النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: كيف يمكن الحصول على ال Bulk Administration Tool؟؟؟؟

عضو

كيف يمكن الحصول على ال Bulk Administration Tool؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ,,,,,

أخواني أنا حاولت أن أسجل ال voice عن طريق ال wireshark ولاكن وجدت أنة لايمكن أن يتم ذلك الا عن طريق ال sip protocol , ومن هنا قمت بالبحث عن تحويل ال Ip phone أو cisco ip communicator من SCCP الى SIP ووجدت أنه يتم عن طريق أداة تعرف بإسم ال Bulk Administration Tool , مع العلم أني أستخدم callManager express وليس ال Unified , فأرجو منكم النصح ولإرشاد و أرجو أن تدلوني على كيفية تنزيل ال Bulk Administration Tool , وبارك الله فيكم.

عضو برونزي

رد: كيف يمكن الحصول على ال Bulk Administration Tool؟؟؟؟

انا جربتها مع الـSkinny واشتغل

تمت مناقشة الموضوع هنا على هذا الرابط
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=127722

عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy

بص يا ريس هوا الهدف اصلا من ال BAT الو ال bulk admin tool اني لو عندي مثلا 1000 تليفون مش هقعد اضيف كل phone لوحده يعني انت تتجوز و تخلف و عيالك يدخلو ثانويه عامه كمان فبنستخدم ال BAT عن طريق CSV file ودا بالظبط excell sheet بتحط فيه ال macs بتاعه الphones و كمان ال extension numbers دا في ال CUCM لكن مع ال CME ما يتهيأليش فيه حاجه زي كدا.

اما علشان احول من SCCP to SIP فهوا فعلا في ال CUCM v6.0 لما تختار Bulk Administration Tool اخر اختيار فيها اسمه SCCP to SIP و الطريقه بتاعته سهله جدا, بس.

اخر حاجه لازم تتاكد ان ال BAT service معمول لها enable
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة takiadeen مشاهدة المشاركة
    انا جربتها مع الـSkinny واشتغل

تمت مناقشة الموضوع هنا على هذا الرابط
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=127722

في البداية ابحث الشكر الجزيل لأخونا أحمد مجدي و أقول له بارك الله فيك على هذا الرد الرائع , واغتنم الفرصة أيضاً لكي اشكر اخي الحبيب تقي الدين و القريب الى قلوب المشاركين وذلك من خلال مشاركاته العظيمة ولاأخفيك أخي تقي الدين اني قمت بقرائة هذا الموضوع سابقاً في المنتدي والذي أنت أدلوت بدلوك فيه بشكل كبير , وقد أحببت أن أن أقوم بتجربة الموضوع بشكل عملي بحيث اني تعلمت كيفية عمل SPAN Ports والحمد لله اشتغلت معاي وتأكدت أنها اشتغلت من خلال النتائج التي كانت تخرج معي في ال Wireshark وكنت أنظر الى بروتوكول ال Skinny في الناتح , وأيضا في كل عملية تخاطب كان هناك ناتج لل RTP Protocol , ولاكن المشكلة هو أني عندما كنت أذهب الى ال sattistics ثم الى ال Voip Call كنت لا أجد شيء , لا أدري ماهي المشكلة أعتقدت في البداية انه لو حولت من SCCP protocol الى SIP protocol سوف يزبط معاي و بس هيك أخي تفي الدين بتقول أنه زبط معاك على ال Skinny بالله عليك قلي ماهي المشكلة عندي وبارك الله فيك و أنتظر ردك بفارغ الصبر ..................................

عضو الصورة الرمزية qobtan_3005

السلام عليكم

اخى لقد تم تجربة ذلك وواجهتنى نفس المشكلة انى لما بروح لل statistics ومن ثم voip calls لا اجد شىء

اخى اذهب الى statistics ومن ثم الى RTP اختار اما show all streams or stream analysis

الحمد لله finally CCNP

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qobtan_3005 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

اخى لقد تم تجربة ذلك وواجهتنى نفس المشكلة انى لما بروح لل statistics ومن ثم voip calls لا اجد شىء

اخى اذهب الى statistics ومن ثم الى RTP اختار اما show all streams or stream analysis

أخيرا زبط وسجلت المكالمة بإمتداد au , بارك الله فيك أخي القبطان وجعل ذلك في ميزان حسناتك, وشكراً

عضو الصورة الرمزية ah_khairy

Arrow رد: كيف يمكن الحصول على ال Bulk Administration Tool؟؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed magdy مشاهدة المشاركة
    بص يا ريس هوا الهدف اصلا من ال BAT الو ال bulk admin tool اني لو عندي مثلا 1000 تليفون مش هقعد اضيف كل phone لوحده يعني انت تتجوز و تخلف و عيالك يدخلو ثانويه عامه كمان فبنستخدم ال BAT عن طريق CSV file ودا بالظبط excell sheet بتحط فيه ال macs بتاعه الphones و كمان ال extension numbers دا في ال CUCM لكن مع ال CME ما يتهيأليش فيه حاجه زي كدا.

اما علشان احول من SCCP to SIP فهوا فعلا في ال CUCM v6.0 لما تختار Bulk Administration Tool اخر اختيار فيها اسمه SCCP to SIP و الطريقه بتاعته سهله جدا, بس.

اخر حاجه لازم تتاكد ان ال BAT service معمول لها enable

مظبوط يا ابو حميد السيرفيس اسمها Bulk Provisioning Service بس معلومه التحويل من SIP الى SCCP دى جديده بصراحه اول مره اعرفها منكم نستفيد

Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified

عضو برونزي الصورة الرمزية ahmed magdy

لا يا باشمهندس خيري هي من SCCP الى SIP , انا بس كتبتها من الشمال لليمين زي الانجليزي:D, بس علشان نحول من SIP الى SCCP لازم نعمل delete لل Phones و نعمل لها addingمن اول و جديد.
    [SIZE=5][FONT=comic sans ms][B]عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "[COLOR=#cc0066][COLOR=#cc0066]مَنْ رَأَى صَاحِبَ بَلَاءٍ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا إِلَّا عُوفِيَ مِنْ ذَلِكَ الْبَلَاءِ كَائِنًا مَا كَانَ مَا عَاشَ[/COLOR][/COLOR]"[/B][/FONT][/SIZE]

عضو الصورة الرمزية ah_khairy

Arrow رد: كيف يمكن الحصول على ال Bulk Administration Tool؟؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed magdy مشاهدة المشاركة
    لا يا باشمهندس خيري هي من SCCP الى SIP , انا بس كتبتها من الشمال لليمين زي الانجليزي:D, بس علشان نحول من SIP الى SCCP لازم نعمل delete لل Phones و نعمل لها addingمن اول و جديد.

تمام كده
    شكراً على التصحيح

Eng. Ahmed Khairy
    CCVP & MCSE(Messaging) Certified