صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 86

الموضوع: منحة راية والمصرية كيلاكيت رابع مرة

عضو برونزي الصورة الرمزية moataz1983

رد: منحة راية والمصرية كيلاكيت رابع مرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة __eRa__ مشاهدة المشاركة
    إن شاء الله سأتقدم بعد يوم 15/6 الجاري.
    مش تنسى اخي ان اخر معاد للتقديم يوم 16 -6-2009
    ربنا معاك
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]
    [CENTER][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=red]YES WE CAN[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم عبد القادر مشاهدة المشاركة
    اشكرك اخى الكريم على مجهودك ومساعدتك

ولكن لى استفسار
    هل يشترط ان يكون المتقدمين من القاهره او الجيزه فقط
    ام يمكن لابناء المحافظات الاخرى التقدم
    عارف انى تعبتك معايا ولكن هذا رجاء منى
    كلمه اخيره
    كلمات الشكر والتقدير لن توفيك حقك
    ولكنى لا املك سواها الان
    ارجو ان تتقبلها منى
    لا شكر على واجب انا بس بهظر معاك يا اخي مش تزعل مني
    اعتقد ان المهم انك تحضر الخمس ايام بتوعك وراية مش كاتبين حاجة في الاعلان بالخصوص دة
    على فكرة الاعلان كان في اهرام الثلاثاء 2 يونيو 2009 ص 18
    ربنا يعينك على المشوار بقه
    [SIZE=3][COLOR=red][CENTER][B][I][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][/FONT][/COLOR][/I][/B] [/CENTER]
    [CENTER][B][I][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]M [COLOR=blue]@[/COLOR][COLOR=royalblue]┴[/COLOR][COLOR=blue]@ [/COLOR]Z[/COLOR][/FONT][/I][/B][B][I][/I][/B][/CENTER]

عضوية جديدة

ياريت يا جماعه حد يساعدنى فى المعلومات اللى وصلت لى من واحد عن هذه المنحه
    أخدت الدورة دي بتاعت السنة الي فاتت وأحب أوضح ليكم الأمور التالية
    1-الفلوس ما بيدفعهواش ألا بعد ما تخلص الدورة بشهور كتير وتفوق من الكدبة وتنسى أصلا إن ليك فلوسالفلوس
    2-ما فيش شهادة ولا نيلة (انا مخلص الدورة دي من سنة ولا خدت اي حاجة)
    3- بأول ما فيش شهادة يبأه بالله عليكم في تعيين؟! كدب والله في كدب وحسبي الله ونعم الوكيل فيهم
    4- مش تضيع للوقت وبس، دا هاتضيع عمرك كمان والله، شهر عشان يتصلوا بيك وشهر عشان يمتحنوك وشهر علشان يتصلوا بيك ويألوك أنك نجحت وتعال عشان تاخد الدور
    تبتدي الدورة وتبدأ المعاناة اهمال وتسيب ولا مبالاه ، مافيش أولا أي اشراف من الوزارة على الدورة ولا على راية، نروح وراية تعمل فيك الي هيا عايزاه ويدوك ويجبوك،ووعود كدابة وتتطويح وتسويف وبعد الدورة النظرية تروح فرع اكتوبر عشان تاخد العملي وتلائي معاملة ما يعلم بيها ألا ربنا وانت وحظك لو لأيت مكان تتدرب فيه هناك(كنا بنروح نجلس على الكافتريا طو النهار)
    أنا لو على الكلام هاتكلم من هنا لبكرة لكن بخلاصة أحنا كنا السنة الي فاتت 60 واحد في الدورة دي والله ويمين أحاسب عليه يوم القيامة مافيش واحد فضل وعشان أكون صادق ما فيش ألا واحد بس ودا ساب راية وشغال في مكان تاني
    ولو صح أنهم صدأوا فوالله شغالنة الكستومر سيرفيس دي من أحط وأسوأ الشغلانات الي خلأها ربنا (في بنت عالفيس جروب عملت جروب اسمه -ضحايا الكستومر سيرفس- وصل أعضائه ل 4700 واحد).
    ربنا يارب يوفأكوا كلكم وأنا آسف لو حد كان حاطط عليها أمل وأكون عكننت عليه
    ارجو التوضيح
    واسف للاطاله

مخالف للقوانين

لو أنك تعرف صاحب هذا الكلام وتثق فيه فابتعد عن هذه المنحة.

بسم الله الرحمن الرحيم
    اسمحلي اخي حازم اقول وجهة نظري المتواضعة ولكم حرية الاختيار
    وكلامي دة بعد ما رحت امتحنت ورجعت والحمد لله ربنا وفقني ونجحت في الامتحانات - بفضل الله -كل من دعا لي وجزاكم الله خير دعائكم وصل بفضل الله

1- الفلوس ما بيدفعهواش ألا بعد ما تخلص الدورة بشهور كتير وتفوق من الكدبة وتنسى أصلا إن ليك فلوسالفلوس
    بص يا أخي سألتهم على موضوع الفلوس دة قالوا احنا راية للتدريب على مشروع بينا وبين وزارة الاتصالات الجهة المانحة للمكافأة هي الوزارة وليس رايه على العكس راية بتاخد فلوس علي التدريب من الوزارة بردة يعني مش عملينها لوجه الله - وبعدين انا واخد ICDL تبع الوزارة بردة من شهر 5 - 2008 لحد يومنا هذا الشيك لسا مجاش بتاع التأمين 120 جنيه يعني خلي بالك انا واخدها من سنة واكثر - والناس اللى خدت منحة اتصالات بردة فلوسهم بيبدأوا يخدوها بعد حوالى 3 شهور من دخول المنحة - واضح ان دي مشكلة وزارة وشكلها مشكلة عامة مش خاصة . والله عندي كتير امثلة في موضوع الفلوس بس كفاية كدة - وخلى بالك انشاء الله الفلوس مش هتروح عليك ومش تنسى انها اسمها مكافأة تدريب وليس مرتب وده يفرق كتير .
    -ما فيش شهادة ولا نيلة (انا مخلص الدورة دي من سنة ولا خدت اي حاجة)
    سألت عن الشهادة بردة انهاردة قالوا مش بياخدها غير اللى يجيب فوق ال 75% ودي من راية .ودي شهادة دولية في الكول سنتر ومهارات الالفرد الشخصية.
    3- بأول ما فيش شهادة يبأه بالله عليكم في تعيين؟!
    بالنسبة لموضوع التعين بيعينوا نسبة 70 % من المتدربين فقط حسب كلامهم . بص يا أخي يعني ايه Raya contact center
    هقولك مثال بسيط مع احترامي لكل الناس راية اعتبرها مقاول انفار بيروحلها المقاولين وشركات الهندسة علشان يخدوا منها عمال بكل تخصوصاتهم نقاشة محارة.........:راية بتعمل كدة بتأجر الكول سنتر لي الشركات الكبيرة زي فودافون وموبنيل وكوك دور وفيه اقسام زي خدمة العملاء - الدعم الفني - المبيعات . اتمنى تكون فهمت قصدي.
    مش تضيع للوقت وبس، دا هاتضيع عمرك كمان والله، شهر عشان يتصلوا بيك وشهر عشان يمتحنوك وشهر علشان يتصلوا بيك ويألوك أنك نجحت وتعال عشان تاخد الدور
    -- الاعلان نزل يوم الثلاثاء 2-6 ( وقدمت الساعة 12 باليل )وكلموني الاربعاء 3 -6 بعدها بي 12 ساعة ( مش شهر يأخي) وحددولي معاد امتحان الاحد انهاردة يعني 7-6 والنتيجة بعد الامتحان مباشرة انت اللى بتطبعها بإديك وبتشوف النتيجة بعنيك وبعدين دي نتيجتك
    وعملت مقابلة بعدها بي نص ساعة ( في نفس اليوم مش بعد شهر) والمفاجأة بقي انهم هيبتدوا التدريب يوم 14-6 للجروب اللى امتحن انهاردة على فكرة العدد كان كبير جدا جدا جدا جدا
    تبتدي الدورة وتبدأ المعاناة اهمال وتسيب ولا مبالاه ، مافيش أولا أي اشراف من الوزارة على الدورة ولا على راية، نروح وراية تعمل فيك الي هيا عايزاه ويدوك ويجبوك،ووعود كدابة وتتطويح وتسويف
    وكمان قالولنا هنديك معاد خلال الاسبوع ده علشان تمضي العقد مع مندوب الوزارة وقالوا كمان ان العقد في شرط جزائي ( للامانة)
    أقولك ايه كمان والله اخي انا مش ليه مصلحة مع راية خالص انا قدمت وقولت افيد الاخوة هنا بس مش عارف ليه الموضوع وصل لكدة -- بص اخي قارن دي بمنحة اتصالات وراجع كلامي الفلوس هتتأخر امتحانات وانتظار لمده 3 شهور وتويفل ودولية وعليها اقبال كبير دي مش شرطين كدة وقالوا انهم هيشغلوك --لو هنحسبها فلوس انا مش هدفع ولا مليم -- لو هنحسبها وقت معظمنا عاطل -- لو هنحسبها زي المنح الاخرى نفس الدوخة ودي اقل ومتنساش ميزة الشغل
    مفاجأة كمان انا شوفت ناس هناك شغالة من اللى دخلوا المنحة بتاعت شهر 12 وكلمتهم وقعدت معاهم ورغم كل المساوء بيحمدوا ربنا انهم لقوا شغل في الايام الصعبة دي
    أنا لو على الكلام هاتكلم من هنا لبكرة لكن بخلاصة أحنا كنا السنة الي فاتت 60 واحد في الدورة دي والله ويمين أحاسب عليه يوم القيامة مافيش واحد فضل وعشان أكون صادق ما فيش ألا واحد بس ودا ساب راية وشغال في مكان تاني

الجروب بتعنا بس 60 ( اللى اتقبلوا انهاردة ) ولسة في امتحانات لحد يوم 16-6 ( الله اعلم همه هيخدوا كام فرد في المنحة دي
    ولو صح أنهم صدأوا فوالله شغالنة الكستومر سيرفيس دي من أحط وأسوأ الشغلانات الي خلأها ربنا (في بنت عالفيس جروب عملت جروب اسمه -ضحايا الكستومر سيرفس- وصل أعضائه ل 4700 واحد).
    اخي اعضاء هذا الجروب مع كل المكتوب لسة بيشتغلوا الشغلانة ولاحظ ان اغلب كلامهم تهريج ( مش تنسى ان انا اللى وضعت اللينك ده علشان مش اخبي اي معلومة ممكن تفيد الاخوة واكيد هتفدني) ده اي شغل في مشاكلة وبعدين انا ممكن اناقش المكتوب بس كفاية كدة دلوقت وانتظروا التقرير المفصل عن اللى حصل معي في راية انهاردة علشان الناس تتطمن
    والله والله والله انا مش لي غرض سوى الافادة ولو الموضوع شميت في نصب او مماطلة هقولكوا على طول
    والله المستعان

بسم الله الرحمن الرحيم
    تقرير من واحد اتقبل بفضل الله في المنحة دي
    اولا : المعاد روحت قبلها بساعة عن معادي كان المعد 11 روحت 10 ص برج التطبيقين العباسية الدور ال 18 شركة راية الدور كلة بتاع راية اول ما هتفتح الاسانسير هتلائقي واحد في استقبالك بيقولك اتفضل من هنا على المكان اللى انت عاوز تروحة وهو غالبا مكان واحد كان معروف لان العدد كان كبير اللى كلمني قالي تجي على الاحد الساعة 11 في امتحان ومقابلة
    ثانيا الامتحانات :
    امتحان عبارة عن 40 سؤال لغة انجليزية وحساب
    الانجليزي 30 سؤال 10 جرامر و 10 ا ستماع و 10 مقال
    الحساب 10 اسئلة
    اسئلة الجرامر عبارة عن بدائيات اللغة
    will - could - V .to be - If condition
    اسئلة الاستماع محادثات قصيرة جدا لاتتعدي الجملتين واسهل مما تتخيل
    اسئلة المقال مقالة عبارة عن خمسة اسطر وعليها اسئلة ودي اسهل جدا جدا من اي مقال قرتها في حياتك
    اسئلة الحساب عبارة عن حساب العملة و النسبة المئوية و حاصل ضرب وجمع اسئلة رابعة ابتدائي بالضبط بس بالانجليزي كلة اسم الامتحان امتحان الحساب مش من تأليفي (هو اسمه كدة) انا ملتزم بكل كلمة علشان لو حد راح يلاقي نفس الكلام بالضبط من غير تغير .
    بعد كدة امتحان Typping مطلوب منك 18 كلمة في الدقيقة بتعمل ثلاثة محاولات والحمد لله سهلة جدا اخوكوا جاب 24 كلمة في الدقيقة مش بتمنظر بس اللى خايف مش يخاف ولا محتاجة مذاكرة ولاتحضير طبعا لازم تجيب درجة عالية في الانجليزي والحساب كل اللى جاب اقل من 85% بيقلولوا روح وهنتصل بيك اللى بيجيب اعلى بيقلولوا انتظر المقابلة زي محصل معانا انهاردة
    نجي بقى لاهم جزء من وجهة نظري
    ثالثا المقابلة
    - تقديم النفس بالانجليزي
    الاسم - المؤهل - السن - الكورسات الحاصل عيها --- حضرهم واحفظهم
    - اسئلة باللغة الانجليزية لو عميل كان عصبي هتعمل معاه ايه لو عميل بيهزر هتعمل معاه ايه - ليه قدمت في المنحة - الكول سنتر احسن ولا IT >>>>>>>>>>
    - المحاضر 90% كلام انجليزي بس مفهوم مش تقلق والللى عاوز يرد بالعربي كان بيرد واللي كان بيشكل عادي بردة فرانكوا عراب
    وفي واحد معانا انهاردة قال للمحاضر لوسمحت ممكن تكلم فرنسي عادي اللغة متفاوتة وكان في واحد معاة صيني كورسات .
    ملاحاظات هامة
    - مسجد في الدور ال 19 مصلى رجال ونساء وفي مكان وضوء
    - كافتريا في الدور ال 19 بجوار المسجد
    - الحمام في كل دور جنب الاسانسير الاخير ( اخر واحد على اليمين لان في 5 اسانسيرات) وفي واحد في الارضي جنب الامن عند اسامة بتاع الشاي
    طبعا اللي معاه لغة هتفيدوا في مركز احسن يعني حاجة اسمها خدمة عملاء دوليين ولو مش معاك مش تقلق وكولنا اتقبلنا بفضل الله ( اللى جابوا فوق 85% في الامتحانات ) اما المقابلة محدش نزل فيها وهى اشبه بجلسة دردشة على قهوة مع اصحابك بس بالانجليزي الفلاحيييييييي واتكلم ارضي يابن خلتي
    شكرا لاتصالك بعرب هارد وير
    اي استفسار تاني حضرتك

نموذج لكور خدمة العملاء يدرس في 7 ساعات تدريبية وللامانة منقول من احدى المنتديات التعليمية
    Course Overview
    Understanding the importance of effective communication, and identifying the importance of interpersonal communication provides quality service on the telephone. Develop customer service skills, provide quality customer service, and solve customer service problems. The open, modular-style manual is design for quick scanning in the classroom, and is filled with interactive exercises that will allow students to explore the complexities of Excellent in Service: Basic.

Who Should Attend
    Students interested in learning how to deliver excellence in service.

Objectives
    Distinguish the different types of customers, appreciate the importance of customer service, build rapport and communicate with customers, and respond to customers while exceeding their expectations.
    Develop customer service skills, provide quality customer service, and solve customer service problems.
    Understand customer dissatisfaction, work with customers who are either angry or upset, and reduce customer service stress
    Understand the importance of effective communication, identify the importance of interpersonal communication, provide quality service on the telephone, and compose effective e-mail messages.

International Curriculum
    This curriculum is published in partnership between Thomson and Course ILT.
    Thomson Series: Cengage Learning delivers highly-customized learning solutions for colleges, universities, instructors, students, libraries, government agencies, corporations and professionals around the world.
    Course ILT Series: For 10 years, Axzo Press has enhanced training and education for professionals, trainers, and students alike, through tested, high-quality Instructor-Led Training courseware, business skills texts, quick-reference tools, and custom job aids.

Course Outline
    Unit 1 : Customer service fundamentals

Topic A: Customer service and customers

A-1: Understanding the importance of good service

A-2: Identifying the types of customers

Topic B: Customer interaction

B-1: Building rapport with customers

B-2: Communicating with customers

Topic C: Customer expectations

C-1: Responding to a customer

C-2: Exceeding customer expectations

Unit 2 : Customer service skills

Topic A: Attitude and attention

A-1: Demonstrating a positive attitude

A-2: Providing extra attention
    Topic B: Quality of service

B-1: Providing good customer service

B-2: Discussing the steps in service process

Topic C: Problem resolution

C-1: Learning from problems

C-2: Resolving problems

Unit 3 : Customer management

Topic A: Dissatisfied customers

A-1: Understanding a dissatisfied customer

A-2: Preventing dissatisfaction

A-3: Handling dissatisfied customers and complaints

Topic B: Angry customers

B-1: Handling an angry customer

B-2: Diffusing anger through listening

Topic C: Upset customers

C-1: Discussing the basics of serving an upset customer

C-2: Serving an upset customer

Topic D: Stress in service situations

D-1: Controlling your emotions

D-2: Reducing stress
    Unit 4 : Customer communication

Topic A: Communication fundamentals

A-1: Understanding clear communication

A-2: Analyzing communication breakdown

Topic B: Interpersonal communication

B-1: Communicating clearly with customers

B-2: Understanding nonverbal and verbal aspects

Topic C: Telephone skills

C-1: Providing good service on the telephone

C-2: Understanding telephone etiquette

Topic D: E-mail etiquette

D-1: Composing effective e-mail messages

D-2: Using attachments effectively

عضو برونزي

مشكور معتز على المعلومات دية
    وان شاء الله نقدم فى المنحة بس لو فشلت فى المقابلة الوظيفة الاول اصلى مقدم customer service فى راية اهو هههههههه
    تحياتى اليك

ربنا معاك مش تنسى اخر معاد يوم 16

عضوية جديدة

Applicants must be University Graduates - 2000 and later"

"
    plz undergraduate could sumbit or it's totally refuted???????

sorry Applicants must be University Graduates 2000and later
    دا من ضمن شروط المنحة للأسف

عضوية جديدة

thanks eno

عضو

جزاك الله خيرا

وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة madboy2002 مشاهدة المشاركة
    مشكور معتز على المعلومات دية

وان شاء الله نقدم فى المنحة بس لو فشلت فى المقابلة الوظيفة الاول اصلى مقدم customer service فى راية اهو هههههههه

تحياتى اليك

لو سمحت اخي ممكن تحكيلنا تجربتك وتقولنا قدمت فين وازاي وايه الاوراق المطلوبة علشان في ناس مش مقتنعة بالمنحة فأنا كان هدفي الوظيفة مش المنحة للشباب العاطل مع اني مقتنع بالمنحة بالرغم من عيوبها في موضوع تأخر الفلوس ومكانها البعيد ( الاكادمية في المهندسين والتدريب في أكتوبر وانا من شرق القاهرة )
    وجزاك الله كل خير
    الله المستعان

ماشاء الله الموضوع عمل 1000 مشاهدة حتى الان في 10 ايام فقط والله انا مبسوط اني افدت 1000 واحد بالمنحة دي بس انا منتظر منكم 1000 دعوة انشاء الله
    العد التنازلي بدأ واخر معاد للتقديم يوم 16 يعني بعد 4 ايام فقط لاغير من الان
    برجاء اضافة تقيم للموضوع
    جزاكم الله خيرا

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة