صفحة 5 من 20 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 289

الموضوع: هنا مناقشة حلقات الفيديو الخاصة بال CCNA

عضوية جديدة

رد: هنا مناقشة حلقات الفيديو الخاصة بال CCNA

حلقااااااااااااااااااات رائعه جدا من مهندس اروع

بصراحه شرحك مثالي في كل شئ

الله يسعدك دنيا واخره

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وجزاك الله خيرا اخى الكريم محمد سمير على الشرح الاكثرمن رائع تحياتى لك حبيبى ولى عندك سؤال مهم وارجو الاجابة لانى هاتجنن وهو بالنسبة لدرس الباسوورد ريكافرى والخاص الدرس ال13 اولا حضرتك دخلت فى الموضوع على طول من غير ما اعرف انا هاتعامل على التلنت ولا الهايبر تيرمنال ولو هاتعامل مع الهايبر تيرمنال ايه هيا الاعدادات الخاصة بيه وازاى اشغلة واخيرا المشكلة الاساسية وهى ان حضرتك قولت فى الشرح انى افصل الراوتر واشغلة تانى عفوا مش واضحة هذة النقطة كويس حيث اولا انا باتعامل مع راوتر وهمى من خلال برنامج الداينامبس ولكن من خلال نسخة ios 3640 حقيقية وايضا بالنسبةلكتابة 0x2142 عشان ادخل على الرومون باجى اضغط على زر ctrl اما الزر الاخر مشلاقيه فى الكى بور او حضرتك تقصد زر pause break فارجو من حضرتك شرح هذة النقطة بالتفصيل لانى زعلان ومتدايق لانى مش فاهمها كويس بالرغم من انى عدت الشرح اكثر من مرة ولكنها غير واضحة ولك الف الف شكر وبأذن الله ربنا هايكرمك ويجازيك خير على افعالك الخيرية ومساعدتك لاخوانك واسأل الله ان يديم عليك جميع نعمه عليك وعلى اسرتك اجمعين

عضو برونزي الصورة الرمزية SyrianCyclone

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وجزاك الله خيرا اخى الكريم محمد سمير على الشرح الاكثرمن رائع تحياتى لك حبيبى ولى عندك سؤال مهم وارجو الاجابة لانى هاتجنن وهو بالنسبة لدرس الباسوورد ريكافرى والخاص الدرس ال13 اولا حضرتك دخلت فى الموضوع على طول من غير ما اعرف انا هاتعامل على التلنت ولا الهايبر تيرمنال ولو هاتعامل مع الهايبر تيرمنال ايه هيا الاعدادات الخاصة بيه وازاى اشغلة واخيرا المشكلة الاساسية وهى ان حضرتك قولت فى الشرح انى افصل الراوتر واشغلة تانى عفوا مش واضحة هذة النقطة كويس حيث اولا انا باتعامل مع راوتر وهمى من خلال برنامج الداينامبس ولكن من خلال نسخة ios 3640 حقيقية وايضا بالنسبةلكتابة 0x2142 عشان ادخل على الرومون باجى اضغط على زر ctrl اما الزر الاخر مشلاقيه فى الكى بور او حضرتك تقصد زر pause break فارجو من حضرتك شرح هذة النقطة بالتفصيل لانى زعلان ومتدايق لانى مش فاهمها كويس بالرغم من انى عدت الشرح اكثر من مرة ولكنها غير واضحة ولك الف الف شكر وبأذن الله ربنا هايكرمك ويجازيك خير على افعالك الخيرية ومساعدتك لاخوانك واسأل الله ان يديم عليك جميع نعمه عليك وعلى اسرتك اجمعين
    نعم أخي هو زر ال Pause Break + Ctrl نفسه .
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="4"] الموت لكل خائن , خان وطنه و اهله [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=SyrianCyclone&t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو

معلش يا جماعة وأننا بذاكر الrevision binary to decimal في ملف tcp كان في سؤال الأستاذ محمد سمير مجاوبه وأنا بصراحة واسفة على الكلمة أنا مش مقتنعة بالإجابة حاسة إن الإجابة العكس
    ياريت حد يرد عليه في الموضوع ده
    السؤال أه
    QUESTION 9

A legacy network that is prone to errors may have issues with services that use UDP.
    Which of the following services could have problems in this case, due to the fact that
    UDP is used? (Select three answer choices.)

A. DNS
    B. Telnet
    C. SMTP
    D. SNMP
    E. HTTP
    F. TFTP
    وطبعا أنا حاسة إن الإجابة هيه http &SMTP& TELNET
    لإن همه دول إللي هيعلو مشكلة مع الudpصح ولا إيه؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro_10 مشاهدة المشاركة
    معلش يا جماعة وأننا بذاكر الrevision binary to decimal في ملف tcp كان في سؤال الأستاذ محمد سمير مجاوبه وأنا بصراحة واسفة على الكلمة أنا مش مقتنعة بالإجابة حاسة إن الإجابة العكس
    ياريت حد يرد عليه في الموضوع ده
    السؤال أه
    QUESTION 9

A legacy network that is prone to errors may have issues with services that use UDP.
    Which of the following services could have problems in this case, due to the fact that
    UDP is used? (Select three answer choices.)

A. DNS
    B. Telnet
    C. SMTP
    D. SNMP
    E. HTTP
    F. TFTP
    وطبعا أنا حاسة إن الإجابة هيه http &SMTP& TELNET
    لإن همه دول إللي هيعلو مشكلة مع الudpصح ولا إيه؟

اختى الكريمة الاجابة صحيحة وارجو من حضرتك ان تقومى بمراجعة السؤال جيدا ستلاحظى انه طالب البروتوكولات الخاصة بال udp وليس tcp والاختيارات صحيحة حيث ان اولا dns وسيط ما بين البروتوكلان tcp وال udp ثانية الاختيار للبروتوكول snmp صحيح ايضا حيث انه تابع للudp واخيرا البروتوكول tftp صحيح وتابع لل udp حيث تم ايضاح الشرح لذلك فى الحلقة الرابعة وفى الدقيقة 26 من الفيلم ارجو ان اكون وضحت لحضرتك المطلوب وان شاء الله بالتوفيق مع تركيز اكتر فى السؤال والشرح كمان ربنا معاكى

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

ما تخليش غزة تزعلك كده
    لا يكلف الله نفسا الا وسعها
    رفع عن امتي السهو والنسيان وما استكرهوا عليه

عضو

معلش يا جماعة لوحد عندة تفسير لسؤالي ده ياريت يرد عليه
    في الدرس السادس وإللي فيه شرح IP addressing الأستاذ محمد سمير جزاه الله كل خير شرح مسألة الdesigneلكن كان مدينا Ip وهوة 192.168.10.0
    ولما جه حل المسأله حلها على الIp الآتي 192.168.5.0 طيب على أي أساس غير من 10 ل5
    أرجو الإفادة وجزاكم الله كل خييييييييييييييير

عضو

عندي سؤال كمان
    في حل مسائل Ip addressing في السؤال رقم 5
    أنا عندي الnetwork بتاعتي مابين 16 إلى 30 فكان ممكن أخد برده ال16
    وأخد 17 وأخد 29
    طيب إشمعنى أخدنا 17 وال29 وما أخدناش ال16؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperman2006 مشاهدة المشاركة
    سؤال اخر اخواني
    في السؤال رقم 28 من اسئلة IP Addressing الاخ محمد قال ان

network ip = 115.64.4.0

first host = 115.64.4.1

last host = 115.64.7.255

next network = 115.64.8.0

السؤال هو كام ال broadcast للنتوورك 115.64.4.0

اعتقد ان الاجابة الصحيحة ان
    broadcast = 115.64.7.255

last host = 115.64.7.254

والله اعلم ارجو تصحيحي ان كنت على خطأ

وشكرا
    أخي العزيز هوة ماذكرش كلمة broadcast في السؤال خالص
    هوة عاوز يعرف عدد الhosts إللي بتنتمي للنيتورك ده
    ويارب أكون أفدتك وإن شاء الله تكون إجابتي صحيحة

عضو

معلش يا جماعة لوحد عندة تفسير لسؤالي ده ياريت يرد عليه
    في الدرس السادس وإللي فيه شرح IP addressing الأستاذ محمد سمير جزاه الله كل خير شرح مسألة الdesigneلكن كان مدينا Ip وهوة 192.168.10.0
    ولما جه حل المسأله حلها على الIp الآتي 192.168.5.0 طيب على أي أساس غير من 10 ل5
    أرجو الإفادة وجزاكم الله كل خييييييييييييييير
    بالنسبة للاجابة على السؤال هو بالفعل طالب فى السؤال من خلال ip :192.168.10.0
    انى اقسم الى ip :192.168.5.0
    لاكن عشان اقسم ال 10 الى 5 ايه هو no of network او بمعنى انا محتاج استلف من الهوست كام bit بالظبط عشان يدينى الرقم 5 فهاجى اجرب بالمعادلة الخاصة وهى
    no of network = 2^n-2 اى ان 2 اس كام عشان يدينا الرقم 5 فهاجى اجرب 2 اس 2 يدينا 4 و 4 - 2 يدينا 2 يبقى ما ينفعشى 2 اس اتنين فهجرب 2 اس 3 يدينا 8 و 8 - 2 يدينا 6 وال 6 اقرب حاجة عشان اقدر اقسم الشبكة الى 5 اذا انا محتاج استلف من الهوست 3 bit فقط وباقى 8 bit يدينا 5 والخمسة دول يتقال عليهم هوست بورشن وبعد ما نستلف ال 3 بيت يبقى الصب نت ماسك يصبح هكذا 255.255.255.224 اى 224 الى هيا 3 بيت الى استلافناهم من الهوست للنتوورك وبعد ما نعمل عملية الضرب المنطقى الى هيا قاعدة and ينتج لنا النتوورك اى دى الى هو 192.168.5.32 الى هو معروف بالصب نتوورك وطبعا احنا حطينا بدل الصفر الى فى الاى بى الى فى الاخر 32 عشان حطينا 1 فى اول تلاتة بيت للنتورك اى المرادف امامة الرقم 32 زى ما موجود وواضح فى التحويلات اما البرود كاست جبناه عن طريق اننا جعلنا بالنسبة للهوست بورشن الى اتبقى لينا الى هما ال 5 بيت جعلناهم وحاييد اى 1 وبالتحويلات ينتج لنا ان عددهم 63 ويصبح لنا الاى بى الخاص بالبرودكاست 192.168.5.63 وطبعا الهدف من الصب نتوورك الى هو 192.168.5.32 الناتج من عملية الضرب المنطقى وبين البرودكاست 192.168.5.63 هو تحديد النتوورك الاولى وما بعد ال 63 الى موجودة فى البرودكاست يصبح داخل نطاق النتوورك الثانية
    وهكذا
    ارجو ان اكون وضحت ولو شىء بسيط لشرح المهندس الجميل والاكثر من رائع الاخ محمد سمير جزاه الله كل خير وبارك الله فى صحتة وفى حياتة وجميع من قام بهذة الاعمال

عضو

عندي سؤال كمان
    في حل مسائل Ip addressing في السؤال رقم 5
    أنا عندي الnetwork بتاعتي مابين 16 إلى 30 فكان ممكن أخد برده ال16
    وأخد 17 وأخد 29
    طيب إشمعنى أخدنا 17 وال29 وما أخدناش ال16؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا يجب اخذ 17 او 29 لانى ما ينفعشى ناخد 16 اولا لان ال 16 دى بداية النتوورك بتاعتنا لانى لما عملنا عملية ضرب الى هيا and ادانا 192.168.15.16 والاى بى دة عبارة عن صب نتوورك وهو يعتبر اول اى بى بالشبكة فمينفعشى ناخذة اى بى ولكن يمكن ناخد ما بعدة مباشرة وكذلك 30 وهى خاصة بالبرود كاست ما ينفعشى اخذ ال 30 ولكن يمكن اخذ ما قبلها اى يمكن تحديد اى اى بى داخل هذة النتوورك من خلال اختار اى اى بى يقع ما بين هذا المدى

عضو برونزي

أخي الكريم آسف علي تأخر الرد أولا
    أنا قمت بهذه الحلقةعلي روتر حقيقي و ليس دينامبس و دينامبس لن يعينك في هذه المسألة أبدا.
    اعدادات الهايبر قمت باعدادات الdefult ليه
    Mohamed Samir
    Double CCIEs#27042 (R/S&SP)
    رابط القناة الخاص بي
    https://www.youtube.com/channel/UCn9zWk33OYX65NFdTmra6-g/playlists

عضوية جديدة

طبعا يجب اخذ 17 او 29 لانى ما ينفعشى ناخد 16 اولا لان ال 16 دى بداية النتوورك بتاعتنا لانى لما عملنا عملية ضرب الى هيا and ادانا 192.168.15.16 والاى بى دة عبارة عن صب نتوورك وهو يعتبر اول اى بى بالشبكة فمينفعشى ناخذة اى بى ولكن يمكن ناخد ما بعدة مباشرة وكذلك 30 وهى خاصة بالبرود كاست ما ينفعشى اخذ ال 30 ولكن يمكن اخذ ما قبلها اى يمكن تحديد اى اى بى داخل هذة النتوورك من خلال اختار اى اى بى يقع ما بين هذا المدى
    على فكرة البرودكاست كان 31 لإن النيتورك التانية كانت بدايتها من 32
    وبعدين كان في سؤال تاني والباشمهندس محمد أخد أول رقم عادي
    فا أنا مش عارفة إيه الحل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.medhat مشاهدة المشاركة
    على فكرة البرودكاست كان 31 لإن النيتورك التانية كانت بدايتها من 32
    وبعدين كان في سؤال تاني والباشمهندس محمد أخد أول رقم عادي
    فا أنا مش عارفة إيه الحل
    تمام البرودكاست فعلا 31 الف شكر يا باشمهندسة على التصحيح وانا اسف ما اخدتش بالى من ناتج الجمع و

عضو

كنت عاوزة أسأل سؤال في الدرس رقم 8 وبعنوان lap of subneting
    لما أستاذا الكبير محمد سمير شرح امر ARp طبعا لما جينا نكتبه ظهرلنا الماك أدريس بتاع الجهاز إللي إحنا كتبينه تمام ومكتوب جمبه كلمة dynamic طيب ده ليه ؟؟؟؟؟؟
    أنا مش أدرة أفهم أهمية الكلمة ده وياريت حد يفيدني بالرد وجزاكم الله كل خيييييييييييييييير

صفحة 5 من 20 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... الأخيرةالأخيرة