صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7
النتائج 91 إلى 104 من 104

الموضوع: مقالة كويسة جدا لل Physx

عضو فضي الصورة الرمزية Gwynn'bliedd

رد: مقالة كويسة جدا لل Physx

بإمكانكم تجريب PhysxFluids فيها يوضح الفيزيائية مع GPU و CPU

عضو برونزي

انت بتخلينى اشعر ان نفديا من غير فيزيكس محدش حيشتريه
    مينا ملمحش لكده خالص لا من قريب ولا من بعيد , هو بيقول التقنية مش حتكون حكر على ان فيديا وبحق الله ده المطلوب

علي فكرة بيقولوا محرك هافوك مش زي اجيا
    مين قال ايه وفين الكلام ده وادلته

شكرا جريا أو يريا , فعلا الصور عدد الفريمز جلى فيها + شوف انت كمان لما التفاصيل تزداد قيلا
    أكتر لعبة دلوقت حاليا فيها كم فيزيكس هى باتمان , على فكرة كسرت الرقم العالمى كانج لعبة مبنية على كوميكس متفوقة على الأثيرة لقلبى اللى خرمت جيبي وانا صغير Capcom VS Marvel 2
    كله من فترة مش بعيدة كان بيقول 9800 جى تى "8800 جى تى " او 9600جى تى كافى تماما للفيزكس ولكن اللعبة بتقول 9800جى تى اكس أو بالأصح جى تى اس 250! يبقى اكيد فى فيزيكس كتير للدرجة عشان تجيب جي بي يو قوى زى ده للعملية دى بس! المستقبل مبشر بعون الله, بس المعسكر المنافس يشد شعره شوية , عايزين اعتى كرت فيزيكس ب 50دولار بس يا رجالة! :o

المعالج عندي Q9550 و لم استطيع الحصول على 20 فريم و لكن مع تفعيل ال PhysX hardware حصلت على معدل بين 50 فريم و 55 فريم
    بإمكانكم تجريب PhysxFluids فيها يوضح الفيزيائية مع GPU و CPU
    وانا برضه منزل الصورة فى أول مشاركة فى الموضوع بشكل الفيزيكس على المعالج السريع جدا Cire i7 EE VS GTX280 والسرعة 15 ضعف تقريبا! ده سببه انه هافوك لسه مش ناضج للدرجة بس لو هافوك نزل على كروت ATI الرهيبة + تقنية انتل و أيه تى أى لا يستهان بها نهائيا! حنشوف أسعار ما فى الخيال وواقية أيضا ما فى الخيال بس يا رب يكون فى بروتوكول موحد للفيزيكس ولندع الأفضل يفوز ,احنا كسبانين كلنا فى الأخر

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The.Hulk مشاهدة المشاركة
    مينا ملمحش لكده خالص لا من قريب ولا من بعيد , هو بيقول التقنية مش حتكون حكر على ان فيديا وبحق الله ده المطلوب

مين قال ايه وفين الكلام ده وادلته

شكرا جريا أو يريا , فعلا الصور عدد الفريمز جلى فيها + شوف انت كمان لما التفاصيل تزداد قيلا
    أكتر لعبة دلوقت حاليا فيها كم فيزيكس هى باتمان , على فكرة كسرت الرقم العالمى كانج لعبة مبنية على كوميكس متفوقة على الأثيرة لقلبى اللى خرمت جيبي وانا صغير Capcom VS Marvel 2
    كله من فترة مش بعيدة كان بيقول 9800 جى تى "8800 جى تى " او 9600جى تى كافى تماما للفيزكس ولكن اللعبة بتقول 9800جى تى اكس أو بالأصح جى تى اس 250! يبقى اكيد فى فيزيكس كتير للدرجة عشان تجيب جي بي يو قوى زى ده للعملية دى بس! المستقبل مبشر بعون الله, بس المعسكر المنافس يشد شعره شوية , عايزين اعتى كرت فيزيكس ب 50دولار بس يا رجالة! :o

وانا برضه منزل الصورة فى أول مشاركة فى الموضوع بشكل الفيزيكس على المعالج السريع جدا Cire i7 EE VS GTX280 والسرعة 15 ضعف تقريبا! ده سببه انه هافوك لسه مش ناضج للدرجة بس لو هافوك نزل على كروت ATI الرهيبة + تقنية انتل و أيه تى أى لا يستهان بها نهائيا! حنشوف أسعار ما فى الخيال وواقية أيضا ما فى الخيال بس يا رب يكون فى بروتوكول موحد للفيزيكس ولندع الأفضل يفوز ,احنا كسبانين كلنا فى الأخر
    الله عليك :D

احنا فعلا المستفدين في الاخر :cool:

وخلينا ننتظر شوية ونشوف الجيل الجديد من الكروت سواء نيفيديا او ati يمكن يكون دعم الفيزيائية علي الجي بي يو موحد بين الاتنين

شكرا علي التوضيحات فهمت اشياء كتير منها

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

Talking رد: مقالة كويسة جدا لل Physx

لا معظم الكلام يقال ati كروتها ممكن يشتغل عليها الفيزيكس وناقص الدعم والبرمجة

اذن ما فائدة الشيب الموجود فى كروت نفديا ومكتوب عليه physx هل هذا الشيب موجود فى كروت ati
    [CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة overclockman مشاهدة المشاركة

اذن ما فائدة الشيب الموجود فى كروت نفديا ومكتوب عليه physx هل هذا الشيب موجود فى كروت ati
    المقصود بالكلام ماذا سيحدث بعد ذلك باذن الله وليس الان

بمعني انه بعد مرور سنة مثلا ستنتشر الخاصية ولكن ليس بدعم من نيفيديا فقط بل الشركتين معا

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة overclockman مشاهدة المشاركة

:confused::confused::confused:

عزيزي

أي GPU قادر على ال GPGPU ستعمل معه ال PhysX بمنتهى السهولة حتى لو ATI

الفارق فقط هو السوفتوير

عضو ذهبي الصورة الرمزية overclockman

Talking رد: مقالة كويسة جدا لل Physx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HD5870X2 مشاهدة المشاركة
    :confused::confused::confused:

عزيزي

أي GPU قادر على ال GPGPU ستعمل معه ال PhysX بمنتهى السهولة حتى لو ATI

الفارق فقط هو السوفتوير
    فعلا انا كنت فاكر الشيب ده الفيزيكس

[CENTER][COLOR=black][SIZE=3][COLOR=indianred][FONT=Traditional Arabic][B]الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمْ الْفَاسِقُونَ[/B][/FONT][/COLOR] [/SIZE][/COLOR]
    [COLOR=yellow][FONT=Traditional Arabic][B][التوبة:67][/B][/FONT][/COLOR]

[IMG]https://www.arabhardware.net/forum/signaturepics/sigpic147581_8.gif[/IMG]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=seagreen][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1121133#post1121133"]antec twelve hundred[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [FONT=Arial Black][SIZE=4][COLOR=lightblue][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130446&page=2"]الفئة العمرية لاعضاء المنتدى[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [IMG]https://img26.imageshack.us/img26/4302/17127.png[/IMG][/CENTER]

عضو

شكرا على المعلومات القيمة و مجهوك المبذول

تم التقييم 5 نجوم

عضو برونزي

عزيزى , الصور المرفقة فى لينك المراجعة بها مراجعة ما بين Havoc VS Physx , فين المشكلة؟!

كارت HD4890 او HD4870X2 محدود الميزانية؟! راجع الأسعار أونلاين عزيزي وتأكد من مصدر معلوماتك! مشكلة ان فيديا انه عشان تتمتع بتقنياتها التى على القمة , لا بد من دفع مقابل مادى مرتفع جدا حتى على جيمر غنى! من أين لك معلومة ATI للفقراء؟!

على العموم انا مريت على بعض الردود و الي يقول ان كروت ATI لذوي الدخل ا لمحدود و كروت NVIDIA للي معاهم ميزانية !!!:ah19: ( انا لا اقول شيئا , الناس في الموضوع هم الذين ذكروا هذا الكلام , شكلك بتنسى الردود !!)

ربما لأنه المعالج لديك قام بالفزيائية؟
    عزيزى , راجع المقال مرة ثانية , الجيمز القادمة ستحتوى على كم أوامر فيزيكس كثير جدا لأنه الموضوع أثبت فاعلية ولو حتى فى عدد قليل من الجيمز , واقعية جميلة ولم لا؟ مش مهم تتم المعالجة على مين المهم التقنية تستمر , فين المشكلة؟

اخي شوف , انا لو شفت شيء جميل و يعطي امكانيات رهيبة هل سأقف مكتوف الايدي مثلا , فأنا ابحث عن شيء يستحق الشراء خصوصا اني املك كرت من ATI و مسألة اني اشتري كرت من الماركة الاخرى عشان بعض الاشياء و قطرات المياه التي تسقط و الملابس و الاوراق و الزجاج ...الخ فهذا شيء انا لا اراه يستحق التحويل لاني العب العاب اخرى بها نفس التأثيرات ايضا و ليست بلاختلاف الكبير حتى انزل و اشتري واحد اخر , هل قرأت ردي السابق؟؟
    انا ذكرت به ما هي الالعاب و ماذا رأيت بالتحديد , اما انت فأنت تملك كرت من Nvidia جاهز و طالما انك لن تدفع شيئا مقابل هذه المؤثرات فهذا شيء جيد فأنت لست في حاجة لتذهب الى شراء كرت اخر لترى هذه المؤثرات
    ( اخي ارجع و اقرأ العبارات مرة اخرى , انا اتكلم ان الالعاب بها نفس المؤثرات و تعمل عندي الا كام لعبة يجب غلق الفيزيكس بها , و لست اسألك من يعالج ماذا !!! , ارجوا قرأءة الرد بشكل موضوعي اكثر )

هل قرأت و فهمت اني اتكلم اني العب العاب اخرى و بها نفس المؤثرات و الاشكال و لا تحتاج كرت من Nvidia لمعالجتها , انا العب GTA-IV بشكل رائع و الحمد لله و التكسير و التدمير بها رائع جدا , و crazy machine 1 كانت تعمل عادي جدا !! هل انت معي على نفس الخط؟

المبرر الأن انك تمتلك كارت جيد , حتى الأن هو جيد , الله أعلم شكل الجيمز بكرة حيكون ازاى وحيجبرنا على ايه

شكرا على مرورك اخى الكريم
    اخي انا حاسس انك مش معايا خالص , هل انت قرأت ردي بشكل جيد ام مريت عليه مرور الكرام ؟

وقت لو نزل شيء او العاب فيها شيء يستحق و يفرق بمقدار 50 % على الاقل عما اراه الان و كان من Nvidia فأكيد طبعا ممكن اشتريه ليه لأ , بس لو كان لا يقدم شيء مختلف بنسبة كبيرة كمجرد نزول بعض الماء و تطاير الاقمشة فأنا من وجهة نظري كمستخدم لا اراه انه يستحق مني ان اشتري شيء من Nvidia في الوقت الراهن لاني لم ارى شيئا ملموس او لعبة بها تغير عما اراه الان , كل ما اراه ديموز و صور و اخبار و امال , فأنا في غنى عن هذه الامال الغير ملومسة حاليا و افضل الشيء الواقعي , كيف تعلم ان الكروت المتوسطة ستكون مثلا قادرة على تشغيل الالعاب الجديدة التي بها فيزيائية عالية مثلا ان صدرت ؟ فأنا اراك تفترض اشياء ايجابية فما بالك بالسلبية ؟

الان انت تختبر Demo لبرامج , الموضوع مثله مثل DX11 في نظري فأنا عندما رأيت Dirt 2 اعلانها تذكرت جرافيك NFS:UC و الاختلاف هي المناطق و المياه , فأنا مثل هذه الاشياء مثلا لا تشجعني على شراء كرت يدعم DX11 ان وجد بعد شهر مثلا فأنا عندي معايير اقيم بها الامور و الكروت موجودة في اي وقت و هي ليست مسابقة و ان لم تجدها ستجد الاحدث منها نزل , اكيد طبعا الناس مختلفة فهذه الاشياء قادرة على تشجيع اشخاص اخرين , هي مسألة كيف ينظر كل من الاشخاص الى الامور بزاويته الفنية:rolleyes:

انا ردي السابق كاتب به الامور التي اريد ان اقولها لو تمعنت شوية به و قرأته اكثر من مرة بتمعن ستفهم ما اريد قوله لاني لم اكتب اي جديد بهذا الرد ايضا هو نفس الكلام تقريبا. هل انت معي على نفس الموجة ؟؟
    [CENTER]

[FONT=Fixedsys]أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه..
    [COLOR=SeaGreen]
    [/COLOR] [/FONT][/CENTER]
    [CENTER]--------------------
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=99686"]-اذا كنت تملك كرت HD 4850 .. فانتبه:ah46: الى منطقة تراكم الغبار في كرتك[/URL][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

[CENTER][FONT=Tahoma][SIZE=2][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=968943&posted=1#post968943"] -ضع سيارتك المفضلة في [COLOR=DarkRed]GTA IV[/COLOR][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"][COLOR=Red]-تم التحديث : [/COLOR][/URL][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]:ah17:[/URL][/COLOR][COLOR=black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=107552"]العب GTA_IV و انت مرتاح = " 24 ساعة بدون مشاكل "[/URL][/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Tahoma][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Danteroid

ارجعو بدماغكو ورا
    لا ورا اكتر
    لا مش كده ورا اكتر

لما كان كارت 280 بيتباع ب 650 دولار
    و 260 بيتباع ب 500-450 دولار

تخيل ايه الي حيكون عليه الوضع لو منزلتش اتي ايه بقائه HD4000

الفزيكس كان معا نزول الكرتين دول حصري عليهم
    وكان الكرتين دول الناس بتدفع فيههم كده عشان كارت قوي وفي فزيكس
    معا ان ادئهم اول لما نزل مكنش يقترب من ادائهم الحالي طب ليه؟

تخيل بقا الوضع لو اتي اي منزلتش الفئه بتعتها HD4800

كنت حتلقو حجات دي حصلت

اسعار فلكيه للكروت نفديا غير قابله للشراء من قبل الكثير
    الفزيكس حيكون فقط علي الكرتين دول ولا يوجد دعم من كروت الاخره له

بمعني مكنش حد من الي بيتكلم دلوقتي عن الفزيكس كان حيبقا قادر يتكلم علي الفزيكس لانه مش حيتقبل يدفع فوق ال 4000 جنيه عشان يلعب بالفزيكس

مخالف للقوانين

عزيزي Dante

كروت GTX280 و GTX260 نزلت بهذه الأسعار لأن nV كانت وحدها في الساحة والأداء كان قوي جداً من وجهة نظر الشركة لكي تطلبتلك الأسعار

لم يكن هناك وقتها حديث أو دعاية لل PhysX

ثم ان الكروت الآن بها PhysX أيضاً والكروت سعرها مقارب جداً لكروت ATI الموازية ومع ذلك خسرت nV ما يقارب ال 4% من حصتها

عضو برونزي الصورة الرمزية dune2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dante007 مشاهدة المشاركة
    ارجعو بدماغكو ورا
    لا ورا اكتر
    لا مش كده ورا اكتر

لما كان كارت 280 بيتباع ب 650 دولار
    و 260 بيتباع ب 500-450 دولار

تخيل ايه الي حيكون عليه الوضع لو منزلتش اتي ايه بقائه HD4000

وكان الكرتين دول الناس بتدفع فيههم كده عشان كارت قوي وفي فزيكس
    معا ان ادئهم اول لما نزل مكنش يقترب من ادائهم الحالي طب ليه؟

كنت حتلقو حجات دي حصلت

اسعار فلكيه للكروت نفديا غير قابله للشراء من قبل الكثير
    الفزيكس حيكون فقط علي الكرتين دول ولا يوجد دعم من كروت الاخره له

بمعني مكنش حد من الي بيتكلم دلوقتي عن الفزيكس كان حيبقا قادر يتكلم علي الفزيكس لانه مش حيتقبل يدفع فوق ال 4000 جنيه عشان يلعب بالفزيكس

لو مكنش جيل ال HD48XX نزل كان قشطة اووووى :D
    هو فعلا التنافس فى صالحنا بس مش دة اللى هيحصل عندنا فى الشرق الاوسط لان بالفعل كروت ال ATI بدءت تاخد اقبال كبير لدرجة ان حصل التالى عندنا فى مصر ان كان كارت التوكسيك 4870 كان ب 1700 جنية وثمنة بالخارج كان ب 185دولار بعدها بشهرين اصبح عندنا ب 1220 وبرة زاد سعرة الى 199 دولار!!!!!!!!!
    وطبعا السبب فى كدة ان الناس بتجيب الكارت دة والوكيل كان بيستغل كدة ويقفز بالاسعار ؟؟؟؟؟ ودة كلة لان مفيش اصبح تنافس قوى فى مصر بين الكروت .

انا طبعا ردى دة لصالح المستهلك لكن للوكيل او الناس اتباعة اللى فى منهم فى منتدانا العزيز اكيد مش هيعجبهم الكلام طبعا.
    [CENTER]
    [/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Danteroid

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dune2000 مشاهدة المشاركة
    لو مكنش جيل ال HD48XX نزل كان قشطة اووووى :D
    هو فعلا التنافس فى صالحنا بس مش دة اللى هيحصل عندنا فى الشرق الاوسط لان بالفعل كروت ال ATI بدءت تاخد اقبال كبير لدرجة ان حصل التالى عندنا فى مصر ان كان كارت التوكسيك 4870 كان ب 1700 جنية وثمنة بالخارج كان ب 185دولار بعدها بشهرين اصبح عندنا ب 1220 وبرة زاد سعرة الى 199 دولار!!!!!!!!!
    وطبعا السبب فى كدة ان الناس بتجيب الكارت دة والوكيل كان بيستغل كدة ويقفز بالاسعار ؟؟؟؟؟ ودة كلة لان مفيش اصبح تنافس قوى فى مصر بين الكروت .

انا طبعا ردى دة لصالح المستهلك لكن للوكيل او الناس اتباعة اللى فى منهم فى منتدانا العزيز اكيد مش هيعجبهم الكلام طبعا.
    معاك في كل كلمه قلتها اخي كريم
    نعمل ايه في المستوردين

عضو برونزي

كل ما اراه ديموز و صور و اخبار و امال
    الكلام ده لو سنة 2008 أصدقك , خش على www.nzone.com وشوف بنفسك كم الجيمز اللى نازل لها تقنية فيزيكس
    مش ديمو حتى :D

كيف تعلم ان الكروت المتوسطة ستكون مثلا قادرة على تشغيل الالعاب الجديدة التي بها فيزيائية عالية مثلا ان صدرت ؟
    الاتجاه الأن لوضع كارت منفصل للفيزيكس
    يعنى اقل حاجة موبو مخرجين وسعرها مش غالى
    وعلى الوضع الحالى للفيزيكس لا يزال 9600GT فارس فى هذا المضمار ومنه نسخ لا تحتاج باور صبلاى + سعره عبيط جدا :D
    جرب انت بس......

فأنا مثل هذه الاشياء مثلا لا تشجعني على شراء كرت يدعم DX11 ان وجد بعد شهر مثلا فأنا عندي معايير اقيم بها الامور و الكروت موجودة في اي وقت و هي ليست مسابقة و ان لم تجدها ستجد الاحدث منها نزل , اكيد طبعا الناس مختلفة فهذه الاشياء قادرة على تشجيع اشخاص اخرين , هي مسألة كيف ينظر كل من الاشخاص الى الامور بزاويته الفنية:rolleyes:
    كلامك كله = السعر , ببساطة
    لو كروت الفيزيكس سعرها مثلا الأن ما يعادل 300 جنيه مصرى مكش بذمتك كنت شجعتها وقلت ما أحلى رفرفة العلم الواقعية فى لعبة الحرب؟
    الفيزيكس حاليا على محرك ان فيديا شكله كويس جدا , متطلباته غالية نوعا ما بس بنسبة 45% من الشباب والمستخدمين فى السوق ممكن يستخدموه بكل خفة وسهولة , هو مش عامل فارق لسه للدرجة بس مسألة وقت, فى من يقول حتى حين انتشاره أشتريه , صدقنى ما تعرف ما هو قادم شكله ايه فعش اللحظة لو فى امكانك سيدي الفاضل
    جرب رفرفة العلم الأن لأنها غذا ستحول الجيمز كلها لواقعية وخلافه
    الأفكار الجبارة أساسها تجارب بسيطة , صدقنى , بأيدينا المستخدمين نشجع الصناعة وممكن نهدمها
    وممكن نخليها لصالحنا بالأسلوب اللى يعجبنا

الفيزيكس نزل كسوفتويير لكروت ان فيديا وكمان اجيال قبل دى بكتير أقلهم 8800GT , مش زى ما حضرتك لمحت

كلامك قمة الصحة , كمان شوف سعر الفيزيكس كتقنية نزل معاها , لانه على كروت ان فيديا نفسها ,حاجة كويسة مش وحشة
    مثا بسيط
    انا املك الأن كارت 8800جى تى , مستقبلا لما أجدد حنزل الكارت فيزيكس بس , كسبان ولا لأ؟
    مهما كان محرك الفيزيكس سواء من ان فيديا أو OpenCL فهو حيعمل على كروتها , يا مراحب!

كان كارت التوكسيك 4870 كان ب 1700 جنية وثمنة بالخارج كان ب 185دولار بعدها بشهرين اصبح عندنا ب 1220 وبرة زاد سعرة الى 199 دولار!!!!!!!!!
    شكرا استاذ شريف عبد العظيم QDS مصر

كلامك متناقض - سيبك انه برة الموضوع - بس فسره بشكل أوضح لأنه تضارب تام مع ما قبله

صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7