صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 68

الموضوع: ممكن اخراجي من الدوامة!!!!!!!

عضو

رد: ممكن اخراجي من الدوامة!!!!!!!

كيف حاتكون العملية الحسابية؟!!!!!!؟؟؟ لان ب vlsm لم اعرف كيف؟

ممكن من الاعضاء المشرفين و الخبراء ان يساعدو لو بالقليل لتعم الفائدة......

مش ممكن ولا احد ؟؟؟؟!!!

عضو

الله المستعان.....شكل السؤال ما يستهال الرد عليه؟!!!!

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسف على التأخير يا بشمهندس

اتفضل ده لنك فيه شرح لعلملية ال subnetting بالتفصيل شرح رائع ومبسط ركز معاه وان شاء الله هتحل اى مسألة تقف معاك

https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=117612

وبالتوفيق يا بشمهندس
    إن العلاج لكثير من مشاكلنا الإيمانية كالفتور والانتكاس والتردد والتذبذب وتخطف الفتن، يتمثل في شكر نعمة الله عز وجل .. وللشكر مقام عظيم يغفل عنه الكثير، ولا يقوم به إلا القليل .. ووالله إنه لسبب كل خير، فالنعم تزيد بالشكر وتُحفظ من الزوال بالشكر، قال تعالى {وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ} [إبراهيم :7]

الحمد لله الذى هدانا الى هذا وما كنا لنهتدى لولا أن هدانا الله

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

عضو

وعليكم السلام.....

وينك من زمان يا اخي اختفيت فجأة ومشكور على المرور والمساعدة بس انا ابغى vlsm وانا املي فيك كبير بعد الله

عضو برونزي

gozila ، كونك سألت عن 300 جهاز و 140 جهاز للشبكة الواحدة هنا يجب أن نستخدم IP من فئة B التي توازن مابين عدد الشبكات وعدد الأجهزة .
    وإليك مثال مبسط ولنفترض أن : هنالك 5 أقسام بشركة ، القسم الأول يحتوي على 300 جهاز ، والأربع الأقسام الأخرى تحوي كل منها على 140 جهاز ،

Five Departments, in the first department must have 300 PCs, then the latest four must have 140 PCs per one.
    We have to use Class B Range, which balancing between hosts and subnets.

Table of usable masks in Class B:

Network Address is 172.10.0.0.
    We will use 2 Subnet mask:

255.255.254.0
    255.255.11111110.00000000 =

128 Sub Networks / 512 Hosts

255.255.255.0
    255.255.11111111.00000000 =

256 Sub Networks / 254 Hosts
    =====================================

# Number of Subnets:
    2^7 = 128 Subnets.
    2^8 = 256 Subnets.

## Number of Hosts:
    2^9 - 2 = 510 Hosts per Subnets. for mask: 255.255.254.0
    2^8 - 2 = 254 Hosts per Subnets. for mask 255.255.255.0

### Valid Subnets:
    256 - 254 = (2.0), (4.0), (6.0), (8.0), (10.0), (12.0) >>>
    256 - 255 = (1.0), (2.0), (3.0), (4.0), (5.0), (6.0) >>>

### Valid Hosts:

** for the first department that has 300 PCs:

Network Address 1: 172.10.(0.0)/23 : from (0.1) to (1.254) | and (1.255) for Broadcast.

** for the last four departments that has 140 PCs per one:

Network Address 2: 172.10.(2.0)/24 : from (2.1) to (2.254) | and (2.255) for Broadcast.

Network Address 3: 172.10.(3.0)/24 : from (3.1) to (3.254) | and (3.255) for Broadcast.

Network Address 4: 172.10.(4.0)/24 : from (4.1) to (4.254) | and (4.255) for Broadcast.

Network Address 5: 172.10.(5.0)/24 : from (5.1) to (5.254) | and (5.255) for Broadcast
    [CENTER][URL="https://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&teamnum=155660"][U][B][IMG]https://homepage.ntlworld.com/rob.shaz/FAHlogoButton.jpg[/IMG][/B][/U][/URL]
    [B][FONT=Tahoma][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT][/B]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] سارع بالانضمام إلى فريق العتاد العربي كأول فريق طَيّ عربي على مستوى العالم [/FONT][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=2]
    [/SIZE][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] في مشروع [/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=2]Folding@home[/SIZE][/FONT][/B][B][FONT=Courier New]...[/FONT][/B][/SIZE][/FONT][/URL]
    [FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][SIZE=4][B][SIZE=4]{[SIZE=4]كُنْ[/SIZE][/SIZE][/B][SIZE=4][SIZE=4][SIZE=2].[/SIZE][/SIZE][/SIZE][B][SIZE=4][SIZE=4]عَرَبِياً[/SIZE]}[/SIZE]: اسْتَخْدِمِ[/B] [B]المُصْطَلَحَات[/B] [B]التِقَنِيَّةَ[/B] [B]العَرَبِيَّةَ.[/B][/SIZE][/URL][/FONT]
    [FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial][B][FONT=Tahoma][SIZE=2] [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=114115"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [SIZE=1]
    [FONT=Tahoma][SIZE=1]من أقوال الحسن المُثنّى:[/SIZE][/FONT][/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]
    [/SIZE][/FONT] [CENTER] [FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=3][B]"[/B][/SIZE] [SIZE=1]أَلاَ أَيّها المَأمُولُ فِي كُلّ سَاعةٍ ،،، شَكَوتُ إِلَيكَ الضّرّ فَارحَمْ شِكَايَتِي
    فَزَادِي قَلِيلٌ مَاأراهُ مَبلِغِي ،،، أَللزّادِ أَبكِي، أَم لِطُولِ مَسَافَتِي؟
    [/SIZE] [/SIZE][/FONT] [/CENTER]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=1]أَتَحرِقُنِي بِالنّارِ يَاغَايةَ المُنَى ،،، فَأَينَ رَجَائِي فِيكَ أَينَ مَخَافَتِي[/SIZE]؟ [SIZE=3][B]"[/B][/SIZE][/SIZE][/FONT]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=Abdu_%21T&t=155660[/IMG][/SIZE][/B][/URL][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1]
    [/SIZE][/B][/URL] [/CENTER]
    [/CENTER]

عضو

مشكور يا اخي abdu !T على المساعدة....

طيب ال ip address و class انت بتطلبوا من الشركة المزودة ولا هم اللي يختاروا....
    بمعنى اخر هل لي حرية الاختيار ل ip address و class من الشركة المزودة للخدمة!!

هل انت استخدمت طريقة VLSM ...

عضو

أهلاً بيك يا اخى مرة اخرى وشكراً لك على ردك الجميل

بصراحة انا مبفرقش بين ال VLSM and subnetting انا الحمد لله لما بشوف اى مسألة بقدر احلها بمجرد النظر والتفكير قليلاً فيها وبصراحة الطريقة دى اتعلمتها من الأنستراكتور بتاعى بس للأسف معرفش اشرحها لحد لأن زى ما قلتلك انا بحلها بمجرد النظر وهى مش ليها طرق معينة علشان اقدر اشرحها واوضحها

البشمهندس Abdu !t تفضل مشكوراً وشرح طريقة الحل فجزاه الله خيراً

اما بالنسبة لسؤالك عن ال ip address فكما تعلم ان ال ip address ينقسم الى نوعين public address and private address
    بالنسبة لل public address فده انت بتخده من مزود الخدمة لديك وبيكون ليه سعر وهى دى ال العاوين الى بستخدمها لما بتطلع على الأنترنت

اما بالنسبة لل private address دى ip private يعنى عناوين خاصة انت الى بتحددها انت وراحتك ودى مش علشان تستخدمها وانت على الأنترنت لأ دى علشان تستخدمها داخل الشبكة بتاعتك فقط وهناك range معين انت بتستخدمه الآ وهو
    من 10.0.0.0/8 الى 10.255.255.255
    أو من 172.16.0.0/12 الى 172.16.31.0
    أو من 192.168.0.0/16 الى 192.166.0.0

يعنى انت داخل الشبكة بتاعتك بستخدم ال private ip علشان توصل الأجهزة ببعض
    ولما تحب تطلع على الأنترنت لازم تعدى على الراوتر وهو بيقوم بتحويل ال private ip الى public ip

طيب سؤال ليه الدوخة دى ما استخدم public ip على طول من الأول ؟؟؟

الأجابة : هم عملوا حكاية ال private ip دى علشان يحلوا مشكلة نقص ال public ip فكما اعلم ان ال ip عبارة عن 32 بت فقط وبذلك فلو كل شركة فيها 500 جهاز مثلاً خدت 500public ip كدة ال ip هتخلص وكمان ال public ip ده بفلوس لكن ال private ip ده ببلاش
    إن العلاج لكثير من مشاكلنا الإيمانية كالفتور والانتكاس والتردد والتذبذب وتخطف الفتن، يتمثل في شكر نعمة الله عز وجل .. وللشكر مقام عظيم يغفل عنه الكثير، ولا يقوم به إلا القليل .. ووالله إنه لسبب كل خير، فالنعم تزيد بالشكر وتُحفظ من الزوال بالشكر، قال تعالى {وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ} [إبراهيم :7]

عضو

الله يحفظك ويرعاك ما شاء الله الوان بتخلي الواحد مروق مره...

بس يااخي لنفرض ان المزود اعطاني ip address من عنده وكان من class c.. اش اسوي انا دحين ؟!!!

ملاحظه:
    اذا استخدمنا ال subnetting فإن ال subnet mask حاتكون نفسها لكل الشبكات الفرعية اما اذا استخدمنا vlsm

فإن لكل شبكة فرعية حايكون لها subnet mask خاص لها.. صح الكلام ده ولا انا غلطان وده من كتاب سايبكس

فإذا استخدمنا ال subnetting حايكون هناك هدر للعناوين بعكس vlsm صح ولا....

ومره اخره مشكور يا اخي
    elmuslim وعلى تجاوبك السريع وصبرك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gozila مشاهدة المشاركة
    الله يحفظك ويرعاك ما شاء الله الوان بتخلي الواحد مروق مره...

بس يااخي لنفرض ان المزود اعطاني ip address من عنده وكان من class c.. اش اسوي انا دحين ؟!!!

الله يكرمك يا أخى على هذا الدعاء الطيب
    بالنسبة لمزود الخدمة مش ممكن يديلك ip من ال range الى احنا حددناه فوق لأن ده ال range بتاع ال private address وزى ما قلنا مزود الخدمة بيديك public ip وهو حر يديك class B أو class C مش هتفرق معاك فى حاجة

عضو

تمام طيب هو اعطاني public ip من كلاس c كيف حاعمل ؟!!!!

عضو

نفرض مثلاً ان انت اشتريت public ip واحد وليكن 180.80.1.1

وانت عندك فى الشبكة بتاعتك الداخلية شغال ب 192.168.1.0/24

لو انت شغال على راوتر سيسكو بتدخل عليه وتعمل configuratoion لحاجة اسمها NAT(Network Address Translation) OR PAT

ودى معناها بتقول للراوتر لو جالك 192.168.1.0/255 حوله الى 180.80.1.1 واطلع من على الأنترفيس S0/0 مثلاً وبكدة الناس الى عندك فى الشبكة هيقدروا يدخلوا على النت ولكن لو ما عملتش NAT كدة محدش من الشبكة بتاعتك هيعرف يدخل نت حتى لو فيه راوتر

طيب سؤال احنا بنقول ان ال ip ده لازم يكون uniqe يعنى محدش ياخد ال ip ده الا شخص واحد بس ازاى بقى الناس الى عندى فى الشبكة كلها هتطلع بنفس ال ip ؟

الأجابة : انت بتعمل حاجة اسمها PAT(Port Address Translation وبكدة كل مستخدم بيطلع بنفس ال ip بس ب port مختلف فيظهر اكنه هو مستخدم واحد فقط بس طالع بأكثر من port عن طريق استخدام اكثر من Application ودى الطريقة المستخدمة فى ADSL modem الا بنستخدمه فى البيت

وطبعاً انت ممكن تشترى اكثر من public ip وتعمل ال configuration for NAT

عضو

طيب هم اعطوني 193.168.1.0 كيف حاستخدم vlsm هنا مع شبكة فيها 300 جهاز.

انا اريد كيفية استخدام vlsm مع هذه الامور ؟؟! فقط الطريقة الله يخليكم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gozila مشاهدة المشاركة
    طيب هم اعطوني 193.168.1.0 كيف حاستخدم vlsm هنا مع شبكة فيها 300 جهاز.

انا اريد كيفية استخدام vlsm مع هذه الامور ؟؟! فقط الطريقة الله يخليكم

اهلاً بيك يا بشمهندس

مش عارف انت متلخبط ليه ؟؟؟ انا اكيد مش عارف اوصل لحضرتك المعلومة

بص يا بشمهندس براحة كدة وواحدة واحدة

انا دلوقتى رحت لمزود الخدمة وادانى ال 193.168.1.1 على فكرة هو هيديك ip address for host مش هيديك Network Address زى الى حضرتك كتبه

تمام كدة خلص دور مزود الخدمة

هروح على الشبكة بتاعتى دلوقتى انا عايز يكون عندى 300 جهاز وهستخدم VLSM تمام

خلاص هبص انا عايز 300 جهاز يبقى لازم استخدم Class B Address صح خلاص هختار 172.16.0.0/16 لأن ده من ال Range of private Address وابتدى اعمل VLSM زى ما انا عايز

وبعدين اعطى ال private ip دى الى اجهزة الكمبوتر عندى فى الشركة تمام كدة

كدة الأجهزة شايفة بعض على مستوى ال LAN يعنى محدش هيقدر يطلع على النت تمام

طيب اعمل ايه علشان اخليهم يخشوا على النت هروح على الراوتر بتاعى واعمل عملية ال NAT يعنى هقوله لو جالك حد من ال 172.16.0.0 range حوله الى 193.168.1.1 وطلعه على النت

خلاصة الكلام ال public IP الى باخده من مزود الخدمة مابيدخلش معاية فى شغل ال VLSM خالص هو فايدته بس اطلع بيه على النت

شغل ال VLSM ده بيبقى على ال private ip وانا الى بحدده

يا رب اكون قدرت اوصلك المعلومة

عضو

ماشاءالله عليك مخلص في شرحك الله يحفظك.....

طيب اذا اشتريت public IP؟!!! حايكون لازم اعمل vlsm علشان اوفر العناوين للاربع شبكات وخاصة الشبكة اللي لها 300 جهاز؟!!!

فضلا لا امرا ممكن تعمل vlsm على المثال الي انت احطيته؟ وشكر على المساعدة والاخلاص

عضو برونزي

[CENTER][URL="https://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=teampage&teamnum=155660"][U][B][IMG]https://homepage.ntlworld.com/rob.shaz/FAHlogoButton.jpg[/IMG][/B][/U][/URL]
    [B][FONT=Tahoma][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT][/B]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] سارع بالانضمام إلى فريق العتاد العربي كأول فريق طَيّ عربي على مستوى العالم [/FONT][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=2]
    [/SIZE][FONT=Arial][SIZE=2][B][FONT=Courier New] في مشروع [/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=2]Folding@home[/SIZE][/FONT][/B][B][FONT=Courier New]...[/FONT][/B][/SIZE][/FONT][/URL]
    [FONT=Arial][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=117801"][SIZE=4][B][SIZE=4]{[SIZE=4]كُنْ[/SIZE][/SIZE][/B][SIZE=4][SIZE=4][SIZE=2].[/SIZE][/SIZE][/SIZE][B][SIZE=4][SIZE=4]عَرَبِياً[/SIZE]}[/SIZE]: اسْتَخْدِمِ[/B] [B]المُصْطَلَحَات[/B] [B]التِقَنِيَّةَ[/B] [B]العَرَبِيَّةَ.[/B][/SIZE][/URL][/FONT]
    [FONT=Arial][B][FONT=Tahoma][SIZE=2] [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=114115"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Arial][SIZE=1]..................................................[/SIZE][/FONT]
    [SIZE=1]
    [FONT=Tahoma][SIZE=1]من أقوال الحسن المُثنّى:[/SIZE][/FONT][/SIZE][FONT=Tahoma][SIZE=2]
    [/SIZE][/FONT] [CENTER] [FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=3][B]"[/B][/SIZE] [SIZE=1]أَلاَ أَيّها المَأمُولُ فِي كُلّ سَاعةٍ ،،، شَكَوتُ إِلَيكَ الضّرّ فَارحَمْ شِكَايَتِي
    فَزَادِي قَلِيلٌ مَاأراهُ مَبلِغِي ،،، أَللزّادِ أَبكِي، أَم لِطُولِ مَسَافَتِي؟
    [/SIZE] [/SIZE][/FONT] [/CENTER]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][SIZE=1]أَتَحرِقُنِي بِالنّارِ يَاغَايةَ المُنَى ،،، فَأَينَ رَجَائِي فِيكَ أَينَ مَخَافَتِي[/SIZE]؟ [SIZE=3][B]"[/B][/SIZE][/SIZE][/FONT]

[CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=Abdu_%21T&t=155660[/IMG][/SIZE][/B][/URL][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=103928"][B][SIZE=1]
    [/SIZE][/B][/URL] [/CENTER]
    [/CENTER]

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة