النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: ايهما أفضل Gigabyte GA-B85-HD3 أم Asus B85-PRO GAMER

عضو

ايهما أفضل Gigabyte GA-B85-HD3 أم Asus B85-PRO GAMER

السلام عليكم ....
    انا محتار جدا بين 2 مازبورد هما
    Gigabyte GA-B85-HD3
    و Asus B85-PRO GAMER
    البورده الاسوس اغلى من الجيجابيت بحوالى 125 جنيه - عايز اعرف ايه الفرق بين الاتنين و ايما افضل من حيث جودة الصنع و قوة التحمل و درجة الحراره - علما انى مجرب قبل كده بورده جيجا بايت g41 و بصراحه بفكر فى الاسوس بس متردد و ده اللى مخلينى محتار بين الاسوس و الجيجابيت - علما انى استقريت على معالج
    Intel Core I5-4690 Haswell 3.5GHz

ياريت اهل الخبره يساعدونى فى هذا الامر .
    وشكرا

عضو بلاتيني الصورة الرمزية محمد البرديسى

رد: ايهما أفضل Gigabyte GA-B85-HD3 أم Asus B85-PRO GAMER

ارشح لك الاسوس
    توقيع مخالف!

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    الاتنين بشريحه B85 اذن تقنيا لا يوجد فرق ولكن ربما تلاقى كارت الصوت فى البورده الاسوس افضل ولكن عمليا لن يكون مختلف كثيرا عن الموجود ببورده جيجابايت
    من حيث الجوده والخامه فلا يوجد فرق فالشركتين يعتبروا من رواد صناعه اللوحات الام
    اذا كنت تعودت على بورده جيجابايت ومرتاح معاها من قبل اذن لا يوجد اختلاف بينها وبين اسوس ولكنك ستواجهه صعوبه فى التعود على بيوس كلتاهما لانهما بيوس احدث UEFI BIOS

يمكنك مقارنه اعداد الساتا وال USB عاليه ومتوسطه السرعه للتاكد اى منهما ستكفى احتياجاتك
    الاداء ثابت ومستقر على كلتا اللوحتين ودرجات الحراره هتكون جيده جدا ولا يوجد فروق فى درجات الحراره او عيوب او صعوبه فى التعامل مع احداهما
    ولكن ربما يكون تبريد الاسيسوس افضل وربما تجد بها بعض خصائص كسر السرعه مفتوحه بالبيوس ولكنى لست متاكد ولكن اعتقد ان هناك من استطاع كسر معالج pentium G3250 عليها
    اللوحتين بها خواص الدوال بيوس لحمايتك من اخطاء ابديت البيوس
    الاسيوس بتقدملك utilities ممتازه وايضا جيجابايت بها features وادوات عديده للتحكم بسهوله فى اغلبيه النظام
    انا ارشح الجيجابايت لانى فقط متعود عليها ولم تخيب امالى من قبل فلا اجد سبب للانتقال الى اسيوس فى حين ان لو لوحه اسيوس هى الوحيده امامى فستكون خيارى بدون تردد
    اللوحتين شكلهم كويس ومن الالوان الحديثه المناسبه لاغلب فئات الجيمرز
    لكن فى حالتك بردو هفكر كتير وهتاكد من كل صغيره وكبيره قبل الشراء

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد البرديسى مشاهدة المشاركة
    ارشح لك الاسوس
    شكرا لردك اخى محمد

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    الاتنين بشريحه B85 اذن تقنيا لا يوجد فرق ولكن ربما تلاقى كارت الصوت فى البورده الاسوس افضل ولكن عمليا لن يكون مختلف كثيرا عن الموجود ببورده جيجابايت
    من حيث الجوده والخامه فلا يوجد فرق فالشركتين يعتبروا من رواد صناعه اللوحات الام
    اذا كنت تعودت على بورده جيجابايت ومرتاح معاها من قبل اذن لا يوجد اختلاف بينها وبين اسوس ولكنك ستواجهه صعوبه فى التعود على بيوس كلتاهما لانهما بيوس احدث UEFI BIOS

يمكنك مقارنه اعداد الساتا وال USB عاليه ومتوسطه السرعه للتاكد اى منهما ستكفى احتياجاتك
    الاداء ثابت ومستقر على كلتا اللوحتين ودرجات الحراره هتكون جيده جدا ولا يوجد فروق فى درجات الحراره او عيوب او صعوبه فى التعامل مع احداهما
    ولكن ربما يكون تبريد الاسيسوس افضل وربما تجد بها بعض خصائص كسر السرعه مفتوحه بالبيوس ولكنى لست متاكد ولكن اعتقد ان هناك من استطاع كسر معالج pentium G3250 عليها
    اللوحتين بها خواص الدوال بيوس لحمايتك من اخطاء ابديت البيوس
    الاسيوس بتقدملك utilities ممتازه وايضا جيجابايت بها features وادوات عديده للتحكم بسهوله فى اغلبيه النظام
    انا ارشح الجيجابايت لانى فقط متعود عليها ولم تخيب امالى من قبل فلا اجد سبب للانتقال الى اسيوس فى حين ان لو لوحه اسيوس هى الوحيده امامى فستكون خيارى بدون تردد
    اللوحتين شكلهم كويس ومن الالوان الحديثه المناسبه لاغلب فئات الجيمرز
    لكن فى حالتك بردو هفكر كتير وهتاكد من كل صغيره وكبيره قبل الشراء

الف شكر لك اخى على ردك بس انت كده مقولتليش ايهما افضل برضو - احب برضو اوضحلك حاجه انا الاستخدام الاساسى للجهاز هو الالعاب فعشان كده كنت عايز اعرف هل الاسوس افضل ام الجيجابايت لان برضو لفت نظرى كلمة GAMER على بوردة الاسوس فحسيت انها مختصه للالعاب و كده
    فياريت حضرتك او اى حد من اهل الخبره يوضحلى النقطه دى لو تكرمتم
    و شكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedyaso007 مشاهدة المشاركة
    الف شكر لك اخى على ردك بس انت كده مقولتليش ايهما افضل برضو - احب برضو اوضحلك حاجه انا الاستخدام الاساسى للجهاز هو الالعاب فعشان كده كنت عايز اعرف هل الاسوس افضل ام الجيجابايت لان برضو لفت نظرى كلمة GAMER على بوردة الاسوس فحسيت انها مختصه للالعاب و كده
    فياريت حضرتك او اى حد من اهل الخبره يوضحلى النقطه دى لو تكرمتم
    و شكرا
    بالرغم انى قولتلك رايى واضح ولكن هقولك راى الشخصى بالموضوع

1- بخصوص كلمه Gamer : كلمه GAMER او كلمه gaming فى اللوحات الام تعنى : لا شىء وخصوصا فى لوحات الــــــ Entry level or Mid-range
    مجرد كلمه لجذب الانظار الى السلعه وبالاخص فئه الجيمرز لكن لا يوجد اى شىء يرمز للالعاب فى اللوحه بوجهه خاص ...
    اولا اذا وجدت كارت صوت نقى فى احداهما او كلاهما وتوضيحات على صفحات اللوحات انه رائع فى الالعاب اذا هل انا بشترى كارت صوت جيد عشان الالعاب بس ؟ مستحيل
    وياترى كارت الصوت ده مستاهل انك تكتب عليه موجهه لالعاب ؟ اكيد مش مستاهل الدعايا

2- بخصوص كلمه Gamer : فى فئه Enthusiast او فئه high-end

تجد كارت لان قوى يساعدك فى الالعاب الاونلاين عشان مشاكل اللاج وتاخير التحميل
    تجد برامج جيده تساعدك فى بعض الالعاب للتحكم فى الكيبورد او الماوس ( الاحترافي ) بطرق سريعه وافضل من غيرها
    تجد كروت صوت رائعه واستوديوهات صوتيه جيده داخل الكارت
    الاهتمام بسرعات كروت الشاشه فى حاله SLI or Crossfire ولكن يجب العلم ان متحكم المعالج هو المسؤل الاول والاخير عن استيعاب السرعات مثل متحكمات الذواكر بداخله

النتجيه : هل تشعر بوجود كلمه Gamer فى ما سبق ؟

لا يوجد معنى لكلمه gamer فى اختيار اللوحات الام وينطبق الامر تماما فى كلمه OC على اللوحات الام بمعنى اذا كنت اريد شراء لوحه مخصصه تمكنى من كسر مثالى
    اذا وجدت امامى لوحه GIGABYTE-GA-Z97X-SOC والان تجد فى اسم اللوحه كلمه Super Over Clocking
    وامامى لوحه ASUS MAXIMUS VII HERO ... الى اى لوحه ساتوجهه !!!!

بالتاكيد هيكون اختيارى MAXIMUS VII Hero لانها افضل فى الكفائه والتبريد .. بالرغم انى بفضل جيجابايت لكن لوحه HERO هى الافضل فى الكسر والاكثر شهره وسمعه فى جدارتها على
    الكسر المثالى او النسخه المعدله لها ايضا ASUS MAXIMUS VII Formula

اما فى كروت الشاشه ربما يختلف الامر وربما لا
    من الممكن وجود لعبه هديه مع الكارت او ملحقات هديه بسيطه ولكن اللوحه الام اكثر من كونها لوحه للالعاب

للاسف انت مش بتقارن بين مثلا GA-B85-HD3 ولوحه ASROCK-H87-PRO كنت قولتلك خد الشريحه الاعلى 87 لان فيها مميزات افضل
    ومشبتقارن بين ASUS-B85-Gamer ولوحه MSI H97- Gamer كنت قولتلك نفس الرد
    لكن بردو انا بدقق فى الجوده جدا واللى يتحمل الاستعمال الغبى بمعنى انك ممكن احيانا بسبب عطل فى الجهاز تقفل وتفتح البورده وتفضل تفصل وتشغل الكومبيوتر 100 مره على التوالى فى يوم واحد
    وهنا بيجى سؤال ايه اللى هيستحلمنى فى وقت الغباء والاستعمال الثقيل وايه اللى معروف انه بيسبب مشاكل مع الناس عشان ابعد عنه

لذلك جيجابايت واسيوس هم الاكثر شهره عن غيرهم فى تحمل اعباء الاعمال

بخصوص اللوحتين بالتحديد اللى انت بتقارن بينهم اللوحتين tier one فى شريحه B85 بالاضافه
    B85 Killer + B85 Sniper + B85 Pro4 + B85 G41

فى حالتك دى هناك نقطه لم التفت اليها الا الان

لماذا اذهب الى لوحه اسيوس بشريحه B85 سعرها 925 تقريبا
    واماى شريحه H97 بنفس السعر تقريبا وهى الاعلى بكل مقاييس المقارنات ؟
    وفى الحاله دى اكون ارتاحت تماما لانى على ثقه انها الافضل فى كل الحالات
    1- تدعيم جيل جديد من المعالجات
    Utilities + features + software- 2

3- Support the new M.2 technology 10GB/ٍS for sata drives
    4- Better Cooling + More Extensive Qualities

اعتقد انى لو فى مكانك مش هتردد فى شراء شريحه GA-H97-D3 لكن القرار النهائى راجع ليك

عضو

بالرغم انى قولتلك رايى واضح ولكن هقولك راى الشخصى بالموضوع

1- بخصوص كلمه Gamer : كلمه GAMER او كلمه gaming فى اللوحات الام تعنى : لا شىء وخصوصا فى لوحات الــــــ Entry level or Mid-range
    مجرد كلمه لجذب الانظار الى السلعه وبالاخص فئه الجيمرز لكن لا يوجد اى شىء يرمز للالعاب فى اللوحه بوجهه خاص ...
    اولا اذا وجدت كارت صوت نقى فى احداهما او كلاهما وتوضيحات على صفحات اللوحات انه رائع فى الالعاب اذا هل انا بشترى كارت صوت جيد عشان الالعاب بس ؟ مستحيل
    وياترى كارت الصوت ده مستاهل انك تكتب عليه موجهه لالعاب ؟ اكيد مش مستاهل الدعايا

2- بخصوص كلمه Gamer : فى فئه Enthusiast او فئه high-end

تجد كارت لان قوى يساعدك فى الالعاب الاونلاين عشان مشاكل اللاج وتاخير التحميل
    تجد برامج جيده تساعدك فى بعض الالعاب للتحكم فى الكيبورد او الماوس ( الاحترافي ) بطرق سريعه وافضل من غيرها
    تجد كروت صوت رائعه واستوديوهات صوتيه جيده داخل الكارت
    الاهتمام بسرعات كروت الشاشه فى حاله SLI or Crossfire ولكن يجب العلم ان متحكم المعالج هو المسؤل الاول والاخير عن استيعاب السرعات مثل متحكمات الذواكر بداخله

النتجيه : هل تشعر بوجود كلمه Gamer فى ما سبق ؟

لا يوجد معنى لكلمه gamer فى اختيار اللوحات الام وينطبق الامر تماما فى كلمه OC على اللوحات الام بمعنى اذا كنت اريد شراء لوحه مخصصه تمكنى من كسر مثالى
    اذا وجدت امامى لوحه GIGABYTE-GA-Z97X-SOC والان تجد فى اسم اللوحه كلمه Super Over Clocking
    وامامى لوحه ASUS MAXIMUS VII HERO ... الى اى لوحه ساتوجهه !!!!

بالتاكيد هيكون اختيارى MAXIMUS VII Hero لانها افضل فى الكفائه والتبريد .. بالرغم انى بفضل جيجابايت لكن لوحه HERO هى الافضل فى الكسر والاكثر شهره وسمعه فى جدارتها على
    الكسر المثالى او النسخه المعدله لها ايضا ASUS MAXIMUS VII Formula

اما فى كروت الشاشه ربما يختلف الامر وربما لا
    من الممكن وجود لعبه هديه مع الكارت او ملحقات هديه بسيطه ولكن اللوحه الام اكثر من كونها لوحه للالعاب

للاسف انت مش بتقارن بين مثلا GA-B85-HD3 ولوحه ASROCK-H87-PRO كنت قولتلك خد الشريحه الاعلى 87 لان فيها مميزات افضل
    ومشبتقارن بين ASUS-B85-Gamer ولوحه MSI H97- Gamer كنت قولتلك نفس الرد
    لكن بردو انا بدقق فى الجوده جدا واللى يتحمل الاستعمال الغبى بمعنى انك ممكن احيانا بسبب عطل فى الجهاز تقفل وتفتح البورده وتفضل تفصل وتشغل الكومبيوتر 100 مره على التوالى فى يوم واحد
    وهنا بيجى سؤال ايه اللى هيستحلمنى فى وقت الغباء والاستعمال الثقيل وايه اللى معروف انه بيسبب مشاكل مع الناس عشان ابعد عنه

لذلك جيجابايت واسيوس هم الاكثر شهره عن غيرهم فى تحمل اعباء الاعمال

بخصوص اللوحتين بالتحديد اللى انت بتقارن بينهم اللوحتين tier one فى شريحه B85 بالاضافه
    B85 Killer + B85 Sniper + B85 Pro4 + B85 G41

فى حالتك دى هناك نقطه لم التفت اليها الا الان

لماذا اذهب الى لوحه اسيوس بشريحه B85 سعرها 925 تقريبا
    واماى شريحه H97 بنفس السعر تقريبا وهى الاعلى بكل مقاييس المقارنات ؟
    وفى الحاله دى اكون ارتاحت تماما لانى على ثقه انها الافضل فى كل الحالات
    1- تدعيم جيل جديد من المعالجات
    Utilities + features + software- 2

3- Support the new M.2 technology 10GB/ٍS for sata drives
    4- Better Cooling + More Extensive Qualities

اعتقد انى لو فى مكانك مش هتردد فى شراء شريحه GA-H97-D3 لكن القرار النهائى راجع ليك
    انا بجد متشكر جدا على الرأى و الشرح و النصيحه اللى انا فهمت منها حاجات كتير و خدت بالى من حاجات كتير مكنتش واخد بالى منها - انا فهمت من حضرتك مفيش اختلاف بين البوردتين اللى انا محتار مابينهم و ان مفيش داعى ادفع فرق حوالى 125 جنيه لشراء بورده برضو من نفس الشريحه و من باب اولى اشترى بورده بشريحه اعلى - فى هذه الحاله اتجه الى شراء
    Gigabyte GA-B85-HD3 - هل هذا القرار صائب من وجة نظر حضرتك ؟؟؟؟

هذا قرار شخصى وانت قدرت تفهمه من خلال وجهه نظرى
    اذا كانت نفس الووحيتين بنفس الجوده والكفائه ومن ناحيه اخرى على ارض الواقع الاتنين بنفس الادء والخصائص وبالنهايه الاتنين لديهم سمعه كبيره فى جوده لوحاتهم
    فلماذا اتجهه الى الاعلى سعرا !!
    اغلب الجيمرز مبداهم Best on Budget الافضل سعرا مقابل الاداء
    مثلا كارت سعره 4000 جنيه وكارت سعره 4750 جنيه وفرق الاداء من 6-7%
    اذن ليه ادفع فرق 750 جنيه فى فرق %6 بالرغم ان المفروض يكون فرق الادء على الاقل من %19-%20

فمابالك اذا كان الاداء مسواى والخصائص مساويه والكفائه والجوده واحده ... فى الحاله دى هتجهه للى انا بفضله شخصيا وبرتاح نفسيا ليه وليا خبره مسبقه عليه

عضو

هذا قرار شخصى وانت قدرت تفهمه من خلال وجهه نظرى
    اذا كانت نفس الووحيتين بنفس الجوده والكفائه ومن ناحيه اخرى على ارض الواقع الاتنين بنفس الادء والخصائص وبالنهايه الاتنين لديهم سمعه كبيره فى جوده لوحاتهم
    فلماذا اتجهه الى الاعلى سعرا !!
    اغلب الجيمرز مبداهم Best on Budget الافضل سعرا مقابل الاداء
    مثلا كارت سعره 4000 جنيه وكارت سعره 4750 جنيه وفرق الاداء من 6-7%
    اذن ليه ادفع فرق 750 جنيه فى فرق %6 بالرغم ان المفروض يكون فرق الادء على الاقل من %19-%20

فمابالك اذا كان الاداء مسواى والخصائص مساويه والكفائه والجوده واحده ... فى الحاله دى هتجهه للى انا بفضله شخصيا وبرتاح نفسيا ليه وليا خبره مسبقه عليه
    انت فعلا كلامك مقنع و ليس عليه غبار و بجد انا فعلا استفدت من حضرتك - بس ليا استفسار بسيط أخير لو تكرمت
    ما رأيك أخى
    Phenomenon فى بوردة
    ASRock Fatal1ty B85 Killer

هل هى افضل من حيث التحمل و الحراره و السرعه من البوردتين اللى انا بسأل عنهم - يعنى عايز اعرف رأى حضرتك فى البورده دى ؟؟؟ - علما بأن سعرها تقريبا 775 جنيه
    انا عارف انى تاعبك معايا معلش استحملنى شويه .
    و شكرا ليك مره تانيه
    التعديل الأخير تم بواسطة mohamedyaso007 ; 22-02-2015 الساعة 23:40

نفس الكلام : البورده جيده ومع ناس كتير وادئها جيد وتبريدها جيد ونفس الصفات اذا كنت بتفكر فى MSI B85 Killer اصل طالما الشيبايه واحده يبقى مفيش فرق فى الخصائص اما التبريد والجوده والكماليات راجعه لكل شركه وخبرتها فى مجال تصميمها
    انا افضل لوحات Asrock فى فئات ال High-End or Enthusiasm زى Z97X Extreme6 or Extreme 9 or Z97X Killer
    لكن افضل جيجابايت واسيوس فى فئات ال Mid-Range
    لكن دا كله امر شخصى بالنسبالى يجوز يختلف عليه الملايين
    هناك اشخاص يتعاملوا مع MSI منذ اكثر من 15 عام وان سالتهم هتلاقى مفيش عندهم استعداد للتغيرلاى نوع اخر
    لكن يوجود جيجابايت واسيوس امامى شخصيا بنفس المواصفات والكفائه اذن فاذا حضر الماء بطل التيمم

عضو

نفس الكلام : البورده جيده ومع ناس كتير وادئها جيد وتبريدها جيد ونفس الصفات اذا كنت بتفكر فى MSI B85 Killer اصل طالما الشيبايه واحده يبقى مفيش فرق فى الخصائص اما التبريد والجوده والكماليات راجعه لكل شركه وخبرتها فى مجال تصميمها
    انا افضل لوحات Asrock فى فئات ال High-End or Enthusiasm زى Z97X Extreme6 or Extreme 9 or Z97X Killer
    لكن افضل جيجابايت واسيوس فى فئات ال Mid-Range
    لكن دا كله امر شخصى بالنسبالى يجوز يختلف عليه الملايين
    هناك اشخاص يتعاملوا مع MSI منذ اكثر من 15 عام وان سالتهم هتلاقى مفيش عندهم استعداد للتغيرلاى نوع اخر
    لكن يوجود جيجابايت واسيوس امامى شخصيا بنفس المواصفات والكفائه اذن فاذا حضر الماء بطل التيمم
    كلام جميل مقدر اقول حاجه عنو بس حضرتك ذكرت التبريد و الجوده - معلش عايز اعرف من حضرتك مين افضل فى التبريد و الجوده فى فئات ال Mid-Range زى B85 هل الافضل جيجابايت أم الاسيوس أم الازروك ؟
    كمان لقيت بورده ازروك
    ASRock Fatal1ty H97 Killer
    يعنى شريحه أعلى من B85 دى أغلى من الجيجابيت المذكوره تقريبا 100 جنيه يعنى نفس سعر الاسيوس B85 Gamer تقريبا ولقيت مكتوب فى خصائصها انها بتدعم الجيل الخامس من معالجات انتل - عايز اعرف ايه هو الجيل الخامس ده و هل تم الاعلان عنه ام لا - و هل هذا البورده ستكون خيار أفضل من Gigabyte GA-B85-HD3 و Asus B85-PRO GAMER ؟؟؟

معلش انا تقلت عليك و عارف انى تعبتك معايا بس انا عايز استفاده اكثر لأن خبرتى على قدى و عايز اجمع جهاز مغيروش بعد فتره
    و شكرا لك مره تانيه
    التعديل الأخير تم بواسطة mohamedyaso007 ; 23-02-2015 الساعة 18:28

المفضلات