صفحة 17 من 27 الأولىالأولى ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 241 إلى 255 من 394

الموضوع: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

عضوية جديدة

رد: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalla_atta مشاهدة المشاركة
    نقطة الانزال هي النقطة الي بينتهي عندها الجزء البحري من الكابل ويبد الجزء اللي بيتفرد علي اليابس

وهي بتبقي عاملة ذي ال manhole ي الكابلات العادية واللي انا متوقعه ان مش هيبقي فيها اي حاجة غير حاجةذي Connector او Converter عشان نلحم الكابل البحري في الكابل الارضي

3 تيرا بايت دول بيتوزعوا علي جميع الانشطة الخاصة بالاتصالات "مكالمات دولية - فاكس - تلكس - انترنت - VPN كل حاجة "

لو الدولة محتاجة 3 تيرا بايت هتشتريهم او تاجرهم من علي كابل يعني حسب احتياج الدولة او الحكومة

لا لا لا النت مش جاي من مكان معين....

النت ده عبارة عن مواقع ذي الياهو او مصراوي مثلا الياهوو السرفر بتاعه في امريكا عشان تقدر تدخل عليه لازم يكون فيه وسيلة اتصال ما بينك وما بين امريكا اليل هي الابل البحري وليس الانترنت

اما لو عاوزز تدخل علي موقع مصراوي فانت مش محتاج الكابل ده يكون شغال لان السيرفر بتاعه في مصر

الانترنت ما هي الا مصطلح يطلق علي شبكة الشبكات كل المواقع وكل اجهزة الكمبيوتر الي واصلة مع بعضها بتعتبر جزء من الانترنت

وبس

طيب استفسار بسيط
    طالما النت مش جاى من مكان معين
    طيب بيتم تحديد السرعه اللى انا متعاقد عليها ازاى
    يعنى ايه الخطوه اللى بتتم فى ال ISP عشان تزودلى السرعه او تقللها
    بمعنى اصح
    بيتحكمو فى سرعة الخطوط ازاى ؟؟

عضو

رد: حصريا ... شرح فيديو عربي لتقنية ال ADSL التركيب والتشغيل والصيانة واهم المميزات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي العزيز اشكرك على الجهد الكبير
    ولكن هناك مشكلة بالرابط الثاني والثالث
    ارجو تزويدي بروابط جديدة ولك جزيل الشكر
    :ah16:

عضوية جديدة

رد: حصريا...شرح فيديو عربي ل ADSL التركيب والتشغيل والصيانة... الفيديو الثاني متاح ال

عضو فضي الصورة الرمزية ssssss

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضوية جديدة

وفى سؤال تانى كمان

هل ممكن السمسار او الموزع اللى بيوزع الخطوط
    ممكن يغشنى ويلعب فى السرعه ؟
    يعنى يدينى خط 512 على اساس انه 1 ميجا ؟
    اصل انا حاسس انه دا حاصل معايا
    لان الداونلود عندى عمره ما زاد عن 50 كيلو فى الثانيه والمفروض ان الخط بتاعى سرعته 1 ميجا

ولو هو يعرف يلعب فى السرعه
    بيعمل كدا ازاى ؟؟
    يعنى هو ممكن يلعب فى السرعه براحته من ورا الشركه ؟
    ولا هو بيقول لشركه والشركه هى اللى بتتحكم ؟؟

وهل موضوع الوصلات دلوقتى شرعى ولا غير شرعى
    يعنى مباح ولا غير مباح ؟؟

عضوية جديدة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    وجزاكم الله خيراً عى هذا المجهود الضخم
    وجعله الله فى ميزان حسنا تكم

عضو الصورة الرمزية abdalla_atta

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_ezz مشاهدة المشاركة
    وفى سؤال تانى كمان

هل ممكن السمسار او الموزع اللى بيوزع الخطوط
    ممكن يغشنى ويلعب فى السرعه ؟
    يعنى يدينى خط 512 على اساس انه 1 ميجا ؟
    اصل انا حاسس انه دا حاصل معايا
    لان الداونلود عندى عمره ما زاد عن 50 كيلو فى الثانيه والمفروض ان الخط بتاعى سرعته 1 ميجا

ولو هو يعرف يلعب فى السرعه
    بيعمل كدا ازاى ؟؟
    يعنى هو ممكن يلعب فى السرعه براحته من ورا الشركه ؟
    ولا هو بيقول لشركه والشركه هى اللى بتتحكم ؟؟

وهل موضوع الوصلات دلوقتى شرعى ولا غير شرعى
    يعنى مباح ولا غير مباح ؟؟
    معلش انا اسف علي التاخير يا عماد بس والله كان غصب عني

الموزع ميقدرش يلعب في السرعة لان مش هو ال بيعمل Configuration للدسلام الشركة الام هي اللي بتعمل الموضوع ده

لو عاوز تعرف السرعة فعلا اعمل دونلوود من سيرفر ثابت وقوي ذي games.yahoo.com
    وجرب وشوف السرعة ايه نظامها لان المواقع ذي الرابيد شير مش بتديلك السرعة كاملة ابدا

بشرط انك تكون لوحد ك علي الشبكة
    وانك تكون قافل كل البرامج اللي علي الجهاز بعدين اتاكد ان مفيهوش اي حاجة بتستخدم الانترنت
    عن طريق

Start-->Run-->cmd-->netstat-n

لو لقيت اي Connection شغال يعني Established يبقي انت عندك سبي وير او فيروس بيستعمل الانترنت وماثر علي سرعة الخط

في كل الاحوال كلم الشركة واعملهم بوليكا لحد ما تلاقي النت اتظبط عندك

موضوع الوصلات انا اتكلمت عنه في الفيديو بالتفصيل الممل يا عماد

محظور قانونا تمرير خدمات الاتصالات لغير عنوان العين المؤجرة المنصوص عليها في التعاقد

مثال 1 : واحد اسمه احمد عنوان السكن بتاعه 22 شارع القصر العيني - شقة 4 الدور الثاني وهو نفس العنوان اللي في فاتورة التليفون الارضي وفي العقد بتاع التليفون الارضي , هشام جاره ساكن في شقة 5 في الدور التاني عاوز ياخد منه وصلة

مينفعش لان شقة 4 هي العين المؤجرة المنصوص عليها في التعاقد ومكتوب عنوانها في العقد وفي فاتورة التليفون

مثال 2 : احمد عنده بيت تاني في المنصورة "بيت العيلة" البيت فيه 4 شقق هو واخد شقة رقم 1 في الدور الاول هو واخواته موصلهم معاه بس فاتورة التليفون بتطلع بعنوان البيت كله مش بعنوان شقة احمد

احمد ينفع يوصلهم ومش عليه اي مسئولية قانونية

مثال 3 : احمد شغال مدير الاي تي في شركة هيرميس للاوراق المالية "اوعدنا يارب :D " مبني مكون من 6 ادوار في شارع التحرير في الدقي واخد خط انترنت سرعته 16 ميجا وموصل للمبني كله منه

احمد مفيش مشكلة عليه لان الخط جاي باسم وعنوان الشركة اللي هو المبني بالكامل يبقي يوصل ومفيش مشاكل

لو عاوزني اديلك رقم تليفون احمد عشان تتاكد منه بنفسك مفيش مشاكل :D

طيب استفسار بسيط
    طالما النت مش جاى من مكان معين
    طيب بيتم تحديد السرعه اللى انا متعاقد عليها ازاى
    يعنى ايه الخطوه اللى بتتم فى ال ISP عشان تزودلى السرعه او تقللها
    بمعنى اصح
    بيتحكمو فى سرعة الخطوط ازاى ؟؟
    بيتم تحديد السرعة عن طريق التحكم بالبورت الخاص بك بالسنترال عن طريق الدسلام

يعني انا باعما اعداد للدسلام بطريقة تخليه ميسمحش للبورت ده انه ياخد اكثر من 512 مثلا وده متاح وهي دي وظيفة الدسلام الرئيسية

عضوية جديدة

بيتم تحديد السرعة عن طريق التحكم بالبورت الخاص بك بالسنترال عن طريق الدسلام

يعني انا باعما اعداد للدسلام بطريقة تخليه ميسمحش للبورت ده انه ياخد اكثر من 512 مثلا وده متاح وهي دي وظيفة الدسلام الرئيسية
    يعنى مثلا لو انا حابب اعلى سرعة الخط بتاعى من 512 ل 1 ميجا
    اللى بيحصل ان الشركه بتبعت حد للسنترال عشان يعمل confguration للديسلام
    او مثلا الشركه بتتحكم فى الديسلام من المقر بتاعها عن طريق ال telnet او remote access
    عشان يخلى البورت اللى انا واخد منه يبقى سرعته 1 ميجا
    يعنى مثلا يدخل على البورت بتاعى فى الديسلام ويديله امر مثلا زى :
    interface# speed 1000
    او
    interface # bandwidth 1000

???/

يعنى مثلا لو انا حابب اعلى سرعة الخط بتاعى من 512 ل 1 ميجا
    اللى بيحصل ان الشركه بتبعت حد للسنترال عشان يعمل confguration للديسلام
    او مثلا الشركه بتتحكم فى الديسلام من المقر بتاعها عن طريق ال telnet او remote access
    عشان يخلى البورت اللى انا واخد منه يبقى سرعته 1 ميجا
    يعنى مثلا يدخل على البورت بتاعى فى الديسلام ويديله امر مثلا زى :
    interface# speed 1000
    او
    interface # bandwidth 1000

???/
    لا يا باشا مهندس الدعم الفني بيدخل علي الدسلام عن من مكتبه وهو قاعد في التكييف علي الكرسي اللي بيلف :D

تقريبا اه حاجة ذي ده ... بس اللي شفته ان الدسلام ليه Interface يعني مش بيشتغل عليه Command Line ده اللي انا شفته

عضوية جديدة

لا يا باشا مهندس الدعم الفني بيدخل علي الدسلام عن من مكتبه وهو قاعد في التكييف علي الكرسي اللي بيلف :D

تقريبا اه حاجة ذي ده ... بس اللي شفته ان الدسلام ليه Interface يعني مش بيشتغل عليه Command Line ده اللي انا شفته
    تقصد يعنى انه ال configuration بيتعمل للديسلام عن طريق graphical user interface مش command line interface
    عادى مش هتفرق
    اهم حاجه نفهم الفكره العامه يا هندسه :ah16:

تقصد يعنى انه ال configuration بيتعمل للديسلام عن طريق graphical user interface مش command line interface
    عادى مش هتفرق
    اهم حاجه نفهم الفكره العامه يا هندسه :ah16:
    هي الفكرة العامة واحدة بين الاثنين وغالبا في شغل الكمبيوتر كله بيبقي فيه كذا طريقة عشان تعمل الحاجة الواحدة

وهو ده اللي بيفرق موظف عن موظف علي فكرة

فيه ناس بتبقي بتعرف تعمل الحاجة بكذا طريقة....يعني من الاخر بتتصرف

وفيه ناس بتغرق في شبر ميه

عشان كده مهم لاي حد شغال في المجال انه يبقي عارف اذاي يعمل الحاجة بكذا طريقة عشان يبقي مميز بين زملائه

عضوية جديدة

معلش انا اسف علي التاخير يا عماد بس والله كان غصب عني

الموزع ميقدرش يلعب في السرعة لان مش هو ال بيعمل Configuration للدسلام الشركة الام هي اللي بتعمل الموضوع ده

لو عاوز تعرف السرعة فعلا اعمل دونلوود من سيرفر ثابت وقوي ذي games.yahoo.com
    وجرب وشوف السرعة ايه نظامها لان المواقع ذي الرابيد شير مش بتديلك السرعة كاملة ابدا

بشرط انك تكون لوحد ك علي الشبكة
    وانك تكون قافل كل البرامج اللي علي الجهاز بعدين اتاكد ان مفيهوش اي حاجة بتستخدم الانترنت
    عن طريق

Start-->Run-->cmd-->netstat-n

لو لقيت اي Connection شغال يعني Established يبقي انت عندك سبي وير او فيروس بيستعمل الانترنت وماثر علي سرعة الخط

في كل الاحوال كلم الشركة واعملهم بوليكا لحد ما تلاقي النت اتظبط عندك

بس بيتهيالى لو فى فيروس او سباى وير موجود عندى وبيستعمل الانترنت بيتهيالى انه مش هيسحب نص سرعة الخط يعنى
    يعنى هيسحب حاجه بسيطه بالكتير 10 كيلو مثلا ولا حاجه
    ولا ايه ؟؟

بس بيتهيالى لو فى فيروس او سباى وير موجود عندى وبيستعمل الانترنت بيتهيالى انه مش هيسحب نص سرعة الخط يعنى
    ولا ايه ؟؟
    كلامك منطقي بس انا لازم اجرب كل حاجة قبل ما اتصل بالشركة عشان ما اديلهوش فرصة يحاول يقنعني ان المشكلة من عندي

ولا ايه ؟؟
    اعمل الخطوات دي وان شاء الله المشكلة تتحل

لحل هذه المشكلة يجب عليك اتباع الخطوات التالية

1. قم بفحص السرعة علي الروتر وتاكد ان ال Down Stream, Upstream هما السرعة المتعاقد عليها

2. تاكد من عدد الاجهزة المتصلة علي الروتر , وقم بفصل جميع الاجهزة عدا الجهاز الذي امامك

3. تاكد من كفاءة نسخة الويندوز الموجودة علي الجهاز "بلاش العقرب و الفورتكس و الماتريكس والنسخ الغريبة دي شوف نشخة ويندوز اصلية مش ملعوب فيها بس معملوها كراك او باتش ودي هنلاقيها علي النت كتير جدا"

4. اغلاق جميع البرامج التي تعمل علي جهاز الكمبيوتر لانه من الممكن ان يكون المشكلة في الكمبيوتر وليس في الانترنت.

5. اغلاق جميع برامج الانتي فيروس الموجودة علي الكمبيوتر حيث انها تقوم بعمل تحديث ذاتي دوريا مما يضعف الاتصال في بعض الاحيان.

6. اغلاق الجدار الناري للويندوز وللروتر و لاي برنامج حماية.

7. اغلاق خدمة التحديث الاتوماتيكي للويندوز من خلال لوحة التحكم.

8. اغلاق جميع برامج المحادثة الفورية مثل ياهوو و كامفروج و اي سيك يو و ام اس ان.

9. تاكد من انك اغلقت كل البرامج التي تحتاج للدخول علي الانترنت ثم قم تشغيل الامر netstat-n

10. سوف تظهر لك قائمة بكل الاتصالات الحالية بالانترنت اذا وجدت اي منهما Established في هذه الحالة انت مصاب بسبي وير يقوم بسحب سرعة الانترنت.

11. استخدم برنامج مكافحة ال سبي وير مثل Spyware Doctor لازالة السبي وير , وبرنامج انتي فيروس مثل Kasper Sky لازالة الفيروسات وقم بتحديثهم باستمرار.

12. قم بوضع IP, DNS يدويا بدلا من الوضع الاتوماتيكي

A. بالضغط علي ايقون الاتصال بالشكبة المحلية الموجودة بجوار الساعة مرتين متتاليتين

B. ستظهر لنا النافذة التالية, اضغط علي زر Properties او الخصائص

C. ستظهر لك هذه النافذة, تحرك بالسهم لاسف ثم اختار Internet Protocol TCP/IP ثم اضغط علي زر Properties او الخصائص

اما المربعين التاليين فهما ارقام خاصة بالشركة مقدمة الخدمة وتختلف من شركة لاخري لذلك يجب عليك الاتصال بالدعم الفني للحصول عليهما

Preferred DNS Server
    Alternate DNS Server

E. اضغط OK ثم Close وانتظر قليلا حتي يتم اغلاق الاتصال واعادة فتحه بالمتغيرات الجديدة

13. اخيرا قم بتجربة التحميل من موقع ذو سيرفر قوي وثابت مثل www.games.yahoo.com

سرعة التحميل الفعلية = السرعة المتعاقد عليها / 8

256 Kbps ~ 32 Kbyte/s
    512 Kbps ~ 64 Kbyte/s
    1024 Kbps ~ 128 Kbyte/s
    24 Mbps ~ 3 Mbyte/s

ملحوظة : لن تحصل دائما علي السرعة المبينة بالاعلي حيث انها تحسب بافتراض ان جودة كابل التليفون 100% وان المسافة بينك وبين السنترال التابع له اقل من طول معين ولكنك ستحصل علي سرعة قريبة منها جدا.

اذا المشكة متحلتش لازم تكلم الدعم الفني وتحكبهم علي اللي حصل بالتفصيل الممل وهما هيساعدوك ان شاء الله

صفحة 17 من 27 الأولىالأولى ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... الأخيرةالأخيرة