صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 27 من 27

الموضوع: هل شهادات CISCO تغني عن الدراسة الجامعية

عضوية جديدة

رد: هل شهادات CISCO تغني عن الدراسة الجامعية

يا اخى
    انا خريخ نظم معلومات و اقول لك انه عندما تكون لديك شهادة جامعية فى مجال الحاسب الالى فانك سوف تكون لديك فكرة شاملة عن الحاسب ,بمعنى انك عندما تدرس سيسكو مثلا اثناء ذلك ستقابل مصطلحات و كلمات عن الحاسب قد تحتاج الى فترة ودراسة كتب اخرى لكى تفهمها اذا لم تكن دراستك الجامعية عن الحاسب. لذلك انصحك بدراسة دبلوم لمدة سنتين فى احد تخصصات احتى تفهم الحاسب جيدا.

عضو الصورة الرمزية alfeel2000

للاسف نحن بالوطن العربي لا نقتنع بالشهادات التخصصيه المنفرده عكس الدول الاخرى ففي الخارج مثلا يطلبون المجال + الخبره
    والتركيز على الشهادات الادبيه فقط !!!!
    بس نصيحه حاول انك تكمل الجامعه لانها تفتح الدماغ وتنشط الخلايا وبعد كده تخصص
    انا لدي صديق فى السويد لم يكمل الجامعه ومعاه شهادات دوليه فقط وهو الان ماشاء الله عليه فى الشركه اللي يشتغل فيها
    اما اذا كان فى الوطن العربي كان سوف يعاني اشد المعاناه

عضوية جديدة

يا اخي انا عندي شهادة هندسة حاسب والشهادة هذي ما راح تفيدك في الحصول على معلومات عن مصطلحات سسكو ولن تفيدك بشكل كبير عن الحاسب
    تبي نصيحتي ادرس شهادات سسكو في معهد تدريبي كويس وما راح تعاني من الصعوبات لان الانستركتر راح يشرح لك كل شي
    اما من ناحية مجال العمل سدقني في ناس تطلب شهادة دبلوم حاسب او ثانوية بس يطلبوا شهادات مثل ccnp ccsp ccvp واحيانا ccie
    لكن فوق هذا كله يطلبوا الخبره
    الخبرة فوق كل شي
    لاسسكو ولا بكلاريوس
    انت اشتغل واكسب لك خبرة وادرس شهادات سسكو وناجح انشاء الله
    اشتغل حتى مجانا

عضو الصورة الرمزية hammooneel

انا راييي مهندس الاتصالات ال certified طبعاااااااا الافضل بدون منازع لان معاه اساسيات وفاهم شغله كويس ويش تفيد الخبرة والشهادات كلها اذا ما كنتش معاك اساسياااات العلم
    طبعااا اللي متاسس صح هيبدع ويحل اي مشكلة تقابله ولو كانت غير تقليدية

ان غزة .. وان جرحت فهي لن تموت

وان الأمة الاسلامية
    .. وان ضعفت فهي لن تستسلم

وهل بعد الليل البهيم
    .. الا فجر منير

عضو برونزي الصورة الرمزية one-zero

الرد المثالي كان من الاخ CEH فهو الاكثر منطقيه
    [CENTER][SIZE=4]{[COLOR=red]وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ[/COLOR]}[/SIZE][SIZE=4]…[/SIZE][SIZE=6][SIZE=4](الأنفال:30)
    [URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"]للتواصل معي عبر الفيس بوك اضغط هنا
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/watch?v=37LoZWjv1HE&feature=player_profilepage"][/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/yasserauda/215036411882800"] صفحتي الخاصه على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.facebook.com/pages/Mentored-Learning-New-Horizons-Dubai/234720379925819"]صفحة التعليم الارشادي على الفيس بوك
    [/URL][URL="https://www.youtube.com/user/yasserramzyauda"]قناتي على اليوتيوب
    [/URL][/SIZE][/SIZE][SIZE=3][URL="https://yasserauda.blogspot.com/"]مدونتي الخاصه[/URL][/SIZE][/CENTER]

إداري سابق الصورة الرمزية TeT_TaT

Wink رد: هل شهادات CISCO تغني عن الدراسة الجامعية

اخي الدراسه التخصصه في الهندسه او العلوم تحتوي على الكثي من المعلومات
    كمثال انا خريج هندسه كهربائية , درست كهرباء , إلكترونيات , إداره , اقتصاد , دين
    وبرمجه , وبرمجيات هندسيه .

هذه كلها كفيله بتخريج شخص ذو قدره ومهاره فنية عالية في حل وإستنتاج الحلول
    إصلاح المشاكل بشكل عام .

الدراسات التخصصه مهمه ولكن لا ادري كيف ستفهم اصول برتوكول الانترنت IP
    اذا لم تكن قد درست الــ Logic اما ان تضطر الى دراسته او تتجاهل هذا الامر
    عندما اقول لك تردد وإشارات و SS7 لا اتوقع انك ستفهمها ابداً , عندما اتكلم عن
    تقنيات جديده وباحجام صغيره هنا يبرز دور الهندسه مع الإقتصاد .

الشهاده الجامعه سلاح قوي ويفضل ان تكون في العلوم او في الهندسه
    ولكن ميولك هي التي تحدد , واذا كنت بكالورويس تربية لا ادري كيف ستتخصص في سيسكو ؟
    فانت بعيد عنها اشد البعد

بصراحه بالنسبه لي انا اقووولك ادرس سيسكووو على طوووول لان الشهاده الجامعيه بتاااخذ منك وقت
    وصدقني الارزاق على الله انا اعرف ناس يشتغلوون في الهندسه ولا عندهم شهااادات هندسه بس اهم شي الخبره بس المشكله لو اشتغلت في اماااكن حكوميه يطلبووون منك شهادة البكالوريوووووس وهذا والله اعلم
    الأرزاق بيد الله ولكن الأسباب

وبعدين كيف مهندس ما درس هندسه ؟ مستحيل مستحيل
    واتحدى اي شخص يثبت هذا و يمكن انتم تسموه مهندس
    زي ما نسمي الي يصلح الثلاجات مهندس , والي يفرمت
    الكمبيوتر مهندس , اما مهندس كهرباء , اتصالات , ميكانيكا

اسمحلي
    [SIZE="4"][B][FONT="Arial Narrow"]
    [CENTER][COLOR="DarkGreen"]على آثارك يازمن نسير انا وخطاي, فهل سامضي انا وتبقى خطاي , ام سنذهب معاً [/COLOR][/CENTER][/FONT][/B][/SIZE]

عضو

اخى الكريم انا خريج معهد فنى صناعى ميكانيكا السيارات
    وحاصل على A+ n+ ودورة , mcse2003
    وماسك الشبكات فى شركة فى السادس من اكتوبر والحمد لله وحدى وهى مكونة من 30 جهاز وسيرفر
    من وقت الى التانى واجهتنى نفس المشكلة مش عشان الوظيفة بس عشان اللى حوليك يستغربول لقدرتى وخبرتى وعملى فى هذ المجال وبفكر ادخل اداب انجليزى عشان الشهادة الجامعية وسنى 31 سنة
    بس صدقنى الارزاق بيد الله الحكومة فقط محتاجة شهادة عالية وفة ظل الخصخة فى مصر اصبح ليس لدى شبىء وبقوى فسى فى الانجليزى وخليها على الله وصلى استحارة

عضو

الاثنين معاً وربنا يوفقك
    " ومن يبتغ غير الاسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الاخرة من الخاسرين "
    -------------------------
    اللهم انقذ ثورة مصر من مكر الماكرين

عضو

أخي الحبيب دراسة سيسكو تغني عن الشهادة الجامعية من حيث المحتوى فأنت لن تدرس في الجامعة الا مادة شبكات وتكون قشور
    أما الدراسة الجامعية فهي تعرفك على اكثر من تخصص في الحاسب ( داتابيز , برمجة..الخ) + ان الاهم ان انتا لو معاك سيسكو او غيرها وممعكش شهادة جامعية مش هتقدر تشتغل في شركة كبيرة او متخصصة
    والأرزاق بيد الله أولا واخيرا

عضو

انا بدرس شهادة ccna وهكمل مشوار سيسكو وخريج كلية حقوق وبدرس ايلتس عشان ان شا الله بهاجر كندا صدقني الدول العربية دي فاشلة كمل دراستك وهاجر وهناك ادرس هندسة

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاني اسلام مشاهدة المشاركة
    انا بدرس شهادة ccna وهكمل مشوار سيسكو وخريج كلية حقوق وبدرس ايلتس عشان ان شا الله بهاجر كندا صدقني الدول العربية دي فاشلة كمل دراستك وهاجر وهناك ادرس هندسة
    وربنا انت دكر يابنى وجبت من الاخر :D

عضوية جديدة

بصوا من الاخر انا بكالريوس هندسه اتصالات انا لسه خريج السنه دي بس سمعت من تجربه ناس كتير كلهم بيجمعوا ان مافيش شغل من غير كورسات وان كان قليل جدا لان الاغلب بيعتمد علي الوسايط من الكورسان نعمل ايه بقا في تخلف وفجور العرب والشركات العربيه بتعمل فيك ما بدالها لان كافيش قوانين بتحمي المواطن الموظف ده في مصر وكتير من دول العربيه حسب ماسمعت من جزائرين وسوريين الخ الخ انا رايي ان المهندس اللي مابطورشي نفسه ياعني علي الاقل سنويا كورس او اتنين مش هايلاقي شغل خالص انما لو اخد كل سنه كورسين تلاته مع شغلك تبقا انت كده تمام وباذن الله هاتلاقي شغل وانا مع الاخ هاني فعلا كل الدول العربيه فاشله بص من الاخر اللي عنده القدره انه يهاجر من مصر او الدول العربيه يبقا كده ماشي صح ده رأي الشخصي من تجارب كتير يكفي اني اقولك ان مصر فيها بتخرج من كليه هندسه ضايع وتبتدي من اول وجديد كورسات وكده وفي خلال مابتخلص كورساتك في خلال سنه او 9 اشهر بتكون نسيت كتير من اللي دارسته فالكليه الا الاساسيات وللعلم بس عن تجارب شخصيه الشركات اللي بتطلب كورسات مابتسئلكش كتير في دراستك في هندسه واللي انتا فاهمه من مواد هندسه لانها كلها مش مستخدمه عمليا هي بتسألك في كورساتك بس للاسف حتي لو انت عبقري برده هاتحتاج واسطه في مصر وكتير من دول العربيه عشان كده انا موافق 100% ان الواحد يسيب المستنقع القذر اللي اسمه الدول العربيه ويسافر بره

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2