النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: استفسارات عن كروت الساتالايت ..

عضو

استفسارات عن كروت الساتالايت ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا ان شاء الله مقبل علي شراء كارت ساتالايت وللسهولة ونظرا لاني اريد تشغيله علي كل من الكوبيموتر واللابتوب فاتجهت للكروت ال USB ووقع نظري علي نوعين ..

الاول
    TeVii S632 USB DVB-S TVBox

وبسعر 260 جنيه\

والتاني

TeVii S662 DVB-S2 USB TVBox

وبسعر 360 جنيه

والاسئله كالتالي ..

1- ما الفرق بين الاتنين عشان ال 100 جنيه وهل يدعم اي منهم HD ؟؟ وماهي دقة التشغيل علي كلا منهما ؟

2 - انا دي اول مره اجرب كروت ساتالايت والسبب الوحيد وراء اتجاههي للشراءها هو مشاهدة القنوات المشفرة .. فهل الكارت بيوفرلي القنوات المشفرة بدون تقطيع ولا هتواجهني مشاكل وكده وهل هحتاج اشترك ف اي حاجة ؟

3- وان كنت بقدر اشوف عليه القنوات المشفرة فهل ده معناه اي قناة ولا قنوات معينة وانا يهمني بالذات قنوات bein و national geograhpic و الشو تايم ..
    4- وماهي المتطلبات التي احتاجها لتشغيل الكارت بكفاءة ؟
    منتظر الردود ..

التعديل الأخير تم بواسطة The Viper X ; 07-03-2014 الساعة 03:54

إداري الصورة الرمزية MaHmOuD ZeRo

رد: استفسارات عن كروت الساتالايت ..

متابع للاهميه >>>
    عندى كارت tevii s464 dvb-s2 pci
    رافق كل من أراد الخروج من حياتك إلى الباب ...
    وودعه بابتسامة .. وتأكد من أنك أغلقت الباب جيدا

عضو الصورة الرمزية Hafeez

رد: استفسارات عن كروت الساتالايت ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Viper X مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا ان شاء الله مقبل علي شراء كارت ساتالايت وللسهولة ونظرا لاني اريد تشغيله علي كل من الكوبيموتر واللابتوب فاتجهت للكروت ال USB ووقع نظري علي نوعين ..

الاول
    TeVii S632 USB DVB-S TVBox

وبسعر 260 جنيه\

والتاني

TeVii S662 DVB-S2 USB TVBox

وبسعر 360 جنيه

والاسئله كالتالي ..

1- ما الفرق بين الاتنين عشان ال 100 جنيه وهل يدعم اي منهم HD ؟؟ وماهي دقة التشغيل علي كلا منهما ؟

ّْ◄ الفرق ان كارت الستلايت الي بينتهي اسمه ب S2 بيكون الاحدث وبالتالي بيدعم تشغيل قنوات ال HD لذلك
    TeVii S662 DVB-S2 USB TVBox افضل واحدث ‼ وعلى ما اعتقد انهما يعملان على اي دقه شاشه

2 - انا دي اول مره اجرب كروت ساتالايت والسبب الوحيد وراء اتجاههي للشراءها هو مشاهدة القنوات المشفرة .. فهل الكارت بيوفرلي القنوات المشفرة بدون تقطيع ولا هتواجهني مشاكل وكده وهل هحتاج اشترك ف اي حاجة ؟
    ◄نعم الكارت بيوفر تشغيل القنوات المشفره عن طريق الشيرنج...(والشيرنج ده بيحتاج اتصال بالانترنت وكمان تكون مشترك فى سيرفر شيرنج-تقريب الاشتراك بيكون 100 جنيه فى 6 شهور- او ممكن تستخدم الشيرنج سيرفرات مجانيه .لكن طبعا هناك فرق بين الاشتراك المدفوع والمجاني ...

3- وان كنت بقدر اشوف عليه القنوات المشفرة فهل ده معناه اي قناة ولا قنوات معينة وانا يهمني بالذات قنوات bein و national geograhpic و الشو تايم ..

◄ بخصوص الشوتايم وقنوات ابوظبي المشفره وقنوات OSN لسه مفيش سيرفرات شيرنج بتدعمها او بتشغلها حاليا ..كمان انا سمعت ان قنوات
    bein احتمال تغير تشفير قنواتها مع دخول كاس العالم ..وبالتالي احتمال يكون الشيرنج غير قادر تشغيلها .. لكن هناك قنوات على الهوت برد زي باقه سكاي والنوفا وكانال وغيرها افضل من قنوات النيل سات 100 مره ..ده غير طبعا باقى الاقمار الي ممكن تركبها

4- وماهي المتطلبات التي احتاجها لتشغيل الكارت بكفاءة ؟

◄على الموقع الخاص بالكارت
    TeVii S662 DVB-S2 USB TVBox متطلبات التشغيل هي كالتالي

Microsoft Windows XP / Vista / 7 / 8
    2.0GHz CPU (2.4GHz for HDTV)
    256M RAM (1GB for HDTV)
    VGA card with at least 128MB memory
    Microsoft Direct X 9.0C or above
    Sound card or on-board sound chip
    One free USB 3.0 port
    Digital satellite dish & LNB

المفضلات