السلام عليكم ورحمه الله

طبعا الناس داخله فاكره ان الكسر هيكون خارق يعني مش اقل من 4 جيجا مثلا بس للاسف الكسر من 2.6 الي 3.0 بس
مش علشان البريسيسور مش قابل كسر زياده لا لكن علشان الكسر ثابت جدا وبفولت قليل جدا وبدرجات حرارة مقبوله لكن انا اصلا كنت كاسره لحد 4.2 بس في اختبار البريم95 طبعا درجات الحرارة بتعدي ال70 درجه في اقل من 30 ثانيه يعني بالعربي المشتت مش مناسب لكسر عالي بالبريسيسور ده الكور سيفن طبعا لكن مع الكور تو كواد بيعمل احلي شغل طبعا في ناس هتقول ليه معملتش اوفركلوك للبريسيسور لحد 3.6 او 3.8 وهيكون معاك كويس انا حاولت وكله تمام بس تردد الرامات من 1600 بينزل لحد 1300 او 1400 بالكتير وبالنسبالي انا بهتم بتردد الرامات اكتر من البريسيسور يعني بالنسبالي في حالة كسر المعالج بتاعي علي الرامات ال1600 يا اما 3 او4او4.2 او 4.3 جيجا

المشتت المستخدم طبعا
الفينداتا2 هتقولوا ازاي مركبه علي الكور سيفن هقولوكوا ليا طريقي وانا بصراحه ناوي اعمل موضوع وابين فيه بالصور ازاي ركبته بس كل يوم اقول ياعم السوكيت بتاع الكور سيفن هينزل النهارده او بكره بالكتير لكن وعد لو منزلش في خلال يومين او تلاته بالكتير هاوضح طريقة تكون سهله باذن الله لتركيبه في سوكيت الكور اي سيفن

طبعا مواصفات جهازي زي اللي في التوقيع
اعدادات الكسر
التردد 3 جيجا
الفولت الخاص بالبريسيسور 1.0500 من البيوس طبعا
طبعا انا مش مفعل خاصية التربو لانها مش داخله دماغي ومفعل خاصية HD
بالنسبة لاعدادت الكسر الي 4.2
الفولت الخاص بالمعالج من البيوس 1.425
خاصية التربو مش مفعله لكن خاصية ال HD مفعله
انا هارفق في الموضوع صورة للاوفركلوك لحد 3 جيجا