صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 37

الموضوع: السعر مقابل الأداء..ما الرأي؟

عضو الصورة الرمزية amr101985

Question السعر مقابل الأداء..ما الرأي؟

بغض النظر عن الجيل الجديد وأسعاره..إذا افترضنا أنني قررت الشراء الآن ثم التحديث بعد سنة مثلا ...فهل

gtx 760 والذي سعره حوالي 2050 ج

يستحق دفع 400 جنيه زيادة مقارنة بأدائه مع

ati r9 270x والذي سعره حوالي 1650 ج

خصوصا مع إلغاء خاصية ال anti aliasing تماما

و هل r9 270x يشغل الألعاب على ultra مع قفل anti aliasing

أرجو مقارنة الزيادة في السعر مع الزيادة في الفريمات واختيار الأفضل...وياليت أحد الأعضاء ممن يمتلكون r9 270x ينقلون تجربتهم مع الكرت

سؤال آخر...ماذا عن r9 280 ( بدون x) أليس مقاربا لل 760 ولكن بذاكرة 3 جيجا؟ لماذا لا يوصى به ؟

آخر سؤال..

هل هناك artifacts في كل من r9 270x و r9 280 كتلك الموجودة في 280x ؟

سبب سؤالي عن كل هذا أنني لا أعرف متى ترخص أسعار الجيل الجديد من انفيديا ولا متى ستنزل كروت ati الجديدة...ففكرت أن أشتري الآن كرت يشغل الألعاب ultra بدون anti aliasing لمدة سنة ثم بعدها أنظر في الجيل الجديد وأختار بعد نزول الكروت كلها من الجانبين وبعد رخص الأسعار بالطبع ... شاركوني التفكير..

مشرف سابق

رد: السعر مقابل الأداء..ما الرأي؟

لو تريد النصيحه قم بشراء ال 770 مستعمل الان بيعمل فى حدود 2000/2200 وهو افضل من 760 بكثير ولا يعانى من مشاكل جيل x280

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    لو تريد النصيحه قم بشراء ال 770 مستعمل الان بيعمل فى حدود 2000/2200 وهو افضل من 760 بكثير ولا يعانى من مشاكل جيل x280
    أنا ممن يخافون - ويمكنك أن تقول بطريقة وسواسية - من المستعمل ... خصوصا مع عدم خبرتي التقنية ستدور أسئلة كثيرة في ذهني.. كيف أعلم إذا كان صاحب الكرت أساء استخدامه أو ضغط عليه ...مثلا في كسر السرعة...في تغيير الفولت من باب أن يرى أقصى حدود كرته.. ربما ينقص عمر الكرت مثلا.. ربما تظهر أشياء ليست ظاهرة عند الشراء لكنها تظهر فيما بعد .. بعد فوات الأوان ..لقد ظللت طويلا أتصفح عروض الكروت المستعملة ...وكان منها ما يغري بالفعل من أسعار 760 و 770 استعمال عدة أشهر فحسب..ولكن سؤالي..هل هناك طريقة حاسمة بدليل مادي يمكن معرفة إذا كان الكرت به عيب أم لا.. وما نصيحة الأعضاء في شراء المستعمل عموما .. لأن 2000 ج مبلغ كبير في كرت مستعمل فلو ظهرت مشاكل سألوم نفسي ألف مرة..وأنا لا أعلم هل الضمان مفيد في هذه الحالة أم لا.. وحينئذ أقول ياليتني اشتريت 760 جديد أفضل...

عضو برونزي

GTX 770 بحوالي 2000-2200 زي ما نصحك الاستاذ
    ولو هتشتريه مستعمل دور علي كرت بيتباع يكون لسة في الضمان والحقيقة انا مبفضلش المستعمل برضو
    و GTX 760 يستحق فرق السعر واقوي من R9 280 لكن بفرق بسيط
    والكرتين هيشغلو علي الي نزل لحد دلوقتي علي الترا من غير انتي اليزينج لكن طبعا ال760 هيعيش اكتر وهيشغل افضل
    ومفيش Artifacts في الاتنين لا
    ولو تقدر تصبر شهر تقريبا او شهرين هيحصل انخفاض كبير في الاسعار ساعتها تقدر تجيب gtx 770 جديد يكون افضل لو مش هتقدر تصبر خليك في gtx 760

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.mohamed1 مشاهدة المشاركة
    GTX 770 بحوالي 2000-2200 زي ما نصحك الاستاذ
    ولو هتشتريه مستعمل دور علي كرت بيتباع يكون لسة في الضمان والحقيقة انا مبفضلش المستعمل برضو
    و GTX 760 يستحق فرق السعر واقوي من R9 280 لكن بفرق بسيط
    والكرتين هيشغلو علي الي نزل لحد دلوقتي علي الترا من غير انتي اليزينج لكن طبعا ال760 هيعيش اكتر وهيشغل افضل
    ومفيش Artifacts في الاتنين لا
    ولو تقدر تصبر شهر تقريبا او شهرين هيحصل انخفاض كبير في الاسعار ساعتها تقدر تجيب gtx 770 جديد يكون افضل لو مش هتقدر تصبر خليك في gtx 760
    هل تقصد أن ال 760 يستحق فرق السعر بينه وبين ال 270x ؟ ولماذا؟
    وأي كرتين تقصد أنهم هيشغلوا الألعاب على ألترا بدون أنتي أليزنج ؟ ال 760 و 270x ( وهما اللذان أقارن بينهما ) أم 760 و 280؟
    وما معنى أن ال 760 سيعيش أكثر ويشتغل أفضل؟
    ومفيش ARTIFACTS في الإثنين هل تقصد 280 و 270X?

مشرف سابق الصورة الرمزية whiteknights

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr101985 مشاهدة المشاركة
    بغض النظر عن الجيل الجديد وأسعاره..إذا افترضنا أنني قررت الشراء الآن ثم التحديث بعد سنة مثلا ...فهل

gtx 760 والذي سعره حوالي 2050 ج

يستحق دفع 400 جنيه زيادة مقارنة بأدائه مع

ati r9 270x والذي سعره حوالي 1650 ج

خصوصا مع إلغاء خاصية ال anti aliasing تماما

و هل r9 270x يشغل الألعاب على ultra مع قفل anti aliasing

أرجو مقارنة الزيادة في السعر مع الزيادة في الفريمات واختيار الأفضل...وياليت أحد الأعضاء ممن يمتلكون r9 270x ينقلون تجربتهم مع الكرت

سؤال آخر...ماذا عن r9 280 ( بدون x) أليس مقاربا لل 760 ولكن بذاكرة 3 جيجا؟ لماذا لا يوصى به ؟

آخر سؤال..

هل هناك artifacts في كل من r9 270x و r9 280 كتلك الموجودة في 280x ؟

سبب سؤالي عن كل هذا أنني لا أعرف متى ترخص أسعار الجيل الجديد من انفيديا ولا متى ستنزل كروت ati الجديدة...ففكرت أن أشتري الآن كرت يشغل الألعاب ultra بدون anti aliasing لمدة سنة ثم بعدها أنظر في الجيل الجديد وأختار بعد نزول الكروت كلها من الجانبين وبعد رخص الأسعار بالطبع ... شاركوني التفكير..
    شوف...انا عندى كارت HD 7870 XT و ده الكارت الموازى لكارت R9 270x و ربما يكون اسرع منه فى بعض الألعاب...عايز اقولك عن تجربة و اطلاع ان الفرق بينهم و بين ال GTX 760 لا يذكر و غير ملموس..فهو فارق 7% لصالح ال GTX 760 على الأكثر ...عشان كده انا من رأيى خسارة ال 400 جنيه زيادة...يا تجيب ال R9 270x او تستنى شوية و تجيب حاجة زى GTX 970

عضو برونزي

هل تقصد أن ال 760 يستحق فرق السعر بينه وبين ال 270x ؟ ولماذا؟
    وأي كرتين تقصد أنهم هيشغلوا الألعاب على ألترا بدون أنتي أليزنج ؟ ال 760 و 270x ( وهما اللذان أقارن بينهما ) أم 760 و 280؟
    وما معنى أن ال 760 سيعيش أكثر ويشتغل أفضل؟
    ومفيش ARTIFACTS في الإثنين هل تقصد 280 و 270X?
    ايوة اقصد يستحق فرق السعر وفرق السعر بينهم 300 -400 جنيه مهواش ضخم وفرق الاداء حوالي 15 في المية
    واقصد ان R9 270X و GTX 760 الاتنين قادرين علي تشغيل الالعاب علي الترا بدون انتي اليزينج لكن GTX 760 هيشغل بفريمات اكبر وبالتالي اقوي وبالتالي هيعيش اكتر ده الي اقصده
    وال Artifacts موجودة في r9 280x فقط الي انا شفته
    لكن باقي الكروت الي بتسأل عنها مفيهاش مشاكل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة whiteknights مشاهدة المشاركة
    شوف...انا عندى كارت HD 7870 XT و ده الكارت الموازى لكارت R9 270x و ربما يكون اسرع منه فى بعض الألعاب...عايز اقولك عن تجربة و اطلاع ان الفرق بينهم و بين ال GTX 760 لا يذكر و غير ملموس..فهو فارق 7% لصالح ال GTX 760 على الأكثر ...عشان كده انا من رأيى خسارة ال 400 جنيه زيادة...يا تجيب ال R9 270x او تستنى شوية و تجيب حاجة زى GTX 970

من أسرع تقصد يا أخي .. r9 270x أم 7870 XT؟

وعلى كم فريم تلعب معظم الألعاب - مع أمثلة إن أمكن - وما الإعدادات ؟

أنا في الواقع أميل الآن لشراء R9 270X لأن الزيادة في السعر لا يوازيها أداء كبير بما يستحق..كم أنني لا أزال أستمتع بالألعاب على إعدادات HIGH غالبا وجودة الصورة ممتازة بكرتي ATI 5850 !! حتى أنني لا أعرف هل الإعدادات ULTRA أفضل بفارق شاسع من HIGH بحيث تستحق كرت عالي أم لا.. وأدخر ال 400 ج والسنة القادمة تتضح الصورة وأعلم ماذا أريد بالضبط ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.mohamed1 مشاهدة المشاركة
    ايوة اقصد يستحق فرق السعر وفرق السعر بينهم 300 -400 جنيه مهواش ضخم وفرق الاداء حوالي 15 في المية
    واقصد ان R9 270X و GTX 760 الاتنين قادرين علي تشغيل الالعاب علي الترا بدون انتي اليزينج لكن GTX 760 هيشغل بفريمات اكبر وبالتالي اقوي وبالتالي هيعيش اكتر ده الي اقصده
    وال Artifacts موجودة في r9 280x فقط الي انا شفته
    لكن باقي الكروت الي بتسأل عنها مفيهاش مشاكل
    ليس الأمر إذا كان فرق ال 400 ج ضخم أم لا مسألة ما المقابل؟.. و أعتقد أن الفرق في الفريمات بين الكرتين أقل من 15% أخي الفاضل..أنا لا أذكر بالتفصيل لكن في بعض المراجعات كان 760 يعطي في لعبة ما 47 فريم و ال 270x يعطي 43 ..فهذا لا يبرر 400 ج ..وكما تفضلت أنت فإنك قلت أن كلا من 760 و 270X يشغلان الألعاب على ألترا بدون AA ..وهذا ما أريده......فيمكنني الانتفاع بال 400 ج حينما أود التحديث بعد سنة مثلا .. حين تتضح الصورة سواء في الألعاب أو الكروت من الجانبين

من أسرع تقصد يا أخي .. r9 270x أم 7870 XT؟

وعلى كم فريم تلعب معظم الألعاب - مع أمثلة إن أمكن - وما الإعدادات ؟

أنا في الواقع أميل الآن لشراء R9 270X لأن الزيادة في السعر لا يوازيها أداء كبير بما يستحق..كم أنني لا أزال أستمتع بالألعاب على إعدادات HIGH غالبا وجودة الصورة ممتازة بكرتي ATI 5850 !! حتى أنني لا أعرف هل الإعدادات ULTRA أفضل بفارق شاسع من HIGH بحيث تستحق كرت عالي أم لا.. وأدخر ال 400 ج والسنة القادمة تتضح الصورة وأعلم ماذا أريد بالضبط ..
    معالج الرسومى لل HD 7870 XT اسرع من ال r9 270x ب 7% و ايضا اسرع منه فى ال Texture Filtering ب 11% و هى الأعدادات الخاصة ب ال Texture و ال AA ..و لكن معالج الرسومى لل R9 270x احدث فا قد يكون ده مش مقياس..كمثال معاجات ال i5 من الجيل الثالث بسرعة 3.2 مقارنة بجيل هاسويل بسرعة 3.0 قد يكونو بنفس الأداء او متقاربين جدا ...الكارتيين من واقع ال benchmarks متقاربين جدا هتلاقى ده بيتفوق على ده فى لعبة و العكس صحيح
    بس نظريا المعالج الرسومى لل HD 7870 XT اسرع و هو اصلا يعتبر من HD 7900 series و مع كسر السرعة بيكون مثل ال HD 7950 ..
    انا مثلا فى معظم العاب 2013 فيما قبلها مش بقل عن 40 فريم حد ادنى الى 60 فريم فيما فوق على اعلى اعدادات و دقة 1080p ...معادا Crysis 3 بحصل على 30 الى 35 متوسط فريمات مع ال AA على 2xx ..و Far cry 3 بحصل على 45 الى 60 فريم و لكن احيانا بيحصل دروب فى الفريمات الى 30 او 29 فى المناطق العالية مش عارف ليه ...فى Watch dogs من 35 الى 48 فريم على Tweaked Ultra مع ال Texture على High ..و الدروب فى الفريمات بيكون الى 30 ايضا او 29..

اما بالنسبة للمقارنة بين R9 270x و GTX 760 فا ممكن تشوف المقارنة بينهم فى الألعاب هنا :
    https://www.anandtech.com/bench/product/1043?vs=1038
    التعديل الأخير تم بواسطة whiteknights ; 10-10-2014 الساعة 23:36

لكن فى الأخر هقولك يا اخى طالما بتقول انك بتستمع بمعظم الألعاب على كارتك الحالى على High فالأحسن انك تنتظر و تحوش فلوس اكتر و تجيب كارت اعلى مثل GTX 970 على الأقل...عشان تشعر بالنقلة العالية فى الأداء
    انتظر حتى تشعر ان كارتك لم يعد يؤدى مثل ما تريد و مثل ما يعجبك

معالج الرسومى لل HD 7870 XT اسرع من ال r9 270x ب 7% و ايضا اسرع منه فى ال Texture Filtering ب 11% و هى الأعدادات الخاصة ب ال Texture و ال AA ..و لكن معالج الرسومى لل R9 270x احدث فا قد يكون ده مش مقياس..كمثال معاجات ال i5 من الجيل الثالث بسرعة 3.2 مقارنة بجيل هاسويل بسرعة 3.0 قد يكونو بنفس الأداء او متقاربين جدا ...الكارتيين من واقع ال benchmarks متقاربين جدا هتلاقى ده بيتفوق على ده فى لعبة و العكس صحيح
    بس نظريا المعالج الرسومى لل HD 7870 XT اسرع و هو اصلا يعتبر من HD 7900 series و مع كسر السرعة بيكون مثل ال HD 7950 ..
    انا مثلا فى معظم العاب 2013 فيما قبلها مش بقل عن 40 فريم حد ادنى الى 60 فريم فيما فوق على اعلى اعدادات و دقة 1080p ...معادا Crysis 3 بحصل على 30 الى 35 متوسط فريمات مع ال AA على 2xx ..و Far cry 3 بحصل على 45 الى 60 فريم و لكن احيانا بيحصل دروب فى الفريمات الى 30 او 29 فى المناطق العالية مش عارف ليه ...فى Watch dogs من 35 الى 48 فريم على Tweaked Ultra مع ال Texture على High ..و الدروب فى الفريمات بيكون الى 30 ايضا او 29..

اما بالنسبة للمقارنة بين R9 270x و GTX 760 فا ممكن تشوف المقارنة بينهم فى الألعاب هنا :
    https://www.anandtech.com/bench/product/1043?vs=1038
    أشكرك أخي الفاضل على شرحك وتوضيحك.. ولكن سأثقل عليك بعض الشيء فتحملني

أنت قلت أنك تحصل ما بين 40 : 60 فريم في الألعاب على أقصى إعدادات عدا crysis 3 على 2x AA فهل معنى ذلك أنك تفعل 8x AA على باقي الألعاب وتحصل على 40 : 60 أم أنني أسأت الفهم ؟ وماذا لو جعلت AA off في crysis 3 هل يرتفع الفريم ولو قليلا؟

هل تظن أن ال 270x لديه قابلية كسر سرعة لزيادة الفريم؟

وأخيرا.. هل ال textures على ultra أو حتى high مهم لشاشة 1080 أم أن medium يكفي؟؟...يقال ultra لشاشات 4k ...فهل medium كافية لشاشتي 1080

لكن فى الأخر هقولك يا اخى طالما بتقول انك بتستمع بمعظم الألعاب على كارتك الحالى على High فالأحسن انك تنتظر و تحوش فلوس اكتر و تجيب كارت اعلى مثل GTX 970 على الأقل...عشان تشعر بالنقلة العالية فى الأداء
    انتظر حتى تشعر ان كارتك لم يعد يؤدى مثل ما تريد و مثل ما يعجبك
    من ناحية ما أريد وما يعجبني ...هو كل شيء ultra مع AA off

لكني لا أستطيع ذلك مع كرتي بالطبع .. فأنا أقول أنني ألعب على high إلا أن الصورة والجرافيكس لا يزال جميلا جدا...لكني لا أعرف إذا كان Ultra أجمل وأجمل بمراحل أم لا ؟...ولا أعرف الألعاب القريبة من الإصدار هل سأستطيع لعبها على high أم سأضطر إلى medium.. وفي النهاية 970 غال جدا ولا أظن أنه يمكنني الانتظار حتى يكون سعره مناسبا..كما أنني منتظر ما يقرب من خمس سنوات من فبراير 2010..فكل ما أريده كرت لمدة سنة ثم بعد السنة ربما أشتري ما هو أفضل وأرخص من 970 ...من يدري؟
    التعديل الأخير تم بواسطة amr101985 ; 11-10-2014 الساعة 00:44

عضو برونزي

فرق 15 في المية مش كبير اصلا عموما هو فعلا العملي بالنسبة لفرق الاداء مع السعر هو R9 270X
    وانا مع الاستاذ
    طلاما كرتك بيشغلك معظم الالعاب علي هاي ومريحك خلاص استني وهات كرت قوي زي GTX 970 او حتي GTX 960 اما ينزل عشان تحس بالفرق الكبير

عضو برونزي

الفرق بين الهاي والالترا مش بالفرق الجبار وشوف بنفسك مقارنات بين جرافيك الهاي والالترا علي جوجل واليوتيوب لكن الكلام بالنسبة للي جي يعني الالعاب الجاية مش هتفضل تشغلها علي هاي هتنزل لميديم مثلا
    فا عقبال ما الكرت يقدم علي الالعاب ابقي اشتري غيره وخلاص طلاما هو مريحك

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات