اسف لتاخرى فى الرد بس ده لانى كنت بتزل windows جديد و بعض الالعاب لتجربتها مرة اخرى

شكراMax-s و الله يبارك فيك بس المشكلة مش من الfirewall programs

ولا الباور لانى سالت محلات من خبرتهم و بيعهم للكارت قالوا الجامبو قادر انه يشغل ال4670 من غير اى مشاكل

فده خلانى اعيد التفكير فى المشكلة و اللى حصل كالاتى :
1- دخلت على البايوس و عرفت انى فاتح الvga البلت ان و مخليها تاخد من الرامات فقفلتها
2- و ايضا فى اختيار تحتها معناه ur first display و يوجد به كذا اختيار منهم peg=pci express فاخترته
3-انا فعلا كنت منزل كذا تعريف و اعتقد ان ده كان ليه التاثير الاكبر فى المشكلة فرمت و نزلت windows جديد و نزلت التعريف الى حاى مع الsaphire و هو ver9.4 16-3-2009 و اللى عالنت ver9.9 16-8-2009 و ده معناه الsaphire driver يعتبر جيد جدا ولا يوجد فارق ملحوظ لدرجت انى اشك انه افضل لانه بحتوى على اى خصائص خاصة بهذا الكارت بالتحديد و ايضا لانه بعد التعريف يكتب hd4670 و لكن اللى من النت ver9.9 بيكتب hd4600 series
و النتيجة:
الحمد لله الكارت اشتغل بدمن اى مشاكل و ظهرت مزاياه و كفائته العالية فى الشغل و بملاحظة الحرارة تحت التحميل و اللعب كانت 58-59 و مش عارف هوه ده كويس و الطبيعى ولا لآ
و اخيرا و بالتاكيد شكرا للجميع على اهتماهم و لانهم فتحوا تفكيرى فى هذه الحلول حتى توصلت للحل بطريقة ما شكرا لكم