صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 159

الموضوع: مساعدة فى شراء كيسه كمبيوتر

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

رد: مساعدة فى شراء كيسه كمبيوتر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم محروس مشاهدة المشاركة
    كده مثلاً

CPU AMD Phenom II X3 710 2.6GHZ 4000MT/S L2 1.5MB L3 6MB = 750 EGP
    MotherBoard Gigabyte GA-MA78GM-US2H = 520 EGP
    VEGA SAPPHIRE HD 4830 512MB GDDR3 = ??? EGP
    RAM Kingston 2GB 2X1GB DDR2 bus 800MT/s = 110 EGP
    H.D Western Digital (160GB,, SATA = 180 EGP
    DVD/RW NEC Optiarc 7200S = 110 EGP
    CASE GAMMA Mini Server 350W = 340 EGP
    TOTAL = ??? EGP
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة
    ال 4830 512 ب725ج
    على أساس كلام مستر أحمد يبقى التجميعه أجمالى = 2735 جنيه هل ده مناسب ليك
    [CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية كريم محروس

ان شاء الله يبقى مناسب لان اللى ممكن اجهزة 2700 كأخر حاجه ومش مهم اروح وارجع ماشى مش لازم مواصلات بقى

عضو

حاول تفاصل معاهم ونزل السعر عشان ما تروحش مشي

ربنا يستر ويقبلوا بالفصال احسن المسافه بعيدة جداً

سؤال صحيح طيب لو الكارت 512 هيحتاج باور سبلاى 400 وات برضه ولا 300 كفايه؟

ربنا يستر ويقبلوا بالفصال احسن المسافه بعيدة جداً

سؤال صحيح طيب لو الكارت 512 هيحتاج باور سبلاى 400 وات برضه ولا 300 كفايه؟
    كده أو كده متفرقش ال1 جيجا مش هايسحب أكتر من ال512 ده عشان مفهوش حاجه زياده عنه
    بس حضرتك محتاج على الاقل 400 وات مش 300 ولا 350 وبما ان الكيسه الجاما ال400 ب 550 جنيه يبقى أعمل الاتى
    Case Dolphin Without PSU = 180 EGP
    PSU HEC 450W = 330 EGP
    ---------------------------------------------
    Total = 510 EGP

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

السلام عليكم اريد شراء كيسه كمبيوتر فقط . الميزانيه 2000 جنيه (انا عارف انها قليله جداً ولكن ده اللى هقدر اجيبه او ممكن ازود 200 جنيه كمان) الجهاز يكون للالعاب وشكراً لحضراتكم
    لا بص انت متتشرطش كمان و تقول للألعاب .
    فلت عايز جهاز فى حدود 2000 جنيه عشان مش قادر تدفع أكثر من كدة , و ماله عادى مافيهاش حاجة , بس عشان الألعاب أقل كارت شاشة جامد فى الألعاب geforce 9800 عامل 1050 جنيه فى وكالة xfx و لازمك power supply على الأقل 500 وات و دة عامل 450 جنيه , يتبقى كام ... 500 جنيه ... دول بقى يجيبوا ال Mother Board و Processor و Ram ?
    معلش لو انت عايز كمبيوتر عشان الألعاب و بس نصيحة متشتريش دلوقتى , لو مش فارق معاك الألعاب خالص و لا هتفرق معاك بعد كدة سهل نشوفلك بال 2000 جنيىه كمبيوتر كويس جدا بس ماعدا كارت الشاشة

استاذ vmidov انا خلاص ان شاء الله هشترى التجميعه بتاعت حضرتك القديمه عشان الميزانيه وعشان مش اوجع راسك اكتر من كده وبعد كده ابقى اغير كارت الشاشه بعدين وازود الرامات التجميعه هى :-

PROCESSOR AMD Phenom II X3 710 2.6GHz 1.5MB/6MB = 750 EGP
    M.B Gigabyte GA-MA78GM-US2H = 510 EGP
    VEGA SAPPHIRE HD 4670 1GB DDR3 = 570 EGP
    H.D Western Digital (WD3200AAJS) 320GB, Buffer 8MB, SATA = 260 EGP
    TOTAL = 2650 EGP

انا شاكر جداً لحضرتك متابعة الموضوع وربنا يبارك فيك والاستاذ احمد علاء انا بشكره جداً لتعاونه هو والاستاذ معتز

اما الاخ mhsedky فأحب اقوله انت حسستنى انى شحات وسودت الدنيا فى وشى وانت عارف لو الاستاذ vmidov و الاستاذ معتز والاستاذ احمد علاء مدخلوش الموضوع وكنت انت بس اللى كتبت ردك انا كنت هصرف نظر خالص عن شراء الكيسه دى بيتهيألى كمان هصرف نظر عن الكمبيوتر ككل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vmidov مشاهدة المشاركة
    كده أو كده متفرقش ال1 جيجا مش هايسحب أكتر من ال512 ده عشان مفهوش حاجه زياده عنه
    بس حضرتك محتاج على الاقل 400 وات مش 300 ولا 350 وبما ان الكيسه الجاما ال400 ب 550 جنيه يبقى أعمل الاتى
    Case Dolphin Without PSU = 180 EGP
    PSU HEC 450W = 330 EGP
    ---------------------------------------------
    Total = 510 EGP
    رايي انوا ياخد ال gamma 300w ويقولو هاخدها من غير باور او يقولو هاخد 450w بداله في ناس كتير جدا بيعملو كده وانا هاعمل كده وبكده يبقي
    او 160 انت وشطارتكCase gamma 300w Without PSU = 150 EGP
    PSU HEC 450W = 330 EGP
    total =
    480

استاذ vmidov انا خلاص ان شاء الله هشترى التجميعه بتاعت حضرتك القديمه عشان الميزانيه وعشان مش اوجع راسك اكتر من كده وبعد كده ابقى اغير كارت الشاشه بعدين وازود الرامات التجميعه هى :-

PROCESSOR AMD Phenom II X3 710 2.6GHz 1.5MB/6MB = 750 EGP
    VEGA SAPPHIRE HD 4670 1GB DDR3 = 570 EGP
    H.D Western Digital (WD3200AAJS) 320GB, Buffer 8MB, SATA = 260 EGP
    TOTAL = 2650 EGP

انا شاكر جداً لحضرتك متابعة الموضوع وربنا يبارك فيك والاستاذ احمد علاء انا بشكره جداً لتعاونه هو والاستاذ معتز
    ياباشا أى حاجه عايزها متتكسفش وانا عمرى ماهزهق منك بأمانه أيه رأيك عندى فكره عايز أعرضها عليك وشوفها وقولى أيه رأيك

CPU AMD Phenom II X4 920 2.8ghz 3600MT/S L2 2MB L3 6MB = 1150 EGP
    VEGA SAPPHIRE HD 3450 = 250 EGP
    Ram Kingston 2GB*2 800MT/S CL6 = 220 EGP
    H.D Western Digital (WD3200AAJS) 320GB, Buffer 8MB, SATA = 255 EGP
    PSU HEC 350W = 180 EGP
    -----------------------------------------------------------------------------
    TOTAL = 2675 EGP

هتستفيد كتير وأقولك ازاى
    البروسيسور: رباعى النواه واداء طبعا أعلى من ال710 ممتاز يعنى وممكن لو كسرت سرعته يوصل معاك زى ال940

البورده : لا تغيير عليها طبعا

كارت الشاشه : حضرتك كده كده ناوى على تغيير كارت الشاشه يبقى أيهم أفضل انك تشترى كارت ب570-600 جنيه وبعد كده تدور على حد يشتريه وتخسر فيه بتاع 100 جنيه ولا تشترى كارت ب250 جنيه يوم لما تبيعه هتخسر كام كله على بعضه ب250 جنيه ولو ملقتلوش بيعه اديه موجود وممكن تهادى بيه الحبايب :D
    وانا عشان النقطه دى خصوصا قلبت النت على ريفيوهات للكارت مع الالعاب الجديده ملقتش لكن لقيت فيديو على youtube ليه وهو بيشغل أغتت لعبه حتى الان وعلى بروسيسور Dual Core 1.8GHZ كمان ورامات 2 جيجا وبيلعب على 800*600 و الاعدادات LOW كله مع العلم ان الريزليوشن ده 800*600 بيبقى أعتماده الاكبر على البروسيسور فما بالك لما يكون بروسيسور رباعى وطبعا البروسيسور اللى فى الفيديو لايقارن بال920 ولا حتى الPhenom X3
    وميزه الراجل ده انه بيأكد امكانيات جهازه مش بيكتب وبس لا ده بيطلع أمكانايت الجهاز من عليه ويصورها عشان يأكدلك وبعدين يشغل اللعبه قدامك وده اللينك بتاع الفيديو خش أتفرج وشوف بنفسك

https://www.youtube.com/watch?v=SCSF...eature=related

وهيبقى معاك رامات 4 جيجا طبعا هتخلى الاداء أفضل + انك ممكن تعمل Hybrid Crossfire مع كارت الشاشه المدمج وتاخد أداء أعلى شويه من الكارت لوحده
    وعلى فكره أداء اللعبه أحسن بكتير من اللعبه على الجهاز بتاعى

الرامات : 4 جيجا أفضل طبعا من 2 وخصوصا مع الالعاب وتشيل الرامات من الحسبه الجديده لما تحدث كارت الشاشه

الهارد + DVD : لاأختلاف عليهم

الباورسبلاى : هتجيبه لوحده

عيوب التجميعه
    لو انت عايز تلعب على أعداداات عاليه او فوق المتوسطه مش هتعرف لغايه لما تجيب الكارت الجديد
    هتظطر تعتمد على الكيسه الحاليه ولما تجدد الكارت تجيب كيسه جديده (لو عايز) + باورسبلاى جديد
    ملحوظه : حتى مع الكيسه ال350 اللى حضرتك كاتبها فى التجميعه اللى فاتت لما تجيب كارت جديد هتغير الباورسبلاى لأن معتقدش لما اغير الكارت هتجيب واحد بيشتغل على 350 وات يعنى فى مستوى ال4670 لكن الفرق انك مش هتغير الكيسه فى حاله التجميعه بتاعتك إلا لو عايز حاجه أوسع وده أحتمال برده انه يحصل مش مستحيل

مميزاتها
    بروسيسور ممتاز ومش هتفكر تغيره إلا بعد فتره طويله جدا كمان
    كارت شاشه مش خسران فيه حاجه تقريبا ومع ذلك هيساعدك تلعب 90% من الالعاب الحديثه على أقل أعدادات
    وممكن 95% كمان وبما ان معندكش شاشه LCD مش هتحش بفرق كبير أصلا
    رامات أعلى برده مش هتحتاج تعليها إلا بعد فتره طويله

ده رأيى أقرا الكلام كويس وبصراحه انا كتبتلك كده لأنى لو مكانك هاعمل كده برده
    ومنتظر ردك

[/CENTER]

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhsedky مشاهدة المشاركة
    لا بص انت متتشرطش كمان و تقول للألعاب .
    فلت عايز جهاز فى حدود 2000 جنيه عشان مش قادر تدفع أكثر من كدة , و ماله عادى مافيهاش حاجة , بس عشان الألعاب أقل كارت شاشة جامد فى الألعاب geforce 9800 عامل 1050 جنيه فى وكالة xfx و لازمك power supply على الأقل 500 وات و دة عامل 450 جنيه , يتبقى كام ... 500 جنيه ... دول بقى يجيبوا ال Mother Board و Processor و Ram ?
    معلش لو انت عايز كمبيوتر عشان الألعاب و بس نصيحة متشتريش دلوقتى , لو مش فارق معاك الألعاب خالص و لا هتفرق معاك بعد كدة سهل نشوفلك بال 2000 جنيىه كمبيوتر كويس جدا بس ماعدا كارت الشاشة
    مع احترامي لحضرتك بس دي مش طريقة كلام

انا شوفت الفيديو بجد تحفه بس للاسف الجهاز القديم هياخده اخويا (هديه) عشان كده تجميعه حضرتك مش هتظبط معايا للاسف

انا عايز اقول لحضرتك ان ممكن اجيب التجميعة القديمه فى الوقت الحالى وانا بجدد الجهاز كل سنه تقريباً فممكن انى اغير كارت الشاشه والبروسيسور فى المستقبل واسيب البورده ولا لازم الكل يتغير ؟

بطبيعة الحال الرامات طبعاً ان شاء الله هزودها بعد شهرين كده

وطبعاً انا ماشى على المثل اللى بيقول لو كان حبيبك عسل اشربه كله ( بس العسل مش هعرف اشربه كله لانه مليان معرفه ) عشان كده انا عايز أسأل برضه عن Hybrid Crossfire وهل هى بتمشى مع اى كرت شاشاه ولا ايه ؟

طبعاً انت يا أستاذ vmidov مش هتضايق منى لانك راجل محترم ومخلص وبتحب مساعدة الناس عشان كده ربنا هيكرمك بإذن الله

انا شوفت الفيديو بجد تحفه بس للاسف الجهاز القديم هياخده اخويا (هديه) عشان كده تجميعه حضرتك مش هتظبط معايا للاسف

انا عايز اقول لحضرتك ان ممكن اجيب التجميعة القديمه فى الوقت الحالى وانا بجدد الجهاز كل سنه تقريباً فممكن انى اغير كارت الشاشه والبروسيسور فى المستقبل واسيب البورده ولا لازم الكل يتغير ؟

بطبيعة الحال الرامات طبعاً ان شاء الله هزودها بعد شهرين كده

وطبعاً انا ماشى على المثل اللى بيقول لو كان حبيبك عسل اشربه كله ( بس العسل مش هعرف اشربه كله لانه مليان معرفه ) عشان كده انا عايز أسأل برضه عن Hybrid Crossfire وهل هى بتمشى مع اى كرت شاشاه ولا ايه ؟

طبعاً انت يا أستاذ vmidov مش هتضايق منى لانك راجل محترم ومخلص وبتحب مساعدة الناس عشان كده ربنا هيكرمك بإذن الله

ياراجل أخوك هايخد الجهاز القديم وبتقول للأسف مش كفايه انه قديم بدل ماتقول بالف هنا :D بهزر معاك ياباشا

بس ان شاء الله أظبطهالك برده
    أيه رأيك طيب فى دى

Ram Kingston 2GB 800MT/S CL6 = 110 EGP
    PSU HEC 350W = 180 EGP
    Case gamma 300w Without PSU = 160 EGP
    TOTAL = 2725 EGP

أعتقد كده أتظبطت معاك تمام
    وبدل ماتغير بعدها بسنه غيره بعدها بسنه ونص -2 براحتك بقى :D
    طبعا ده مثل قديم جدا وجتى اللى قاله هتلر لما حب يقلد المثل المصرى الاصيل ( لو كان حبيبيك عسل ماتلحسوش كله )
    ومش هتعرف تشربه كله ليه بس ياباشا ولا معرفه ولا بتاع اهو شويه حااجات الواحد اتعلمها وبيرسم بيها على الشباب :D فى ناس انا صفر جنبهم
    الHybrid CrossFire ده ياسيدى عباره عن CrossFire بس بطريقه تانيه الهايبرد ده أستخدام كل من كارت الشاشه المدمج + كارت الشاشه الخارجى وأستعمالهم ككارت واحد بقوه واحده تكون (شبه مضاعفه ) لزياده فى الاداء
    اما الكروسفاير لو حضرتك متعرفوش فهو برده دمج كارتين لكن الاتنين PCi او بمعنى أخر مفيش منهم واحد مدمج
    عيب الهايبرد كروس فاير
    ان فى كروت معينه بس هى اللى تقدر تعمل معاها العمليه دى ( ماهى العمليه مش سايبه :D) الكروت دى بتكون ATI فئه HD 24xx,34xx يعنى كارت يبتدى أسمه برقم 2400 او 3400 واى حاجه جنبهم لكن للأسف مينفعش تركب كارت 36xx او 25xx مثلا لازم الارقام دى
    وميزه الكروس فاير العادى ان أى كارتين غالبا مش دايما ياريت اكون وصلتهالك ببساطه وبسرعه ولو عايز تفاصيل او حاجه تانى انا معاك ان شاء الله
    وربنا يخيلك يا باشا وأقدر أفيدك
    دعواتك معانا بقى

اصل انا أستغلالى دعوات بموت فيها بصراحه :cool:

[/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vmidov مشاهدة المشاركة
    [/size] ياراجل أخوك هايخد الجهاز القديم وبتقول للأسف مش كفايه انه قديم بدل ماتقول بالف هنا :D بهزر معاك ياباشا

بس ان شاء الله أظبطهالك برده
    أيه رأيك طيب فى دى

Ram Kingston 2GB 800MT/S CL6 = 110 EGP
    PSU HEC 350W = 180 EGP
    Case gamma 300w Without PSU = 160 EGP
    TOTAL = 2725 EGP

أعتقد كده أتظبطت معاك تمام
    وبدل ماتغير بعدها بسنه غيره بعدها بسنه ونص -2 براحتك بقى :D
    طبعا ده مثل قديم جدا وجتى اللى قاله هتلر لما حب يقلد المثل المصرى الاصيل ( لو كان حبيبيك عسل ماتلحسوش كله )
    ومش هتعرف تشربه كله ليه بس ياباشا ولا معرفه ولا بتاع اهو شويه حااجات الواحد اتعلمها وبيرسم بيها على الشباب :D فى ناس انا صفر جنبهم
    الHybrid CrossFire ده ياسيدى عباره عن CrossFire بس بطريقه تانيه الهايبرد ده أستخدام كل من كارت الشاشه المدمج + كارت الشاشه الخارجى وأستعمالهم ككارت واحد بقوه واحده تكون (شبه مضاعفه ) لزياده فى الاداء
    اما الكروسفاير لو حضرتك متعرفوش فهو برده دمج كارتين لكن الاتنين PCi او بمعنى أخر مفيش منهم واحد مدمج
    عيب الهايبرد كروس فاير
    ان فى كروت معينه بس هى اللى تقدر تعمل معاها العمليه دى ( ماهى العمليه مش سايبه :D) الكروت دى بتكون ATI فئه HD 24xx,34xx يعنى كارت يبتدى أسمه برقم 2400 او 3400 واى حاجه جنبهم لكن للأسف مينفعش تركب كارت 36xx او 25xx مثلا لازم الارقام دى
    وميزه الكروس فاير العادى ان أى كارتين غالبا مش دايما ياريت اكون وصلتهالك ببساطه وبسرعه ولو عايز تفاصيل او حاجه تانى انا معاك ان شاء الله
    وربنا يخيلك يا باشا وأقدر أفيدك
    دعواتك معانا بقى

اصل انا أستغلالى دعوات بموت فيها بصراحه :cool:
    و الله انت راجل زي الفل وكلامك صح وانا مع رايك وال 920 ده معالج خارق وربنا يكرمك وبدل ما يغير بروسيسور وكارت شاشة تغير كارت شاشة بس وربنا يكرمك ولو احتجت اي حاجة يا اخ kimo ما تترددش انك تسال احنا كلنا اخواتك وتحت امرك

هو ده الكلام فعلاً كده اتظبطت على الاخر بس مقولتليش الكارت سعه كام (يعنى بيشيل كام لتر) ؟

وبعدين انت والاستاذ احمد علاء عملتوا مع بعض CrossFire يبقى لازم النتيجه تبقى 1000000% انا موافق على التجميعة دى وان شاء الله هشتريها .

بالنسبه للمثل صحيح انا عدلت فيه شويه عشان يناسبك و فعلاً انت انسان محترم ومتقولش صفر تانى عشان مش ازعل منك لانك فعلاً متفتح وعندك علم ممتاز بأمور الهاردوير بدليل اجاباتك الموضوعيه والسلسه على أسئلتى.

ربنا يبارك فيكم ويكرمكم ويزيدكم من فضله وعلمه

أمين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة
    و الله انت راجل زي الفل وكلامك صح وانا مع رايك وال 920 ده معالج خارق وربنا يكرمك وبدل ما يغير بروسيسور وكارت شاشة تغير كارت شاشة بس وربنا يكرمك ولو احتجت اي حاجة يا اخ kimo ما تترددش انك تسال احنا كلنا اخواتك وتحت امرك
    الله يكرمك يا باشا دا انت اللى راجل زى العسل

هو ده الكلام فعلاً كده اتظبطت على الاخر بس مقولتليش الكارت سعه كام (يعنى بيشيل كام لتر) ؟

وبعدين انت والاستاذ احمد علاء عملتوا مع بعض CrossFire يبقى لازم النتيجه تبقى 1000000% انا موافق على التجميعة دى وان شاء الله هشتريها .

بالنسبه للمثل صحيح انا عدلت فيه شويه عشان يناسبك و فعلاً انت انسان محترم ومتقولش صفر تانى عشان مش ازعل منك لانك فعلاً متفتح وعندك علم ممتاز بأمور الهاردوير بدليل اجاباتك الموضوعيه والسلسه على أسئلتى.

ربنا يبارك فيكم ويكرمكم ويزيدكم من فضله وعلمه
    أمين

دا حضرتك 7 لتر لكنه غاز للأسف مش كهربا يعنىى لو معندكش غاز هاتلوا انبوبه معاك او كما يقول الشاعر
    بمبه :D دليل على انها تنفجر

غالبا نتجيه الكروس فاير مبتبقاش 100*100 لكنه بيدى اداء به مضاعف اننى منوم مناطيسيآ
    عموما ألف مليون ترليون مبروك وربنا يباركلك فيه
    ربنا يكرمك فعلا على زوقك وعشان خاطرك نخليها 2% مين يزود ؟؟؟؟

وقبل ماتمشى صحيح تقول أيه عن الMBC
    :p

[/CENTER]

صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة