صفحة 2 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 139

الموضوع: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

مشرف سابق الصورة الرمزية mramzi

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mezoxin مشاهدة المشاركة
    أسعار الموبايلات حاجة و أسعار حاجات ال-pc حاجة ثانية صدقني
    و لسة واحد صاحبي بردو شاريه في أبوظبي ب-1350 DHMS :D

ثانياً الحاجات هنا إلي سعرها غالي هي القطع ال-high end , و برضه غلو معقول , و أكيد احنا كبلد ماينفعش تبقي اسعارنا زي أمريكا , مفيش بلد اسعارها زي أمريكا , ياريت نبقي واقعيين , شوف أسعار أمريكا في كل حاجة و الأسعار هنا في مصر حتلاقي إن حاجات ال-pc هي الحاجات اللي الفارق فيها مش كبير , كون إن احنا قريبين منها دة شيء كويس :D , أنا معاك اننا نقاطع الحاجات اللي بيستهبلو في اسعارها ، زي ما قاطعنا توكيل XFX قبل كدة لم كانت أسعار منتجاته غريبة .
    طيب ايه رأيك بقى ان التجار في الشرق الاوسط بياخدو سعر اقل من بقية العالم في اي سلعة (بمعنى اصح كل دول العالم الثالث)

وكمان الضرائب والشحن اكثر بكتير في امريكا منها لمصر .

شوف واحد زي كارفور مثلا لما فتح في مصر ضرب تجار الاجهزة كلهم وخلي التوكيلات والمصانع تنزل الاسعار بتاعت اجهزتها علشان تنافسه او تبيع زيه .

طيب كارفور مش بيدفع جمارك وشحن و و و اكيد بيدفع .

طيب ازاي يبيع شاشة 24 optiquiest ب 1350 وهيا في كل المولات ب 2000 جنيه .

الراجل بيتصدق على الشعب المصري وبيخسر علشانهم ، طبعا لا بيكسب مكس حلو كمان (الله يبارك له) .

فاكر لما اللانسر الخليجي كانت بتتباع ارخص من المصري (وكان مدفوع عليها نفس الجمارك ومكسب اكتر كمان للمعرض الي جابها من برة )

العريبة الكورولا الخليجي ارخص من المصري الى الان وموجودة عند المعارض كلها.

باور جيجا ب 1200 جنيه وبرة ماركة افضل واحسن منه بالسعر ده ، وكمان التجار والتوكيلات بيدخلو الى على مزاجهم ، يعني انت ملزم باختيارات محدودة حتى لو هتدفع الى همت عايزينوا كمان .

ومش في الكمبيوتر بس في حاجات كتير . وللاسف احنا الي بتشجعهم على كدة بقينا شعب مستهلك لاقصى درجة الدنيا توقع ولا فرقا معانا .

لو عايز تتأكد ابعنلي على الخاص وانا ابعتلك لستة بالاجهزة الاويجنال والابتوب فيها الاسعار الي بياخدو بيها وشوف مكسبهم كام .

الف شكر لصاحب الموضوع وياريت فعلا الناس تقاطع لمدة 30 يوم بس الدنيا مش هتطير ومش هتحتاجوا حقنة جيمز :ah50:

دمتم بالف خير

عضو الصورة الرمزية VOICEY2010

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

, و أكيد احنا كبلد ماينفعش تبقي اسعارنا زي أمريكا

مين قال الكلام دا على اساس ايه امال ايه اتفاقيات التجارة الحرة والجات والا سعار اللى بتزلها الشركات على المواقع والسعر اللى بتوصى بيه مثلا ATI لاسعار كوتها recommened price دا لاى حد غير مصر ولا ايه ولا هو ل نيو ايج بس التجار هنا ناس ف البطيخ بيكسبوا الملا يين والنا بتدفع الملايين بتاعتهم ويقولوا دا احنا غلابة وبعدين اسعار الصرف لما قلت حد حس بفرق فى اسعار الهاردوير لا طبعا ليه لان الفرق كله مكسب للتاجر وبعدين انت عايز تقنعنى ان اللى بيدافع على التجار دا وبيقول اسعارنا كويسة دا مستهلك عادى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لا يمكن انا حد يبقى عارف انه بيسضحك عليه ويقول كمااااااااااااااااااااااان

انما التجار بس هما اللى بيقولوا كمان ومبيشبعوش ابدا

والحملة مستمرة

عضو الصورة الرمزية zo0omaa

الهارد WD1001FALS ( اللي هو الـ 1000G Black ) تمنه علي النت 130 $ ( يعني 714 جنيه )وآخر سعر ليه هنا هو 740 جنيه (من غير فصال) - ( وطبعا ً كلنا عارفين ان تمنه كان 700 جنيه من شهر) يعني فرق بين تمنه بره وتمنه هنا علي اساس السعر الغالي 26 جنيه
    طيب ما اسعارنا اهو زي امريكا ، لا ماتقولش ان مافيش بلد اسعارها زي امريكا ، احنا في حاجات بتبقي اسعارنا زي امريكا وارخص كمان ، وفي حاجات تانية بتبقي اسعارنا زبالههههههه بسبب سرقة التجار
    A HERO DOES NOT CHOOSE HIS DESTINY... BUT DESTNEY CHOOSES HIM
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ممكن نتعاون كلنا في الفكرة دي عشان نقضي علي الاسعار الغالية و جشع التجار ؟!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VOICEY2010 مشاهدة المشاركة
    , و أكيد احنا كبلد ماينفعش تبقي اسعارنا زي أمريكا

مين قال الكلام دا على اساس ايه امال ايه اتفاقيات التجارة الحرة والجات والا سعار اللى بتزلها الشركات على المواقع والسعر اللى بتوصى بيه مثلا ATI لاسعار كوتها recommened price دا لاى حد غير مصر ولا ايه ولا هو ل نيو ايج بس التجار هنا ناس ف البطيخ بيكسبوا الملا يين والنا بتدفع الملايين بتاعتهم ويقولوا دا احنا غلابة وبعدين اسعار الصرف لما قلت حد حس بفرق فى اسعار الهاردوير لا طبعا ليه لان الفرق كله مكسب للتاجر وبعدين انت عايز تقنعنى ان اللى بيدافع على التجار دا وبيقول اسعارنا كويسة دا مستهلك عادى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لا يمكن انا حد يبقى عارف انه بيسضحك عليه ويقول كمااااااااااااااااااااااان

انما التجار بس هما اللى بيقولوا كمان ومبيشبعوش ابدا

والحملة مستمرة
    الله عليك يا باشا! :D
    اصل انا ماقولتش كلمة عن الموضوع الاضراب دة قبل كدة سواء في الموضوع دة او في الموضوع بتاع اسعار الهاردوير في السوق المصرية إلا ولقيت ناس بتحبط فيا وبتقولي الاسعار حلوة اوي وان احنا لا يمكن نكون زي امريكا ومش عارف ايه بس انا مبسوط اني لقيت حد معايا في المنتدي دة
    والحملة مستمرة طبعا ً يا معلم وكلنا لاوم نبقي ايد واحدة علشان يبقي لينا تأثير
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramzi مشاهدة المشاركة
    طيب ايه رأيك بقى ان التجار في الشرق الاوسط بياخدو سعر اقل من بقية العالم في اي سلعة (بمعنى اصح كل دول العالم الثالث)

وكمان الضرائب والشحن اكثر بكتير في امريكا منها لمصر .

شوف واحد زي كارفور مثلا لما فتح في مصر ضرب تجار الاجهزة كلهم وخلي التوكيلات والمصانع تنزل الاسعار بتاعت اجهزتها علشان تنافسه او تبيع زيه .

طيب كارفور مش بيدفع جمارك وشحن و و و اكيد بيدفع .

طيب ازاي يبيع شاشة 24 optiquiest ب 1350 وهيا في كل المولات ب 2000 جنيه .

الراجل بيتصدق على الشعب المصري وبيخسر علشانهم ، طبعا لا بيكسب مكس حلو كمان (الله يبارك له) .

فاكر لما اللانسر الخليجي كانت بتتباع ارخص من المصري (وكان مدفوع عليها نفس الجمارك ومكسب اكتر كمان للمعرض الي جابها من برة )

العريبة الكورولا الخليجي ارخص من المصري الى الان وموجودة عند المعارض كلها.

باور جيجا ب 1200 جنيه وبرة ماركة افضل واحسن منه بالسعر ده ، وكمان التجار والتوكيلات بيدخلو الى على مزاجهم ، يعني انت ملزم باختيارات محدودة حتى لو هتدفع الى همت عايزينوا كمان .

ومش في الكمبيوتر بس في حاجات كتير . وللاسف احنا الي بتشجعهم على كدة بقينا شعب مستهلك لاقصى درجة الدنيا توقع ولا فرقا معانا .

لو عايز تتأكد ابعنلي على الخاص وانا ابعتلك لستة بالاجهزة الاويجنال والابتوب فيها الاسعار الي بياخدو بيها وشوف مكسبهم كام .

الف شكر لصاحب الموضوع وياريت فعلا الناس تقاطع لمدة 30 يوم بس الدنيا مش هتطير ومش هتحتاجوا حقنة جيمز :ah50:

دمتم بالف خير
    الف الف شكر علي مشاركتك القيمة وانا معاك في كل كلمة قولتها واتمني انك تساعدني او بمعني اصح نساعد بعض كلنا يعني كل واحد يقول لأصحابه وقرايبه وكدة ونوسع دايرة الاضراب وهنشوف النتيجة (والله هاتبقي نتيجة ممتازة ممتازة ممتازة)

عضو

اللي يغيظ و يكيد أكتر هو ان السعر كل شوية عمال يترقص حبة فوق و حبة تحت بلا رقيب و كأننا في سوق خضار -بل بالفعل احنا في سوق خضار -و علي الرغم من ثبات السعر الاصلي للسلعه بالخارج يعني من الاخر كلو بمزاج التاجر

ايوة والله كلامك كله صح يا scorpion9003

عضو ذهبي الصورة الرمزية Mezoxin

أنا بتكلم عن أسعار ال-hardware لل-PC زي ال-cpu والرام و كدة

mr.ramzi ال-psu الجيجابيت odin gt 800w سعره برة كان 180-200$ يعني من 1000-1100 , و أسعار ال laptops هنا أنا عارف انها سخيفة ، و ماقلتش انها كويسة

و عاوزك تحول أسعار المعالجات و البوردات في مصر للدولار و شوف الفرق ، و متقارنش الحاجات العالية قوي زي ال-corei7 و كدة

بالنسبة VOICEY2010 اقنعني ازاي بلد زينا اقتصادها في الأرض و بتستورد كل حاجة تبقي اسعارها في أحسن من أوروبا ؟؟ و قولي إيه في مصر هنا اسعاره كويسة أصلاً ؟؟

و أنا مش بدافع عن حاجة ، أنا بحب أبقي واقعي ، و ياريت أسلوب النقاش يفضل كويس بدون متتهمني بشيء ، و لو تقدر تقنعني بوجهة نظرك اقنعني
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية VOICEY2010

بالنسبة VOICEY2010 اقنعني ازاي بلد زينا اقتصادها في الأرض و بتستورد كل حاجة تبقي اسعارها في أحسن من أوروبا ؟؟ و قولي إيه في مصر هنا اسعاره كويسة أصلاً ؟؟

احنا بنتكلم فى نقطة صغيرة ان التاجر سواء هنا او بره بيشترى البضاعة بنفس السعر من المصدر بره بيحط ربح مثلا فى القطعة 20 جنيه او 50 جنيه فى الرنج دا هنا بيستورد بنفس السعر وبيحط 500جنيه مكسب واحيان ضعف السعر مكسب وعشان احنا بنستورد بنفس السعر من المصدر بقولك ان لازم الاسعار تبقى زى بره على الاقل انما تبقى سمك لبن تمر هندى

وعدين هقولك حاجة تانى يوم الصبح التاجر والمحلات رفعو q6600 مثلا بقى 1500 مين هيكلمه دا ولا ايه هيوقفه عند حده مش بعيد زى دلوقتى والناس تطلع فى المنتديات تدافع عنه وتلاقى حد يقلك ان السعر بره غلى دولار فالدولار دا بقة بحسبة التاجر =100 جنيه + ان فيه ضرائب وجمارك زادت على الدولار دا والتاجر غلبان المستورد هو اللى ظالمه والناس تشترى عادى
    وبعدين مثلا Core2Quad Q9550 نزل مصر ب 3400 تقريبا او حاجة كدا بعد شهرين بقى ب 1700 ولسا هينزل متقوليش عشان لسا نازل والكلام دا لان اكيد فيه ناس اشترته بالسعر دا واللتاجر كسب حوالى 2000 جنيه مكسب فى بروسيسور ذنبه ايه اللى اشترى دا يرمى 1700 جنيه فى الارض ولما رخص بره طبعا مرخص نصف ثمنه لانه نازل بسعره الحقيقى من الاول انما هنا نازل بمزاج التاجر تخيل انت اشتريب حاجة وخسرت نصف ثمنها بعد شهر ولا شهرين طبعا انا مشتريتش ولا انت اكيد بس لو اى حد مش عارف ان الاسعار دى كلام فاضى واشترى بالسعر دا يبقى دا اسمه ايه ياريت اى حد يسميه اى اسم هو عاوزه الكارت 4670 نزل اول مانزل ب700 جنيه وحذرنا من عدم شرؤاه بالسعر دا وقلنا انه سعره لازم يكون اقل من 500 نزل بعديها بشهر 100 جنيه بقى ب600 بقى ب500 و 460 كمان بعد كدا بقى الواحد جيجا ب 570 طب الناس اللى بتشترى دى بالاسعار الوهمية دى ذنبها ايه بسبب ناس بتالف وفاكرين انها شطارة والسعر اللى يزيد 10 فى 20 فى 30 واحيانا 100 جنيه بدون سبب وبعدين شوف لو انت جمعت جهاز هتخس كام فيه بالطريقة دى والمحلات هتكسب كام

و أنا مش بدافع عن حاجة ، أنا بحب أبقي واقعي ، و ياريت أسلوب النقاش يفضل كويس بدون متتهمني بشيء ، و لو تقدر تقنعني بوجهة نظرك اقنعني

اعتقد اسلوب النقاش كويس والناس كلها شايفة وبعدين انا اتهمتك بايه بس خلينا منطقيين كدا انت لو مستهلك عادى هيضرك ان الاسعار تنزل وتبقى زى اسعار بره الوحيد اللى هيضره كدا هما التجار او اللى شغالين فى المحلات فقط لو ليك راى غير كدا ياريت تقوله يمكن فايدة المستهلك فى غلو الاسعار اكتر من رخصها وحتى لو انت تاجر دى مش تهمة ولا حاجة الا لو انت شايف غير كدا!!!!!!!!

أنا بتكلم عن أسعار ال-hardware لل-PC زي ال-cpu والرام و كدة

mr.ramzi ال-psu الجيجابيت odin gt 800w سعره برة كان 180-200$ يعني من 1000-1100 , و أسعار ال laptops هنا أنا عارف انها سخيفة ، و ماقلتش انها كويسة

و عاوزك تحول أسعار المعالجات و البوردات في مصر للدولار و شوف الفرق ، و متقارنش الحاجات العالية قوي زي ال-corei7 و كدة

رجعنا تاني لنقطة شوف بالدولار وامريكا

باسيدي الفاضل التوكيلات هنا بتاخد سعر ارخص من الي بياخدوا التاجر في امريكا من بدل المنشأ

الجمارك في امريكا بتوصل احيانا لنسبة 100 % ، والجمارك في مصر موصلتش ليها ، اوعى تحسب ان التجار بيدفعو جمارك والكلام ده اصلا (امال الشاي لزومه ايه) واسأل يا عم في المينا عندكم (انا بقول الكلام ده وواثق مليون في المية وعن تجربة شخصية سواء في المينا البحري او المطار) .

امريكا في ضرائب للبلد وضرائب للولاية الى التجار فاتح فيها (قولي بقى عمرك اخدت من شركة كمبيوتر فاتورة ضربيبة صحيحة) كله بيان اسعار وورقه حتى مش بتكون مختومة بختم الشركة الاصلي ؟!!!!!!!!!! لو قلتلو هات فاتورة مظبوطة يقولك ادفع الضرائب 15% على سعر السلعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مش بقارن بامريكا لا ، المفروض نبقى ارخص كمان

واوعى تقارن نفسك باوروبا خالص وخصوصا انجلترا ، انت لما تقارن بتقارن بامريكا لان تشبههم في النظام الجمركي شوية ده لو صحت المقارنة .

ومتنساش ان المصانع في الصين ودول شرق اسيا واحنا بنتعامل مباشرة من هناك حتى لو فيه محل بيبجب قطعة او قطعتين برضة ولا جمارك ولا ضرائب لانها متهربة اصلا .

عرض رائع الباندل core i7 ب 5000 وكسر (5000 عفربت لما ...) ده سعره هو نفس سعر ال c2d وفيه بروسيسورات و بورد c2d اغلى كمان .

واحب انه اخيرا ان الموضوع بتاع الاسعار من يوم ما اتفتح في المنتدى وعين التجار عليه وموجودين وسطنا باكثر من عضوية للتأثير على الناس وتحريكهم زي ما هما عاوزين .

مش قصدي عليك يا Mezoxin (انت عضو زينا) ولكن وجب التنويه علشان في ناس لسة مش عارفة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VOICEY2010 مشاهدة المشاركة

احنا بنتكلم فى نقطة صغيرة ان التاجر سواء هنا او بره بيشترى البضاعة بنفس السعر من المصدر بره بيحط ربح مثلا فى القطعة 20 جنيه او 50 جنيه فى الرنج دا هنا بيستورد بنفس السعر وبيحط 500جنيه مكسب واحيان ضعف السعر مكسب وعشان احنا بنستورد بنفس السعر من المصدر بقولك ان لازم الاسعار تبقى زى بره على الاقل انما تبقى سمك لبن تمر هندى

وعدين هقولك حاجة تانى يوم الصبح التاجر والمحلات رفعو q6600 مثلا بقى 1500 مين هيكلمه دا ولا ايه هيوقفه عند حده مش بعيد زى دلوقتى والناس تطلع فى المنتديات تدافع عنه وتلاقى حد يقلك ان السعر بره غلى دولار فالدولار دا بقة بحسبة التاجر =100 جنيه + ان فيه ضرائب وجمارك زادت على الدولار دا والتاجر غلبان المستورد هو اللى ظالمه والناس تشترى عادى
    وبعدين مثلا Core2Quad Q9550 نزل مصر ب 3400 تقريبا او حاجة كدا بعد شهرين بقى ب 1700 ولسا هينزل متقوليش عشان لسا نازل والكلام دا لان اكيد فيه ناس اشترته بالسعر دا واللتاجر كسب حوالى 2000 جنيه مكسب فى بروسيسور ذنبه ايه اللى اشترى دا يرمى 1700 جنيه فى الارض ولما رخص بره طبعا مرخص نصف ثمنه لانه نازل بسعره الحقيقى من الاول انما هنا نازل بمزاج التاجر تخيل انت اشتريب حاجة وخسرت نصف ثمنها بعد شهر ولا شهرين طبعا انا مشتريتش ولا انت اكيد بس لو اى حد مش عارف ان الاسعار دى كلام فاضى واشترى بالسعر دا يبقى دا اسمه ايه ياريت اى حد يسميه اى اسم هو عاوزه الكارت 4670 نزل اول مانزل ب700 جنيه وحذرنا من عدم شرؤاه بالسعر دا وقلنا انه سعره لازم يكون اقل من 500 نزل بعديها بشهر 100 جنيه بقى ب600 بقى ب500 و 460 كمان بعد كدا بقى الواحد جيجا ب 570 طب الناس اللى بتشترى دى بالاسعار الوهمية دى ذنبها ايه بسبب ناس بتالف وفاكرين انها شطارة والسعر اللى يزيد 10 فى 20 فى 30 واحيانا 100 جنيه بدون سبب وبعدين شوف لو انت جمعت جهاز هتخس كام فيه بالطريقة دى والمحلات هتكسب كام

اعتقد اسلوب النقاش كويس والناس كلها شايفة وبعدين انا اتهمتك بايه بس خلينا منطقيين كدا انت لو مستهلك عادى هيضرك ان الاسعار تنزل وتبقى زى اسعار بره الوحيد اللى هيضره كدا هما التجار او اللى شغالين فى المحلات فقط لو ليك راى غير كدا ياريت تقوله يمكن فايدة المستهلك فى غلو الاسعار اكتر من رخصها وحتى لو انت تاجر دى مش تهمة ولا حاجة الا لو انت شايف غير كدا!!!!!!!!
    الأسعار في مصر

Core2Quad Q6600 = 1120 EGP

Core2Duo E8400 = 980 EGP
    Core2Duo E7400 = 720 EGP
    Core2Duo E7300 = 680 EGP
    Core2Duo E7200 = 630 EGP

Pentium DC E5200 = 425 EGP

الأسعار في أمريكا

1083EGP= Q6600=197$
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16819115017

E8400 =165$ = 902EGP
    https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16819115037

E7400=120$ =660EGP

https://www.newegg.com/Product/Produ...5206&Tpk=e7400

E7300=130!!

https://www.newegg.com/Product/Produ...5132&Tpk=e7300

73$ =402EGP = e5200

https://www.newegg.com/Product/Produ...82E16819116072

و فيه حاجات كتير تانية , تقدر إنت تقارن بنفسك , مش فيه حاجات تانية في البلد أولي بالمقاطعة ؟؟

أنا طالب بكلية الصيدلة بالجامعة الألمانية و أنا مش تاجر و مقدرش أحسب التاجر بيجيب الحاجة بكام و بيدفع جمارك كام ، لكن بالعقل كدة لما يبقي فرق السعر بيني و بين أقوي سوق في العالم تحت ال-100LE يبقي دة شيء كويس

و بقالي سنتين هنا مع الإخوة في المنتدي بنساعد بعض و أي حد بيحتاج مساعدة في تجميع جهاز بنساعده بدون مايبقي فيه شيء في المقابل

طبعاً أنا كمستهلك عادي في مصلحتي إن الأسعار تنزل ، لكن كون اننا نقاطع المنتجات مع إن فيه تحسن كبير في السوق خصوصاً في الفترة الأخيرة د شيء مش منطقي

و أنا وضحت قبل كدة إن مش كل حاجة سعرها كويس لكن معظم المنتجات إلي معظم الناس بتشتريها سعرها كويس ، في كام واحد في مصر بيشتري جهاز ب-10 الآف عشان نتكلم على أسعار الحاجات العالية ذي ال-corei7 ، و ياريت منتكلمش على سعر منتج أو منتجين محدش حيشتريه و يوجد بديل له و بسببه نعمل مقاطعة
    [CENTER]

[/CENTER]

[CENTER][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=Mezoxin/t=155660[/IMG][/CENTER]

رجعنا تاني لنقطة شوف بالدولار وامريكا

باسيدي الفاضل التوكيلات هنا بتاخد سعر ارخص من الي بياخدوا التاجر في امريكا من بدل المنشأ

الجمارك في امريكا بتوصل احيانا لنسبة 100 % ، والجمارك في مصر موصلتش ليها ، اوعى تحسب ان التجار بيدفعو جمارك والكلام ده اصلا (امال الشاي لزومه ايه) واسأل يا عم في المينا عندكم (انا بقول الكلام ده وواثق مليون في المية وعن تجربة شخصية سواء في المينا البحري او المطار) .

امريكا في ضرائب للبلد وضرائب للولاية الى التجار فاتح فيها (قولي بقى عمرك اخدت من شركة كمبيوتر فاتورة ضربيبة صحيحة) كله بيان اسعار وورقه حتى مش بتكون مختومة بختم الشركة الاصلي ؟!!!!!!!!!! لو قلتلو هات فاتورة مظبوطة يقولك ادفع الضرائب 15% على سعر السلعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا مش بقارن بامريكا لا ، المفروض نبقى ارخص كمان

واوعى تقارن نفسك باوروبا خالص وخصوصا انجلترا ، انت لما تقارن بتقارن بامريكا لان تشبههم في النظام الجمركي شوية ده لو صحت المقارنة .

ومتنساش ان المصانع في الصين ودول شرق اسيا واحنا بنتعامل مباشرة من هناك حتى لو فيه محل بيبجب قطعة او قطعتين برضة ولا جمارك ولا ضرائب لانها متهربة اصلا .

عرض رائع الباندل core i7 ب 5000 وكسر (5000 عفربت لما ...) ده سعره هو نفس سعر ال c2d وفيه بروسيسورات و بورد c2d اغلى كمان .

واحب انه اخيرا ان الموضوع بتاع الاسعار من يوم ما اتفتح في المنتدى وعين التجار عليه وموجودين وسطنا باكثر من عضوية للتأثير على الناس وتحريكهم زي ما هما عاوزين .

مش قصدي عليك يا Mezoxin (انت عضو زينا) ولكن وجب التنويه علشان في ناس لسة مش عارفة

حضرتك أكثر خبرة مني في موضوع الإستيراد و كدة و شكراً على معلوماتك ، طيب قولي شيء واحد هنا بيتباع أرخص من أمريكا ؟
    أكيد أنا مش بقول انها أسعار ممتازة لكن مش حاسس انها تستاهل المقاطعة ، لإن كل حاجة في البلد غالية ، و قطعنا قبل كدة توكيل xfx لما كانت اسعاره وحشة و الموضوع جاب نتيجة .
    [CENTER]

[/CENTER]

حضرتك أكثر خبرة مني في موضوع الإستيراد و كدة و شكراً على معلوماتك ، طيب قولي شيء واحد هنا بيتباع أرخص من أمريكا ؟
    أكيد أنا مش بقول انها أسعار ممتازة لكن مش حاسس انها تستاهل المقاطعة ، لإن كل حاجة في البلد غالية ، و قطعنا قبل كدة توكيل xfx لما كانت اسعاره وحشة و الموضوع جاب نتيجة .
    الدوااااااااااااااااااااااااااااااااااااء (حقيقة مصر من ارخص البلاد في سعر الدواء)

علشان نعالج بيه الى بيحصلنا من الاسعار والغلاء :ah42:

شكرا لك اخي Mezoxin على تفاعلك وروحك معانا ، ووالله الكلام ده لا اقصد منه شئ وموجه لكل الناس بس علشان يعرفوا

انا شفت تجميعاتك دائما انت ومعتز وبتحاولوا تعملو افضل جدوى اقتصادية للمشتري بافضل المكونات ، فاكيد انا مش بهاجمك اطلاقا

تحياتي ليك

المشكلة الجامدة اللي موجودة في السوق هي نفس المشكلة اللي موجودة من زمان و هي إن فيه تجار ماعندهمش أمانة و بيستغلوا جهل الناس ، و موضوع الاسعار فالمنتدي هنا بيحارب النقطة دي و بيتبقي عارف سعر الحاجة عشان ما يضحكش عليك ، غير إنك بتبقي عارف إيه أحسن تجميعه ليك في حدود ميزانيتك ، بدل ما التجار يضحكوا علي الواحد و يبيعوا له أي حاجة عندهم عاوزين يخلصوا منها
    [CENTER]

[/CENTER]

الدوااااااااااااااااااااااااااااااااااااء (حقيقة مصر من ارخص البلاد في سعر الدواء)

علشان نعالج بيه الى بيحصلنا من الاسعار والغلاء :ah42:

شكرا لك اخي Mezoxin على تفاعلك وروحك معانا ، ووالله الكلام ده لا اقصد منه شئ وموجه لكل الناس بس علشان يعرفوا

انا شفت تجميعاتك دائما انت ومعتز وبتحاولوا تعملو افضل جدوى اقتصادية للمشتري بافضل المكونات ، فاكيد انا مش بهاجمك اطلاقا

تحياتي ليك
    ربنا يخليك ياباشا ، لكن الدواء دة شيء أساسي ، لكن ال-pc د شيء ترفيهي ، إلا لو معندكش مانع إن الدواء يغلي و ال-pc يرخص :p
    [CENTER]

[/CENTER]

صفحة 2 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة