النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: sony xperia c VS GALAXY GRAND 2

عضو

Smile sony xperia c VS GALAXY GRAND 2

يا شباب انا كان معايا Galaxy Grand وبعته علشان الجهاز في الفتره الاخير كان بطيء علشان البروسيسور قليل وعاوز اشتري تليفون تاني وكنت بفكر اشتري Grand Neo او Grand 2 لان بحب التليفون شاشته كبيره وفي سريع وفي حدود ميزانيتي مفيش غير دول ولاقيت xperia C سعره حلو اوي 1877 في موقع سوق.كوم ويعتبر في نفس الامكانيات
    بس في كام سؤال اتمنى تجاوبوني بصراحه فيهم:
    1 فعلا هحس بفارق في السرعه والاداء عن الجراند ؟
    2 والكاميرا بتاعته فعلا حلوه ؟ لان صديق ليا كان معاه z والكاميرا 13ميجابكسل وصورنا نفس الصوره وكانت صورتي افضل منه
    3 المساحه الداخليه 4 جيجا قليل جدا واكيد المتاح 1 جيجا وانا معايا كارت 16جيجا مش هواجه مشكله في الملفات الشخصيه زي الصور والفديو الاغاني بس اكيد هاواجه مشكله في البرامج حتى لو الموبايل بيسمح اني انقال البرامج للكارت الخارجي بس في برامج كتير مش بتسمح انها تتنقل وحتى لو بتتنقل بترمي ملفات في المساحه الداخليه وتتملي لوحدها وده عن تجربه مع السامسونج جراند فمش عارف هواجه نفس المشكله مع ال C
    4 البطاريه عامله معاكم ايه ؟ علشان انا ببقى فاتح النت على طول اذا كان 3G او WIFI هتقعد معايا يوم كامل طحن ؟
    5 هيبقى ليه تحديث كيت كات

اسف جدا للاطاله =)

مشرف سابق الصورة الرمزية Saddik Rayan

رد: sony xperia c VS GALAXY GRAND 2

أخي الكريم أنا أفضل لك samsung galaxy grand 2

الفرق بينه وبين السوني c :

الشاشة في الغراند 2 هي 5.25 أنش و دقتها 1280*720 بينما شاشة السوني سي 5 إنش و دقتها 960*540 و كلاهما من فئة TFT
    المعالج هو ذاته في الجهازين و هو رباعي النواة من معمارية cortex A9 و السرعة 1.2GHZ
    الكاميرا ذاتها وهي 8 ميغابيكسل
    الرامات التي في الغراند 2 هي 1.5 غيغابايت بينما التي في السوني سي 1 غيغابايت
    البطارية في الغراند 2 هي 2600 mAh بينما في السوني سي 2390 mAh

في النهاية أنصحك بالغراند 2 و هو أفضل من الغراند بمراحل لكن أيضا sony xperia c يعد جهاز محترم و أنصحك به اذا كانت ميزانيتك المالية لا تسمح لك بشراء الغراند 2

بالتوفيق

عضو

رد: sony xperia c VS GALAXY GRAND 2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Saddik Rayan مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم أنا أفضل لك samsung galaxy grand 2

الفرق بينه وبين السوني c :

الشاشة في الغراند 2 هي 5.25 أنش و دقتها 1280*720 بينما شاشة السوني سي 5 إنش و دقتها 960*540 و كلاهما من فئة TFT
    المعالج هو ذاته في الجهازين و هو رباعي النواة من معمارية cortex A9 و السرعة 1.2GHZ
    الكاميرا ذاتها وهي 8 ميغابيكسل
    الرامات التي في الغراند 2 هي 1.5 غيغابايت بينما التي في السوني سي 1 غيغابايت
    البطارية في الغراند 2 هي 2600 mAh بينما في السوني سي 2390 mAh

في النهاية أنصحك بالغراند 2 و هو أفضل من الغراند بمراحل لكن أيضا sony xperia c يعد جهاز محترم و أنصحك به اذا كانت ميزانيتك المالية لا تسمح لك بشراء الغراند 2

بالتوفيق
    شكرا على ردك =)
    انا خلاص اشتريت ال sony xperia c
    وهو حتى الان جهاز محترم فعلا وحلو بس عيبه شويه حاجات ان جوده كاميرا السامسونج افضل من السوني ولكن السوني فيه ممبزات واوبشن حلو والعيب الثاني المساحه الداخليه 4 جيجا والمتاح 1 جيجا وفي برامج اساسيه لازم تنزل على المساحه الداخليه ومينفعش تتنقل للكارت مثلا الفيس بوك وجوجل كروم بس البرامج الاضافيه بتنزل بسهوله على الكارت الخارجي وحتى الان مفيش تهنيج فيه رغم اني هاريه شغل من ساعه مجبتوا فعلا فيه فارق في السرعه والاداء كبير عن جراند1
    وشكرا ليك مره تانيه =)

المفضلات