صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 18 من 18

الموضوع: ممكن ملف البيوس ده

عضو

رد: ممكن ملف البويس ده

معلشى تاعبكم معايا بس يا ريت شرح بالظبت اغير البورت ده منين انا جربت ماوس يو اس بى اشتغل انما البى اس تو لا يا ريت توضح ظبت شرح الحلول الى انت كتبتها بظبت واماكنها فين

عضو برونزي الصورة الرمزية dishna66

يا عزيزى ياريت تكون جربت الحلول البسيطة اللى حاطيتهالك فى الأول ومتكونش جابت نتيجة , علشان نكمل واحنا متطمنين , مسألة التعارض دى بين قطع اجهزة الكمبيوتر , ح تلاقى شرح بسيط هنا ...

https://www.arabhardware.net/forum/s...&threadid=4957

ايه المطلوب منك دلوقتى يعنى ياريت تحذف تعريف الماوس اللى عندك وتكون متأكد من وجود ماوس شغال كويس على اجهزة اخرى تعمل shutdown وتركب الماوس ال ps2 فى بورت الماوس اللى باللون الأخضر وتشغل الجهاز وتراقب الرسايل اللى حتظهرلك لغايه ماتوصل لسطح المكتب ونشوف الماوس ح يشتغل ولا لأ وبعدين امشى ورا الخطوات دى كالتالى :
    1- اضغط كليك يمين على My Computer اختار اخر واحده properties
    2- من النافذة اللى ح تظهرلك اختار Hardware
    3- من نافذة Hardware حتلاقى القسم الأوسط فى النافذة مكتوب devices manager اضغط عليها
    4- ح تظهرلك تبويبات فيها قطع الهاردوير بتاعتك اضغط على تبويب الماوس ..... ح يظهرلك نوعه ..اتاكد ان مفيش علامة صفرا أو حمرا جنب تعريف نوع الماوس . اضغط ضغطتين على النوع المكتوب تحت تبويب الماوس ,
    5- من النافذة اللى ح تظهرلك اتأكد انه مكتوب the device is working properly
    6- من التبويبات اللى فوق فى نفس النافذة اختار resources
    7- من النافذة بتاعت resources بص للمربع اللى تحت شوف جمله conflicting device list ايه اللى مكتوب تحتها لو مفيش تعارض حتلاقى كلمة No conflicts ولو كان فيه حتلاقى كلام تانى يوضحلك التعارض ساعتها بقى ندور على التعارض الموجود مع اى قطعه بالظبط

8- هل أنت متاكد بعدم وجود مشكل حدثت بمخرج الماوس نفسه فى المذربورد .. ده الاحتمال العاشر اللى حطيتهولك يعنى بورت الماوس فى الكيسة حصل فيه مشكله .... وبالتالى يتغير .......

, المشكله فى دائرة البورتات فى البوردة بتاعك . وغالبا ان لم يكن اكيدا محتاج تغير البورت بتاع ال ps2

وأنا قلتلك الرأى ده . لأنى باخد حاليا دوره صيانة مذربورد ........... وطرحت مشكلتك على المهندس بتاع الدورة .. قالى تحديث الماوس ليس له علاقة بدائرة البورتات .. والحل هو تغيير بورت الماوس نفسه ... وعلشان كده انا قلتلك الراى اللى هو قاله ......... مسألة التغيير دى اعتقد انه ممكن تكون صعب عليك لكن فكرتها ان الجهاز بيروح شركه أو مكتب صيانه .. وبيتم شيل البورت البورت بتاع الماوس بما فيها الحاجه اللى مشتركه معاه فيها زى بورت الكيبورد نفسه ... وبيتم شرا نفس القطعه من السوق واعادة لحمها فى البورده مكان الجزء اللى اتشال ........ ارجو ان الفكرة تكون وصلت
    طيب انا لو مكانك ح اعمل ايه ...... ح امشى ورا الاحتمالات اللى انا قلتهالك فى البدايه خطوة خطوة .... بما فيها تحميل نسخة ويندوز تانيه مختلفة عن نسخة الويندوز اللى انا حملتها ........ولو كان الماوس له تعريف خاص بيه ح أدورله على تعريف مناسب .......... يعنى ح استنفد كل الحلول البسيطة دى الاول .......... مسألة تحديث البيوس ح تشكل صداع فى دماغى وتزن فى دماغى كل ما فكر انى مقداميش غير تغيير تغيير البورت نفسه رغم أنى بعد كلام مهندس الدورة ان التحديث مش ح يحل المشكله .......... ودى القرار يرجعلك انت هل فعلا تحدث البيوس باعتبار أن قرار المهندس ده الصواب الذى يقبل الخطأ ,,,,,, وتحدث البيوس باعتبار أن كده كده تحديث البيوس مطلوب بصفة عامة .. النهارده وبكره وبعده .. ولا تفضل انك تستمر مع الماوس ال USB على طول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وومكن تقول اجيب convertable تحويلة للماوس من ps2 الى USB رغم أن ده مايحلش المشكله ومجرد تحايل عليها ..........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ القرار قرارك
    انا بعتلك فى رسالة خاصة حاجه تانيه ....... يمكن تأكد الكلام اللى بنقوله أوتطرح حل ماتقالش
    مع خالص تحياتى
    [FONT="Arial"][SIZE="3"][COLOR="Blue"][B]مع خالص تحياتى[/B][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    ---------------------------
    [B][FONT="Arial"][SIZE="4"][COLOR="Red"] معذرة ... لن أشارك بإجابة أو رد فى مشاركات يتجاهل أصحابها التجاوب والتأكيد على صواب الحل من عدمه ....... لا لعطاء من يملك لمن لا يستحق ..الصبر نفد وحرق الدم لم يعد مجانيا هذه الأيام [/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]
    -----------------------------------------

[B][FONT="Arial"][SIZE="3"]https://www.dishna.bravehost.com [/SIZE][/FONT][/B]

مشرف سابق الصورة الرمزية النديم

الأخ EgY_Memo
    الأخوة لم يقصروا في تحليل جوانب المسألة جزاهم الله كل الخير. أنا عندي لكَ كم سؤال :
    1. هل كنتَ معتاداً على نزع أو توصيل الفأرة من الجهاز وإليه أثناء الأشتغال؟ إذا كان الجواب بالأيجاب... فقد أحدث هذا الأمر تلفاً بأحد مكونات الدائرة الألكترونية الخاصة بالفأرة على اللوحة الأم (مقاومة، مكثف، دائرة متكاملة IC) وهو تلف يصعب إصلاحه والحل معه يكون بأستعمال فأرة USB وكل سنة وأنت طيب.
    2. هل تعرف أن اي خطأ في عملية تحديث البيوس يمكن أن يتلف اللوحة الأم والى الأبد؟ هل تعرف إن من يقوم بتحديث البيوس يُشترط فيه خبرة سابقة وتدريب مُسبق تحت إشراف من كان بالأمر خبيرا؟ ما مقدار علم وخبرة مَن أخبركَ أن تحديث البيوس هو الحل الوحيد للمشكلة (لا أزدري أحداً حاشا لله ولكني أسأل لمجرد العلم)؟
    3. هل زرتَ موقع شركة Shuttle وبحثتَ عن الصفحة الخاصة بلوحتكَ؟ هل وجدتَ أنهم أصدروا تحديثاً للبيوس بعد رقم إصدار بيوس لوحتك الحالي... لحل مشكلة في إتصال اللوحة مع فأرة PS2؟
    الدقة أخي الكريم أكثر من مطلوبة حين الحديث في مسالة تحديث البيوس، رغم أنها عملية لاتأخذ أكثر من 3 دقائق.
    النديم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2