صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 28 من 28

الموضوع: احترت بين WDC Green 1 TB و WDC Black 1 TB

عضو

رد: احترت بين WDC Green 1 TB و WDC Black 1 TB

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naelkayali مشاهدة المشاركة
    الفرق غير منطقي !!! خصوصا سعر البلاك
    صدقت اخي الفرق غير منطقي في الاسعار

واشك وبصراحة بأنهم في صدد اصدار انواع جديدة من الهاردسكات
    وعلى هالاساس يبون يصفون الموجود في السوق ؟

عموماً انا عدلت عن رأيي في الشراء وبتريث شويتين :ah17:

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جريح الصوت مشاهدة المشاركة
    صدقت اخي الفرق غير منطقي في الاسعار

واشك وبصراحة بأنهم في صدد اصدار انواع جديدة من الهاردسكات
    وعلى هالاساس يبون يصفون الموجود في السوق ؟

عموماً انا عدلت عن رأيي في الشراء وبتريث شويتين :ah17:
    ماتنسااش يا أخى إن فرق السعر ليه كام عامل وهو الأداء والسرعه والضمااان
    و الاهم الضمااان إنه 5 سنيين يعنى ممكن بعد أربع سنين تسبدل الهارد من الضمااان مع تجديد ضماان للهارد المستبدل

الموضوع مفيد جداً وفيه معلومات جيده
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The King2 مشاهدة المشاركة
    ماتنسااش يا أخى إن فرق السعر ليه كام عامل وهو الأداء والسرعه والضمااان
    و الاهم الضمااان إنه 5 سنيين يعنى ممكن بعد أربع سنين تسبدل الهارد من الضمااان مع تجديد ضماان للهارد المستبدل

الموضوع مفيد جداً وفيه معلومات جيده
    انته متاكد يا احمد من موضوع الضمان ده انه سارى فى مصرنا العزيزة ولا
    فى حالة الشراء من الخارج
    ويا ترى مين توكيل ويسترن فى مصر
    تحية لصاحب الموضوع والمشاركين.
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

عضوية جديدة

شكراعلى المعلومات

عضو الصورة الرمزية dr.link

تحية طيبة بصفة عامة ،،،

يعنى لو الوحد في ايده اي حاجة اكيد هى متقدمة تكنولوجياً عن قبلهم !

يعنى ما نقدرش نقول Pintume 4 احسن من Core 2 Duo ولا Core 2 Qaud احسن من Core I7

واكيد الجيرين بكاش 64 تيرا احسن من هاردى الحالى ابو 160 كاش 2 بس !

يعنى ناس بتقول بطيئ مع الويندوز طيب انا مركب 160 داتا IDE وبوردة 954Pl-S3 وقرفان من كتر التعليقات في الويندوز

ولا الصورة المصغرة بتظهر او يتسجيب الويندوز بعد فتره شوية طويلة على فيديوهات بامتداد mov بتاع برنامج كويك تايم

لما اغير الجهاز لبوردة جديدة واجيب الهارد الجرين كاش 64 في البلو 32 بس ! اكيد سريع وكويس !

ولا ايه ؟

اريد معرفة الاراء معايا ؟ وادينا بنفيد بعض بعيداً عن الجملة الشهيرة الذين ينطقوها هؤلاء (سر المهنة)

عضو فضي الصورة الرمزية Mostafa Gomaa

والله ياجماعه انا عندى الجرين ابو 5400 لفه ومشغله كهارد اساسى والهارد هادئ جدا ومابيسخنش زى الهاردات التانيه يعنى ممكن أطفئ كل مراوح الكيسه وأترك الجهاز على الداونلود فى أقصى أيام الحر وانا مش خايف على الهارد وده الميزه اللى عاجبانى فيه
    كمان الهارد اللى عندى كاش 32

العيب اللى ضايقنى ان فى بعض الحالات لو انا بعمل كوبى على هارد تانى او على نفس الهارد ومشغل لعبه تقيله من اللعب الجديده زى GTA4 بلاحظ ان اللعبه بتقطع وفيها تخنيجه بسيطه وكذلك فى الافلام ماعرفش أجرى الفيلم بشكل سلس بس الكلام ده لما انسخ 100 جيجا مع بعض
    طبعا الموضوع ده ماكنش بيحصلى زمان لان عمرى مانسخت 100 جيجا مع بعض لان هاردى كان 250

لو الاخ صاحي الموضوع عنده تبريد كويس زى ماقال وباور محترم وممكن يستحمل الصوت العالى شويه يتوكل على الله ويجيب البلاك
    لو مش هيستحمل الصوت يجيب الجرين لانه كده كده مش مستعمله كاهرد اساسى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gomaa108 مشاهدة المشاركة
    والله ياجماعه انا عندى الجرين ابو 5400 لفه ومشغله كهارد اساسى والهارد هادئ جدا ومابيسخنش زى الهاردات التانيه يعنى ممكن أطفئ كل مراوح الكيسه وأترك الجهاز على الداونلود فى أقصى أيام الحر وانا مش خايف على الهارد وده الميزه اللى عاجبانى فيه
    كمان الهارد اللى عندى كاش 32

العيب اللى ضايقنى ان فى بعض الحالات لو انا بعمل كوبى على هارد تانى او على نفس الهارد ومشغل لعبه تقيله من اللعب الجديده زى GTA4 بلاحظ ان اللعبه بتقطع وفيها تخنيجه بسيطه وكذلك فى الافلام ماعرفش أجرى الفيلم بشكل سلس بس الكلام ده لما انسخ 100 جيجا مع بعض
    طبعا الموضوع ده ماكنش بيحصلى زمان لان عمرى مانسخت 100 جيجا مع بعض لان هاردى كان 250

لو الاخ صاحي الموضوع عنده تبريد كويس زى ماقال وباور محترم وممكن يستحمل الصوت العالى شويه يتوكل على الله ويجيب البلاك
    لو مش هيستحمل الصوت يجيب الجرين لانه كده كده مش مستعمله كاهرد اساسى
    كل اللي بنعمله ده تحليل زي ما قولت في ردى السابق لو حبيت تقراه تانى ؟ وانا لسه ما اشترتش حاجة لغاية دلوقتى منتظر خلال ايام اشترى هارد تيرا وانقل حاجاتى من هادرين 160 داتا ثم اغير البوردة فيما بعد وابيع الهادين 160 ابو كاش 2 بس

يبقى انت ! اعمل كوبى ان شالله 200 جيجا ! وما تعلبش ! لغاية ما يخلصوا نقل واعمل لكل حاجة لوحدها لغاية ما تخلص وتخوش في اللب بعدها

وثانياً يا عم خلصت تنقالاتك وبعدين اتفرج او العب ؟ والميزة في هارد الجيرين انه صديق للبيئة وعمرها ما يتحرق ان شاء الله مع ارتفاع درجات الحرارة

خصوصاً معندناش مراوح في خلفية الكيسا ومروحة غطاء الكيسا يكون باظ مافيش الا مروحة البروسيور هو اللي شغال

لو انا غلطان حد يقولى ! انا مهتم للموضوع ده وبايت هنا !

ولازم نفيد بعض ولا ايه راي حضرتك

وتقبل فائق الاحترام والتقدير ،،،

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.link مشاهدة المشاركة
    تحية طيبة بصفة عامة ،،،

يعنى لو الوحد في ايده اي حاجة اكيد هى متقدمة تكنولوجياً عن قبلهم !

يعنى ما نقدرش نقول Pintume 4 احسن من Core 2 Duo ولا Core 2 Qaud احسن من Core I7

واكيد الجيرين بكاش 64 تيرا احسن من هاردى الحالى ابو 160 كاش 2 بس !

يعنى ناس بتقول بطيئ مع الويندوز طيب انا مركب 160 داتا IDE وبوردة 954Pl-S3 وقرفان من كتر التعليقات في الويندوز

ولا الصورة المصغرة بتظهر او يتسجيب الويندوز بعد فتره شوية طويلة على فيديوهات بامتداد mov بتاع برنامج كويك تايم

لما اغير الجهاز لبوردة جديدة واجيب الهارد الجرين كاش 64 في البلو 32 بس ! اكيد سريع وكويس !

ولا ايه ؟

اريد معرفة الاراء معايا ؟ وادينا بنفيد بعض بعيداً عن الجملة الشهيرة الذين ينطقوها هؤلاء (سر المهنة)
    اقرأ هذا الموضوع

كل اللي بنعمله ده تحليل زي ما قولت في ردى السابق لو حبيت تقراه تانى ؟ وانا لسه ما اشترتش حاجة لغاية دلوقتى منتظر خلال ايام اشترى هارد تيرا وانقل حاجاتى من هادرين 160 داتا ثم اغير البوردة فيما بعد وابيع الهادين 160 ابو كاش 2 بس

يبقى انت ! اعمل كوبى ان شالله 200 جيجا ! وما تعلبش ! لغاية ما يخلصوا نقل واعمل لكل حاجة لوحدها لغاية ما تخلص وتخوش في اللب بعدها

وثانياً يا عم خلصت تنقالاتك وبعدين اتفرج او العب ؟ والميزة في هارد الجيرين انه صديق للبيئة وعمرها ما يتحرق ان شاء الله مع ارتفاع درجات الحرارة

خصوصاً معندناش مراوح في خلفية الكيسا ومروحة غطاء الكيسا يكون باظ مافيش الا مروحة البروسيور هو اللي شغال

لو انا غلطان حد يقولى ! انا مهتم للموضوع ده وبايت هنا !

ولازم نفيد بعض ولا ايه راي حضرتك

وتقبل فائق الاحترام والتقدير ،،،

على فكره انا لم أقصد اهانة الهارد الجرين ابدا انا بشرح العيب الوحيد اللى ممكن يحصل منه عند استخدامه كهارد اساسى ام فى حالة استخدامه كهارد ثانوى فهو ممتاز جداااااااا وانا بصراحه من يوم ماجبته وانا مبسوط وعاجبنى صوته الهادى وحرارته المنخفضه نسبيا انا مش عارف انت فهمت كلامى غلط ولا ايه!!!!!!!!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gomaa108 مشاهدة المشاركة
    على فكره انا لم أقصد اهانة الهارد الجرين ابدا انا بشرح العيب الوحيد اللى ممكن يحصل منه عند استخدامه كهارد اساسى ام فى حالة استخدامه كهارد ثانوى فهو ممتاز جداااااااا وانا بصراحه من يوم ماجبته وانا مبسوط وعاجبنى صوته الهادى وحرارته المنخفضه نسبيا انا مش عارف انت فهمت كلامى غلط ولا ايه!!!!!!!!!
    يعنى ايه الجرين ما ينفعشى غير ما يكون الا ثانوى ولا ايه !

يعنى ايه الجرين ما ينفعشى غير ما يكون الا ثانوى ولا ايه !

يا سيدى الفاضل الجرين ينفع هارد أساسى وكل حاجه وأنا عامله أساسى عندى أنا شرحتلك الحاله الوحيده اللى ضايقنى فيها وده بتحصل مره كل كام شهر اما احتاج انقل ملفات ضخمه وانا بشاهد فيلم مثلا

باركولى يا جدعان !

انا اشتريت اخيراً النهاردة بمناسبة 6 اكتوبر تيرا بلاك ابو موديل WD1002FARX ابو 64 كاش والحمد لله !

بسعر !!!! مميز جداً والله العظيم ارخص من اي شركة عارضه سعر هنا !

وانا متأكد من كلامى !

بس أسال ما هى احسن طريقة لتقسيمه ! اريد برنامج بوووت ! وانا عندى بارتشن ماجيك لوحده بوووت بملف ايزو حصلت من احد المواقع

هل ده كويس ولا هايحصل اخطاء ! سؤالى موجه للاستاذ طارق الخبير التكنولوجى الاول في عالم الهاردات الويسترن ديجتال

ارجو الاجابة على وجه السرعة يا استاذ طارق ! والهارد طلع تايلندى علماً انا عندى 2 هارد 160 داتا ابو 2 كاش ! وان شاء الله للبيع !

وشكراً

عضو ذهبي

رد: باركولى يا جدعان !

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.link مشاهدة المشاركة
    انا اشتريت اخيراً النهاردة بمناسبة 6 اكتوبر تيرا بلاك ابو موديل WD1002FARX ابو 64 كاش والحمد لله !

بسعر !!!! مميز جداً والله العظيم ارخص من اي شركة عارضه سعر هنا !

وانا متأكد من كلامى !

بس أسال ما هى احسن طريقة لتقسيمه ! اريد برنامج بوووت ! وانا عندى بارتشن ماجيك لوحده بوووت بملف ايزو حصلت من احد المواقع

هل ده كويس ولا هايحصل اخطاء ! سؤالى موجه للاستاذ طارق الخبير التكنولوجى الاول في عالم الهاردات الويسترن ديجتال

ارجو الاجابة على وجه السرعة يا استاذ طارق ! والهارد طلع تايلندى علماً انا عندى 2 هارد 160 داتا ابو 2 كاش ! وان شاء الله للبيع !

وشكراً
    مبروك عليك القرص وبارك الله لك فيه، وشكراً على المجاملة الرقيقة
    القرص لا يحتاج طريقة معينة للتقسيم ولكن لو تم تركيب القرص على جهاز به ويندوز فيستا أو 7 قسمه من Disk Management أو استخدم برنامج Partition Wizard
    أما من خارج الويندوز فاستخدم اسطوانة Hiern Boot CD 10.6 وبرنامج Paragon
    أي استفسارات أخرى الأفضل أن تقوم بعمل موضوع جديد عن طريقة تقسيم قرص صلب جديد

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2