، والواقع أن أداء الكرت لا يتأثر بحجم ذاكرته إلا مع الكروت القوية وبشكل ثانوي وعند استخدام الشاشات الكبيرة ذات الدقات العالية. وعموما ذاكرة 256 ميغا بايت كافية لكرت من الفئة المتوسطة و512 لكرت من الفئة العليا، أما كروت الفئة الدنيا فزيادة مساحة الذاكرة بها لن يؤدي إلى زيادة جيدة في الأداء.

تلك كانت العوامل المؤثرة على قوة الكرت وسرعته، اما:
    و يتحدد عليها قدرة الكارت على تشغيل الألعاب من عدمه ؟؟
    فهذا يعتمد على حجم الذاكرة، و اصدار الشيدر و الدرايركت اكس وهذان الاخيران يتبعان المعالج الرسومي، فاما يدعمهما المعالج الرسومي ويكون الكرت قادر على تشغيل اللعبة، او لا يدعمهما ولا يكون الكرت قادرا على تشغيلها.

وبالنسبة لسؤالك:
    شكرا أخوانى على ردكم و لكن اتكلم من مبدأ أن هناك بعض الالعاب الأن لا تشتغل على كروت شاشه أقل من 512 mb فممكن بعد سنه او اثنين نجد الألعاب لا تشتغل غير على كروت أقل من واحد جيجابيت و انا كنت عايز كارت يقعد معايا فرته كويسه و بمناسبة الحديث عن تشغيل الألعاب اتمنى اعرف هل تشغيل أى لعبه حديثه يعتمد فقط على مساحة الكارت اذا كان 512 mb أو واحد جيجا أم هناك عوامل أخرى فى كارت الشاشه تؤثر ايضا فى تشغيل الألعاب الحديثه يعنى انا مثلا لو اشتريت كارت sapphire hd 4870 واحد جيجا ممكن برضه ما يقدر يشغل العاب حديثه بعد سنه او اثنين رغم انه واحد جيجا لأن مثلا الألعاب ساعتها تتطلب أن تكون كل مواصفات الكارت الأخرى عاليه مش بس ان مساحته واحد جيجا؟؟؟

اتمنى ان اكون وضحت قصدى من السؤال و أرجو الأفاده منكم أخوانى.
    الجواب هو أن لكل لعبة حد أدنى من الذاكرة الذي لا يمكن أن تعمل دونه إذا أن كل لعبة تتطلب تحميل كمية معينة من البيانات إلى ذاكرة كرت الشاشة ومتى وصلت هذه البيانات إلى كرت ذاكرة الكرت أصبح المعالج الرسومي للكرت هو المسؤول الأول عن أداء الكرت في معالجة هذه البيانات وتصييرها

و شكرا اخى العزيز ibrahim83 على النصيحه و انا فعلا كنت بفكر اشترى الكارت ال 512 mb و لكن واحد صاحبى قال لى ان انتظر لان النسخه الواحد جيجا ثمنها هينزل ..
    و بعيدا عن هذا اتمنى من حضراتكم أن اعرف الرد على أسالتى السابقه و اعتذر لكثرة الأسئله.
    اخي اذا اردت رايي الشخصي،
    اذا كنت ستشعر بعدم الرضا او راحة النفسية في حال شرائك لكرت ذو الذاكرة 512 ميغا فاشتري الكرت ذو الذاكرة 1 غيغا وريح بالك.
    غير ذلك، فكرت الـ 512 يقدم اداء مساوي وبسعر ارخص
    [CENTER][/CENTER]
    [url]https://sayat.me/ramyg[/url]

عضو ذهبي

كما قال الاخوة ولن ازيد عليها 512 لن تفرق عن 1جيجا

وبعدين يا اخي بعد سنة او اكثر الله يعطينا عمر يمكن يصبح الكرت من الكروت المتوسطة :cool:

عضوية جديدة

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووور
    أخى العزيز رامى على الاجابات القيمه جدا و على الاهتمام الكبير بالرد على اسألتى و شكرا لكل من ساهم فى الرد على هذا الموضوع.

وبعدين يا اخي بعد سنة او اكثر الله يعطينا عمر يمكن يصبح الكرت من الكروت المتوسطة
    انا سمعت من بعض الأشخاص و ليس هذا رأى الشخصى ان كل الكروت الحاليه لن يكون لها اى مستقبل حتى خلال السنه الجايه لأن directx 11 هينزل خلال السنه الجايه 2009 و طبعا و لا كارت من الموجودين الان سيدعم Dx 11 و شركة ATI اعلنت عن كروت الشاشه الجديده الداعمه ل DX11 2009 يعنى حتى الى هيشترى sapphire HD 4870 مش هيستفيد به السنه الجايه فى الألعاب اذا كانت هذه المعلومات صحيحه
    ..و الله أعلى و اعلم اذا كانت هذه المعلومات صحيحه و لا لأ.

إداري سابق

العفو ..
    انا سمعت من بعض الأشخاص و ليس هذا رأى الشخصى ان كل الكروت الحاليه لن يكون لها اى مستقبل حتى خلال السنه الجايه لأن directx 11 هينزل خلال السنه الجايه 2009 و طبعا و لا كارت من الموجودين الان سيدعم Dx 11 و شركة ATI اعلنت عن كروت الشاشه الجديده الداعمه ل DX11 2009 يعنى حتى الى هيشترى sapphire HD 4870 مش هيستفيد به السنه الجايه فى الألعاب اذا كانت هذه المعلومات صحيحه
    ..و الله أعلى و اعلم اذا كانت هذه المعلومات صحيحه و لا لأ.
    ستعمل تلك الالعاب كما تعمل العاب دايركت اكس 10 على كروت دايركت اكس 9، اي بدون تفعيل الخواص الخاصة بدايركت اكس 11.
    [CENTER][/CENTER]

عضوية جديدة

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووور أخى العزيز رامى على اجاباتك القيمه و انا سمعت انه لسه أصلا ما فيه غير كام لعبه بستخدم Dx 10 و كمان الألعاب دى ممكن تشتغل مع DX 9c على الرغم من أن DX10 بقاله حوالى سنتين يعنى لسه علشان تبقى فيه ألعاب بتستخدم DX 11 فتره طويله و برضه ممكن تكون بتشتغل ب dx 10 و بأذن الله انا نويت اشترى الكارت الواحد جيجا لأن فيه واحد قريبى هيخلصه لى بسعر الكارت 512 .. و بأذن الله أشوف اداؤه الى الناس كلها بتقول عليه.

إداري سابق

الف مبروك سلفا على الكرت الجديد
    [CENTER][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية salsa_hot

..و الله أعلى و اعلم اذا كانت هذه المعلومات صحيحه و لا لأ.[/COLOR][/SIZE][/CENTER][/B][/SIZE][/QUOTE]

اظن اذا كانت المعلومة دي صح يبقي كل واحد هيجيب كارت شاشة المفروض انو محترم و يدفع فيه الاف الجنيهات يرميه بعد كام شهر ولا بعد سنة .... :rolleyes:

عضوية جديدة

اظن اذا كانت المعلومة دي صح يبقي كل واحد هيجيب كارت شاشة المفروض انو محترم و يدفع فيه الاف الجنيهات يرميه بعد كام شهر ولا بعد سنة ....
    راجع اخى الكريم ردى الأخير على هذا الموضوع..

انا سمعت انه لسه أصلا ما فيه غير كام لعبه بستخدم Dx 10 و كمان الألعاب دى ممكن تشتغل مع DX 9c على الرغم من أن DX10 بقاله حوالى سنتين يعنى لسه علشان تبقى فيه ألعاب بتستخدم DX 11 فتره طويله و برضه ممكن تكون بتشتغل ب dx 10

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة