النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكله Frame Drops problem أرحوا المساعده .

عضو

Question مشكله Frame Drops problem أرحوا المساعده .

السلام عليكم.
    انا عندي مشكله في الجهاز و هي عباره عن " Frame Drops " في الأول الألعاب كانت شغاله كويس و ال Frames كانت من 45-65 زي ( BF3 , BF4 , COD Advanced warfare , COD mw3 , Watch Dogs ) بس من فتره كده بقي عندي مشكله ال Frame Drops ديه و ال Frame دلوقتي بقت 40-45 أخرها و بتقل ل 20-25-15 " كل دقيقه و نص" في وسط اللعبه بدون أي مقدمات او اسباب و بقي عندي مشكله Stuttering كمان .
    مواصفات الجهاز :
    Video Card: Ati HD 7770
    MotherBoard: Asrock 990x
    Processor: AMD FX-6300
    HDD: Seagate 1 Tb
    Ram: 8Gb

و ديه صور لامكانيات الجهاز : https://imgur.com/a/JVtZf

انا حاولت اغير الوندز من " 8" Enterprise x64 ل "7" x64 Ultimate و غيرت كل التعريفات و عملت Defragment ل الهارد و لسه المشكله موجوده ياريت حد يقولي ايه هو الحل او الحلول او المشكله ممكن تكون في ايه و الحل ازاي .. او لو فيه برنامج اجرب منه امكانيات الجهاز و اعمله Benchmark او برنامج يجيبلي المشكله في ايه.

عضو الصورة الرمزية Hassan M3

رد: مشكله Frame Drops problem أرحوا المساعده .

السلام عليكم اخى
    =========
    المعالج: AMD FX 6300 كافى لبطاقة مثل Radeon HD 7770 واللوحة الرئيسية والذاكرة لا يوجد بهم مشاكل
    انا اعتقد وغير متأكد ان الهارد هو سبب المشكلة او مشكلة Cores Parked فى المعالج
    لكن لدى سؤال انت تمتلك بطاقة HD 7770 فى لعبة Battlefield 4 كيف تكون الفريمات من 45 الى 60 ماهى اعدادات اللعبة ودقة الشاشة لان انا ارى فى Battlefield 4 عندما تكون من 40 الى 45 مع بطاقة HD 7770 لا يوجد مشاكل وحضرتك بأى برنامج تحسب الفريمات وهل انت فعلاً تشعر بأن الألعاب لا تعمل بطريقة سلسة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hassan M3 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخى
    =========
    المعالج: AMD FX 6300 كافى لبطاقة مثل Radeon HD 7770 واللوحة الرئيسية والذاكرة لا يوجد بهم مشاكل
    انا اعتقد وغير متأكد ان الهارد هو سبب المشكلة او مشكلة Cores Parked فى المعالج
    لكن لدى سؤال انت تمتلك بطاقة HD 7770 فى لعبة Battlefield 4 كيف تكون الفريمات من 45 الى 60 ماهى اعدادات اللعبة ودقة الشاشة لان انا ارى فى Battlefield 4 عندما تكون من 40 الى 45 مع بطاقة HD 7770 لا يوجد مشاكل وحضرتك بأى برنامج تحسب الفريمات وهل انت فعلاً تشعر بأن الألعاب لا تعمل بطريقة سلسة
    انا كنت بلعبها علي 1440*900 Resolution و كانت 60-70 Frame و بستخدم برنامج "Fraps " بس قلت لما غيرت الشاشه ل Samsung و دلوقتي بلعب علي 1960*1080 Resolution ال Frame بقي 40-50 بس ده من فتره كبيره و مش مشكله.. المشكله دلوقتي هي ال Frame drops بس .. و شعرت ان في تغير في الالعاب .
    طيب لو عايز اتأكد من المشكله في ايه . الهارد او Core Parked في المعالج اعمل خطوات ايه او في برنامج معين اجيبه و اتأكد ؟!
    التعديل الأخير تم بواسطة Muhammad Huss ; 27-11-2014 الساعة 21:55

عضو الصورة الرمزية Hassan M3

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Muhammad Huss مشاهدة المشاركة
    انا كنت بلعبها علي 1440*900 Resolution و كانت 60-70 Frame و بستخدم برنامج "Fraps " بس قلت لما غيرت الشاشه ل Samsung و دلوقتي بلعب علي 1960*1080 Resolution ال Frame بقي 40-50 بس ده من فتره كبيره و مش مشكله.. المشكله دلوقتي هي ال Frame drops بس .. و شعرت ان في تغير في الالعاب .
    طيب لو عايز اتأكد من المشكله في ايه . الهارد او Core Parked في المعالج اعمل خطوات ايه او في برنامج معين اجيبه و اتأكد ؟!
    بم انك غيرت دقة الشاشة لأعلى طبيعى الفريمات تقل
    بالنسبة للهبوط فى الفريمات اثناء الألعاب اعتقد ان المشكلة تكون بالهارد لأنه اثناء اللعب اللعبة بتحمل اشياء جديدة عندما تتحرك والهارد لا يستطيع تحميل هذه الاشياء بالسرعة الكافية لانها العاب صاحبت جرافيك قوى جداً وهذه فائدة ال SSD فى فتح الالعاب واثناء اللعب
    بالنسبة للبرامج يمكنك تحميل HD Sentinel لفحص الهارد من المشاكل والتجزئة ويمكنك تحميل برنامج Advanced System Care لانه برنامج رائع فى حذف الملفات الزائدة وهذه الاشياء
    بالنسبة لبرامج benchmark يمكنك تحميل 3D mark11
    وايضاً تأكد من درجات الحرارة ببرنامج Core Temp او اى برامج اخر
    لكن لدى سؤال الهبوط فى الفريمات فى جميع الالعاب ؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Hassan M3 ; 27-11-2014 الساعة 22:36

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hassan M3 مشاهدة المشاركة
    بم انك غيرت دقة الشاشة لأعلى طبيعى الفريمات تقل
    بالنسبة للهبوط فى الفريمات اثناء الألعاب اعتقد ان المشكلة تكون بالهارد لأنه اثناء اللعب اللعبة بتحمل اشياء جديدة عندما تتحرك والهارد لا يستطيع تحميل هذه الاشياء بالسرعة الكافية لانها العاب صاحبت جرافيك قوى جداً وهذه فائدة ال SSD فى فتح الالعاب واثناء اللعب
    بالنسبة للبرامج يمكنك تحميل HD Sentinel لفحص الهارد من المشاكل والتجزئة ويمكنك تحميل برنامج Advanced System Care لانه برنامج رائع فى حذف الملفات الزائدة وهذه الاشياء
    بالنسبة لبرامج benchmark يمكنك تحميل 3D mark11
    وايضاً تأكد من درجات الحرارة ببرنامج Core Temp او اى برامج اخر
    لكن لدى سؤال الهبوط فى الفريمات فى جميع الالعاب ؟؟
    نعم . الهبوط في الفريمات في جميع الألعاب حتي لعبه GTA San Andreas . بس اكتر هبوط في لعبه BF4 , BF3 و الباقي بنسب قليله . و بالنسبه لدرجات الحراره انا بستخدن برنامج Speccy

و شكرا جداااا

مشرف سابق الصورة الرمزية MMS-AMMMK

اخى الحبيب راجع على درجات الحرارة خصوصا المعالج وكارت الشاشة

المفضلات