صفحة 9 من 23 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 135 من 344

الموضوع: الجزء الاول : بوابتك لإتقان شبكات Cisco بأسلوب سلس وميسر CCNA ثم CCNP

عضو

رد: الجزء الاول : بوابتك لإتقان شبكات Cisco بأسلوب سلس وميسر CCNA ثم CCNP

أستااااااااااااااااااااااااااااااذي الغالي:
    ألف شكر على الدروس المفيدة
    أنا بجد متحمس ومنتظرر الجديد بفارغ الصبر
    ^_^)
    وجزاك الله كل خير وبركة

عضو

بارك الله فيك و بعلمك

عضوية جديدة

السلام عليكم
    استاذنا الكبير الف شكر على مجهوداتك و انا انشاء الله متابعة معاك للاخر و الحمد لله كل شيء واضح بالنسبالي لحد الان اتمنى ربنا يكمل على خير
    بالتوفيق انشاء الله

عضوية جديدة

أستاذ عادل لك من الشكر أجزله على ماتقدم ...

لدي سؤال في الباندوث والسرعات إلي تقدمها الإتصالات ... عندما أزود السرعة من ٢٥٦ كليوبايت في الثانية إلى ٥١٢ كيلوبايت في الثانية ... هل نستطيع تشبيه ذلك بمضخه متصلة بـ (ماسورة) عرضها نصف بوصه

لدي سؤال في الباندوث ... هل نستطيع تشبييه سرعة ٢٥٦ كيلو بايت بمضخة ماء مربوطة بـ(ماسورة) عرضها نصف بوصة وعندما أطلب منهم زيادة السرعة إلى ٥١٢ كيلوبايت فشركة الإتصالات سيقومون بتغير الماسورة من نصف بوصة إلى ماسورة أخرى عرضها ١ بوصة مع عدم تغيير المضخة

أعلم أنه مثال ليس واقعي لكن أقصد من ناحية المفهوم هل هو صحيح

عضوية جديدة

توضيح سهل وبسيط لكن مقنع

ارجوا الا تتاخر في باقي الدروس

ومشكور علي المجهود

عضو فضي الصورة الرمزية محمد مندور

بارك الله فيك أستاذي الكريم على الدرس الجديد ، وصدقني أول شيءٍ أقوم بعمله عند فتح المنتدى أن أقرأ الردود والجديد في موضوعكم المبارك.........تقبل الله مني ومنك ومن المسلمين صالح العمل

عضوية جديدة

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
    اخى فى الله عادل فكرتك جميله جدا وانا مش اشد الناس اللى فعلا محتاج ليها لانى حاليا انا بدرس CCNA فى احدى المراكز وعندى كثير من الاسئلة بس المشكلة عندى فى اللغة وعاملالى ازمة للاستمرار فى الكورس بس انا حابب مجال NETWORKجدا واشتغلت بأيدى فى التركيبات وحاليا انا فى هبدا غدا فى اخر سيمستر WAN عندى امل انك ترجعنى لما احب ومسنى منك النصيحة فى موضوع اللغة بس انا عاوز اعرفك انى متزوج واعول ولو خت كورس فى اللغة هيعوقنى مديا ومش عارف اعمل ايه لدرجة انى فكرت اعمل HOLD واقبل شغل تانى بعيد عن المجال ارجوك اخ عادل ارشدنى اللى الطريق الصحيح وانا اسف على الاطالة ولكنى عشمان فى وجه الله وفيك شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    اخوك ابو سالم

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني الأعزاء مرحباً بكم في كورس CCNA

الكورس ماشي بسرعة جداً ولله الحمد المهم أخبار الفائدة إيه ؟؟؟

في الحقيقة شكراً لكم على حسن متابعتكم جميعاً وأسأل الله الذي جمعنا في هذه الدنيا على عمل الخير من غير ميعاد سابق أن يجمعني وإياكم مع سيد ولد آدم محمد بن عبدالله صلى الله عليه وسلم في الجنة في الفردوس الأعلى اللهم آمين اللهم آمين اللهم آمين

وأخص بالشكر كلاً من :

أخي الحبيب onepiece شكراً لك والله بأكون سعيد جداً لما بشوف تعليقاتك وفعلاً معاك حق الشغل إبتدأ

Super Skyline أهلاً وسهلاً بك معنا وأوعدك إن إستطعت أن أحاول إنهاء الكورس في أسرع وقت لكن دعائك

أهلاً مجدداً بك أخويا مجرد بيدق وربنا يكرمك

zineboudghiri ممتاز جداً وأنا تحت أمر الجميع في أي إستفسار ونسأل الله أن يعيننا على إتمامها

والله يا إخوان أنا فعلاً بدأت أفكر في حكاية الفديو لكن طبعاً الموقع فيه شرح CCNA وبالعربي ولأساتذتنا الأفاضل لكن إن شاء الله نسأله أن يتم لنا CCNA وعندها سأحاول شرح P فديو لكن الكلام ده سابق لأوانه خليه لوقته والسبب في تفكيري في موضوع الفديو إن عندي كلام كثير وخصوصاً الأمثلة التوضيحية التي أمتاز بضربها بتوفيق الله تبارك وتعالى واللي بتخلي المعلومات تدخل على الدماغ على طول (إبتسامة)

عبدالمجيد. بداية أشكرك على متابعتك وكلامك " أعلم أنه مثال ليس واقعي لكن أقصد من ناحية المفهوم هل هو صحيح " صحيح وتمام التمام من حيث المفهوم لكن بعدين يضحكوا عليا أنا وإنت وإحنا كده شغالين سباكين CCNA (إبتسامة)

toto_4last شكراً لك حسن متابعتك وأنا والله يعلم أجتهد جداً في المتابعة ولكن ما أرجوه منك ومن الجميع هو الدعاء بالله عليكم أحتاج لدعائكم وجزاكم الله عني خير الجزاء

محمد مندور متشكر جداً والله أنا لي الشرف بمتابعاتكم بارك الله فيك

أخي الحبيب الغالي hanymop أبو سالم إزي سالم الأول لعله بخير طيب الحمد لله ثم
    بداية كنت أود أن أجعل أول ردودي على الإخوة الأعضاء أن أرد عليك ولكن قلت خليها بالترتيب
    وأنا ملاحظ أولاً من كلامك إنك مشدود جداً ومتوتر ليه يا عم الحج أنا عايزك بس تأخذ نفس لا نفس طويل وقول يا رب هاه إرتحت صح الحمد لله بص بقى يا سيدي
    أنا لي على كلام سعادتكم تعليقات أولها ومعلش خارج التخصص لكن سامحني بداية ألا تعلم أن الله أرحم بك من أبوك وأمك رحيم يعني طيب دية الأولى والثانية ألا تعلم أن الله عليم يعلم مواقع الخير والشر بل يعلم ما كان وما يكون وما سيكون ومالم يكن لو كان كيف كان سيكون والثالثة أن الله تبارك وتعالى كتب المقادير قبل أن يخلق الخلق بخمسمائة سنة كل شيء مكتوب مكتوب والله يا أبو سالم ربك لا يقدر إلا الخير فله الحمد رب ودود يتودد لعباده وهو الغني عنهم
    الحمد لله
    فلعل إن أخونا hanymop راح ياخد CCNA مثلاً وراح يبدع فيها وراح يكمل لغاية CCNP ويصير ممتاز نسأل الله أن يكون ذلك مكتوب فخلاص كل اللي عليك
    الأخذ بالأسباب فقط فقط ولا تحزن يا أخي الكريم لا تحمل لها هم خلي همك
    هل الله تبارك وتعالى راضي عني وهل أنا مسلم كويس ومسألة الرزق دية بقى خليها على ربك ومفيش حد بيموت من الجوع إنت أهم حاجة حافظ على الصلوات في المسجد في جماعة وإطلب من ربك وهو لن يردك
    طيب نرجع للأسباب :
    أولاً : لازم تقوي نفسك في اللغة الإنجليزية إزاي من غير كورسات طبعاً كل شيء في بدايته لازم تتعب أوك متفقين ومفيش ورد من غير شوك إزاي أول حاجة مشكلتنا في اللغة إننا حفظين كلمات مش جمل
    فيه كتب بتحفظك جمل جمل تقال في الفندق جمل تقال في المطعم جمل تقال في الجامعة وهكذا ومن هنا هتلاقي حصيلة الكلامات كبيرة بالإضافة إلى المحادثة الجيدة وبعدين أي كلمة توقف معاك دور عليها في القاموس
    والله أنا في بداية دراستي باللغة الإنجليزية كنت جلست ليلة أترجم في صفحة خمس ساعات يا مسلم وإكتشفت في النهاية إنها مقدمة الكتاب (إبتسامة)
    لكن تيأس ده كلام فاضي صراحة إحنا محتاجين لرجال لهم همم وهم همم تناطح الجبال وهمهم رفعة الأمة والله المستعان
    ثانياً : ذاكر كويس وإسأل أستاذك في الكورس وزملائك ودور على النت وأنا تحت أمرك بس خليك ماشي معانا وزي ما قلت لك خلي جنبك قاموس الجيب معلش في البداية وبعدين هتظبط والله لا تقلق بس
    وعلى فكرة هذا المنتدى صراحة به أشياء مفيدة وجميلة وشف غيره اللي بيسأل ما بيتوهش صح
    وعلى فكرة موضوع حبك للمجال ده شيء جميل جداً ووالله بكرة تفتكر الأيام دية تجلس تضحك على نفسك وتقول زي ما أنا والله بقول لنفسي إيه يا واد الخيابة دية ده إنت كنت إيه مش عارف ليه (إبتسامة)
    معلش طولت عليك لكن أسأل الله جل جلاله أن يقدر لك الخير وبعدين عود نفسك على الإستخارة قبل أي موضوع وده سيزيل عندك موضوع التردد حيث أنك إستشرت الله جل جلاله وهو لن يخيبك بارك الله فيك وفي سالم

أخوكم

عادل الحميدي
    *إذا لم يكن عون من اللّه للفتى*
    *فأوّل ما يجني عليه اجتهاده*

عضو برونزي الصورة الرمزية 7amasa7

الف شكر اخى على الدرس الجديد
    [CENTER][B][SIZE=5][COLOR=blue]لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو

ولكن ما أرجوه منك ومن الجميع هو الدعاء بالله عليكم أحتاج لدعائكم وجزاكم الله عني خير الجزاء
    اللهم وفق أستاذنا عادل و يسر أمره واشرح صدره واغفر ذنبه وحقق غايته وتب عليه وخذ بناصيته للبر والتقوى وأجعله من عبادك المصلحين الصالحين القانيتين الصادقين
    اللهم بلغه رمضان أعواماً عديده و أزمنة مديده ياحي ياقيوم

عضو الصورة الرمزية بيبرس جدة

جزاك الله خير وجعلها في ميزان اعمالك يوم القيامة

تحياتي
    اللهم اغفر لي ولوالدي ولوالدتي ولجميع المؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات ولمن له حق علي ومن اوصاني بالدعاء

اللهم اغفر لابي وأرحمه وأكرم نزله ووسع مدخله

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    والله العظيم ان شرحك جميل وكلامك أجمل والله احنا بنستفيد به .
    وردودك على استفسارات الاعضاء كلها مواعظ وحكم وأنا استمتع كثيرا بقراءتها
    جازاك الله عنا كل خير وجمعنا واياك في الجنة

عضو برونزي الصورة الرمزية mahmoud saad

بجد استمتعت بردك الاخير على الاخhanymop بجد جميل جدا جدا جزاك الله عنا خيرا وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك ويعطيك اكثر مما تطلب شكرا ليك يا استاذنا وان شاء الله لما يحين الوقت هاتابع معاك شرحك الجميل
    [URL="https://img193.imageshack.us/i/ubuntuuser2php.png/"]
    [/URL]

عضوية جديدة

اخى فى الله انا شاكر جدا جدا جدا بجد انت انسان ممتاز ربنا يديك على اد نيتك
    اخى عادل فعلا بشكرك على اهتمامك بالرد اولا وثانيا على نصايحك الغاليه بس انا بقالى اكتر من شهر بدور على شغل it ومفيش فايدة انا اسف على الاطاله بس انا حاسس انى بكلم انسان قريب الى قلبى استحملنى معلش وحاليا جالى عقد عمل فى السعوديه فنى ميكانيكا بتخصصى لانى خريج معهد فنى تكنولوجياطبعا الحياه صعبة وفعلا انا مش ينفع ارفض لانى مش لاقى حد يقبلنى فى وظيفة it بدون شهادة تسبت ده وعلى فكرة انا عندى خلفية كبيرة جدا فى المجال عموما لانى فعلا بحب المجال المهم انا فاضل ليه تقريبا ثلاث اسابيع وانهى الكورس وطبعا مش هينفع امتحن الفاينل حاليا لانى فعلا لسه مش مستعد اطلاقا فكرت وانا فى حيرة انى طبعا اسخير ربنا وفعلا استخرت ربنا والله الموفق بس انا عندى ملحوظة فعلا مهمة لانها سبب من الاسباب اللى كانت اعاقة بالنسبة ليا فى ناس بالاسم مهندسين فى النتوورك كانوا بيدرسوا لى معندهمش موهبة توصيل المعلومة مع انى اختارت انى ادخل اكاديمى بحيث اكون كملت الموضوع بصفة عامة فوجئت انه بالاسم اكاديمى ولكنه بيشرح بيرس ويقولك اقرا المتريال طيب ازاى انا واحد عاوز اتعلم اكاديمى 280 ساعة عشان افهم وبرده يقولى اقرا المتريال ماعلينا قريت المتريال اكيد مفهمتش اروح اسائله ياخد الموضوع بسخريه طبعا ده كان سبب ياريت الانسان اللى يدرس يراعى الموضوع ده لانه فعلا باسلوبه ممكن يأثر فى مستقبل انسان انا اسف للمرة الثانيه على الاطاله اخى الكريم على العموم انا كل اللى ناويت اعمله انى اعمل هولد لانى قررت انى اسافر بس مش هسيبك هفضل متابعك انشاله ملقيش اكل من اى حته اروحها حتى لو من السعودية
    انا شاكر ليك جدا وعلى حسن متابعتك طبعا انا بكلم من قلبى والله من غير مزوق كلامى ومن غير اى نفاق ربنا يوفقكم جميعا فى كل امانيكم كان نفسى اكمل فى نفس المجال للنهايه بس الظروف حكمتنى وربنا يسهل ليا وليكم والله الموفق
    وطبعا شكرى الخاص للاستاذ الجميل عادل
    اخوكم ابو سالم

عضو

thank you

صفحة 9 من 23 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... الأخيرةالأخيرة