المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من فضلك: أريد حل هذه الاسئلة؟؟؟؟؟؟

mezomora123
02-03-2010, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.........
واجهتنى اثناء حل اسئلة فى CCNA اسئلة وأريد أن أعرف لها حلا وأفهمها.........

wich three statments correctly describe this Exhibt:

SW------------Network Device------------SW

pc 1 pc 2
10.1.0.36 10.1.1.70

A-with a network wide mask of 255.255.255.128 >each interface does not require an ip address
B- with a network wide mask of 255.255.255.128 >each interface rquire an ip address on a unipue subnet
C-with a network wide mask of 255.255.255.0 >must layer 2 device fo th pcs to communicate with each other
D-with a network wide mask of 255.255.255.0>must layer 3
device fo th pcs to communicate with each other
E-with a network wide mask of 255.255.254.0>each interface does not require ip address
-------------------------------------------------------
أريد أن أفهم حل هذا السؤال

mezomora123
02-03-2010, 23:16
السلام عليكم.......
أرجو من اخوانى توضيح بعض المعلومات لى..............

- لم ييجى سؤال بيقول حدد ال (Root Bridge) بختاره على أى أساس لأن أنا حصل عندى لخبطة فى الموضوع.....
1-أقل قيمة لل Bridge ID
2-لما تيجى ال Priorty ....... أختار أعلى قيمة ولا أقل قيمة
3-لم تيجى ال Mac Address أختار أعلى قيمة ولا أقل واحد
وفى Mac Address ساعات مش بعرف أختار أقل واحد ازاى وأعلى واحد أزاى.......يعنى مثلا عندى
00E0.F75a.5D1B
00E0.F759.5D1B
الحروف لما تبقى فى الماك ادرس مش بعرف أختار الاقل أو الاعلى قيمة بسبب الحروف دى

mezomora123
02-03-2010, 23:27
السلام عليكم........
ممكن حد يفهمنى ال RSTP ببساطة ويوضحلى الفرق بينها وبين STP علشان متلخبطش........
-------------------------------------------------
الحاجة التانية عايز أعرف أختار ال Root Bridge
>> هل لأعلى قيمة لل Priorty ولا الاقل؟؟؟؟
--وعندما تتساوى ال Priorty..بختار على أساس ال Mac Address
>>هل لأعلى قيمة لل Mac Address ولا للأقل؟؟
وعايز أعرف ازاى أختار أقل Mac وأعلى Mac خصوصا لما بيكون فى ال Mac حروف و أرقام زى
0060.47c01.4489
0060.47c8.4489
ممكن أنا مش عارف أجيب مثال يفرق فيه الحروف والارقام ....بس أكيد أنتو فهمتو قصدى ايه.......

underage
03-03-2010, 19:09
ال RSTP دي اختصار ل Rapid Spanning Tree Protocol
و دة معناه انك تسرع ال STP بتاعتك
يعني ايه الكلام دة
يعني انت ال STP العادية لو الكابل الرئيسي اتقطع بتاخد الشبكة حوالي 18 ثانية علشان تنقل السلك التاني
لكن ال RSTP بتسرع انت العملية دي بتخليها 2-3 ثواني بس عن طريق انه بيخلي البورت عارف انه الاحتياطي و بيخليه فاكر كل حاجة
دة عن طريق ال portfast

#spanning tree mode rapid pvst
#interface range fastethernet 0/1-21
#spanning tree port fast

---------------------------------------------------------------------
بتختار ال root bridge علي اساس اصغر mac address

hu_waly
03-03-2010, 20:11
كلام اخى underage (http://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11145190) صحيح 100% جزاه الله خيرااا
واذا واجهتك اى صعوبات في فهم هذا الموضوع انصحك انك تتفرج على اى فيديو في منتدانا الغالى يشرح كيف نختار بينهم وكل شئ عن ال stp
وسوف تجد شرح للاستاذ ياسر وايضااا الاستاذ محمد اس ان والموضوعين مثبتين حتى يكون سهل علينا الوصول له
ويجب ان نبحث الاول عن الموضوع قبل طرح السؤال لانك بالفعل سوف تستفيد من البحث حتى لو المعلومة ليست موجوده
واسف على الاطالة اخى
واتمنى للك التوفيق

سولاسولا
04-03-2010, 00:17
السلام عليكم
اخي الكريم بالنسبه الى جواب السؤالين الثاني والثالث

To elect the root bridge in the LAN, first check the priority value. The switch having the
lowest priority will win the election process. If Priority Value is the same then it checks
the MAC Address; the switch having the lowest MAC Address will become the root bridge

وانا اوئيد كلام الأخ حاول تتفرج على الفيديو انا شخصيا استفدت الكثير منه

وليد بارباع
04-03-2010, 00:26
انقل السؤال كما هو ضع الصورة وراح نساعدك ان شاء الله

سولاسولا
04-03-2010, 00:28
عفوا اخي نسيت اوضح لك هاي النقطه

0060.47c01.4489
0060.47c8.4489

47c01

47c8
لاحظ الرقمين اعلاه هم تابعين الى الخانه الثانيه الرقم 1 اقل من 8 وبناء عليه راح يكون هذا هو الروت0060.47c01.4489
ولكن تذكر هذا في الشرط الثاني اي بعد تساوي Priorty واعتذر عن عدم تنسيق الوان الخط عندي امتحان ونسألك الدعاء

الفارس المتعلم
04-03-2010, 00:46
الجواب ,وانا متاكد من الجولب 100%b-d-e

eng_eslam_comm2
04-03-2010, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص...الموضوع مفيهوش لخبطة ولا حاجة خالص...صلي عالنبي كدة بس وركز معايا

اولا الروت بريدج هو البريدج صاحب اقل بريدج اي دي...تمام
البريدج اي دي بيتكون من جزئين:

Bridge ID=Priority+MAC Sddress

انا هنا مقصدش بعلامة البلاس انهم مجموعين علي بعض...لا انا اقصد انهم رقمين جمب بعض...يعني لو افترضنا المثال ده:

priority=1368
MAC Adress=00:16:E6:83:A8:D5

then the Bridge ID=13:68:00:16:E6:83:A8:D5

فمعني كدة انك لما تيجي تختار الروت بريدج هتختار اللي ليه اقل بريوريتي...لان البريوريتي هي الmost significant...بمعني
لو انت عندك مثلا رقمين
1762
2836
لو سالتك انهي الاكبر هتعمل ايه؟اول حاجة هتبص علي اول رقم من الشمال اللي بيمثل خانة الالاف...فهتلاقي ان الرقم التاني فيه رقم 2 في الخانة دي بينما الرقم الاولاني فيه الرقم 1 في نفس الخانة...وده معناه ان الرقم التاني هو الاكبر طبعا..طب افرض الرقمين كانو هما الاتنين بيبدأو بنفس الرقم زي كدة:

1468
1723

ساعتها هتبدا تبص علي تاني رقم من ناحية الشمال
فهتلاقي ان في تاني رقم الخانة التانية فيه 7 بينما اول رقم هتلاقي ان الخانة التانية فيه 4...يبقي الرقم التاني هو الاكبر...وهكذا

طبق بقي نفس الكلام ده عالبريدج اي دي...قارن الاول البريوريتي...البريدج اللي ليه اقل بريوريتي يبقي هو الروت بريدج بغض النظر عن الماد ادريس...طب لو البريوريتي متساوية؟يبقي تقارن الماك ادريس ببعض...طب ازاي هتقارنهم ببعض وتحدد الاقل والاعلي وموضوع الارقام والحروف والكلام ده

انت هنا بتتعامل بالhexadecimal ...فانت عندك الارقام من 0 لغاية F...مترتبين الترتيب ده

F E D C B A 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

اقراهم من اليمين للشمال معلش عشان بس الكتابة عجيبة جدا ومش راضية تتعدل معايا وانا اتنرفزت وقربت اكسر الكيبورد بالشاشة بالكيسة كلها:ah34:

يعني حرف الA ده كأنه 10...تمام

فانت لو عندك اتنين ماك ادريس بالشكل ده

00:16:6E:5C:79:4A
00:16:6E:59:3F:8B

في الحالة دي انت هتقارن الاتنين ببعض من الشمال وخليك ماشي كدة معاهم واحدة واحدة لغاية ما توصل للجزء اللي بالازرق...هنا هتلاقي ان اللي فوق C...لكن اللي تحت رقم 9
يبقي طبعا اللي تحت هو الاقل ويبقي هو الروت بريدج...بس خلي بالك ده في حالة تساوي البريوريتي

اتمني اني اكون افدتك ولو فيه اي حاجة مش واضحة اسال وان شاء الله ارد عليك
في رعاية الله
سلام عليكم

mezomora123
04-03-2010, 09:55
السلام عليكم...........
مش عارف والله أقولك ايه ولا أشكرك ازاى...........
انت كده بسطت المعلومة ووضحتها من غير أى تعقيد أو لخبطة

جزاك الله خيرا .......

mezomora123
04-03-2010, 09:58
عفوا اخي نسيت اوضح لك هاي النقطه

0060.47c01.4489
0060.47c8.4489

47c01

47c8
لاحظ الرقمين اعلاه هم تابعين الى الخانه الثانيه الرقم 1 اقل من 8 وبناء عليه راح يكون هذا هو الروت0060.47c01.4489
ولكن تذكر هذا في الشرط الثاني اي بعد تساوي Priorty واعتذر عن عدم تنسيق الوان الخط عندي امتحان ونسألك الدعاء

جزاك الله خيرا يا أخى.........
وأدعو لك بالتوفيق فى الامتحان........
وأنا كمان داخل الامتحان قريب ......
أسألكم الدعاء

somaaoo
04-03-2010, 10:13
كلام مظبوط بس اعذروني انا حابب اعدل شوية حاجات RSTP أو 802.1w
هو عبارة عن بروتوكول لتفادي حدوث LOOP
وهو مايفعله STP ولكن نجد أن تحول البورت من حالة BLOCK TO FORWARD STATUS
تأخذ حوالي 50 ثانية وليست 18 من حالة BLOCK TO LISTENING TAKE ABOUT 20 SEC
AND FROM LISTENING TO LEARNING 15 SECOND
AND FROM LEARNING TO FORWARD TAKE 15 SECOND
وجاء بروتوكول RAPID SPANNING-TREE PROTOCOL وذلك لاختيار بديل لل ROOT BRIDGE
مع تطبيق جميع القواعد الثلاثه بفرض سقوط الروت الاصلي وفيها يتم ,تحول البورت من حالة BLOCK TO LEARNING TO FORWARD
THROUGH ABOUT 6SECOND
ويجب ان نأخذ في الحسبان انه لايوجد كيان اسمه RSTP بل نجد ان السويتشات مع سرعة المعالجات الحالية والذاكرة نجدها تحسب هذه العمليات بسرعة فائقة تصل الي 6 ثواني وتسمي بENHANCEMED SWITCHES والقديمة تسمي ب STANDARD SWITCHES
ارجو ان اكون افدت وشكرا لهذا الموقع المتميز

mezomora123
04-03-2010, 10:21
السلام عليكم.....
عايز حد يفهمنى ويقوللى اللى أنا هقوله ده صح ولا غلط ؟؟؟؟ ولو غلط يعرفنى الصح.........

وأنا بحل مسائل ال Nat وجدت الاتى......

- ال Static Nat بنستخدمه لما نكون عايزين نعمل Nat بين 2 Ip وبنفذ الامر:
Ip nat inside source static
وبعيه بنحط ال Local Ip وبعديه Global Ip
واحد ل واحد يعنى ..... صح؟؟؟؟؟
============================
-ال Dynamic Nat بنستخدمه لما يكون فى Range من Local Ip (مثلا 10 Ip ) عايزين نعمل Nat ليهم مع Range من Global Ip ( اللى هما برده 10 Ip )
وبعدين بنفذ أمر :
Ip nat pool (Local Ip
Ip nat poo (Global Ip
Access-list (Local Pool
Access-list (Global Pool
وبعد كده الامر الاخير
هل لازم يكون ال (Local Range) متساوى فى العدد مع (Global Range) يعنى لازم الاثتنين يكونوا مثلا (10 Ip) عشان أعرف أستخدم ال Dynamic Nat ?????????
=============================
- ال Nat Overload بنستخدمه لما نكون مش عارفين ال Global IP ولكن عارفين ال Interface اللى بيطلع على الانترنت وبنفذ الامر:
Access-list لل Local Range
Ip nat inside sourcr list -- Interface (global --) Overload
ليه فى اجابة بعض الاسئلة بيحط Prfix-length فى
أخر الامر ده؟؟؟؟
أستحلفكم بالله حد يفهمنى علشان أنا داخل الامتحان قريب.......
فى كل حالة فيها سؤال..........
ولو فى حالة أنا فاهمها غلط ......حد يوضحهالى
وجزاكم الله خيرا

mezomora123
04-03-2010, 10:36
السلم عليكم..........

أنا الحمد لله ذاكرت ال Access-List الى حد ما كويس........بس عندى بعض الامور الل (ملخبطة) ومش فاهمها....... وعايز حد من هذا المنتدى العظيم يفهمهانى زى ما عودتونى كل مرة أسأل فيها عن موضوع فى هذا الكورس........

== عايز أفهم الحالة اللى بنكتب فيها فى سطر ال Access-list كلمة Host ؟؟؟؟ وماذا تعنى؟؟؟؟
وايه هى الحالات اللى بتتحط فيها؟؟؟؟
وايه شروط وضعها؟؟؟؟

ولو تفضلتوا ..... بان واحد يشرحها بمثال ......
وذكر أكثر من حالة .......

==============================
نسيت أكتب الحالة دى كمان
== الحالة اللى بنكتب فيها كلمة Any ????
ماذا تعنى ؟؟؟ وامتى أستخدمها ؟؟؟؟ وأيه شروط استخدامها؟؟؟؟
ولو حد يعرفنى حالاتها بأمثلة..........ياااااه
وجزاكم الله خيرا

أنا داخل الامتحان قريب قوى .........
أسألكم الدعاء......
وجزاكم الله خيرا...........

Mithrandir
04-03-2010, 10:50
الجواب ,وانا متاكد من الجولب 100%b-d-e

+1 ،،،،،،،،،،،،

أيمن النعيمي
04-03-2010, 11:45
أخي الموضوع أبسط مما تتصور كلمة any تعني أي ايبي يعني عوضا عن أكتب
access-list 1 permit 0.0.0.0
أكتب
access-list 1 permit any
وال host نفس المبدأ لكن للوايلد ماسك اي عوضا عن 255.255.255.255
ولو أعطيتك مثال لهذه الأكسس ليست
access-list 1 permit 0.0.0.0 255.255.255.255
سوف أستخدم عوضا عنها
access-list 1 permit any host

eng_eslam_comm2
05-03-2010, 14:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي mezomora123...قد رايت استفساراتك وسارد عليها جميعا ان شاء الله...بس انا اسف انا دلوقتي مضطر اخرج في مشوار فمش هقدر ارد دلوقتي حالا لكن اوعدك اني ان شاء الله اول ما ارجع هرد عليك وبشرح مفصل ان شاء الله
وربنا يوفقك في امتحانك وعلي فكرة انا كمان بستعد للامتحان فهستغلك بقي واعرف منك جالك ايه في الامتحان ههههههههههههههه
في رعاية الله
سلام عليكم

eng n
05-03-2010, 16:43
مشكووووووووووووووووووووووورين للإفادة

eng_eslam_comm2
06-03-2010, 02:30
ال Nat Overload بنستخدمه لما نكون مش عارفين ال Global IP ولكن عارفين ال Interface اللى بيطلع على الانترنت وبنفذ الامر:
Access-list لل Local Range
Ip nat inside sourcr list -- Interface (global --) Overload
ليه فى اجابة بعض الاسئلة بيحط Prfix-length فى
أخر الامر ده؟؟؟؟

الامر ده زيه زي السابنت ماسك بالظبط...بس بدل ما تكتب السابنت ماسك كامل بتكتب عدد الوحايد اللي في السابنت ماسك للايبيهات اللي هتحطها للجلوبال انترفيس...فانت ممكن تستعمل الامر ده او بتستعمل بداله الامر ده:
netmask <subnetmask>

eng_eslam_comm2
06-03-2010, 02:42
ال Dynamic Nat بنستخدمه لما يكون فى Range من Local Ip (مثلا 10 Ip ) عايزين نعمل Nat ليهم مع Range من Global Ip ( اللى هما برده 10 Ip )
وبعدين بنفذ أمر :
Ip nat pool (Local Ip
Ip nat poo (Global Ip
Access-list (Local Pool
Access-list (Global Pool
وبعد كده الامر الاخير
هل لازم يكون ال (Local Range) متساوى فى العدد مع (Global Range) يعنى لازم الاثتنين يكونوا مثلا (10 Ip) عشان أعرف أستخدم ال Dynamic Nat ?????????

لا طبعا مش لازم خالص...ممكن يكون عدد الجلوبال اي بيز المتاح اقل من اللوكال اي بيز ...في الحالة دي عدد اللوكال هوستس اللي ممكن يخدو جلوبال اي بي هيبقي محدود بعدد الجلوبال اي بي ومينفعش يتجاوزه...يعني لو كان عندك 5 جلوبال اي بي وعندك 10 اجهزة...5 بس من ال10 دول يقدرو يخدو جلوبال اي بي وال5 الباقيين محدش هيقدر ياخد منهم جلوبال اي بي الا لما واحد من ال5 يسيب الجلوبال اي بي اللي واخده فيدخل مكانه وهكذا.

eng_eslam_comm2
06-03-2010, 02:55
السلم عليكم..........

أنا الحمد لله ذاكرت ال Access-List الى حد ما كويس........بس عندى بعض الامور الل (ملخبطة) ومش فاهمها....... وعايز حد من هذا المنتدى العظيم يفهمهانى زى ما عودتونى كل مرة أسأل فيها عن موضوع فى هذا الكورس........

== عايز أفهم الحالة اللى بنكتب فيها فى سطر ال Access-list كلمة Host ؟؟؟؟ وماذا تعنى؟؟؟؟
وايه هى الحالات اللى بتتحط فيها؟؟؟؟
وايه شروط وضعها؟؟؟؟

ولو تفضلتوا ..... بان واحد يشرحها بمثال ......
وذكر أكثر من حالة .......

الحالة اللي بتستعمل فيها كلمة هوست هي انك تكون بتتكلم عن هوست بعينه...لان الطبيعي والشائع في الاكسيس ليست انك بتمنع مجموعة من الهوستس تابعين لسابنت معينة وبتحدد الرينج ده باستخدام الوايلد كارد ماسك...لكن لو حبيت انك تحدد الاكشن علي هوست واحد بس يبقي ممكن تستعمل كلمة هوست بدلا من الوايلد كارد ماسك...الطريقة التانية عشان تحدد هوست معين هي انك تستعمل الوايلد كارد ماسك عادي جدا وفي الحالة دي الوايلد كارد ماسك هيكون 255.255.255.255

access-list 1 permit 192.168.1.10 255.255.255.255
access-list 1 permit host 192.168.1.10

السطرين اللي فوق دول بيحققو نفس الغرض
اتمني تكون قدرت اوصلك الفكرة واعتقد هي بسيطة جدا

mezomora123
07-03-2010, 14:58
لا طبعا مش لازم خالص...ممكن يكون عدد الجلوبال اي بيز المتاح اقل من اللوكال اي بيز ...في الحالة دي عدد اللوكال هوستس اللي ممكن يخدو جلوبال اي بي هيبقي محدود بعدد الجلوبال اي بي ومينفعش يتجاوزه...يعني لو كان عندك 5 جلوبال اي بي وعندك 10 اجهزة...5 بس من ال10 دول يقدرو يخدو جلوبال اي بي وال5 الباقيين محدش هيقدر ياخد منهم جلوبال اي بي الا لما واحد من ال5 يسيب الجلوبال اي بي اللي واخده فيدخل مكانه وهكذا.

================================
شكرا جزيلا يا أخى على هذا الاهتمام..........
بس عندى سؤال أخير ........
لما يجى سؤال فى الامتحان (عملى) على ال NAT أختار أى حالة من حالات ال Nat:
1-Static NAT
2-Dynamic NAT
3-Overload NAT
هوا ال Static معرو انه مش بيستخدم غير فى One to one
أما بقى ازاى أحدد فى الامتحان الحالة الصحيحة لحل السؤال ؟؟؟؟؟؟؟