السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لو سمحتم يا شباب أنا عندى مشكلة مضيقانى جدا :ah34: وأتمنى يكون حلها هنا فى المنتدى الرائع ان شاء الله .

أنا جايب اشتراك من TE data وعندى راوتر وسويتش وشغال تمام .

الراوتر TP Link 1 Port وطبعا مطلع على السويتشTP Link 8 Port وأنا واخد وصله لجهازى من السويتش :ah7:

لحد هنا كله تمام ومفيش مشاكل :ah7: المشكلة بقى انى مطلع وصلة لواحد والواحد دة واخد الوصلة دى على سويتش عندة لانة المفروض يعطى لناس وصلات انا اللى بحاسبهم طبعا وعارفهم .

لكن هو استغل الموضوع وأعطى ناس تانية بدون علمى وصلات :ah19: .

أعطى اتنين مثلا وكمان واخد لابن عمه معاه فى نفس البيت وصلة يعنى حوالى 3 أشخاص زيادة معانا انا مش عارفهم :ah8: .

أنا عايز أعرف حاجات كتير لو سمحتم استحملونى :ah16: وياريت أى محترف شبكات يرد عليا : أى حل يفى بالغرض :

هل هناك طريقة :

1 - لما أدخل للراوتر يكون موجود كل مشترك من السويتش اللى عند الواحد دة أفصلة لواحدة مش أفصل السويتش كله وأعطل الناس بتوعى .

2 - أعمل الأيبيهات فى الراوتر Static وادخل للى انا عايزة فقط اى بى بحيث الباقين يفصلوا حتى لو عمل dynamic او اوتوماتيك الراوتر ميعطيش لية أى بى يعنى اما يدخل اى بى او النت يفصل .

ولو دا ينفع يبقى لازم يكون فى طريقة أعمل بيها رينج لايبهات الراوتر بحيث يكون ععدها على قد المشتركين فقط :ah38:

وياريت لو فى اى طريقة او اى حل تانى تفيدونى باسرع وقت ممكن لو سمحتم لان مفيش حل بالنسبة للشخص دة لازم اسيب السويتش عندة وهو كدا يعتبر بيستغفلنى .

انا اسف جدا على الاطالة واتمنى يكون الحل موجود . :o

سلام عليكم