صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 40

الموضوع: مساعدة فى تحديث جهازى**و عن أداء ال E5200 و الاقلاع عن شراء ال Q9550 !!

عضو بلاتيني الصورة الرمزية DR ! ZERO

رد: مساعدة فى تحديث جهازى**و عن أداء ال E5200 و الاقلاع عن شراء ال Q9550 !!

شكرا لكل اللى رد عليا و أسف مكنتش موجود عشان أرد على أسئلتكم بسبب النت الشنيع اللى عمال يروح وييجى على مزاجه ده
    د. زيرو أولا ال 4770 بح .... ثانيا عليك و علي AMD و مش هتندم و متجبش E5200 و 4850 و هات جهازك كامل كلة دلوقتي و لما تكون عايز تغير أبقي غير .. و ال Core i5 مش فارق كتير عن الموجود حاليا أنت بس عشان فاكر Core i5 كلمة قريبة من Core i7 فيبقي قريب في الأداء و دة غلط ... و متعدش تستني لما تكون جاهز أنزل جيب ....
    ربنا يخليك يا سبايروف على ردك و الله ان شاء الله أجيب ال 4850 مع الباور ال 500 وات و عارف ان ال I5 مش هيفرق عن الموجود دلوقتى خصوصا ال 9550
    + ان ال I7 أفضل لأنه يدعم ال Hyper Threading اللى هو بيمثل الفرق بين ال i7 و ال Q9550

فعشان كده قررت ما أجيبش حاجة عالية و كمان شوية أجيب I7 ولا I9 حتى بس ده هينزل امتى

و ايه رأيك لو جبت ال Q8200 على البوردة بتاعتى هل ممكن أكسره ل 2.66 بس المشكلة انى مستحرم فيه الفلوس لان االفرق بينه وبين ال 9550 هو 400 جنيه بس فحرام أجيب ال 8200 و أسيب ال 9550 و الفرق كده

طيب معلش أخر سؤال ال Q9550 هيشتغل على البوردة بتاعتى كويس ولا لأ و على باور تايجر 450 وات عشان ميضيعش بسبب باور

بس دلوقتى لو جبت ال Q9550 هضطر بعد كام شهر كده أغير البوردة ب P45 عشان كسر سرعته و كده و هبقى بصرف على سوكيت قديم

و هل ممكن أجيب ال E5200 دلوقتى وبعد سنه ونص كده أجيب ال I7 أكيد سعره هيبقى :ah7: ولا لأ ؟؟

ولازم اجيب كرت دلوقتى لانى لو مجبتهوش مش هجيبه خالص عشان هيبقى ناقص على المدارس شهر بس

وتبقى هي دي التجميعة النهائية
    Intel Pentuim Dual Core E5200 2.5GHZ 2MB Chace
    ATI 4850 1GB
    OCZ 500WATT
    طيب هو ال 5200 ممكن يستحمل الألعاب اللى جاية دى ولا لأ خصوصا الأنوية فعشان كده متردد أجيبه ولا أجيب ال 8200 :confused:

و شكر لؤى لردك

dr zero حبيب قلبي واحشني موت والله
    الله يكرمك فينك من كام شهر يا راجل وعملت ايه فى جهازك ؟
    بص أنا المشكلة انى خايف من ال 5200 مع الألعاب اللى جاية و مش عارف أعمل ايه

خليك فى ال AMD انسب .. ممكن تجيب بردة وبروسيسور ب 1500 وتأجل موضوع كارت الشاشة والباور الى تتوافر ميزانية .. وطبعا تقدر تبيع البوردة والبروسيسور الموجودين عندك وتزودهم على البروسيسور ..
    للأسف مش هينفع لازم أجيب كرت شاشة ده الأجازة هتخلص و أنا معملتش بيها حاجة :mad:

لو جبت AMD ممكن زى ما قال سبايدر بس أجيب ال X3 720 مع بوردة 770 يبقى كده 1300 جنيه و أبيع البوردة قول 200 جنيه يبقى كده 1100 و أجيب كرت ب 900 يبقى 2000 جنيه وباور ب 400 جنيه يبقى كده كتير أوى

مش عارف أعمل ايه و الله أجيب ال Q8200 ولا ال E5200 و لو ما جبتش ده ولا ده و جبت ال Q9550 هل ممكن أندم كمان شوية ولا لأ و هل يشتغل كويس على باور تايجر 450 وات ولا لأ ؟؟

ولو جبت بوردة 780 مع ال X3 720 هل هتدينى أداء كويس ولا لأ مجرد تصبيرة يعنى

و شكر لكل اللى رد عليا و الله مساعدتكم دى بتففرق معايا جامد و بتطلعنى من حيرتى شوية و ممكن ارسى على حل ان شاء الله
    فضل هذا المنتدى علىَّ -بعد الله- كبير , و أحب أن أقدم الشكر .

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عذرا إذ أنه لضيق الوقت لا يسعنى تعديل الكلمات أو تنسيقها أو تشكيلها .

عضو

:ah34::ah34::ah34::ah34::ah34::ah34:

حرااااااااااااااااااااااااااااااااااام عليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييكم جميعااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انا على وشك تجميع جهاز جديد --> لاأستخدامات الجرافيك ( فلاش - فوتوشوب - افتر ايفكت - اليستراتور ) وللألعاب الجديده

وكنت حاطت ميزانية من 3000 الى 4000

من كتر كلام الناس الكتييير و احتياجى لجهاز جامد لقيته نط الى 6 الاف قولت ماشي وانا بعيط ( مع انى قلبى بيتقطع وانا كل شويه اقول المبلغ ده لان كان الاول اتخن جهاز يتجمع يعملو 2000 جنيه )

وناس تقولى انتل وناس تقول amd وناس تقول مش عارف ايه وكل شويه واحد يقول حاجه دماغى تتقلب

تفتكروا الحل لحالتى اييييه :'(

الامكانيات اللى كنت استقريت عليها

Quad 9550 = 1550
    p45-ud3r = 740
    2x2 Kingston 1066 Ram = 340
    ATI HD4870 Video Card - 1100 Or SAPPHIRE VAPOR-X HD 4870 1GB GDDR5
    Western Digital WD6400AACS 640GB Green Hard Drive = 345
    NEC Optiarc 7200S DVD-RW = 110
    HEC 500W PSU = 375 Or OCZ StealthXStream 500W = 400
    Samsung 2333SW 23" 1920x1080 Monitor = 1100
    case setto 1000 = 260-
    ------
    5920

واسمع ناس تقول حرام ترمى فلوسك فى مش عارف ايه وناس تقول استنى لما مش عارف ايه ينزل

انا نفسيتى ادمرت بسبب الجهاز ده

مش عارف اجيبه وبعدين يجى كمان سنه الاقى حجات احدث و احسن هيبقى حرام كده فاشترى حجات مؤقته مثلا ولا اعمل ايه

بجد مش عارف اعمل ايه لو حد مكانى هيعمل اييييه ؟؟؟!!!!

واحد منكم معاه 6 الاف جنيه ، أول واكبر مبلغ يبقى معاه كده وعاوز يتشرى كمبيوتر للاستخدامات اللى فوق دى مع

انى معايا لاب satellite a300-1mc بس بحس انى بعذبه وانا شغال بأى حاجه من دول لانه بيسخن اوى وبيجيب جاز

فقررت اجيب الجهاز ده

رائيكم ؟؟؟!!!!!

Sp!deR_MaN :ah17:

كل ما فى الموضوع ان أنا كنت فى البداية ناوى على ال Q9550 و الميزانية كانت على قده هو وباور بس بعدين لقيت انو لو اشتغل على البوردة بتاعتى ال G31 هيبقى حرام و هجيب بعد شوية بوردة P45 فكده هيكلفنى جامد أما لو كنت هجمع جهاز جديد من الأول كنت هجيب ال Q9550 مع البوردة ال P45 بلا تردد ....

و دلوقتى اللى هينزل جديد هو ال I5 و ده ميفرقش عن ال QUAD نهائى و كنا بنقارن ال Q9550 بال I7 بس ال I5 ده أضعف من ال I7 فمينفعش نقارن بينه وبين ال Q9550 + ان ال I5 لا يدعم ال Hyper Threading كما يدعمها ال i7 فكده الفرق بينه وبين ال QUAD هيكون لا شئ خصوصا انه هينزل بسعر عالى فهيبقى ال Q9550 اختيار أفضل طبعا

و كمان ده بقى ب 1350 جنيه بس يعنى رخص 200 جنيه بحالهم و ده هيفرق معاك جامد و خلى بالك ان ال Q9550 ده ممكن يعيش معاك فوق ال 3 ~ 4 سنين لان ساعتها اللى هيبقى منتشر ال I5 و ده زى ما انت شايف مفيش فرق بينهم

و أنا لولا ميزانيتى المنخفضة كنت جبت ال Q9550 طبعا بلا أدنى شك اللى خلانى تراجعت عن رأيى انى عايز أجيب ال HD 4850 + باور 500 وات + Q9550 فكده هيبقى المجموع 2650 جنيه و ده كتير عليا فى الوقت ده بالذات

عشان كده قررت أجيب حاجة أقل و أغيرها بعدين فمتردد بين ال Q8200 بس مش عايز أجيبه لأن الفرق بينه وبين ال 9550 يساوى 400 جنيه بس و فرق الأداء يستاهل أكتر من كده

و ال E5200 نواتين بس و أنا عايز حاجة تكمل سنة و نص سنتين و أنا لو كنت ما جبتش البوردة ال G31 دى من الأول كان ممكن أجيب ال Q9550 + P43 أما دلوقتى صعب فيا ريت لو عندك نصيحة تقولهالى

كده التجميعة بتاعتك بعد نزول سعر ال Q9550 و البوردة يبقى 5765 جنيه ولو تعرف تجيب الرامات ال OCZ متترددش أبدا و بالتوفيق ........

فليسامحنى الله أولا ثم كل من قد أكون ارتكبت مثل هذه الأفعال فى حقه , و أعلم أنى طلمتُ كثيرا من الناس بكلامى هذا , فليس أحد هكذا غيرى أنا , و ليس أحد بمثل هذه الصفات غير النبيلة غيرى , فليسامحنى الله إن كنت ارتكبت أياً منها يوماً ..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR ! ZERO مشاهدة المشاركة
    الله يكرمك فينك من كام شهر يا راجل وعملت ايه فى جهازك ؟
    بص أنا المشكلة انى خايف من ال 5200 مع الألعاب اللى جاية و مش عارف أعمل ايه
    بعد المتحانات سافرت
    انا الحمد لله ريحت دماغي من الكمبيوتر وجبت psp 3004
    ما انت توفر الفلوس ولما مايشغلش لعب ابقي جيب اللي هينل جديد حاجة تكون جامددة انما ال quad خلاص قدم مترميش فلوسك عليه
    وبالنسبة لموضوع البوردة انا واحد صاحبي عنده بوردة جيجابايت g31 ومشغل عليها q6600 زي الفل فالبورد عندك هتشغل اي كواد بس نصيحة بلاش في حاجات جامدة هتنزل وكتيرة استني وان شاء الله هتلاقي حاجة تناسبك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة
    بعد المتحانات سافرت
    انا الحمد لله ريحت دماغي من الكمبيوتر وجبت psp 3004
    ما انت توفر الفلوس ولما مايشغلش لعب ابقي جيب اللي هينل جديد حاجة تكون جامددة انما ال quad خلاص قدم مترميش فلوسك عليه
    وبالنسبة لموضوع البوردة انا واحد صاحبي عنده بوردة جيجابايت g31 ومشغل عليها q6600 زي الفل فالبورد عندك هتشغل اي كواد بس نصيحة بلاش في حاجات جامدة هتنزل وكتيرة استني وان شاء الله هتلاقي حاجة تناسبك
    حمدا لله على السلامة

مش فاهم يعنى ايه ال QUAD ده قدم :confused: طيب ما هو هو ال I5 مفيش فرق غير السوكيت أما هما هما 4 أنوية و كل حاجة يبقى هيفرق فى ايه

و أنا لو جبت ال Q9550 هبقى أجيب بوردة GA-EP45-UD3R بعديه بشوية كده يعنى مش هشغله على ال G31 دى كتير

بس ولما يكمل معايا 3 سنين كده ممكن أبيعه و البوردة و أجيب I9 ولا حاجة جديدة بقى

أما لو جبت ال E5200 فأنا محتار و مش عارف هيقدر يشغل الألعاب لغاية امتى خصوصا الالعاب التقيلة دى

يا ريت لو حد عنده رأى يساعدنا بيه و بالذات بخصوص ال Q9550 وال E5200 هل ال QUAD ده قدم بجد طب لو قدم ليه فى ناس بتجيبه لغاية دلوقتى و كمان ما هو ما يفرقش عن ال I5 يعنى مش هيقدم ولا حاجة

أتمنى مساعدة الأعضاء هنا معانا

يا جماعة بعد اذنكم دلوقتى محتاج مساعدة ال E5200 ممكن يشغل الألعاب كويس بدون تقطيع لمدة عام و نصف ~ عامان أم لا ؟

لو يقدر يبقى هجيب ال E5200-HD 4850-PSU 500 Watt

لو مش هيقدر أدامى حل من اتنين يا أجيب ال Q8200 يا أجيب ال Q9550

بس هضطر انى أخلى الكرت 4670 والباور 300 وات عشان الميزانية فهل كده هيبقى أحسن ولا لأ

الكرت والباور مش مشكلة ممكن أغيرهم فى وقت تانى عادى

بس مع ال Q9550 لازم أجيب بوردة P45 بعد شوية كده بدل ال G31 بتاعتى عشان على الأقل أقدر أكسر سرعته كويس

و الحل التانى هو ال Q8200 بس مش عارف مع فرق ال 400 جنيه بس بينه وبين ال Q9550 هل يستاهل سعره ولا لأ ؟؟ فرق 400 جنيه بس

لكن لو جبت ال E5200 مش هجيب بوردة P45 و كمان ممكن أبيعه بالبوردة بتاعتى كمان سنتين كده وأجيب أى حاجة تنزل جديد ساعتها AMD أو انتل

عضو برونزي الصورة الرمزية BlacK ShaDoW

ZERO
    انت ميزانيتك كام للتحديث
    [CENTER]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CROSS_FIRE مشاهدة المشاركة
    ZERO
    انت ميزانيتك كام للتحديث
    مش حكاية ميزانية أوى يعنى

يعنى مش عايزها تعلى أوى برضو يعنى لو ال E5200 مع ال 4850 والباور هيبقى 1650 جنيه

ممكن أزود أكتر بس لو حبيت أجيب ال Q8200 يبقى 2225 جنيه ممكن أجيبهم مفيش مشاكل ولو منفعش أجيب الكرت ال 512 عادى

بس دلوقتى انا شايف الفرق بين ال Q8200 و ال Q9550 فى السعر قليل أوى فبفكر أجيب ال Q9550 حتى فرق الأداء كبير و أخلى الكرت 4670 مع باور 300 وات ,,,,,,,, انت رأيك ايه ؟

ولا أجيب ال 5200 و أبقى ابيعه مع البوردة بس اذا كان دلوقتى ممكن يبقى فى تقطيع بعد سنة اتنين ايه اللى هيحصل ؟؟

لو تقدر توصل ميزانيتك ل2145 يبقى تعمل كدة
    AMD Phenom II X3 710 = 720
    GA-MA780G-UD3H = 510
    HD4770 = 750
    HEC 350W = 165

لو متقدرش اعمل كدة
    Q8200 = 950
    HD4770 = 750
    HEC 350W = 165
    يبى المجموع 1865
    [CENTER]
    [/CENTER]

ممكن التانية بس للأسف ال 4770 خلص خلاص أنا هحاول كده و أشوف ان شاء الله

شكرا CROSS FIRE لمساعدتك و متابعتك معايا

أنا بس كنت عاوز أعرف أجيب ال Q9550 ولا لأ و أجيب ال Q8200 ??
    في عضو قال انه موجود عند محل تاني ببكمية كبيرة بس مش فاكر مين ممكن تسال في موضوع الاسعار

Q8200 و انت عارف راي في شراء الQ9550 دلوقتي
    [CENTER]
    [/CENTER]

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

أخي دكتور زيرو , مفيش داعي لتكرار الأسئلة .. حتى لا يغلق الموضوع .

الموضوع كله بقى شبه بعضه :ah19: , هو ايه المانع انك تكسر المعالج Q9550 بالبورده بتاعتك يعني لو وصلت بيه 3000 أو 3200 وحش ولا ايه وهاتلك كرت HD4770 من تحت تأطيء الأرض مع بور كويس وانتهينا .

يا ريت تستقر على تجميعة بسرعة لأن الصيف بيعدى وعازين نلعب جيمز مع بعض أون لاين ,, يالله بسرعة انزل جيب القطع الجديدة :D أنا مستنيك .

عضو

حمدا لله على السلامة

مش فاهم يعنى ايه ال QUAD ده قدم :confused: طيب ما هو هو ال I5 مفيش فرق غير السوكيت أما هما هما 4 أنوية و كل حاجة يبقى هيفرق فى ايه

و أنا لو جبت ال Q9550 هبقى أجيب بوردة GA-EP45-UD3R بعديه بشوية كده يعنى مش هشغله على ال G31 دى كتير

بس ولما يكمل معايا 3 سنين كده ممكن أبيعه و البوردة و أجيب I9 ولا حاجة جديدة بقى

أما لو جبت ال E5200 فأنا محتار و مش عارف هيقدر يشغل الألعاب لغاية امتى خصوصا الالعاب التقيلة دى

يا ريت لو حد عنده رأى يساعدنا بيه و بالذات بخصوص ال Q9550 وال E5200 هل ال QUAD ده قدم بجد طب لو قدم ليه فى ناس بتجيبه لغاية دلوقتى و كمان ما هو ما يفرقش عن ال I5 يعنى مش هيقدم ولا حاجة

أتمنى مساعدة الأعضاء هنا معانا
    انا قصدي ال core 2 quad والسوكيت بتاعه 775 قدموا بمعني ان انت لو جبتوا بعد سنة مش هتعرف تحدث وهتغير البوردة والبروسيسور لان انتل كل شوية تنزل سوكت جديد (عالم فاضية):D

عضو

ممكن التانية بس للأسف ال 4770 خلص خلاص أنا هحاول كده و أشوف ان شاء الله

شكرا CROSS FIRE لمساعدتك و متابعتك معايا

أنا بس كنت عاوز أعرف أجيب ال Q9550 ولا لأ و أجيب ال Q8200 ??
    انا رايي يا تجيب حاجة عالية قوي زي ال q9550 عشان يعيش شوية يا تجيب حاجة قليلة وتوفر الفلوس للحاجات الجديدة انما ماتجيبش حاجة متوسطة زي 8200 لانك هتبقي ضيعت الفلو وفي نفس الوقت جيبت حاجة مش هاتعيش
    وربنا يوفقك ويهديك للخير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    أخي دكتور زيرو , مفيش داعي لتكرار الأسئلة .. حتى لا يغلق الموضوع .

الموضوع كله بقى شبه بعضه :ah19: , هو ايه المانع انك تكسر المعالج Q9550 بالبورده بتاعتك يعني لو وصلت بيه 3000 أو 3200 وحش ولا ايه وهاتلك كرت HD4770 من تحت تأطيء الأرض مع بور كويس وانتهينا .

يا ريت تستقر على تجميعة بسرعة لأن الصيف بيعدى وعازين نلعب جيمز مع بعض أون لاين ,, يالله بسرعة انزل جيب القطع الجديدة :D أنا مستنيك .
    أسف يا أستاذ أيوبى مكنتش أعرف ان ده مخالف بس

و ما تقلقش يا مراقبنا الجميل الصيف ده مش هيضيع هدر على جثتى :D

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CROSS_FIRE مشاهدة المشاركة
    في عضو قال انه موجود عند محل تاني ببكمية كبيرة بس مش فاكر مين ممكن تسال في موضوع الاسعار

Q8200 و انت عارف راي في شراء الQ9550 دلوقتي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة
    انا قصدي ال core 2 quad والسوكيت بتاعه 775 قدموا بمعني ان انت لو جبتوا بعد سنة مش هتعرف تحدث وهتغير البوردة والبروسيسور لان انتل كل شوية تنزل سوكت جديد (عالم فاضية):D
    اه و الله مش لاقيين حاجة يعملوها غير قرفنا احنا بقى

خلاص انا ان شاء الله أجيب ال Q8200 مع كرت 4850 لو لقيت ال 4770 ممكن أجيبه لو لأ هجيب مع ال 4850 باور 500 وات ولو عرفت أجيب ال Q9550 ان شاء الله اجيبه حتى لو خليت الكرت 4730 ولا حاجة مش مهم

وشكرا لأستاذ الأيوبى لتشريفه الموضوع و طبعا CROSS FIRE و احمد علاء و الجميع

عضو الصورة الرمزية mostafa4515

بص يابنى انت

انا عندى 4850 مع Pentium 4 631, 3 كاش 2م

وبلعب Crysis WARHEAD و Call of Duty - World at War على اعلى جوده وتقطيع لايذكر
    Fallout 3 على High فى تقطيع على VeryHigh لايوجد تقطيع
    وان شاء الله مع التجارب دى لما هنجيب 5200 كله هيبقى تمام لحد سنه ونص ويمكن اكثر

وسعتها هايبق السوق مفتوح وا ابو 1000 بـــ 400 والبرامج ولالعاب هدعم كلها 4 انويه
    ولما نيجى نغير 5200 مش هنحس باى ندم زى مثلا q9550 فهمتنى
    وده رائيى الشخصى وان شاء الله ان هعمل كده

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة