النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: بخصوص مجال الشبكات ميكروسوفت و سيسكو ( افيدوني )

مشاهدة المواضيع

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو

بخصوص مجال الشبكات ميكروسوفت و سيسكو ( افيدوني )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا عارفة ان اغلب اسألتى هتكون إتسألت قبل كدة بس معلش اعذروني
    في البداية انا خريجة هندسة اتصالات وشبكات من 3 سنين وبشتغل من حوالى سنة دعم فني في فودافون
    وطبعا عاوزة اتنقل لمكان افضل سواء جوة الشركة او برة يعني SDSL او حاجة خاصة بالـ 3G solutions او Help desk

المهم دي اسألتى واتمنى حد يفيدني :

1- هل الافضل انى امتحن الـ CCNA وبعدها CCNP ومعاها MCSA 2012 ؟؟؟
    لان في ناس قالولى ياما تمشي في اتجاه سيسكو ياما ميكروسوفت :cool:
    هو يعني هشتت نفسي لو اخدت سيسكو NA & NP ومعاهم ميكروسوفت ومعاها برده TMG & SahrePoint & Exchange ؟؟؟ محتاجة نصيحتكم في الموضوع ده ...

2- يفضل انهى تسلسل ؟؟ مع العلم انى بذاكر CCNA حاليا وقريبا جدا ان شاء الله هحجز الامتحان ومش هستنى وهحجز كورس CCNP في اى مركز ..... ومع العلم برده انى حاليا باخد كورس MSCA بس مش مكثف يعني لسة شوية
    محتاجة اعرف انهى تسلسل اللى هيفيدني ؟؟؟

3- هل كمهندسة اتصالات او شبكات محتاجة اخد لينكس او اى لغة برمجة ؟؟ ولا مش لازم ؟؟

4- محتاجة اعرف اسماء المهندسين اللى اقدر اخد معاهم الـ CCNP عشان ناوية احجزها او اسماء المراكز انا سمعت عن IT Academy وفي ناس شكرت في بشمهنس طارق السيد ... ايه رأيكم ؟؟

5- انا معايا شروحات بشمهندس محمد سمير واحمد نبيل وياسر رمزى ومحمد عزت بس ده للمنهج القديم .. هل في شروحات للاجزاء الجديدة اللى اتضافت للمنهج 200-120 ؟؟؟

6- هو سعر امتحان CCNA كام حاليا ولو عاوزة اجيب Voucher اجيبه منين ؟؟؟

7- عاوزة افضل شروحات لكورس MCITP اللى هو بقى MCSA 2012 للبشمهندس احمد سرحان ومين تانى ؟؟؟ وحد يعرف سعر الامتحان كام ؟؟ واجيب برده Voucher منين ؟؟

كفاية كدة اسئلة بقى :D :D :D
    وشكرا مقدما على الرد
    التعديل الأخير تم بواسطة Eng Zorro ; 06-02-2014 الساعة 14:30

المفضلات