السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من حوالى شهر اشتريت لاب من نوع

hp pavilion g6-1138se

وبدات من اسبوعين او اكتر تظهر مشاكل

اولها تهنيج فى اللاب

بس يا ريت تهنيج ويشتغل بعدها

لا تهنيج بنفس المعنى واضطر اضغط على الزر

واللى بيحصل ان الشاشة بتوقف وسواء مشغل اغاني او فيديو او فيلم الخ يفضل معلق على نفس الثانية فى الصوت وطبعا بيعمل ازعاج كبير خصوصا لو كان الصوت عالى

وبعدها نزلت نسخة 86x ولقيت ان الرامات مش كامله

روحت لشركة بتاعته قالولي نزل نسخة 64 رجعت فرمت السي ونزلت نسخة 64 وبرده لاحظت التهنيجه بتظهر

والمشكلة انها ملهاش اوقات معينه لا بتظهر كل فترة وممكن لو مشغل فيلم او حتى فاتح الفيرفوكس والصفحة ظهر فيها اجاكس وجيكوري (مؤثرات متحركه فى الصفحة )

وانا بطبيعة عملي مبرمج ويب والمشكلة دى معطلاني

حاولت اعرف المشكلة بتظهر من ايه وفي الآخر رأيي استقر يا اما الرامات او الهارد لان النهاردة بحمل لعبة وحصل تهنيج وبعدها لما رجعت اكمل ملف التورنت قالي مشكلة i/o device

ولاحظت انه بيهنج كتير فى الالعاب

مع ان مواصفات الجهاز عالية سواء من ناحية الألعاب او الرامات

كارت الشاشة 1 جيجا ati

البروسيسور intel i3

الرام 4g ddr3

مبقتش عارف المشكلة دى من ايه والمشكلة انى كنت شغال فى الصيانة بس اول مرة فى حياتي اشوف تهنيج بالشكل دا

اه نسيت اقول

على لعبة winneg اللى هى بلاي سيتشن ون والمحاكي بتاعها

لما اشغلها الجهاز يهنج برده نفس نوع التهنيج

لكن على لعبة need for speed most wanted ومعلي الجرافيك على اعلى درجة ما يحصلش تهنيج

استهلاك الرامات حاليا وانا مشغل الفيرفوكس والهوتميل والانتي فيرس (افيرا) 1.7 ودا رقم عالي بالنسبة انى مش مستخدم الفوتوشوب او الدريم ويفر او حتى اى برامج برمجية زي phpDesigner

والمشكلة انى مستني لغاية ما انقل الحاجه بتاعتي عشان اوديه الضمان بس لما اشوف حد تبعي عشان انقل عليه شغلي

يا ريت الافادة منكم او حتى رفع الموضوع لمن ليس له خبرة

انا والله عانيت عشان اجيب الجهاز دا وكمان فى الاخر تقسيط

وبرده قدر الله وما شاء فعل

بالله عليكم لا تبخلوا فى الرد عليا عشان انا تعبت وكرهت افتح النوت باد وافكر ابرمج اى كود لاني فى لحظة اللى بعمله كله يروح

اه نسيت انا بلاحظ ارتفاع فى الحرارة بس مع التهنيج ساعات الاقى الحرارة عالية وساعات لا

انتظركم