النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: بعد ازالة الفيستا ووضع الاكس بي راحت التعريفات

عضوية جديدة

Unhappy بعد ازالة الفيستا ووضع الاكس بي راحت التعريفات

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
    ازيكم يا شباب ان شاء الله تمام
    مشكلتى اعتقد انها الاولى من نوعها بس كنت اتمنى انكم تساعدونى على تجاوزها
    بدون اختصار انا من فترة كنت اشتريت جهاز جديد والحمد لله مواصفاته كانت اكتر من ممتازه وهو hp compaq cq 5000
    المهم كان متركب عليه نظام فيستا اساسا وبعد التعامل مع النظام حسيت انه اكبر منى وصعب عليا وعلى الجهاز فقررت انى اشيل لفيستا وارجع للاكس بي
    المهم حطيت ال cd وبدات الفورمتا عادي جدا زي اى حد وعمل البارتشنز بعد مسح كل البارتشنات القديمة
    وكملت ال سيت اب عادي جدا
    وانا عندي dsl بس باوصله بالجهاز بال واير مش وايرلس المهم
    الجهاز فتح وحطيت الواير ولم اجد اى استجابة من اي نوع من الجهاز المهم بعد اللف والدوران اكتشفت ان تقريبا 5 او 6 تعريفات اختفت من الجهاز وهى تعريفات كرت الشاشة وكرت الصوت وكرت المودم:ah34: :ah34::ah35::ah35:
    والصراحة انا مش عارف نوع اي كارت من دول الا كارت الشاشة وبادورله على تعريف حاليا
    وعموما انا هارفق صورة مع الموضوع ممكن توضح اكتر

بس انا بقى محتاج مساعدتكم فى الحصول على التعريفات الباقية انى بجد جاتلى ازمة نفسية وكانت هاتقلب على ازمة قلبية من الرعب على جهازي لانى حسيت انه خلاص راااااااااااح وانا دافع فيه دم قلبي

دا المنظر اللى انا لقيته فى الdevice manager يارب يساعد فى حاجة

عضو برونزي الصورة الرمزية rezoufda

رد: بعد ازالة الفيستا ووضع الاكس بي راحت التعريفات

مشكلتك محلولة إن شاء الله يا صديقي، لا توتر نفسك لهذه الدرجة، صحتك اهم والله، واسأل مجرب
    المهم، ما طراز جهازك ؟
    يعني CQ 5000 لا تكفي،
    هناك على سبيل المثال CQ5007FR و CQ5022RU و CQ5105UK ...
    دقق النظر على اللاصقة التي خلف الجهاز لكي تتعرف رقم موديل جهازك.
    [CENTER][COLOR="#000000"][B]اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إنك سميع مجيب الدعوات[/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][COLOR="YellowGreen"][CENTER][url]www.rasoulallah.net[/url][/CENTER][/COLOR][/B]

[CENTER][SIZE="4"]ت.م/ رضا - المغرب
    [/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER]آخر [COLOR="#000000"][/COLOR]مواضيعي:

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1153286#post1153286"][SIZE="2"][B]روتر Wigate الجديد، لمشاركة الـ 3G[/B][/SIZE][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=960990#post960990"][SIZE="2"][B]كل ما تود معرفته عن معالج intel Atom[/B]
    [/SIZE][/URL]

[/CENTER]

عضوية جديدة

رد: بعد ازالة الفيستا ووضع الاكس بي راحت التعريفات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة presario مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
    ازيكم يا شباب ان شاء الله تمام
    مشكلتى اعتقد انها الاولى من نوعها بس كنت اتمنى انكم تساعدونى على تجاوزها
    بدون اختصار انا من فترة كنت اشتريت جهاز جديد والحمد لله مواصفاته كانت اكتر من ممتازه وهو hp compaq cq 5000
    المهم كان متركب عليه نظام فيستا اساسا وبعد التعامل مع النظام حسيت انه اكبر منى وصعب عليا وعلى الجهاز فقررت انى اشيل لفيستا وارجع للاكس بي
    المهم حطيت ال cd وبدات الفورمتا عادي جدا زي اى حد وعمل البارتشنز بعد مسح كل البارتشنات القديمة
    وكملت ال سيت اب عادي جدا
    وانا عندي dsl بس باوصله بالجهاز بال واير مش وايرلس المهم
    الجهاز فتح وحطيت الواير ولم اجد اى استجابة من اي نوع من الجهاز المهم بعد اللف والدوران اكتشفت ان تقريبا 5 او 6 تعريفات اختفت من الجهاز وهى تعريفات كرت الشاشة وكرت الصوت وكرت المودم:ah34: :ah34::ah35::ah35:
    والصراحة انا مش عارف نوع اي كارت من دول الا كارت الشاشة وبادورله على تعريف حاليا
    وعموما انا هارفق صورة مع الموضوع ممكن توضح اكتر

بس انا بقى محتاج مساعدتكم فى الحصول على التعريفات الباقية انى بجد جاتلى ازمة نفسية وكانت هاتقلب على ازمة قلبية من الرعب على جهازي لانى حسيت انه خلاص راااااااااااح وانا دافع فيه دم قلبي

دا المنظر اللى انا لقيته فى الdevice manager يارب يساعد فى حاجة
    السلام عليكم
    مشكلتك سهلة وبتنحل ان شاء الله .... شكل الكروت عندك built in (معظم كروت الصوت بتكون هيك) فاقرأ المانيوال اللي اجا مع الجهاز وبتلاقي في ......
    أو اذا بدك تريح راسك ارجع نزل فيستا ،خذ أسماء التعريفات منه (لأنه زي ما بتحكي بكونو معرفات عليه) وفرمت و نزل اكس بي وبتنزل التعريفات من الانترنت-بعينك الله- واذا ما بتعرف أعطيني الأسماء وبجيبلك اياهم