المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ASRock B75M Socket 1155 تتحمل درجة حرارة عالية؟؟

mahmoudkamall
14-04-2013, 10:25
هل ASRock B75M Socket 1155 تتحمل درجة حرارة عالية زى جيجا بايت والا لا؟؟؟

mmels
14-04-2013, 14:07
يعني ايه بتتحمل درجات حرارة اي حرارة تقصد اخي الكريم

البورده تعمل مع اي معالج عادي دون مشكلة والاسروك من الشركات المحترمة في الوقت والتي تتنافس بينها وبين الشركات الاخري مثل الجيجابيت والاسوس و ام اس اي

unexpected
14-04-2013, 18:33
هل ASRock B75M Socket 1155 تتحمل درجة حرارة عالية زى جيجا بايت والا لا؟؟؟
طبعا انت عارف اللوحة دي بشريحة B75 اي يعني لا تدعم كسر السرعة ونظريا عند تشغيل اي جهاز مع هذة اللوحة الحرارة ستكون دائما امنة ولن تصل للخطر لانة اساسا مفيش كسر سرعة مثلا
وحتى الشرائح القديمة مثل G41/G31 مع كسر السرعة كانت تعمل عادي

Dark shadow
14-04-2013, 22:27
هل ASRock B75M Socket 1155 تتحمل درجة حرارة عالية زى جيجا بايت والا لا؟؟؟ لا اعلم قصد حضرتك بكلمة تتحمل درجة حرارة عالية لاكن هذه اللوحة من اللوحات الجيدة وتعمل عندى بكفاءة عالية وهيا لا تقبل كسر سرعة المعالج

mahmoudkamall
15-04-2013, 02:06
انا عندى المكان فى الصيف بيكون صعب جداااااااااا ودرجة الحرارة بتاعة الشقة فظيعة لاتطاق هل تقدر البوردة ASRock B75M Socket 1155 انها تتحمل الحرارة دية ؟؟؟؟؟

azzelden
15-04-2013, 03:30
انا عندى المكان فى الصيف بيكون صعب جداااااااااا ودرجة الحرارة بتاعة الشقة فظيعة لاتطاق هل تقدر البوردة ASRock B75M Socket 1155 انها تتحمل الحرارة دية ؟؟؟؟؟

اها طبعا تتحملها بس حاول تركب مراوح فى الكيسة او تفتح باب الكيسة وده للحفاظ على باقى القطع ايضا
واسروك اعتفد انها بتحتل المرتبة الثالثة فى مجال تصنيع اللوحات الام مافيش قلق منها

unexpected
15-04-2013, 06:20

مفيش اي مشكلة اخي عموما الحرارة ستكون مقيولة لكن لا مانع من تركيب مراوح داخل الكيسة

mahmoudkamall
15-04-2013, 06:29
انا سالت عليها فى ماكسيميم ملقتهاش الاقيها فين تانى فى سوق العصر او فى المهندسين

azzelden
15-04-2013, 08:08
موجوده على متجر عرب هاردوير تقدر تتصل بهم ويشحنو ها لك على البيت
http://store.arabhardware.net/hardware/motherboards/asrock-b75-pro3-m-lga-1155-intel-b75-hdmi-sata-6gb-s-usb-3-0-micro-atx-intel-motherboard.html

mahmoudkamall
15-04-2013, 08:19
شكرا جدا ليكم يا جماعة سؤال اخير b75 جيجا بايت هل تتحمل الالعاب لانى قريت عن asrock b75 لا تصلح للالعاب الثقيلة وكده وانا بضغط العاب جامد جدا هلى b75 جيجا بايت تصلح والا لا؟؟؟؟؟؟؟

ahmed601
15-04-2013, 11:32
شكرا جدا ليكم يا جماعة سؤال اخير b75 جيجا بايت هل تتحمل الالعاب لانى قريت عن asrock b75 لا تصلح للالعاب الثقيلة وكده وانا بضغط العاب جامد جدا هلى b75 جيجا بايت تصلح والا لا؟؟؟؟؟؟؟ الافضل طبعا z77 مخصصه للالعاب اكتر و لكسر السرعة و لكن b75 اهه شغالة و كل حاجة على اد فلوسها بس جيجا بيت افضل من اس روك و فى بعض تفكير الناس الغلط يقلك الاتى هات اقل مذربورد فى السوق تدعم احدث معالج و كرت شاشة الخ افضل ما تجيب مذربورد عالية و نسين ان المذربورد هى الية بتشغل كل حاجة و كل قطعة فى الجهاز يعنى لو مذربورد غير جيدة كل حاجة هتتوصل بيها مش هتدى كفائة كويسة و ايضا عمرها هيبقى قليل و هتسخن بسرعة لكن فى البعض بيفكر كده يقلك اهه مذربورد و خلاص اى حاجة رخيصة و السلام المهم باقى القطع فى الجهاز ( فى حجات سهل تغيرها ذى كرت الشاشة الرمات الهرد ديسك الدى فى دى الخ و حجات تانية بتركب و غالبا مبتتغيرش ذى البورسبلاى و البروسيسور و المذربورد )

unexpected
15-04-2013, 16:55
شكرا جدا ليكم يا جماعة سؤال اخير b75 جيجا بايت هل تتحمل الالعاب لانى قريت عن asrock b75 لا تصلح للالعاب الثقيلة وكده وانا بضغط العاب جامد جدا هلى b75 جيجا بايت تصلح والا لا؟؟؟؟؟؟؟
اخي عموما اللوحة اخر شيئ للالعاب وانما الاهم البطاقة الرسومية المعالج الرامات الهارد
وعلى فكرة عندك ايضا للوحة جيدة وهي gigabyte b75m-d3h الكثير من الاعضاء بيشكرون فيها

الافضل طبعا z77 مخصصه للالعاب اكتر و لكسر السرعة و لكن b75 اهه شغالة و كل حاجة على اد فلوسها بس جيجا بيت افضل من اس روك و فى بعض تفكير الناس الغلط يقلك الاتى هات اقل مذربورد فى السوق تدعم احدث معالج و كرت شاشة الخ افضل ما تجيب مذربورد عالية و نسين ان المذربورد هى الية بتشغل كل حاجة و كل قطعة فى الجهاز يعنى لو مذربورد غير جيدة كل حاجة هتتوصل بيها مش هتدى كفائة كويسة و ايضا عمرها هيبقى قليل و هتسخن بسرعة لكن فى البعض بيفكر كده يقلك اهه مذربورد و خلاص اى حاجة رخيصة و السلام المهم باقى القطع فى الجهاز ( فى حجات سهل تغيرها ذى كرت الشاشة الرمات الهرد ديسك الدى فى دى الخ و حجات تانية بتركب و غالبا مبتتغيرش ذى البورسبلاى و البروسيسور و المذربورد )
اخي ليش بتقول بعض التفكير غلط؟؟؟
عموما كلامك غير منطقي ابدا اللوحات التي بشرائح B75 للوحات جيدة للمعالجات التي لا تدعم كسر السرعة وتكفي المستخدم العادي ولنفرض لدية معالج I5 3470
لو قام بتركيبة مع للوحة بشريحة Z77 او B75 سيكون الاداء واحد ولن تجد للوحة تقدم اداء افضل من الثانية على نفس المعالج وركب عليهم نفس البطاقات الرسومية سيكون الاداء واحد مع الالعاب ومفيش افضلية للوحة على الاخرى وانما من يهتم بالكسر ممكن يجيب للوحة تدعم الكسر والاهم لا تعتقد ان جميع الناس قادرة على شراء للوحة بسعر مرتفع وسعر اللوحات B75 وZ77 عندك ناس يفرق معهم فرق السعر
لماذا نبتعد كثير جميعنا يعرف اللوحات القديمة التي كانت تحمل شريحة ضعيفة مع سوكت 775 وهي شرائح G31 اللوحات دي الى الان تعمل مثل الجديدة ولا تعاني من اي مشكلة

mahmoudkamall
15-04-2013, 19:35
شكرا ليكم جدااا جداا يعنى as rock b75 مع 7850 مع i5 3470 زى الفل ولا زى ما قال صديقنا احمد انها هتأثر شوية ؟ وهل علشان البوردة مخصصة للبيزنس مع كارت 7850 مش هتفرق والا هيفرق فى اداء البوردة مع الكارت وانا متشكر بس احب اطمن منكم؟؟؟؟

unexpected
15-04-2013, 20:42
شكرا ليكم جدااا جداا يعنى as rock b75 مع 7850 مع i5 3470 زى الفل ولا زى ما قال صديقنا احمد انها هتأثر شوية ؟ وهل علشان البوردة مخصصة للبيزنس مع كارت 7850 مش هتفرق والا هيفرق فى اداء البوردة مع الكارت وانا متشكر بس احب اطمن منكم؟؟؟؟
ان كنت لا تستطيع شراء للوحة Gigabyte التي نصحتك فيها لا مانع مانع ان تأخد للوحة ASRock
ولا تخاف البطاقة والمعالج سيعملون عادي بدون اي مشكلة وانا شخصيا اعدك ذلك;)

mahmoudkamall
15-04-2013, 20:50
متشكر ليك وانتى ريحتنى بوعدك ده لانى بثق فيك جدااا وفى احترافيتيك واحترافية اعضاء المنتدى بس انا هفهميك شىء وارجو تنصحنى فيه انا عندى b75 جيجا بايت بس انا ببص فى مكان المعالج بلاقى زى بنتين متحركين متعرفش هما كده متعرفشى المهم المعالج شغال تمام وبيعطى فى الراتينج بتاع الويندوز 7.5 البروسيسور i5 3470 هتقولى طب ومصدع نفسك ليه هقولك علشان انا عايز اجرب 7850 على بوردة تانية ياترى تفيدنى بايه لو بعت البوردة هبقى خسرت كتير والا خسارة بسيطة ؟؟؟؟؟ ولو جبت الازروك هيكون الفرق بينها وبين ال b75 جيجا بايت كبير اوى؟؟؟

unexpected
15-04-2013, 20:58
متشكر ليك وانتى ريحتنى بوعدك ده لانى بثق فيك جدااا وفى احترافيتيك واحترافية اعضاء المنتدى بس انا هفهميك شىء وارجو تنصحنى فيه انا عندى b75 جيجا بايت بس انا ببص فى مكان المعالج بلاقى زى بنتين متحركين متعرفش هما كده متعرفشى المهم المعالج شغال تمام وبيعطى فى الراتينج بتاع الويندوز 7.5 البروسيسور i5 3470 هتقولى طب ومصدع نفسك ليه هقولك علشان انا عايز اجرب 7850 على بوردة تانية ياترى تفيدنى بايه لو بعت البوردة هبقى خسرت كتير والا خسارة بسيطة ؟؟؟؟؟ ولو جبت الازروك هيكون الفرق بينها وبين ال b75 جيجا بايت كبير اوى؟؟؟
طالما لديك للوحة الان لا تقوم بتغيرها لانها قادرة على تشغيل المعالج بدون اي مشكلة
عموما لا تهتم ابدا للتقيم اللي يعطية النظام لانة مجرد ارقام وليس اكثر وانا لا اثق فيها
وتستطيع تركيب البطاقة 7850 عادي اخي

بلاقى زى بنتين متحركين متعرفش هما كده متعرفشى
ممكن توضح اكثر لو سمحت هل تتكلم عن وصلات تغدية الطاقة للمعالج؟؟؟

mahmoudkamall
15-04-2013, 21:02
انا اقصد المكان اللى البروسيسور بيركب فيه فى البوردة البنات الكتيرة اوى اللى البروسيسور بيعشق فيها وبيتقفل عليه بالمروحة البينات دية فيها زى بنتين مترحلين من مكانهم شوية ؟؟؟ هل ده بياثر؟؟؟؟

unexpected
15-04-2013, 23:23
انا اقصد المكان اللى البروسيسور بيركب فيه فى البوردة البنات الكتيرة اوى اللى البروسيسور بيعشق فيها وبيتقفل عليه بالمروحة البينات دية فيها زى بنتين مترحلين من مكانهم شوية ؟؟؟ هل ده بياثر؟؟؟؟
هل المعالج راكب علية المشتت بطريقة صحيحة ولا تواجة اي مشكلة ان شاء الله مفيش مشكلة مع اني كنت افضل ترفع صورة للتوضيح

mahmoudkamall
16-04-2013, 07:11
المشتت ده اللى عى المروحة اه المروحة راكبة صح على العموم شكرا ليكم جدااا جدااااا

azzelden
16-04-2013, 13:41
تحريك البنات ممكن يؤثر طبعا لكن اذا انت شاعر ان مافيش تغير مافيش مشكلة وركب عليها الكارت عادى جدا
واذا ظهر عيب من البورده تقدر تروح التوكيل تغير السوكت بتاع البروسيسور كله هتلاقيه فى حدود 100 جنيه بالكتير
اوفر من انك تشترى بورده جديده واسمك غيرتها فى التوكيل وفى الحالة دى لن يؤثر على سعرها لو حبيت تبيعها مستعملة
وزى ماقال الاخ حنا بالظبط جميع المعالجات تعمل على كل الشرائح وبنفس الاداء الهايشتغر على شريحة z هايشتغل على شريحة h وبنفس الاداء مافيش اختلاف
غير فى الخواص الاضافية زى كسر السرعة او كروس فاير او sli انا شغلت كم يوم ب i7 2700k على جيجابايت h61 s2v وماقالتش لاء وقولت كتير للاخ احمد على الكلام ده وهو مش راضى يقتنع

mahmoudkamall
16-04-2013, 17:03
انا متشكر لاهتمامكم جداااااااا ولاضافتكم المحترمة وشكرا عرب هارد وير

mahmoudkamall
16-04-2013, 17:04
هو ضمان جاما فين يا جماعة بعد اذنكم علشان هوديها كده للضمان؟؟؟؟؟؟؟؟

azzelden
16-04-2013, 17:33
اتصل بالمحل الانت اشتريت منه وهو يدخلها الصيانة او يبلغك تعمل ايه بالظبط

mahmoudkamall
16-04-2013, 18:27
شكراااااا اوووووى

Haythamovic
19-04-2013, 00:42
انا عندي بنتين في السوكيت اتنوا الجهاز فضل شغال كويس لكام سنة بعد كده من اسبوع الجهاز مبيقمش فانت احسنلك تودي البوردة للصيانة

mahmoudkamall
19-04-2013, 00:45
شكرا ليك طب معلش هما اتنوا منك والا هى كده؟؟؟ وانتا لما ودتها الضمان قالولك ايه؟؟؟؟وهل كانت مأثرة لما كانت البنات متنية والا عادى خالص؟