صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5
النتائج 61 إلى 74 من 74

الموضوع: مشروع لشرح CCNP

عضو

رد: مشروع لشرح CCNP

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني عضو جديد أنا

بداية عرفت المنتدى منذ زمن ولكن لم يتسنى لي أن أشارك والآن وبقدر الله رأيت تلك الشروح الفديو لشهادات عالمية بشكل ممتاز ومميز فأحببت

بداية أن أشكر الأخوة الأفاضل القائمين على هذا المنتدى المبارك الجميل وأسأل الله عز وجل أن يجعل ذلك في ميزان حسناتهم

بل وأسجل من اللحظة الأولى لي هنا إعجابي بالإخوة الأعضاء وبحماسهم الذي ينم عن أخلاق عالية وحب للخير وأسأل الله أن ينالوا جميعاً مرادهم من شهادات عالمية وتفوق

لكن تعجبت من شيء حدث ألا وهو النقاش الغير مثمر الذي دار بين إدارة المنتدى والأعضاء حيث بدأ الموضوع بفكرة مميزة لأحد الأعضاء المميزين لكن الحماس كان شديد

فبدأت إدارة المنتدى تصحح له لما لها من خبرة أكثر وحرص على إستمرار هذا الموقع المبارك

فما كانت النتيجة إلا أننا إندمجنا كل واحد يريد إثبات صحة وجهة نظره حتى أننا نسينا المشروع المطروح بارك الله فيكم

هي دية الحقيقة مشكلتنا نحن العرب لا نتفق أسأل الله أن يوحد صفوف المسلمين اللهم آمين

صحيح نسيت أعرفكم بنفسي

أخوكم من مصر أم الدنيا

و مدرب بأحد المعاهد التعليمية بالرياض بالسعودية

Network+
    CCNA
    CCNP

وكفاية عليكم كده
    إبتسامة

والإطروحة من العضو الكريم أعجبتني

وأنا سأحاول المشاركة

بس تسامحوني ومش عارف هل ستقبلوا مشاركتي لكن مع مراعاة ظروفي

أولاً : سأشرح شرح عادي من غير تسجل فديو والله لأن ظروفي لا تسمح إطلاقاً بالتسجيل ولكني أريد المشاركة في الخير لذا سأشرح كأني أكتب على سبورة كل يوم أشرح درس

وفي اليوم الثاني تأتيني المشاركات والأسئلة أبدأ أجيب ومن ثم أبدأ في شرح الدرس التالي

وأنا إسلوبي بسيط وممتع وظريف مش بزكي نفسي لكن لعلكم تشوفوا بنفسكم

أسأل الله التوفيق

طبعاً أنا أود في مشاركة إدارة المنتدى لي طبعاً أولاً بالتنظيم ولو تريد الإطلاع على سيرتي الذاتية لكن تبقى سراً ما عندي أي مانع

وأسأل الله أن ينفعني بهذا العمل من غير أجر أو تبرعات يا إدارة المنتدى علشان مش حد يتشنج بس
    إبتسامة
    وحقيقة لا أرجو من الأعضاء غير الدعاء لي بظهر الغيب

أيضا تشاركني الإدارة بالمتابعة الدقيقة للمعلومات لما علمته من أن هناك أفراد ذو مستوى علمي كبير جداً وخبرات أكبر ولعلي أستفيد منهم إن شاء الله

ومن هنا أعلن إستعدادي عن شرح أول كورس لي وأنا أفضل أن أبدأ بـــ
    CCNA
    هذا الكورس الذي أحبه ولقد شرحته على ما يزيد عن 20 مرة

أما عن ميزات هذا الشرح فستكون كالتالي
    · تبسيط الشرح باللغة العربية مع المحافظة على المصطلحات العلمية
    · تدريب على الإختبار النهائي لسيسكو Cisco
    · التدريب حتى الإتقان
    · المدة المتوقعة حوالي شهر ونصف

والله المستعان وعليه التكلان وهو حسبنا ونعم الوكيل
    *إذا لم يكن عون من اللّه للفتى*
    *فأوّل ما يجني عليه اجتهاده*

عضو

اخى العزيز اسمحلى اعلق على كلام معاليك بعد ترحيبى بك فى موقع الاخوة دائما ان شاء الله عرب هاردوير

اول حاجة يا قمر انت مقلتش اسمك اية عشان نناديك بية

تانى حاجة اللة يباركلك على روحك الحلوة و ربنا يوسعلك فى وقتك ورزقك ان شاء الله

تالتة حاجة وهو رجاء انك تتبدى على طول فى ال ccnp لانى المواقع مليان شروحات للاخوة اللة يعزهم القدير محمد سمير
    والمهندس محمد عزت والاخ وحيد الشوق شرح الابات فيديو واخيرا دكتور احمد عبد اللة من جامعة المنصور لية شروحات برضة

ال ccnp لسة مفيش شروحات كتير غير محاولات بعض الاخوة بارك اللة فيهم

اخيرا خلى الموضوع دا فى مدخل جديد عشان الناس فى المنتدى تحس بية

تحياتى ليك

عضو

Lightbulb الله المستعان

الأخ waleedallam أولاً أحييك كصديق جديد

وثانياً أقدم لمعاليكم نفسي أخوك عادل الحميدي

أنا وديطبعاً أبدأ بـ CCNA

لأسباب عديدة :
    منها ...

1- أولاً أن موضوع شرح CCNP موضوع مش بسيط ويحتاج لإعداد وأنا الفكرة لم تطرأ على ذهني إلا ليلة أمس ومش أخفيك أنا متردد من البداية خايف فعلاً لكن الله المستعان فالموضوع لم أجربه من قبل الشرح كده على الإنترنت في منتدى أنا عايزك تتخيل معاي ومناقشات وبعدين شرح على الملأ يعني ... فيه ناس خبيرة بعدين يطلع في معلومة مغلوطة كده ولا كده يعني بالعكس أنا ما عندي مشكلةمن النقد البناء وأنا شخصياً مقتنع تماما أني راح أستفيد ... أنا صريح وطبعاً الصراحة مش تزعل بالعكس

2- أنا نفسي الإخوة اللي راح يتابعونا زي ما قلت أولا يتعودوا على طريقة الشغل دية يعني الشرح على هيئة موضوعات في المنتدى تمثل الدروس والمناقشات خلال يوم ثم الدرس التالي في اليوم التالي

3- كمان أنا راح أدربهم على الإختبار النهائي من موقع Pass4Sure كمان زي ما قلت أيضاً على شكل مناقشات وشرح للأسئلة كل يوم مثلاً 20 سؤال كده إلى الإنتهاء ثم يتقدموا للإختبار

4- ثم ننتظر النتيجة وإن شاء الله ناجحين وأعتقد ده اللي راح يعمل صدى للموضوع بعد المباركات يعني تخيل لو عشرين عضو بس تابعوني من الأول حتى النهاية ونجحوا وبكده يكون الدافع الأول لي وللجميع على للبدء في كورس CCNP

والتوفيق من عند الله

أنا مش عارف الفكرة أخبارها إيه مع المشرفين على المنتدى

الظاهر هم بيحبوا بس فكرة الفديو لكن أنا عرضت خدماتي المتواضعة واللي أنا عارف إنها مش قد المقام

لكن الغريب إنه لا يوجد إستجابة منهم وأنا متأكد إنهم لن يندموا

شكراً للجميع وفي رعاية الله

عضو

يا سلام هذا هو الشغل

الله يبارك بأوقاتكم أساتذتي الأفاضل على هذا الجهد الرائع

عضو

اخى عادل

انا استوعبت وجهة نظرك واعتقد انها صحيحية الى حد كبيرة ..المهم انك هتشتغل وهتقود مجموعة واعتقد انها هتكون اكبر كتير مما تتخيل واللة يا عادل المهم انك بترسى قيمة العمل الخيرى والمجانى بس دى يا اخويا مسئولية لازم تتلتزم بيها عشان ان شاء الله تؤجر

نصيحة ليك مرة تانية افرد كلامك فى موضوع جديد عشان الاعضاء والمشرفيين يعرضوا عليك مشاركتهم واقتراحاتهم

نصيحة تانية ذاكر المنتدى كويس هياخد منك بتاع اسبوع لانى المنتدى مليان بطريقة لا تتخيلها وكمان فى قوانيين جديدة بخصوص الباص فور شور

تحياتى ليك ويشرفنى وجودك معانا فى منتدى الاخوة عرب هاردوير

عضو برونزي الصورة الرمزية sharif_soper

السلام عليكم
    اخي الكريم عادل حمدي اهلا بيك اخي الكريم في عرب هاردوير
    علي العموم اذا كنت في نية في الشرح ابدء
    وقصة الفديو فهي متوفرة في كورس ccna فيعني لو حضرتك عايز تعمل موضوع يكون الشرح كتابتا فلا يوجد مانع وسوف يكون الاخوة المشرفين معك في ترتيب موضوعك وياريت حضرتك الجزء اللي حتشرحة يكون في ملف تكست ليكون مرجع
    وجزاك الله كل خير وجعلة الله في ميزان حسناتك
    [B][CENTER][SIZE=5][COLOR=Navy]الحق يحتاج إلى رجلين .. رجل ينطق به ورجل يفهمه.[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/B]
    [CENTER][SIZE=4][B] [COLOR=DarkGreen]الجوع طعام الزاهدين والذكر طعام العارفين [/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية Nightspy

السلام عليكم

قولت ادخل اتفرج على تطورات الموضوع

كيف حال الاخوة

بالنسب لموضوع الشرح هذا

فهو باب مفتوح لكل شخص

لاكن طبعا الواحد لازم لاجل ان يضع عملا ان يضعه فى موضعة الصحيح وان كل شخص يبداء مما انتهى به الاخر فالCCNA شبعت شرح

فالافضل اننا نبداء من نقط جديده

يعنى مثلا لماذا لا تبداء بالسويتشنج CCNP ? طالما انت سوف تقوم بعمل الشروحات فى ملفات مكتوبة

هذا اقتراح وليس طلب او امر

وشكرا

اخوك احمد
    [SIZE=1][B][B]..||..[/B][/B][/SIZE][SIZE=1][B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=125858"]حمل جميع محاضرات احمد نبيل R&S من رفعى[/URL]..||..[/B][/B][B][B][COLOR=Red][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119516"]شرح IS-IS[/URL][/COLOR]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"][B]شرح IPv6,OSPFv3 [/B][/URL][B]..||..[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=108310"].[/URL][/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=100662"][B]شرح كامل للOSPF[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=91625"][B]حصريا شرح الEigrp[/B][/URL][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93682"]كن خبير لتحليل ترافيك شبكتك مع شرحWireShark[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94484&highlight=iptv"][B]مقال عن تقنية الIPTV[/B][B][B]..||..[/B][/B][/URL][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=93854"]جميع اوامر الروتنجIOS[/URL][/B][B][B]..||..[/B][/B][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=94813"]أفضل برنامج لرسم وتخطيط الشبكات وبدون تنصيب[/URL][/B][B][B]..||..

[/B][/B] [URL="https://badr-call-manager.blogspot.com/"][IMG]https://muslimtech.files.wordpress.com/2010/06/blog-badr-banner.jpg[/IMG][/URL]
    [URL="https://mohammad.islamway.com/"][B]سيرة أشرف من مس هذا الكوكب بقدمه وبجميع اللغات[/B][/URL]

[/SIZE]

عضو الصورة الرمزية Ideal

بس كيف بيكون شرح التطبيق العملي يا أستاذ عادل ؟

الأخوان الله يجزاهم خير يبذلون جهد في برامج الفيديو لكي يوصلون المعلومة و أوامر الرواتر و السويتش ،

هل تتوقع مثلا أنها بتكون سهلة الفهم بدون أي برامج مساعدة فقط كلام مكتوب أمامك على الشاشة ..

والله ما أتوقع أن الكورس راح يكون عملي و مفيد كثير لمن أراد أن يفهم كورس CCNA صح ،

يمكن صح تخليها بس شرح أسئلة و حلها و مناقشتها .. يعني ناس فاهمين المادة و يتناقشوا في حل الأسئلة و الاستعداد للإختبار ..

ممكن تفيدنا من هالناحية بشكل جيد من خلال خبرتك .. شاكرين و مقدرين مبادرتك الطيبة و ربنا يعطيك الصحة و العافية ..

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بداية أشكر كلاً من :
    FAB_2020
    waleedallam
    sharif_soper
    Nightspy
    Ideal

على إهتمامكم وردودكم جزاكم الله خيراً

وخليني أرد على كل التساؤلات والله المستعان

"الله يبارك بأوقاتكم أساتذتي الأفاضل على هذا الجهد الرائع " ولك بالمثل وأوعدك وأسأل الله أن يعينني على الوفاء بالوعد أنك إذا إستمريت معانا يا FAB_2020 راح تحصل على CCNA

"والله يا عادل المهم انك بترسى قيمة العمل الخيرى والمجانى بس دى يا اخويا مسئولية لازم تتلتزم بيها عشان ان شاء الله تؤجر " كلامك جميل يا waleedallam ويعجبني زي ما تخيلت سنكون أصدقاء وأسأل الله أن يوفقني وده اللي ناس كتير مش فهماه النبي (صلى الله عليه وسلم) يقول : " من كتم علماً يلجم بلجام من نار يوم القيامة " نسأل الله العفو والعافية كمان أوعدك أني سأبذل قصاري جهدي من أجل الإلتزام وأعرف والله إنها مسئولية كبيرة جداً ونسأل الله أن يتقبل ويكتب أجرنا جميعاً فهذا الكورس لن يتم إلا بجهودنا جميعاً سواء المشرفين أو الأخوة الأعضاء الكرام المتابعين ثم يأتي دوري أنا في الآخر

"نصيحة ليك مرة تانية افرد كلامك فى موضوع جديد عشان الاعضاء والمشرفيين يعرضوا عليك مشاركتهم واقتراحاتهم " إن شاء الله سأفرد له موضوعاً خاصاً وجديداً والله المتسعان بكرة إن شاء الله أي الإثنين

"نصيحة تانية ذاكر المنتدى كويس هياخد منك بتاع اسبوع لانى المنتدى مليان بطريقة لا تتخيلها وكمان فى قوانيين جديدة بخصوص الباص فور شور " أما عن مذاكرة المنتدي كويس فوالله الله يعين على الوقت لكن أنا طالما معي صديقي waleedallam فأنا مش قلقان لأنك ستكون أحد أهم المشاركين في هذا الكورس إن شاء الله بالنصح والنصائح البناءة من غير نقد لاذع إن شاء الله (إبتسامة)

"اخي الكريم عادل الحميدي اهلا بيك اخي الكريم في عرب هاردوير" شكراً على ترحابك أخي
    sharif_soper

"وسوف يكون الاخوة المشرفين معك في ترتيب موضوعك وياريت حضرتك الجزء اللي حتشرحة يكون في ملف تكست ليكون مرجع" شكراً على تعاونكم أخي sharif_soper وهذا ما أرجوه من الإخوة المشرفين كما أود أن أجعل مهمة التكست فيل من مهامكم أيضاً معلش أثقل عليكم لكن لكم مني أجمل الشكر والعرفان وكلنا أصحاب هدف واحد وهو إكتمال الكورس

"لاكن طبعا الواحد لازم لاجل ان يضع عملا ان يضعه فى موضعة الصحيح وان كل شخص يبداء مما انتهى به الاخر فالCCNA شبعت شرح " أشكرك أخي الكريم المبارك Nightspy على نصيحتك لي ولكن أنا أول مرة أشرح على منتديات بالإضافة إلى إنشغالي الشديد فإيه رأيك لو بدأت كورس CCNP وفشلت لأن عنصر الخبرة والتجربة لسه في المخاض لكن كوني أبدأ بكورس CCNA اللي زي ما تفضلت وقلت شبع شرح لعلي أخذ خبرة بالإضافة إلى الحماس لما المتابعين يحصلوا على الشهادة وهذا أهم شيء أريد التركيز من الجميع أنه ليس الهدف أنجاز الدورة لا وألف لا بل هدفي أن يحصل المتابعين على الشهادة ونسأل الله التوفيق

"فالافضل اننا نبداء من نقط جديده " وبكده أكون فعلاً بدأت من نقطة جديدة أخي الحبيب Nightspy والعملية تمشي وتبقى تمام (إبتسامة)

"بس كيف بيكون شرح التطبيق العملي يا أستاذ عادل ؟" لا أخفيك أخي الحبيب الغالي Ideal والمميز في أسئلته أن هذا السؤال دار في خلدي وشغل بالي بشكل كبير وخصوصاً وأنه زي ما تفضلت وقلت "هل تتوقع مثلا أنها بتكون سهلة الفهم بدون أي برامج مساعدة فقط كلام مكتوب أمامك على الشاشة ..والله ما أتوقع أن الكورس راح يكون عملي و مفيد كثير لمن أراد أن يفهم كورس CCNA صح " لذا قررت أن يكون هناك برامج مساعدة مشروحة بالصور يعني كل كلمة سأقولها تحتاج لشغل عملي راح أحاول أرفع لها صورة زي شرح البرامج اللي بيكون على المنتديات والله المستعان وكما يقال " ما لا يدرك كله لا يترك جله " ولا إنت إيه رأيك على العموم شكراً على مرورك وأتمنى أن تكون أحد المتابعين حتى لا نعدم أسئلتك المميزة بارك الله فيك
    أخوكم عادل الحميدي

عضو

السلام
    عليكم
    هو
    إنتو
    معرفتوش

مش
    الدورة
    بدأت

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=110108

بوابتك
    لإتقان
    شبكات Cisco
    بأسلوب
    سلس
    وميسر
    CCNA ثم CCNP

عضو ذهبي الصورة الرمزية warior10

سر على بركة الله وربنا يوفقك ويجعلها فى ميزان حسناتك
    وحاول تخلص ccna بسرعة علشان نلحقك فى ccnp
    [SIZE=3][COLOR=red]الحــــر يعـــرف مــــــا تــريـــد المحـــــــكمة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]وقضــــاتها سلفا قـــــد ارتشفوا من دمــــه [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]لا يرتجي دفعا لبهتــــــان رماه به الطغــــاة [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=red]المجرمون الجالسون فوق كراسي القضاة[/COLOR][/SIZE]

عضو

شكرا لك اخي عادل على هذا العمل الخيري جزاك الله كل خير وجعله الله لك في ميزان حسناتك
    بس لو تكرمت انا قراءت في التعليقات امر ccnp بصراحة ان ccna في هذا المنتدى كان شرحها رائع خاصة استاذنا الرائع والمميز محمد وكنت حاب ان تبدا في شرح مادة ccnp لانها بصراحة لم يتم شرحها في اي منتدى وسوف تكون هذه الخطوة مهمة في خدمة المسلمين وتكون اول شخص بين مليار مسلم يقوم بشرح مادة ccnp حبذا يكون شرحك فيديو لانك عندما تكتب سوف يوخذ منك وقت يعني انت اعمل فيديو وسوف تلاحظ ان الفيديو افضل لا نه يصل الي المستمع افضل من الكتابة
    وجزاك الله كل خير ووفقك لخدمة الامة الاسلامية

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

ربنا معاكم والمشاريع كلها اكيد هيجلها يوم وتكمل بإذن الله
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية amer200

الله يعطيكم العافية وانشالله نستفاد جميعا
    اتكلنا على الله دائما وابدا
    ccna -ccnp-ccvp
    :ah40:
    حصريا شرح CCNP-BSCI
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=133213

صفحة 5 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5