صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 26 من 26

الموضوع: دعوه الى القائمين على المنتدى اين نحن من شرح نظام المايكروتك

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

رد: دعوه الى القائمين على المنتدى اين نحن من شرح نظام المايكروتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoooo500 مشاهدة المشاركة
    انا الصراحه متعاملتش معاه بس سمعت عنه وعن انه قوى ولكن ليس فى قوه سيرفر المايكروتك كما قال كل من جربوه فى شبكاتهم وقد كانو استخدموا squid من قبل وهم ليسوا بقليلون ... بس مش دى المشكله . المشكله ان ده سيرفر قوى وكفائه عاليه وكل النسخ المتكركه منه موجوده وبتعمل بكل كفائه وبشهاده كل من جربوها ولكن المشكله ان منتدانا الحبيب لم يأتى على ذكرها بالتفصيل بالرغم من اهميتها والدليل الاخر على كده ان معظم المنتديات الاخر وبدون اساءه ليها مش متخصصه فردت قسم كامل للمايكروتك .. فما بالك اذا قام منتدى متخصص كمنتدانا هنا بعمل قسم خاص بها اكيد حيكون على مستوى قوى بكل المقاييس من حيث السهوله والشموليه وبالتالى كل الناس حتقدر تفهم السيرفر ده .. وده مش صعب على المنتدى هنا لان اكيد هنا من يتقن هذا السيرفر على مقدره انه يتكفل به ويقوم بشرحه للعرب .. وان شاء الله ننتظر الرد على هذا الطلب
    ميكروتيك تجده له شروحات وأقسام فى أكثر من 1000 منتدى عربى
    يا أخى إنت هتساوى نظاام 15 ميجا فى الحمايه لأنظمة لينوكس المدعومه بعمل أبديت دائم و مجانيه بكل ماوتيت من خدماات
    أقل شئ فى سيرفرات Spuid إنك ممكن تعمل كل شئ شوفته فى ميكروتيك وإضافه إلى هذه يمكنك من عمل موقع لك وتركيب هارد زياده عن تيرا لعمله سيرفر خاص بشبكتك وتعمل لنفسك موقع و كااش خارق وسريع جداً
    وغيرها المزيد
    بس إحنا عايزين اللى يشرح لينا الكلام دا وأكيد هايبقى فيه رواج كثير يهز كل المنتديات العربيه لو حدث هنا أول شرح كامل والكماال لله وحده على هذه الأنظمة
    هل من فاعل خير
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The King2 مشاهدة المشاركة
    ميكروتيك تجده له شروحات وأقسام فى أكثر من 1000 منتدى عربى
    يا أخى إنت هتساوى نظاام 15 ميجا فى الحمايه لأنظمة لينوكس المدعومه بعمل أبديت دائم و مجانيه بكل ماوتيت من خدماات
    أقل شئ فى سيرفرات Spuid إنك ممكن تعمل كل شئ شوفته فى ميكروتيك وإضافه إلى هذه يمكنك من عمل موقع لك وتركيب هارد زياده عن تيرا لعمله سيرفر خاص بشبكتك وتعمل لنفسك موقع و كااش خارق وسريع جداً
    وغيرها المزيد
    بس إحنا عايزين اللى يشرح لينا الكلام دا وأكيد هايبقى فيه رواج كثير يهز كل المنتديات العربيه لو حدث هنا أول شرح كامل والكماال لله وحده على هذه الأنظمة
    هل من فاعل خير
    انا معاك اخى الكريم بس بالنسبه ل سيرفرات Spuid قلما تجد احد بيتكلم عنها وانا الصراحه ملقتش الا قليلا من المنتديات بتتكلم عنها فبالتالى مقدرتش اكون فكره عن اهميتها فى حين انى لما قرأت عن ال مايكروتك وجدت انها مناسبه جدا لينا وبتحقق كل الاحتياجات اللى انت محتاجها سواء من حمايه الى سرعه الى كفاءه وغير كل ده الى سهوله التعامل معها زى منا شوفت عن طريق برنامج ال winbox بس المشكله ان معظم المنتديات موضوعتها مش كامله او مش موضحه الفكره مفيش موضوع شامل لتنصيب السيرفر واعداداته كامل

وانا معاك ان يا ريت حد يشرح لينا الحاجات دى زى سيرفرات Spuid وغيرها بس حاليا انا الصراحه شايف ان المايكروتك بيحقق كل اللى انت محتاجه وبأقل Resources... فياريت مره تانيه ان الاداره والاعضاء يبدأو يوفرولنا الدعم بالنسبه للسيرفر ده بحيث يكون مرجع لينا من البدايه للنهايه ان شاء الله

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

[CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية adam black ice

بالعكس انا شايف سكويد افضل من ميكرو تيك بكثير وكل الذى قمت بذكره من مميزات يستطيع سكويد عملها ايضا وبصراحه انا لم اسمع عن شركه كبيره استخدمت ميكروتك انا اعتقد انه جيد على مستوى الشبكات المحليه ليس اكثر اما سكويد فهو من اقوى الsoftwares التى ستتعامل معها ... على العموم سيكون هناك شرح لسكويد وذلك ضمن شرح شهادة ال RHCE فى قسم اللينوكس

Knowledge is belong to human

عضو

شكرا على الروابط بس انا فعلا كنت منزل الكتاب وقرأته بس فى حجات مش واضحه ولما جيت انفذ فى حاجات وقفت معايه انا عايز اعرف ليه المنتدى ميوفرش شروحات للسيرفر ده زى ما هوا ما شاء الله موفر شروحات كثيره فى ويندوز سيرفر 2003 و 2008 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam black ice مشاهدة المشاركة
    بالعكس انا شايف سكويد افضل من ميكرو تيك بكثير وكل الذى قمت بذكره من مميزات يستطيع سكويد عملها ايضا وبصراحه انا لم اسمع عن شركه كبيره استخدمت ميكروتك انا اعتقد انه جيد على مستوى الشبكات المحليه ليس اكثر اما سكويد فهو من اقوى الsoftwares التى ستتعامل معها ... على العموم سيكون هناك شرح لسكويد وذلك ضمن شرح شهادة ال RHCE فى قسم اللينوكس
    طيب اخى الكريم ما احنا معظمنا عنده شبكه محليه وعلشان كده اللى عاملو السيرفر ده اعتقد انهم عارفين ان اكتر ناس حيشتغلو بيه العرب وده بدن اساءه طبعا لينا ولكن علشان معظم الشركات الكبيره طبعا شغّاله سيرفرات لينكس متكامله وعلى اعلى مستوى وزى ما انت بتقول ممكن يكونوا شغاّلين سكويد بس احنا نقدر نطبق المايكروتك عندنا لاننا احتياجتنا مش كبيره لدرجه ان احنا نشتغل بسكويد ... ويا ريت المنتدى يشرح السكويد ضمن RHCE زى ما حضرتك قولت يكون كويس..... بس برده يا ريت ان المنتدى يوفرلنا شرح للمايكروتك وميكونش منقول من منتديات تانيه وده لانه للاسف مش كله كامل ومش كله واضح بعكس اللى المنتدى هنا ممكن يوفره ان شاء الله

عضو

ايه يا جماعه مستنيين الرد بخصوص الموضوع وارجو من الاداره ان هى توفرلنا الموضوع دا ........ ان شاء الله

عضو ذهبي الصورة الرمزية The King2

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam black ice مشاهدة المشاركة
    ربنا يعينك أستاذ درش
    وفى إنتظار هذا الشرح بفارغ الصبر وإن شاء الله يكون شرحك شامل لكل مميزاته أخى العزيز
    [CENTER][SIZE=4][FONT=Arial][COLOR=Green]إضغط هنا وإستمتع أثناء تصفحك[/COLOR][/FONT]
    [URL="https://www.tvquran.com/"]The Knigh[/URL] [/SIZE]
    [SIZE=1]PC1
    [/SIZE][/CENTER][CENTER][SIZE=1]GA P55-USB3+ Intel Core I5 750 > Power Coolor 5850 1G DDR5 + Samsung BX2331 23 Inch >
    2*2 G.B CORSAIR DDR3 1333MHZ >
    WD 1T Black aaks >Case C M Elite + Thermaltik Cable Manegment 850 Wat >Sound Card X-FI Xtreem Gamer With Logitech X-530
    PC2
    MSI 770-G45 + Phenom555BE 3.2/7M > ATI Saphire 4770 512 DDr5 + Benq 22 >
    2*2 G.B KingStone DDR3 CL9 1333MHZ >
    Samsung 1 Tera > Case Jumpo With HEC 650 Wat > Phantom 4.1 Model 2003[/SIZE]
    [/CENTER][CENTER][FONT=arial black][SIZE=4] " لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت "[/SIZE][/FONT]

[COLOR=#006400][SIZE=4][FONT=arial]كنت هنا دوماً ، ، ، وسأعود يوماً[/FONT][/SIZE][/COLOR]
    [/CENTER]

مخالف للقوانين

أخى الحبيب أسف أنا مش فاهم أى حاجة

إداري سابق الصورة الرمزية TeT_TaT

ابشر لو حصلت وقت ومعدات سأبدا بشرحه
    [SIZE="4"][B][FONT="Arial Narrow"]
    [CENTER][COLOR="DarkGreen"]على آثارك يازمن نسير انا وخطاي, فهل سامضي انا وتبقى خطاي , ام سنذهب معاً [/COLOR][/CENTER][/FONT][/B][/SIZE]

عضو برونزي الصورة الرمزية mando362

بانتظار قسم يضم جميع السيرفرات مفتوحه المصدر
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=143197"]تعرف علي قمه تكنولوجيا السيرفرات مع Vmware vshpher[/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=143577"]هل تعلم ان virtual افضل لسيرفراتك اكتشف قمه التكنولوجيا[/URL]
    [URL="https://mohameditp.t35.com/"]موقعي الشخصي [/URL]
    [/CENTER]
    [CENTER][B]اذا كنت تعتقد ان البرنامج الحر هو الافضل فعليك بان تفكر من جديد[/B]
    [B] حريه المصدر لا تعني القمه فكر من جديد [/B]
    [B] نحن نلتقي لنرتقي فلا بد وان نرتقي لنلتقي فكر من جديد[/B]
    [/CENTER]

[CENTER]الخَيْل واللّيْلُ والبَيْداءُ تَعْرفُني ... والسّيْفُ والرّمْحُ والقرْطَاسُ والقَلَمُ

اللهم عليك بمن دمر شباب الامه
    [/CENTER]

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2