بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله (صلى الله عليه وسلم)

من أين أبدأ وكيف أبدأ في الشبكات ؟؟؟

أ .........!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤال لطالما تكرر في المنتديات من الأفاضل الأعضاء الشباب أو ممن قرأ في المجال أو سمع عنه وأعجبه

أو أراد أن يطور من نفسه للحصول على وظيفة أفضل وخصوصاً في مجال الــ IT تكنولوجيا المعلومات

وفعلاً في الحقيقة الواحد في البداية بيكون تايه وحيران وبيسمع كلام كتير ومش عارف مين الصح ومين الغلط

بل وربما يزيده هذا الأمر حيرة على حيرته حتى إن بعضهم يحكي لي أن جلس ثلاث سنوات محتار (إبتسامة)

مش عارف من أين يبدأ وكيف يبدأ وإيه المفيد حسب موقعه الجغرافي بلده أقصد لأن كل بلد ولها ظروفها

أسئلة كثيرة تدور في خلد المبتدئين ولا يعرفوا لها إجابة وأحببت أن أنزع فتيل هذه الحيرة حتى أفجر تلك الطاقات المكبوتة عند شباب المسلمين حتى يشعلوا نهضة هذه الأمة من جديد

ولا أعرف إن كان أحد الأفاضل في هذا المنتدى المبارك قد أدلى بدلوه من قبلي ولا لأ

وحتى وإن كان أحد أجاب قبلي على مثل هذه التساؤلات فأردت أن أجعلها في موضوع مستقل بحيث يحيل إليه الإخوة الأفاضل المشرفين أي أحد من الشباب الجدد والذين يسألون مثل هذه التساؤلات

وأرجو من الله العون والتوفيق

اللهم مدني بمدد من عندك

أنا عارف إني لكاك وبتكلم كتير لكن خليني أبدأ

وأقول بعد باسم الله فكل عمل لا يبدأ ببسم الله فهو منزوع البركة

بص يا سيدي إنت عايز تبدأ بداية صح وتصل إلى مستوى الإحتراف ولا عايز حاجة كده مشي حالك ؟

ممتاز إذن عايز تحترف وتكون مميز ...

طيب شبكة الحاسب الآلي هي عبارة عن إيه كمبيوترات صح

إذن وحدة بناء الشبكة كمبيوتر تمام

إذن لابد لك أن تتعلم شيء عن صيانة الحاسب الآلي مثل مكوناته وأنواعها وتركيبه وتحميل نظام التشغيل عليه وأنواع نظم التشغيل مثل الويندوز وتركيب كذلك البرامج من أول الأوفيس لغاية الجافا وإصلاح المشاكل في الهاردوير أو السوفت وير أي البرامج و...

إذن البداية بدورة A+ وهذه الدورة تقدم من خلال شركة CompTIA

مش هأتكلم عن تفاصيل الدورة ولعلها تكون في حلقات أخرى لكن طيب وبعدين

آه لازم تكون عندك أساسيات هذا العلم علم الشبكات وهذا ليس من أي شركة منحازة لمنتجها على حساب المنتجات الأخرى من الشركات المنافسة

زي ما سيسكو طوال النهار والليل بتتكلم عن أجهزتها و

ميكروسوفت طوال الليل والنهار بتتكلم عن برامجها

فالشبكات والله العظيم ولا أكون مبالغ علم عظيم من علوم هذا العصر علم يحتاج لأعمار فيه تفنى لكن الله الموفق نسأل الله أن يبارك لنا في أعمارنا وأن يعمرها بما ينفعنا في الدنيا والآخرة

طيب يعني أبدأ بعد A+ بإيه

نفس الشركة CompTIA تقدم دورة في مبادئ وأساسيات الشبكات تسمى

Network+

طيب ممتاز وعلى فكرة هذه الدورات قد تكون مكلفة لكن وقتها ليس بالطويل

A+ ممكن ثلاثة أشهر

Network+ أيضاً ثلاثة أشهر

مش تقولي يعني 6 شهور لأ كتير يا حبيبي ضاع من عمرك أكثر منهم في الوقوف على الناصية مع عيال الحته والضحك واللعب في ما لا ينفع وقد يضر

معلش مش تزعل مني لكني لك ناصح

وعلى فكرة مش تقلق وتقول هو ده اللي أنا كنت خايف منه التكلفة المادية يا سيدي في هذا المنتدى المبارك شرح بالفديو لكثير من الدورات اللي راح أتكلم عليها اليوم

وإذا لم يكن هناك فديو هتلاقي ملفات وورد وبوربوينت وأكروبات ريدر

ملئانه بالشروحات لكن فعلاً إذا كان هناك مشكلة فستكون في اللغة الإنجليزية ولأن معظم هذه الكتب باللغة الإنجليزية

وهذه كمان حلها سهل يا سيدي بس

وحد الله كده وصلى على حبيبي وحبيبك المصطفى صلى الله عليه وسلم

لازم تقوي نفسك في اللغةالإنجليزية إزاي طيب من غير كورسات ما أنا قلت لك الحالة تعبانة

بص يا سيدي

طبعاً كل شيء في بدايته لازم تتعب أوك متفقين ومفيشورد من غير شوك إزاي أول حاجة مشكلتنا في اللغة إننا حفظين كلمات مش جمل

فيه كتب بتحفظك جملجمل تقال في الفندق جمل تقال في المطعم جمل تقال في الجامعة وهكذا ومن هنا هتلاقيحصيلة الكلامات كبيرة بالإضافة إلى المحادثة الجيدة

وبعدين أي كلمة توقف معاك دورعليها في القاموس

والله أنا في بداية دراستي باللغة الإنجليزية كنت جلست ليلةأترجم في صفحة خمس ساعات يا مسلم وإكتشفت في النهاية إنها مقدمة الكتاب (إبتسامة)

لكن تيأس وتقول بس اللغة صعبة ومش هأقدر ده كلامفاضي صراحة إحنا محتاجين لرجال لهم همم وهم همم تناطح الجبال وهمهم رفعة الأمةوالله المستعان

طيب وبعدين

إنت كده الآن تمام وعلى فكرة تقدر بالدورتين أو الكورسين اللي أخذتهم تقدر تشتغل في مجال الــ IT معلش في البداية قد يكون الراتب ضعيف شيء ما لكن صبرك فـ

الله جل جلاله قادر على أن يخلق الكون في كن فيكون فأمره بين الكاف والنون

ولكن خلق السموات والأراضين في سبع أيام ليعلمنا الصبر وإن كل شيء بأوان

فإنت لو سرت بتوفيق الله جل وعلا على ما أقول ستكون في المقدمة وربما تصل يوم لراتب 60 ألف أو يزيد والله أنا عارف إنك مش مصدق لكن في مجال الــ IT فيه الكلام ده والموفق هو الله

وأنا الآن أبحث معك عن التميز مش أي IT لكن ما بني على حق فهو حق وما بني على باطل فهو باطل

خليك معايا بس للآخر

وبعدين خليني معاك أما أشوف (إبتسامة)

بعد الكورسين A+ ، Network+

تقدر بقى تختار أحد مسارين

الأول : سيسكو

والثاني : ميكروسوفت

طيب وقبل ما أبدأ أتكلم عن المسارين أيهما أفضل

والله يا أخي الاثنين كويسين الاثنين حلوين الاثنين طعمين (إبتسامة)

وكل له فرصه وبعدين قبل ما تقدم على أيهما عليك بالإستخارة صلى ركعتين إستخارة وعندها الله جل وعلى سيوفقك للأفضل لك ولن تندم

وعلى فكرة أنا ناوي أخليك تمشي في الإتجاهين مش بقولك إحنا نبحث عن التميز مش أي كلام

وإذا مش كنت ناوي تتميز أنصحك إعمل أوت من الموضوع وشكر الله لك

إنت زعلت طيب يا سيدي معلش ولكن والله العظيم وهو يعلم أنا اللي بفكر فيه لنفسي أطرحه بين أيديكم وأسأل الله أن ينفعني وإياكم به

وهذا ما وصلت له بعد تعب شديد في تحديد الإتجاه والله أنا بس في المجاب بقالي ثلاث سنوات وبفضل الله حصلت على شهادات

Network+, CCNA, CCNP

وكنت الأول في مجال البرمجة لمدة سنتين ولكن الحمد لله هو الموفق والهادي إلى سواء السبيل

وكان نفسي أحصل على A+ لكني الآن ومن خلال أن معي بكالوريوس حاسب قلت مش مشكلة موضوع الصيانة وأنا عندي فيه من الخبرة والمعلومات ما لا أحتاج إلى هذه الدورة في الوقت الحالي لكن هي في خططي وأنا الآن أحاول أن أذهب لميكروسوفت خليني بس أكمل لك وإنت راح تعرف وإن شاء الله تقتنع

أنا عارف إنك عايز تقول طولت علينا لكن والله أسألتك ومداخلاتك هي اللي بتعطلني عن الإكمال (إبتسامة)

المسار الأول : سيسكو

والبداية في سيسكو بتكون بكورس CCNA وإذا حبيت معلومات عن سيسكو ودوراتها أنصحك بزيارة هذا الموضوع وهو لي أيضاً بفضل الله

وهي محاضرتي الأولى في CCNA عن سيسكو وعن CCNA والتي عبارة عن مقدمة

وستفهم منها كل شيء عن سيسكو و CCNA

وهية أقصى شيء تأخذ شهرين من طالب مجد زي سعادتكم

وعلشان ألخص عليك إذهب وإقرأ ولن تندم

وهذه بداية المشوار في سيسكو

علشان الدورة اللي بعد كده راح تكون

CCNP أيضاً من سيسكو وعلشان بس الكلام مش يكون متعاد زور الرابط السابق وهتلاقي والله برده الأمور هناك تمام راح تدلك على كل شيء بس دعواتك

وهي تأخذ 6 شهور من طالب مجد اللي هو حضرتك

طيب وبعدين

آه إنت كده أصبحت محترف في سويتشات وروترات سيسكو (معلش نسيت إن خلفيتك ضعيفة)

أقصد إنك أصبحت كده محترف في الشغل على أجهزة سيسكو

والحمد لله الراتب كبر يعني 6 آلاف مثلاً ولو ربنا كرمك ممكن تصل لـ 10 حسب الخبرة

لكن ستجد عندك عجز وقصور في الشغل على أنظمة التشغيل اللي بتشغل أجهزة الكمبيوتر وخصوصاً السيرفرات التي تدير الشبكات

هتقولي ما أنا أخذتها في A+

أقولك لا يا حلو أقصد أنظمة التشغيل من حيث إدارتها في الشبكات والأمان و... وأمور أخرى معقدة مش وقتها الآن

طيب والحل

المسار الثاني : ميكروسوفت

MCSA وهذه هي بداية المشوار في ميكروسوفت

ثم

MCSE
كلاهما في حوالي 6 أشهر بالكثير

وعندها برده من غير تفصيل في الدورتين أصبحت خبير في أنظمة تشغيل ميكروسوفت

خذ بالك الراتب عمال يزيد صحيح فيه تعب لكن ما فيه حلاوة من غير نار

وبعدين تقدر عندها ترجع تاني لسيسكو لأنك أنهيت ميكروسوفت تقريباً

وتكمل في ثلاث إتجاهات هي المستقبل

VoIP تقنية الصوت

Wireless الشبكات اللاسلكية

Security الأمن والأمان في الشبكات

ومن أهم الأشياء اللي أود أن أأكد عليها في خلال كل هذه الدورات حاول تتقن IPv6 الإصدار السادس من العناوين IP

ويا سلام عليك لو تقدر بقى تأخذ دورات في

Juniper وهي شركة منافسة لسيسكو

ويا سلامين عليك لو تقدر بقى تأخذ دورات في

Lunix نظام تشغيل أقوى من أنظمة التشغيل بتاعت ميكروسوفت لكن ميكروسوفت أشهر

وعندها ستستطيع أن تنطلق إلى عالم الخبراء في سيسكو
CCIE
أنا عارف طولت عليكم لكن أرجو من الله العي الكبير أن أكون قد وفقت في دلالتك على الطريق

ولكن قبل أن أنهي أود التنبيه على نقطتين

الأولى : أنك ممكن تذاكر لوحدك النت اليوم ما خلى شيء تبحث عن أحدث الكتب والمراجع اللازمة وتسأل وتحملها في الكورس المحدد وتبدأ تذاكر وتسأل عن أي شيء يقف معاك ومن طلب العلا سهر الليالي

ولكن لو عندك إستطاعة تأخذ كورسات يكون أفضل لأنها تكسر الوقت وتسهل الصعب

لكن لو الإمكانيات ضعيفة فخليها على ربك وتوكل عليه

والله لا يضيع أجر من أحسن عملاً

ثانياً : الخلاصة :::::::::::::::::::

A+

Network+

CCNA

CCNP

MCSA

MCSE

CCVP

CCSP

Wireless

Lunix

Juniper

CCIE

أنت الآن شخص تفخر بنفسك تتقاتل عليك الشركات شغلك مرتاح راتبك كبير حياتك سعيدة من قلع وزرع لن يجني إلا الورد راتب 60 شوية عليك يا جهبذ

الموضوع ده كله ما يأخذ ثلاث سنوات يا سيدي وتصبح رقم واحد في العائلة في الشارع في الحارة في الحتة في الشركة بين أصدقائك في كل مكان وحتى داخلياً
ثلاث سنوات يا أفاضل لا شيء في عمر الإنسان
ثلاث سنوات من العرق والدم ترتاح بعدها عمرك كله
بارك الله لي ولكم ونفعني الله وإياكم بهذه الكلمات
والله المستعان وهو الهادي إلى سواء السبيل
أسأل الله أن يحقق لسائر الشباب أحلامهم وأمانيهم اللهم آمين ووفقهم لما تحب وترضى

أما الفشلة الذين لا أحلام لهم فنسأل الله أن يهديهم والله الموفق

ما كان من توفيق فمن الله وحده لا شريك له
وما كان من خطأ أو سهو أو نسيان فمن ذنوبي ومن الشيطان وأسأل الله العفو والمغفرة لي ولسائر المسلمين ولا تحرموا أخوكم النصح الجميل

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوكم عادل الحميدي