صفحة 11 من 16 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 الأخيرةالأخيرة
النتائج 151 إلى 165 من 227

الموضوع: مراجعتي للسماعات الجباره Creative Inspire T6200

عضو

رد: مراجعتي للسماعات الجباره Creative Inspire T6200

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almotayam2002 مشاهدة المشاركة
    وليه اصلا يا تيتو؟؟
    مايقفل الكمبيوتر خالص ويسيب الصب شغال
    ويقوم قافل المشترك بتاع الكهرباء خالص

زي مابعمل انا كده

كده حيفصل اي كهرباء عن الجهاز خالص
    وأأمن للجهاز كله.

وصب تايجر استحاله تقارنه بالكرييتيف بتاعنا
    صحيح حلو لكن مش قوي برضه.

هههههههههههه :D ما انا كان قصدي كدا يشيل فيشه المشترك مش فيشه السماعات يا نهار ابيض لو كان

فهمني غلط ( اكيد مش هاقصد كل مره يشيل فيشه السماعه ما اقوله يتكهرب احسن هههههه ) انا قصدي

فيشه المشترك يعني الجهاز كله يبقي من غير باور عشان كدا قولتله يبقي ما فيش مصدر كهرباء لاي حاجه

ميرسي للتوضيح اكتر يا صديقي وطبعا كريتف بتاعتنا احلي :ah4:

وفرحان اني شوفتك تاني صباح الفل تحياتي يا حبيبي

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

السلام عليكم

أنا ليا عند حضراتكم استفسار مهم جدا و أرجو سرعه الرد لان العرض بتاع أ/طارق قرب يخلص --من هوا الأفضل من دول:

CREATIVE SOUND BLASTER X-FI Xtreme Gamer 7.1ب 325

أو

Creative X-Fi Xtreme Audio ب400

[CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL-MARIACHY مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

أنا ليا عند حضراتكم استفسار مهم جدا و أرجو سرعه الرد لان العرض بتاع أ/طارق قرب يخلص --من هوا الأفضل من دول:

CREATIVE SOUND BLASTER X-FI Xtreme Gamer 7.1ب 325

أو

Creative X-Fi Xtreme Audio ب400

Gamer بتاع طارق احسن من التاني بكتير ابعد خالص عن Creative Xfi Music دا اقل نوع في ال X-Fi وتقارير كتيره
    بتقول انه اصلا ما بيتعملش بشريحه X-Fi شريحه معدله كدا من ال Audigy

انما Gamer اطمن دا فيه شريحه X-Fi و توصيل Opitcal و Ram 2 Mega كمان :D

وانا جبت من طارق وسدأني ما شاء الله الكارت اصلا كانه جديد جدا لما هتشوفه هتعرف انا قصدي ايه

ربنا يباركلك وهات منه وان شاء الله خير انا جبت بعد ما حوالي اكتر من 10 اعضاء اشتروا وشكروا فيه

ولما جبته حمدت ربنا و طارق شخصيه محترمه والصراحه الكارت حلو فعلا :ah4: ( ما شاء الله )

مبروك مقدما وتحياتي وارجو ان اكون قد افدتك

عضو برونزي الصورة الرمزية EL-MARIACHY

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tetto12345 مشاهدة المشاركة

Gamer بتاع طارق احسن من التاني بكتير ابعد خالص عن Creative Xfi Music دا اقل نوع في ال X-Fi وتقارير كتيره
    بتقول انه اصلا ما بيتعملش بشريحه X-Fi شريحه معدله كدا من ال Audigy

انما Gamer اطمن دا فيه شريحه X-Fi و توصيل Opitcal و Ram 2 Mega كمان :D

وانا جبت من طارق وسدأني ما شاء الله الكارت اصلا كانه جديد جدا لما هتشوفه هتعرف انا قصدي ايه

ربنا يباركلك وهات منه وان شاء الله خير انا جبت بعد ما حوالي اكتر من 10 اعضاء اشتروا وشكروا فيه

ولما جبته حمدت ربنا و طارق شخصيه محترمه والصراحه الكارت حلو فعلا :ah4: ( ما شاء الله )

مبروك مقدما وتحياتي وارجو ان اكون قد افدتك

شكرا على الرد-- أنا ليا طلب صغير عند حضرتك أصل كل المواضيع و المناقاشات اللى حضرتك بتكتبها بتبقى مهمه و بكون عايز أقرأها بس أنا بقيت مكبر الصفحه على الأخر و برده مش عارف أشوف كلام حضرتك فلو سمحت ابقى كبر الخط شويه صوغنانين:D

شكرا
    [CENTER][FONT=lucida sans unicode][SIZE=4][B][COLOR=#B22222]>>> كرسى الأعتراف <<<[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    [/CENTER]
    [CENTER][FONT=franklin gothic medium][B][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=254978"][COLOR=#008000]الموضوع الموحد للإستفسارات البسيطة للأعضاء حول البطاقات الرسومية.[/COLOR][/URL][/SIZE][/B][/FONT]
    [/CENTER] [CENTER][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic] -----------------------------------[/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"]
    [/URL][/SIZE][/FONT][/B][I][B][FONT=book antiqua][SIZE=3][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256185"][COLOR=#0000ff]Acer 27 3D vision ready + Nvidia 3D [/COLOR][COLOR=#008000]wireless[/COLOR][COLOR=#0000FF] & [/COLOR][COLOR=#008000]wired[/COLOR][COLOR=#0000FF] glasses + GTX 570 TWIN FROZR II[/COLOR][/URL][/SIZE][/FONT][/B][/I]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][FONT=verdana][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=253989"][COLOR=#0000ff][SIZE=2]Thermal-take Challenger Ultimate gaming keyboard >> REVIEW[/SIZE][/COLOR][/URL][/B][/FONT]

[/CENTER]
    [CENTER][COLOR=#4b0082][SIZE=3][B][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=251564"]ASUS XONAR DX unboxing and small review[/URL][/B][/SIZE][/COLOR][COLOR=#ff0000][SIZE=3][B][FONT=century gothic]
    [/FONT][/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][CENTER][SIZE=3][COLOR=#2f4f4f][FONT=times new roman]-----------------------[/FONT][/COLOR][/SIZE][FONT=Palatino Linotype][SIZE=3][B][COLOR=Blue][I]
    ربي اسقي أمي الفرح دون اكتفاء - فإني احبها فلا تريني فيها بأسا يبكيني[/I][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
    --------
    [/CENTER] [CENTER][FONT=Times New Roman][B][COLOR=Black][I][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=176384"][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]طرائف و فكاهات مضحكه:D[/COLOR][/SIZE][/URL][/I][/COLOR][/B][/FONT]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL-MARIACHY مشاهدة المشاركة
    شكرا على الرد-- أنا ليا طلب صغير عند حضرتك أصل كل المواضيع و المناقاشات اللى حضرتك بتكتبها بتبقى مهمه و بكون عايز أقرأها بس أنا بقيت مكبر الصفحه على الأخر و برده مش عارف أشوف كلام حضرتك فلو سمحت ابقى كبر الخط شويه صوغنانين:D

شكرا

حاضر انا اسف علي الخط بس انا كنت مكبر خط Mozilla Firefox عشان كدا كنت مقتنع ان النااس كلها زيي

اعذرني وميرسي ليك يا صديقي

تحياتي

عضو فضي الصورة الرمزية zaraki-zzz

مبروك عليك السماعات ولازم نعيش التجربة هذي في يوم من الايام

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

تم شراء هذه السماعات الرائعة T6200 وبانتظار وصول بطاقة X-Fi Titanium من الخارج .

الحقيقة أعتقد هذه السماعات مناسبة لأغلبية المستخدمين خاصة في المساحات الصغيرة للغرف وبعد تجربة السماعات على بعض الملفات الصوتية و أفلام البلو راي مدهشة ومع أعلى صوت وعلى الكرت المدمج وجيدة بالألعاب وستكون أفضل وأروع مع البطاقة الجديدة ان شاء الله .

وعندي شوية أسئلة :

1- هل يجب أن تبقى خاصية UPMIX مفعلة طوال الوقت حتى مع أفلام البلو راي لأنه بدونها أفلام البلوراي لا تعمل الا على سماعتين وهي أكيد تدعم نظام 5.1 ؟

2- بالنسبة للزر الموجود خلف الصب ووفر Speaker Placement يربط بين السماعات الأمامية والخلفية ولكن متى أحتاج لتغيير وضعيته ؟

3- قرأت المانيول ولاحظت ان كرروت X-Fi محتاجة وصلة خاصة , يعني المخرجين اليمين واليسار للكرت ويتم توصيلهم على الكيبل الأخضر الي جاي من الصب ووفر فهل الوصلة موجودة مع الكرت نفسه ولا يتم شرائها لوحدها ؟

وألف مبرووك للأخ بلوتونيوم وكل الناس الي اشترت هذه السماعات

:)

والله زمـــان

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

استأذن الأستاذ بلوتونيوم فأنى اسأل العضو تيتو كام سؤال

-------------------------------------------------------------

اذيك يا تيتو و اخبارك ايه ؟؟؟؟؟

انا قرأت كام رد ليك كده و اتلخبط جامد اوى :D

السماعات الـ T6200 مفيهاش دولبى ولا DTS ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و ايه المشاكل اللى بتتكلم عنها بين الصب و الكهربا دى ؟؟؟ مع العلم انى مبفصلش الكهربا عن الجهاز بعد الغلق

بسيبه بعد الـ SHUT DOWN

الكارت اكس فاى تيتانيوم فيه dolby-dts decoder ؟؟؟ وللا ايه ؟؟؟؟

سمعتكم بتتكلمو عن ريموت للسماعات هى الـ T6200 ليها ريموت ؟؟؟ وللا الكنترولر السلكى العادى ده ؟؟

وللا هو فعلا ريموت لا سلكى زى بتاع التليفيزيون ؟؟؟؟

انا كنت عايز السماعات الـ T6200 عشان كل افلامى بلوراى و نفسى اسمع صوت محيطى فى الافلام و الالعاب

طبعا هجيب ان شاء الله كارت كرييتف " يا تيتانيوم يا الجيمر بتاع استاذ طارق "

مستنى ردك عليا الله يخليك
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة
    تم شراء هذه السماعات الرائعة T6200 وبانتظار وصول بطاقة X-Fi Titanium من الخارج .

الحقيقة أعتقد هذه السماعات مناسبة لأغلبية المستخدمين خاصة في المساحات الصغيرة للغرف وبعد تجربة السماعات على بعض الملفات الصوتية و أفلام البلو راي مدهشة ومع أعلى صوت وعلى الكرت المدمج وجيدة بالألعاب وستكون أفضل وأروع مع البطاقة الجديدة ان شاء الله .

وعندي شوية أسئلة :

هل يجب أن تبقى خاصية UPMIX مفعلة طوال الوقت حتى مع أفلام البلو راي لأنه بدونها أفلام البلوراي لا تعمل الا على سماعتين وهي أكيد تدعم نظام 5.1 ؟

وبالنسبة للزر الموجود خلف الصب ووفر Speaker Placement يربط بين السماعات الأمامية والخلفية ولكن متى أحتاج لتغيير وضعيته ؟

وألف مبرووك للأخ بلوتونيوم
    الف مبروك على السماعات استاذ ايوبى
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

عضو الصورة الرمزية almotayam2002

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alayoubi مشاهدة المشاركة

وعندي شوية أسئلة :

1- هل يجب أن تبقى خاصية UPMIX مفعلة طوال الوقت حتى مع أفلام البلو راي لأنه بدونها أفلام البلوراي لا تعمل الا على سماعتين وهي أكيد تدعم نظام 5.1 ؟

2- بالنسبة للزر الموجود خلف الصب ووفر Speaker Placement يربط بين السماعات الأمامية والخلفية ولكن متى أحتاج لتغيير وضعيته ؟

3- قرأت المانيول ولاحظت ان كرروت X-Fi محتاجة وصلة خاصة , يعني المخرجين اليمين واليسار للكرت ويتم توصيلهم على الكيبل الأخضر الي جاي من الصب ووفر فهل الوصلة موجودة مع الكرت نفسه ولا يتم شرائها لوحدها ؟

وألف مبرووك للأخ بلوتونيوم وكل الناس الي اشترت هذه السماعات
    الف مبروك يا ايوبي على السماعات
    ويار تكون عجبتك زيننا كده
    بص يا صديقي
    خاصيه upmix دي تقفلها لما تكون موزع السماعات في غررفه كبيره
    او واضعها على رفوف وستاندات فهنا دي تخليلك الصوت محيطي
    وبعد ماتقفلها تشغل زرار خلف الصب 5-1 عادي

انما لما تكون مش موزعها وحاططهم فوق بعض يبقه شغل الاب ميكس لان السماعه هنا حتديلك صوت محيطي تخيلي كانك موزعها
    تكون مشغل الاب ميكس وتخلي الزرار اللي ورا 5-1 شوك
    هنا بقه كانك موزع السماعات لان الصوت حيتوزع .
    2/ جاوبتك عليه.
    3/ مقدرش افيدك في اللي مفهمش فيه
    شوف تيتو واكيد حيجاوبك لأنه عنده الكارت ده .

يارب اكون افدتك

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

شكرا أخي almotayam2002 عالرد والله يبارك فيك وبأخونا FM88 :D

فعلا يبدو اني مكنتش منتبه للوضعيات الخاصة بالسماعات الخلفية والشرح الي عليها في المانيول , وعلى فكرة الوضع الآن أفضل بعد أن قمت بتعديلها لأن حاليا عندي السماعات فوق بعض ومع ذلك أخي المتيم السماعات الخلفية والسماعة الوسطى لا تعمل الا عند تفعيل خاصية الـ UPMIX يعني بجميع الحالات وبغض النظر عن وضعية السماعات الخلفية لازم نفعل الـ UPMIX .

اذا سأعكس السؤال الآن: متى لا نفعل الخاصية UPMIX ؟ وماذا سنستفيد من ذلك ؟ وهل الأفضل انها تكون متفعلة بجميع الحالات ؟

وبانتظار أخي tetto12345 للرد على الجزئية الثالثة من الأسئلة ان شاء الله .

عضو فضي الصورة الرمزية zero_cold00

UPMIX تفعل للملفات التى تحتوى على قناتيت صوتيتين فقط لكى توزع الصوت على السماعات الاخرى.
    اما لو ملف الصوت يحتوى على 5 قنوات مثلا شيخرج الصوت من السماعات بدون تفعيل الخاصيه. بفرض صحه التوصيلات والاعدادات

عضو الصورة الرمزية AlaaGhost

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zero_cold00 مشاهدة المشاركة
    UPMIX تفعل للملفات التى تحتوى على قناتيت صوتيتين فقط لكى توزع الصوت على السماعات الاخرى.
    اما لو ملف الصوت يحتوى على 5 قنوات مثلا سيخرج الصوت من السماعات بدون تفعيل الخاصيه. بفرض صحه التوصيلات والاعدادات
    يعنى الواحد اول ما يشترى السماعات من الأفضل تفعيل الخاصية عشان الأفلام اللى بتشتغل على قناتين صوتين فقط ،،، و اقفل الخاصية لما اجى اشغل فيلم بلوراى لأنه معد اساساً انه يشتغل على كل السماعات

ولا من الأفضل انى افعلها مرة واحدة فقط فى البداية ولا اقوم بقفلها حتى فى الأفلام البلوراى و اللى مش هاتكون محتاجة الخاصية دى
    لأنى انا سمعت ان زراير الريموت بتبوظ مع الأستعمال الكتير بعد فترة فأنا عايز لما اشتريها اظبطها على حاجة واحدة بس

عضو فضي الصورة الرمزية zero_cold00

ممكن تجرب وتشوف ايه الوضع اللى هيريحك.
    وممكن تفعل الخاصيه دى من برنامج كارت الصوت.لو عندك realtek الخاصيه هيكون اسمها speaker fill
    لو عندك creative الخاصيه هيكون اسمها cmss

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zero_cold00 مشاهدة المشاركة
    UPMIX
    اما لو ملف الصوت يحتوى على 5 قنوات مثلا سيخرج الصوت من السماعات بدون تفعيل الخاصيه. بفرض صحه التوصيلات والاعدادات
    للأسف هذا لا يحدث , لأنه حتى مع افلام البلو راي يجب تفعيل الخاصية , طبعا أنا جربت هذا الكلام وتأكدت منه .

ياريت حد يوضح ما السبب بذلك ؟؟ لأنه مثل ما قلت مع أفلام البلو راي والملفات الصوتية الداعمة 5.1 المفروض انها تشتغل بدون تفعيل الخاصية UPMIX .

صفحة 11 من 16 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 الأخيرةالأخيرة