صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 38

الموضوع: كل شىء عن دورة agc و نظام تعاملهم

عضو

رد: كل شىء عن دورة agc و نظام تعاملهم

انا نزلت حوالى 20 اسطوانة لل agc من على النت و شفتهم كلهم و هيا فعلا مجرد قشور الا انها فادتنى كتير جدا بس مش هيا دى اللى ادفع فيها اكتر من 1200 جنيه

عضو الصورة الرمزية MohamadRe

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meeezo333eg مشاهدة المشاركة
    انا نزلت حوالى 20 اسطوانة لل agc من على النت و شفتهم كلهم و هيا فعلا مجرد قشور الا انها فادتنى كتير جدا بس مش هيا دى اللى ادفع فيها اكتر من 1200 جنيه
    والله انى مبسوط عشان لاقيت حد يؤيدنى فى كلامى
    لانى حسيت انى لواحدى
    بس بجد انت رجعتلى ثقتى انى ارد تانى على اى حد
    بخصوص الموضوع ده
    لان المعروف عن موقعنا الجميل ده
    انه بيعلمك حاجات كتير قوى ويلملك كل حاجه من جميع الجهات
    هيا الاسطوانات هاتفيدك فى الاول
    بدايه فقط ليس الا
    هيا فيه من كل بستان زهره
    شوية فيجوال بيسك 6
    وشويه vb.net2005
    وشويه ASP.NET
    مش هو ده الكورس اللى تفضل سنه فيه
    وبعدين تطلع منه تصدم بالواقع المرير
    اللى عاوز محترفين
    عاوز حضراتكو لما كده تمشو فى المنهج
    جيب كتاب لتركى العسيرى
    ولا كتاب زى Mastering Visual basic.net 2003
    او 2008
    لكاتب اسمه Evangelos
    الراجل ده عامل كتاب رووعه فى تاسيسك فى الدوت نت
    شوف كده الاساسيات اللى حضرتك واخدها واللى هاتخدها ايه
    وشوف الراجل ده كاتب ايه فى كتابه
    الراجل ده بادئ من الصفر
    حتى مستوى رهيب
    شوف الكودس اللى هو كاتبها من ربع الكتاب كده
    لا من قبل الربع كمان
    واحكم انت
    شوف اسطوانات PC Lab
    اللى افضل من اسطوانات ال AGC
    صدقنى وهم بالنسبه للى انت اخدته
    وشوف الكتاب ده
    هاتلاقى اسطوانات ال PC lab
    ماتجيش حاجه بجوار الكتاب
    ماتتخدعوش بالكلام اللى بيقولك
    والجمله دى هاتسمعوها كتير
    "المنهج دسم جدا يا جماعه متستعجلوش"
    من كل العاملين فى هذه الشركه
    من اول الاستاذ الكبير عمرو موسى
    لغاية اى سكرتير
    الراجل ده انا استفدت منه كتير
    بس ضرنى اكتر ما افادنى بتضيع وقتىفى هيافات
    يا جماعه الشركه دى شركه فقط للربح
    الغرض مادى فقط
    لانه لو علمى ومادى كمان كان ماشى
    بس للاسف مادى فقط فقط فقط
    على فكره انا اسمى اتغير من motta لاسمى الحالى
    والله ولى التوفيق
    ربنا يوفقكو جميعا

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكورين يا أخ محمد والاخوة والله على حرصكم على نصحنا

انا كنت فعلا قدمت السنة اللي فاتت في منحة ITI عندنا في الأسكندرية عديت الامتحان بس سقطت في المقابلة والحمد لله على كل حاجة ومش ناوي أقدم في منحة الاتصالات

قلت اخد بقى كورس MCPD بس لقيته غالي في المراكز اللي عندنا

لقيت صحبي بيقوللي على موضوع ال AGC قلت يبقى هو ده البديل وكنت مبسوط لحد ما عملت بحث زي ما انت قلت لقيت الشكاوي في كذا منتدى ولاقيت برضه ناس بتشكر
    بس لاقيت كل الشكاوي بتاريخ قديم وصحبي قاللي انهم غيروا النظام والمنهج بقى كله سيديهات ونادرا محاضرات وفعلا هم عملوا كده وانا معايا سيديهات المستوى الأول والتاني وفعلا فيها كم كبير من المحاضرات فياريت لو تقوللي عشان ان متحير هل العيوب برضه موجودة في النظام الجديد
    وياريت الأخ
    Mishaelanwar يقول هو قالهم ايه عشان يقولوا انهم زودا المنهج 300% عايزين نعرف اذا كان تحوير ولا ايه

بالنسبة لسيديهات النظام القديم هل ممكن تجيبولنا لينكات ليها ونكون شاكرين جدا

ومشكور على الكتاب اللي انت بتقول عليه انا عملت سيرش عليه والحمد لله لقيت لينكات ليه :
    Mastering Visual Basic .NET
    https://www.4shared.com/file/3618100...c_NET.html?s=1

Mastering Microsoft Visual Basic 2008
    https://www.ziddu.com/download.php?uid=aa6gnJmnba%2BiluKnZaqhkZSqYqyil5q u5
    هل فيه نسخة مترجمة للكتاب ده

وبرضه لقيت كورس CBTnuggets لشهادة MCPD و MCTS وعملت موضوع منفصل ليها

وربنا يوفقنا جميعا في الدنيا والاخرة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamadRe مشاهدة المشاركة
    هيا فيه من كل بستان زهره
    شوية فيجوال بيسك 6
    وشويه vb.net2005
    وشويه ASP.NET
    مش هو ده الكورس اللى تفضل سنه فيه
    فعلا اللى حسسنى بان الدورة دى ضعيفة جدا هو انى لما بقرا اى كتاب او اشوف حد كاتب كود بلاقى نفسى مش فاهم اى حاجة
    اول لما قدمت كنت فرحان ان الدراسة فى البيت يعنى لما اخلص شغل ابقى اشوف الكورس بس نظام تعاملهم فى موضوع التشفير الرهيب للكورسات خنقنى و سبتهم
    و بعد اما دولنت الاسطوانات و شفتها قلت كويس انى ما كملتش و صرفت الفلوس دى كلها على الكورس ده

عضو

انت بجد بترعبوني بكلامكو ده والواحد كان كلو امل انو يكمل في الكورس ويبقا بداية الطريق بس مش عارف بقا امشي علي كلامكم ولا اكمل واشوف الدنيا عامله ازي
    حكايت المنهج ذاد 300% دي قلهالي لما سألتو وقلتلو انتو بتدو محاضرات في السنتر قالي الموضوع ده كان زمان
    لكن دلوقتي عشان المنهج زاد 300% مش هيكفي انو يتشرح في السنتر لكن هم زودو عدد السديهات والمنهج كلو بقا
    علي شكل سديهات وسألتو علي موضوع صلاحيه الاسطوانه بتنتهي بعد شهر قالي ايوه بتنتهي بعد شهر بس لو حبيت تشغلهم في اي وقت بدفع اشتراك 25 جنيه وبتشتغل معايا لمده شهر دا لو حبيت اني اراجع حاجه مثلا

انا بقا دلوقتي خلصت ال PCD وعملت المشروع اللي في الاخر ده ودلوقتي المفروض اني اروح ادفع رسوم المستوي الاول
    وهو قالي انو 8 اسطوانات دا غير الورق اللي بيجي مع الاسطوانات

علي العموم انا هكمل وخلاص واكيد هستفاد حتي احط رجلي علي بداية الطريق

انا لسا كلية تربيه سنه تانيه يعني مش هيضيع وقتي ولا حاجه مع الكورس ده لسا الوقت قدامي انا بس معتبر الكورس ده بداية السلم

ولا حد ليه رئي تاني ؟؟؟!!!!!

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mishaelanwar مشاهدة المشاركة
    انت بجد بترعبوني بكلامكو ده والواحد كان كلو امل انو يكمل في الكورس ويبقا بداية الطريق بس مش عارف بقا امشي علي كلامكم ولا اكمل واشوف الدنيا عامله ازي
    حكايت المنهج ذاد 300% دي قلهالي لما سألتو وقلتلو انتو بتدو محاضرات في السنتر قالي الموضوع ده كان زمان
    لكن دلوقتي عشان المنهج زاد 300% مش هيكفي انو يتشرح في السنتر لكن هم زودو عدد السديهات والمنهج كلو بقا
    علي شكل سديهات وسألتو علي موضوع صلاحيه الاسطوانه بتنتهي بعد شهر قالي ايوه بتنتهي بعد شهر بس لو حبيت تشغلهم في اي وقت بدفع اشتراك 25 جنيه وبتشتغل معايا لمده شهر دا لو حبيت اني اراجع حاجه مثلا

انا بقا دلوقتي خلصت ال PCD وعملت المشروع اللي في الاخر ده ودلوقتي المفروض اني اروح ادفع رسوم المستوي الاول

انا لسا كلية تربيه سنه تانيه يعني مش هيضيع وقتي ولا حاجه مع الكورس ده لسا الوقت قدامي انا بس معتبر الكورس ده بداية السلم

يا باشا انا رايى انك تدونلود الاسطوانات اللى على النت ببلاش و تشوفها هتحطك على اول الطريق ببلاش
    و بعدين فى الصيف مثلا تاخد كورس ديفيلوبر محترم فى مكان كويس
    ايام ما كنت مشترك معاهم بصراحة خنقونى اكتر حاجة انى كنت لما ابعت سؤال ما حدش يرد و يقولولى هتعرفها فى المستوى الفلانى

عضو

الواحد قلق من كلامكم ومش عارف يعمل ايه
    انا عايز أنزل الاسطوانات ده بس ياريت يا أخ Meezo يجيبلنا اللينكات ده ويبقى جزاك الله خير

عضو

يا جماعة اللينكات على منتديات كتير و فيها السليم و البايظ و لو تجوجل عليها هتلاقيها

لو حد عايز الاسطوانات اللى عندى انا ما عنديش مانع و يشرفنى انى اقابل اللى يعوزها انا من طنطا و تليفونى 0165566198 و اسمى معتز
    انا عندى 1-12 و 17و18و19و21و23

عضو

مشكور يا أخ ميزو على تعبك معانا وجاري التحميل للاسطوانات

عضو

انا خلصت كل المستويات من فترة وهذا هو رأيى فى الاكاديمية
    أولا : المزايا
    أول ميزة أن الكورس يبدأ معك من البداية وكأنك أول مرة تجلس أمام الكومبيوتر لدرجة انهم عاملين بعض اسطوانات تعليم ويندوز للناس اللى مبتعرفش تشتغل ويندوز يعنى مش مطلوب انك تكون كويس قوى فى الكومبيوتر عشان تتعلم برمجة

ثانى ميزة هى طريقة شرح الدكتور عمرو موسى بصراحة لن أجد وصف لطريقة شرح الدكتور عمرو موسى فعلا أكثر من رائع كفاية ان اقولك حتى لو مستوى ذكاءك منخفض لما تتفرج على شرح الدكتور عمرو موسى حتفهم حتفهم (جزاه الله خيرا)
    طبعا ده بالاضافة الى اسطوانات الفيديو برايفت اللى بتتعرض لتركات معينة ممكن تواجهها وانت بتشتغل بصراحة رائعه
    ثالث ميزة ان الكورس فعلا بيبدأ معاك عملى مباشرة يعنى مش نظرى خلاص فعلا بيعلمك ازاى تعمل برنامج عشان تسوقه وتبيعه مش مجرد كورس عشان تروح تمتحن .
    رابع ميزة هى ان الشرح فيديو على اسطوانات ممكن تعيد الاسطوانه مرة واتنين وبعد فترة نسيت حته معينه ممكن تتفرج على الفيلم مرة تانية
    خامس ميزة انه بيشرح لغات كتيرة زى الفيجوال بيسك 6 والفيجوال بيسك دوت نت والسى شارب وASp وكريستال ريبورت و قواعد البيانات اكسيس واس كيو ال سيرفر واوراكل وماى اس كيو ال .
    سادس ميزة : ان الناس اللى بيشرحوا هم اساسا مبرمجين وليسوا اكاديميين ودى من اهم المزايا
    ثانيا العيوب : وياريت لو فى حد من الاكاديمية بيقرأ هذا الكلام يا ريت ميزعلش انا حكتب ما يمليه على ضميرى
    اول عيب انه اعطى الفيجوال بيسك 6 أكثر من حقه ولم يراعى انه خلاص راحت عليه يعنى ميكروسوفت الغت دعمه لذلك مبيشتغلش على الفيستا غير بعد حوارات , وجهة النظر المعاكسه ان الفيجوال بيسك 6 يقدر يعملك اللى انت عايزة
    ارد على هؤلاء انكم مشتغلتوش على الدوت نت كويس ولو حتى اتعلمتوا مبادؤها فهذا لا يكفى فلن تستطيعوا معرفة الفرق الا بعد الاعتماد عليه اعتمادا فعليا وقتها ستشعروا ان الفيجوال بيسك 6 برنامج عقيم ولن اذكر هنا مزايا الدوت نت
    لكن كفاية انى اقول ان ميكروسوفت اوقفت دعمه فخلاص حنتناقش فى ايه , خليك زى ما انت وابقى بص لنفسك كمبرمج كمان 10 او 15 سنه حيبقى وضعك ايه فى السوق
    ثانى عيب هو انك بعد الكورس ما ينتهى مضطر تدفع كل شهر 25 جنيه عشان تقدر تتفرج على الاسطوانات لو حبيت تراجع اى موضوع , طبعا هذا عيب خطير جدا لأن المفروض الاسطوانات دى بتاعتى والمفروض اتفرج عليها فى اى وقت
    ثالث عيب هو الاسئلة اللى بتبعتها ودى بتكون زى اميل بتبعته فيه سؤالك وبصراحة هذه هى أسوأ شئ فى الاكاديمية وده لان احيانا الرد بيتأخر واحيانا اللى بيرد ميفهمش السؤال وعلى بال ما توضح له السؤال يكون الموضوع طول
    أكثر مما هو مستحق وممكن يقولك الموضوع ده خارج نطاق الكورس ومن الاخر اعتمد على المحاضرات والفيديو برايفت ولما تحب تسال على حاجة ابقى دور على النت افضل لأنك غالبا حتلاقى اجابة لسؤالك لأنك لسه مبتدئ
    اما لو السؤال متعلق بمشكله فى مشروع من مشروعات الاكاديمية فالافضل يبقى عن طريق الاكاديمية بس تصبر شويه على السؤال , كمان سمعت انهم عملوا حاجة من شهر أو شهرين مش عارف حتبقى كويسه ولا لا وهى ان السؤال اللى بتبعته بيتم حجز
    فيدو برايف خاص من خلال برنامج يقوم شخص من الاكاديمية بالدخول جهازك والشرح عليه كأنه قاعد قدامه بصراحة انا مجربتوش لكن لو كده اكيد حيبقى افضل كثير

رابع عيب : قبل ما اقول العيب الرابع احب اوضح حاجة ان فى شخص فى الاكاديمية قام بشرح السى شارب والاوبجكت اورينتد والدوت نت هذا الشرح هو الشرح الاساسى وكان هذا الشرح اكثر من رائع لكن مش عارف ليه
    هذا الشخص لا يقوم بعمل فيديو برايفت لذلك مش حتلاقى غير 2 او 3 فيديو برايفت خاص بالسى شارب ولما تبعت سؤال فيها للاسف اللى بيجاوبك شخص متخصص فيجوال بيسك 6 عشان كده مستوى الاكاديمية منخفض فى السى شارب
    والدوت نت خصوصا لو السؤال متقدم شويه لأن فعلا هم متخصصين فيجوال بيسك 6 وفى فرق كبير بين الاتنين
    فى عيوب الناس بتقولها لكن انا مش شايفها عيوب وهى ان الناس بتقول ان الكورس بيعطيك قشور
    لكن احب ارد عليهم ان ميزة هذا الكورس انه بيفتحلك ابواب لغات كتير انا معاك ان بعد ما تخلص الكورس وتبدأ تشتغل مع نفسك تحس ان اللى كنت بتأخذه فى الاكاديمية مجرد مبادئ
    انا معاك لأن مينفعش يعطيك كل اللغات دى بكل تفاصيلها والا يبقى انت محتاج عشر سنوات فى الكورس .
    قبل ما ابدأ برمجة حاولت كتير اذاكر مع نفسى لكن مكنتش بفهم لأن الشرح كان بيبقى اغلبه نظرى , يا اما بيكون صعب مثال ذلك كتاب استاذى العزيز تركى العسيرى حاولت أقرأه قبل أن آخذ الكورس لكن للأسف لقيته صعب
    لكن بعد ما أخذت الكورس بصراحه حسيت انه سهل جدا (جزاه الله خيرا)

الخلاصة : مفيش كورس فى هذا العالم سوف يعلمك كل شئ لازم انت اللى تجتهد وتبحث وبرضه لو أخذت كورس برمجة كبير ومتخصص فى لغة معينه برضه لا يمكن تبقى مبرمج الا اذا اشتغلت بيدك وواجهت مشاكل
    وسهرت عشان تحاول تحل هذه المشاكل هذه هى البرمجة ومتعتها البرمجة ليست كتابة أكواد ولكن البرمجة هى طريقة تفكير و دى اهم حاجة انا طلعت بها من الكورس
    لو حابين تعرفوا بعد ما اخذت الكورس عملت ايه
    اولا عكفت فترة طويله أقرأ كتب كثيرة أهما كتاب استاذى تركى العسيرى وكل لما تقع يدى على كتاب فى مجال البرمجة أو قواعد البيانات اقوم بقراءته وبدأت ادخل على المواقع الاجنبيه عشان اشوف مشاريع واعالج مشاكل واهمها موقع
    https://www.codeproject.co m
    وعملت برنامج فى الشغل عندى بالسى شارب هذا البرنامج عملتله شرح بالفيديو أخذ ثلاث ساعات شرح (طبعا لا اشرح اكواد ولكن اشرح شرح للمستخدم العادى) فلكم ان تتخيلوا حجم البرنامج
    وحاليا عاكف على مذاكرة برمجة الشبكات وبدأت بقراءة مواضيع استاذى فادى عبدالقادر على موقع https://www.arabteam2000-forum.co m
    وده مرتبط كمان بمذاكرة شرح فيديو الشبكات هنا فى هذا الموقع الغالى عرب هاردوير ذاكرت n+ لأستاذى ياسر رمزى وccna لاستاذى محمد سمير وذاكرت dinamip لأستاذى لورمارك
    واخر حاجة عملتها أول امبارح هى برنامج صغير لقراءة أى باكيت داخله على كارتة النت وورك واحلل الداتا اللى فيها بايت بايت .
    سؤال هام هل لو رجع بى الزمان للخلف هل كنت سأدخل الكورس رغم عيوبه ؟؟؟ الاجابه هى نعم بلا تردد
    اخيرا : اسماء الأشخاص والمواقع التى ذكرتها جميعا مفيش حاجة اقدر اقدمها توازى هذا المجهود اللى بيبذلوه غير الدعاء لهم فى صلاتى

(من علمنى حرفا صرت له عبداً)

عضو الصورة الرمزية puzzle_moody

السلام عليكم
    مع احترامي للاستاذ MohamadRe
    انا شايف انك جاي عليهم شويه بتوع agc
    هو نقدر نقول انهم بيدولك اساسيات البرمجه لان انت مش معقوله هاتدرس مثلا vb6,vb.net.c#,sqlserver,oracle,mysql,clipper
    وغيرها وغيرها كتير سواء كان من لغات البرمجه او قاعد البيانات او تصميم صفحات الانترنت وكل ده في خلال سنه
    ده انت ممكن لو عاوز تدرس الفاجيوال بيزك ممكن تقعد تدرسه في 6 شهور لوحده ولازم تحدد طبيعه دراستك في من انك هاتحتاجه في عمل فورم واستخدامه في قواعد بيانات ولا مثلا في عمل مكتبات ولا direct x
    يعني اييه نوع وطبيعه السوفت وير اللي هاتصنعه عشان تقدر تدرسه
    مثلا الاوريكال لو انت هاتاخد كورس اوريكال ديفوليبر مش اقل من 3 شهور بس
    انا عن نفسي باخد كورس الديفوليبر ومده الكورس 4 شهور
    طب ولو هاندرس SQLserver
    طب و MySql
    كل الحاجات دي لو هاتدرس زي لما اروح اخد الكورس لوحده ولله مش اقل من سنتين ده اذا ماكنش اكتر
    هما في منحه AGC
    بيدولك اساسيات البرمجه مش هانقول قشور
    علي الاقل لما حد يكلم معاك هايلقك فاهم يعني ايه برمجه
    وكل ده بأد ايه 1200 جنيه ولا 1300
    وكمان كل شهر بدفع 100
    يعني ماحصلش ثمن كورس مثلا Oracle Developer
    انا في المستوي ال7 في كورس AGC
    ولسه اهه بادئ كورس اوريكال بره عشان ان انا هاخد الاوريكال بتخصص اكتر و اوسع
    مع العلم انهم برضه نزلوا منحه اوريكال اضافيه في المستوي ال7
    و ماقدرس انكر فضل د/ عمرو موسي بعد الله سبحانه وتعالي
    بجد الراجل ده احسن شرح الواحد سمعته في حياتي سواء كان في دراسه جمعيه او كورسات تانيه ربنا يباركله
    وموضع ان مافيش انستراكتور اكيد طبعا لازم يبقي مافيش دي منحه نازله علي مستوي الجمهوريه مش معقوله
    هايجيب كام انستراكتور لكام فرع من الفروع في الجمهوريه
    دي غير منحه وزراره الاتصالات طب التانيه برعايه الوزراه يعني نازله من الحكومه وليها شروط واختبارات والوقتي شروطها زادت اكتر
    كل اللي انا اقدر اقوله للعاوز يدخل كورس AGC
    هي كورس كويس مش هاتاخد في طبعا كل حاجه في البرمجه انت بتدرس اساسيات وانت اللي ممكن تنمي مستواك اكتر بالدخول علي المنتديات القراءه وغيره طبعا كتير ,بعدين ممكن تحدد وانت في الكورس انا هادرس اوريكال ولا SQLserver ولا مش هادرس لا برمجه ولا قواعد بيانات انا هادخل في مجال الweb design
    ولا مش دارس ولا حاجه اساسا وكفايه اوي ده
    وربنا معاكوا واللي عاوز يستفسر عن اي حاجه يقولي
    ولله المستعان
    ThinGs We Do DictatE OuR FuTuRe, AnD NoW We PaY FoR WhAt We Did IN ThE PaST

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mishaelanwar مشاهدة المشاركة

بالظبط كده هو بدايه السلم و بدايه كويسه كمان ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho100200 مشاهدة المشاركة
    انا خلصت كل المستويات من فترة وهذا هو رأيى فى الاكاديمية
    أولا : المزايا
    أول ميزة أن الكورس يبدأ معك من البداية وكأنك أول مرة تجلس أمام الكومبيوتر لدرجة انهم عاملين بعض اسطوانات تعليم ويندوز للناس اللى مبتعرفش تشتغل ويندوز يعنى مش مطلوب انك تكون كويس قوى فى الكومبيوتر عشان تتعلم برمجة

ثانى ميزة هى طريقة شرح الدكتور عمرو موسى بصراحة لن أجد وصف لطريقة شرح الدكتور عمرو موسى فعلا أكثر من رائع كفاية ان اقولك حتى لو مستوى ذكاءك منخفض لما تتفرج على شرح الدكتور عمرو موسى حتفهم حتفهم (جزاه الله خيرا)
    طبعا ده بالاضافة الى اسطوانات الفيديو برايفت اللى بتتعرض لتركات معينة ممكن تواجهها وانت بتشتغل بصراحة رائعه
    ثالث ميزة ان الكورس فعلا بيبدأ معاك عملى مباشرة يعنى مش نظرى خلاص فعلا بيعلمك ازاى تعمل برنامج عشان تسوقه وتبيعه مش مجرد كورس عشان تروح تمتحن .
    رابع ميزة هى ان الشرح فيديو على اسطوانات ممكن تعيد الاسطوانه مرة واتنين وبعد فترة نسيت حته معينه ممكن تتفرج على الفيلم مرة تانية
    خامس ميزة انه بيشرح لغات كتيرة زى الفيجوال بيسك 6 والفيجوال بيسك دوت نت والسى شارب وASp وكريستال ريبورت و قواعد البيانات اكسيس واس كيو ال سيرفر واوراكل وماى اس كيو ال .
    سادس ميزة : ان الناس اللى بيشرحوا هم اساسا مبرمجين وليسوا اكاديميين ودى من اهم المزايا
    ثانيا العيوب : وياريت لو فى حد من الاكاديمية بيقرأ هذا الكلام يا ريت ميزعلش انا حكتب ما يمليه على ضميرى
    اول عيب انه اعطى الفيجوال بيسك 6 أكثر من حقه ولم يراعى انه خلاص راحت عليه يعنى ميكروسوفت الغت دعمه لذلك مبيشتغلش على الفيستا غير بعد حوارات , وجهة النظر المعاكسه ان الفيجوال بيسك 6 يقدر يعملك اللى انت عايزة
    ارد على هؤلاء انكم مشتغلتوش على الدوت نت كويس ولو حتى اتعلمتوا مبادؤها فهذا لا يكفى فلن تستطيعوا معرفة الفرق الا بعد الاعتماد عليه اعتمادا فعليا وقتها ستشعروا ان الفيجوال بيسك 6 برنامج عقيم ولن اذكر هنا مزايا الدوت نت
    لكن كفاية انى اقول ان ميكروسوفت اوقفت دعمه فخلاص حنتناقش فى ايه , خليك زى ما انت وابقى بص لنفسك كمبرمج كمان 10 او 15 سنه حيبقى وضعك ايه فى السوق
    ثانى عيب هو انك بعد الكورس ما ينتهى مضطر تدفع كل شهر 25 جنيه عشان تقدر تتفرج على الاسطوانات لو حبيت تراجع اى موضوع , طبعا هذا عيب خطير جدا لأن المفروض الاسطوانات دى بتاعتى والمفروض اتفرج عليها فى اى وقت
    ثالث عيب هو الاسئلة اللى بتبعتها ودى بتكون زى اميل بتبعته فيه سؤالك وبصراحة هذه هى أسوأ شئ فى الاكاديمية وده لان احيانا الرد بيتأخر واحيانا اللى بيرد ميفهمش السؤال وعلى بال ما توضح له السؤال يكون الموضوع طول
    أكثر مما هو مستحق وممكن يقولك الموضوع ده خارج نطاق الكورس ومن الاخر اعتمد على المحاضرات والفيديو برايفت ولما تحب تسال على حاجة ابقى دور على النت افضل لأنك غالبا حتلاقى اجابة لسؤالك لأنك لسه مبتدئ
    اما لو السؤال متعلق بمشكله فى مشروع من مشروعات الاكاديمية فالافضل يبقى عن طريق الاكاديمية بس تصبر شويه على السؤال , كمان سمعت انهم عملوا حاجة من شهر أو شهرين مش عارف حتبقى كويسه ولا لا وهى ان السؤال اللى بتبعته بيتم حجز
    فيدو برايف خاص من خلال برنامج يقوم شخص من الاكاديمية بالدخول جهازك والشرح عليه كأنه قاعد قدامه بصراحة انا مجربتوش لكن لو كده اكيد حيبقى افضل كثير

رابع عيب : قبل ما اقول العيب الرابع احب اوضح حاجة ان فى شخص فى الاكاديمية قام بشرح السى شارب والاوبجكت اورينتد والدوت نت هذا الشرح هو الشرح الاساسى وكان هذا الشرح اكثر من رائع لكن مش عارف ليه
    هذا الشخص لا يقوم بعمل فيديو برايفت لذلك مش حتلاقى غير 2 او 3 فيديو برايفت خاص بالسى شارب ولما تبعت سؤال فيها للاسف اللى بيجاوبك شخص متخصص فيجوال بيسك 6 عشان كده مستوى الاكاديمية منخفض فى السى شارب
    والدوت نت خصوصا لو السؤال متقدم شويه لأن فعلا هم متخصصين فيجوال بيسك 6 وفى فرق كبير بين الاتنين
    فى عيوب الناس بتقولها لكن انا مش شايفها عيوب وهى ان الناس بتقول ان الكورس بيعطيك قشور
    لكن احب ارد عليهم ان ميزة هذا الكورس انه بيفتحلك ابواب لغات كتير انا معاك ان بعد ما تخلص الكورس وتبدأ تشتغل مع نفسك تحس ان اللى كنت بتأخذه فى الاكاديمية مجرد مبادئ
    انا معاك لأن مينفعش يعطيك كل اللغات دى بكل تفاصيلها والا يبقى انت محتاج عشر سنوات فى الكورس .
    قبل ما ابدأ برمجة حاولت كتير اذاكر مع نفسى لكن مكنتش بفهم لأن الشرح كان بيبقى اغلبه نظرى , يا اما بيكون صعب مثال ذلك كتاب استاذى العزيز تركى العسيرى حاولت أقرأه قبل أن آخذ الكورس لكن للأسف لقيته صعب
    لكن بعد ما أخذت الكورس بصراحه حسيت انه سهل جدا (جزاه الله خيرا)

الخلاصة : مفيش كورس فى هذا العالم سوف يعلمك كل شئ لازم انت اللى تجتهد وتبحث وبرضه لو أخذت كورس برمجة كبير ومتخصص فى لغة معينه برضه لا يمكن تبقى مبرمج الا اذا اشتغلت بيدك وواجهت مشاكل
    وسهرت عشان تحاول تحل هذه المشاكل هذه هى البرمجة ومتعتها البرمجة ليست كتابة أكواد ولكن البرمجة هى طريقة تفكير و دى اهم حاجة انا طلعت بها من الكورس
    لو حابين تعرفوا بعد ما اخذت الكورس عملت ايه
    اولا عكفت فترة طويله أقرأ كتب كثيرة أهما كتاب استاذى تركى العسيرى وكل لما تقع يدى على كتاب فى مجال البرمجة أو قواعد البيانات اقوم بقراءته وبدأت ادخل على المواقع الاجنبيه عشان اشوف مشاريع واعالج مشاكل واهمها موقع
    https://www.codeproject.co m
    وعملت برنامج فى الشغل عندى بالسى شارب هذا البرنامج عملتله شرح بالفيديو أخذ ثلاث ساعات شرح (طبعا لا اشرح اكواد ولكن اشرح شرح للمستخدم العادى) فلكم ان تتخيلوا حجم البرنامج
    وحاليا عاكف على مذاكرة برمجة الشبكات وبدأت بقراءة مواضيع استاذى فادى عبدالقادر على موقع https://www.arabteam2000-forum.co m
    وده مرتبط كمان بمذاكرة شرح فيديو الشبكات هنا فى هذا الموقع الغالى عرب هاردوير ذاكرت n+ لأستاذى ياسر رمزى وccna لاستاذى محمد سمير وذاكرت dinamip لأستاذى لورمارك
    واخر حاجة عملتها أول امبارح هى برنامج صغير لقراءة أى باكيت داخله على كارتة النت وورك واحلل الداتا اللى فيها بايت بايت .
    سؤال هام هل لو رجع بى الزمان للخلف هل كنت سأدخل الكورس رغم عيوبه ؟؟؟ الاجابه هى نعم بلا تردد
    اخيرا : اسماء الأشخاص والمواقع التى ذكرتها جميعا مفيش حاجة اقدر اقدمها توازى هذا المجهود اللى بيبذلوه غير الدعاء لهم فى صلاتى

(من علمنى حرفا صرت له عبداً)
    بجد انت انسان حافظ للجميل بقولك (من علمني حرفا صرت له عبدا )
    وانا احب اقول للناس اللي هاتقرأ الموضوع ده دي فعلا كل العيوب والمزايا بالظبط
    بالنسبه للدكتور عمر موسي اللي هايسمعلوا شرح بجد هايشوف ان ده انسان اكتر من ممتاز
    جزاه الله خيرا

عضو فضي

انا عايز اعرف حاجه فى الاول
    ممكن اخد فى الشهر مستويين و لا ما ينفعش
    علشان انا لو اخدت الكورس عايز اخده باذن الله فى 6 شهور

و انا بشكر الاخ mesho لانه عاد ليا الامل مره تانيه

انا بقول للناس اللى مش عاجبهم الكورس
    هوا الكورس ده بدايه كويسه للبرمجه و كمان بدايه لمنحة iti او منحة وزارة الاتصالات
    لانك لو رحت تقدم فى اى من المنحتين بيكون فيه انترفيو و اسئله عن معرفتك عن الكمبيوتر , فلو انتا عارف مبادى عن البرمجه ده هيفيدك جدا جدا
    و كمان حاجه مهمه
    انك بتدفع مستوى بمستوى
    كل شهر 100 جدا
    اما لو اخدت مثلا كورس برمجه فى مركز كبير بيكون بكام الف جنيه و بتكون داخل ابيض و صفر فى البرمجه , فممكن الكورس ما تفهمش منه اى حاجه و تتعقد فى البرمجه و تسيب الكورس و تخسر فلوسك و تكره البرمجه
    انا اى حاجه بحب اتعلمها احب اعلمها من البدايه من الصفر و طبعا البرمجه بالذات لازم تتعلمها من الصفر

فنا رايى لو اى حد عرف يخلص الكورس فى 6 شهور يكون تمام لان الكورس بيديك تقريبا كل لغات البرمجه من كتابة البرامج و برمجة الويب و الويندوز
    و غيره
    يعنى كل حاجه
    اما لو انتا اخدته فى سنتر بيديك حاجه واحده بس

فياريت نفكر الاول
    و ان شاء الله خير
    و حلو اوى الحوار الجميل اللى هنا
    و جزاكم الله خيرا

عضو فضي

على فكره يا جماعه
    انا واحد صاحبى دخل منحة وزارة الاتصالات للبرمجه

فسالته عن مدى سهولتها و صعوبتها , قالى انه ما بينامش الليل و انها عايزه مذاكره على طول و خصوصا انه كان اول مره يدرس فيها برمجه
    فسالته عن كورس agc فقالى الكورس ده ادرسه لانه مقدمه جامده للبرمجه و هيساعدك كتير جدا عند دخولك منحة الوزاره

يعنى الكورس من الاخر اساسيات و مش ده اخر الدنيا و ده بس البدايه لعالم البرمجه

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة