صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 58

الموضوع: واخيراً كسرت سرعه معالجي الى 4003.6 Mhz .

عضو بلاتيني الصورة الرمزية Stone

رد: 4003.6 Mhz واخيرااااااااااااااا كسرت سرعه معالجي

لا باس انه المعالج ثابت مع استخدامك ...

الف مبروك السرعه الجديده

YouTube : intel 2600k with Noctua NH-D14

Case
    : Cooler Master High Air Flow 932 (Painted) || Display : ASUS VE276Q Black 27 inchs || Sound Card : Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty
    Headphones : ATH-AD700 || Mouse : Logitech G9 Laser || Mouse pad : Steelseries Fnatic || Keyboard : Logitech G15 || CPU Cooler : Noctua NH-D14

عضو برونزي

اخي العزيز الف مبروك الكسر الجديد بجد انا مبسوط ليك جدا(لاني فلسطيني زيك)

علي العموم يااخي لازم تشوف ثبات البريسيسور علي الكسر علشان يكون اداء البريسيسور كامل بكل طاقته واستخدم برنامج بريم95 لانه ممتاز وعن تجربة شخصية مش عارف انت متعقد منه ليه علي العوم جربه لحد 5 دقايق كفاية جدا لو فضل شغال 5 دقايق من غير اي اخطاء يبقي البريسيسور ثابت باذن الله

ولو عاوز توصل الي 4.3
    هترفع التردد الي 4.3
    وهتخلي الفولت بتاع البريسيسور علي 1.38 وهتلاقي البريسيسور ثابت جدا واداء اعلي من 4
    ومبروك لتاني مرة
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Raja'e

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Dark Side مشاهدة المشاركة
    لازم تجرب ضغط المعالج للتأكد من خلوه من المشاكل:ah49:
    لأن الألعاب لا تضغط على المعالج لمدة طويلة كما يفعل البرنامج
    و برنامجOCCT لا يطحن المعالج شوف بنفسك الصورة
    :D:D.
    ههههههههههههههههههههههههههههه الحمد لله اني ما شغلته بعد

ده تكسير يا مان :comp21:

ألاول في العالم العربي
    |||||||||||||||

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Stone مشاهدة المشاركة
    لا باس انه المعالج ثابت مع استخدامك ...

الف مبروك السرعه الجديده
    يبارك بعمرك اخي الكريم

اها هادا كان اهما شي بالموضوع انها المشاكل اختفت والحمد لله ومع تردد اكبر

ألاول في العالم العربي
    |||||||||||||||

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكسمان مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز الف مبروك الكسر الجديد بجد انا مبسوط ليك جدا(لاني فلسطيني زيك)

علي العموم يااخي لازم تشوف ثبات البريسيسور علي الكسر علشان يكون اداء البريسيسور كامل بكل طاقته واستخدم برنامج بريم95 لانه ممتاز وعن تجربة شخصية مش عارف انت متعقد منه ليه علي العوم جربه لحد 5 دقايق كفاية جدا لو فضل شغال 5 دقايق من غير اي اخطاء يبقي البريسيسور ثابت باذن الله

ولو عاوز توصل الي 4.3
    هترفع التردد الي 4.3
    وهتخلي الفولت بتاع البريسيسور علي 1.38 وهتلاقي البريسيسور ثابت جدا واداء اعلي من 4
    ومبروك لتاني مرة

الله يخليك يا مان يا فلسطيني

اهاااااااااااا ازا خمس دقايق بسيطه

جماعتنا هنا بيطلبو 4 ساعات على الاقل :ah34:

ألاول في العالم العربي
    |||||||||||||||

عضو برونزي الصورة الرمزية A.D.V.I.L

ربنا يبارك فيك اخوي

يا جماعه فلتونا من برامج الاختبار تلك

اللعب المتواصل لمده 40 دقيقه على كرايسز لا تكفي ؟؟؟؟؟؟؟

وكذلك نصف ساعه على الشفت اعتقد ان مشاكلي السابقه اختفت بقدوم هذا البور سبلاي

وستتم التجربه ان شاء الله
    اخوي صعب اي لعبة تضغط على المعالج اكثر من 80% على ما اظن
    جرب intel burn test ما راح يستغرق اكثر من 5 دقائق !!مرة اثناء محاولتي لتجربة ثبات كسر سرعة
    تم تشغيل prime لمدة 4 ساعات بدون اي مشاكل لكني زهقت وجربت intel burn test وخلال نص دقيقة
    طفى الجهااز .

عضو الصورة الرمزية coolzizo

Talking رد: 4003.6 Mhz واخيرااااااااااااااا كسرت سرعه معالجي

الف مبروك يا اخي على الكسر :ah4:اضغط ببرنامج ايفريست

عضو

لى ملاحظه غريبه هى ان اقصى درجه حراره وصلت لها بعد الضغط هى 72 درجه

مع ان اقصى درجه حراره لل Core 2 Quad Q9550 هى 71.4
    Thermal Specification: 71.4

و الصوره توضح كلامى

لا اله الا الله
    محمد رسول الله

نسخه اصليه من ويندوز7 على رابط واحد مباشر
    https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=142227

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.D.V.I.L مشاهدة المشاركة
    اخوي صعب اي لعبة تضغط على المعالج اكثر من 80% على ما اظن
    جرب intel burn test ما راح يستغرق اكثر من 5 دقائق !!مرة اثناء محاولتي لتجربة ثبات كسر سرعة
    تم تشغيل prime لمدة 4 ساعات بدون اي مشاكل لكني زهقت وجربت intel burn test وخلال نص دقيقة
    طفى الجهااز .
    اخي الكريم بالنسبة للضغط علي الجهاز احب اصحح ليك معلومه

انك مهما شغلت علي الجهاز العاب وافلام وجيرافيك وكل الاستخدامات الموجوده دلوقتي واللي هتظهر كتطبيقات بنقوم احنا بيها في استخدامنا الشخصي مش هنظغط علي المعالج حتي لو 80%

فكرة برامج الضغط انها بتخنق البريسيسور مش بس ضغط يعني اللي بيحصل للمعالج تحت تاثيرها مش هيوصل اي تطبيق احنا بنستخدمه الي نص ضغطه علي البريسيسور

وبالنسبه لبرنامج بريم 95 لو ثبت علي اي جهاز من 5 دقايق الي 10 علي اقصي تقدير بدون اي اخطاء يبقي الجهاز في قمة الثبات اكتر من كده يبقي افتري
    وعن تجربة شخصية ممكن تعمل اوفركلوك للبريسيسور بفولت قليل ويشتغل معاك تحت اي تطبيق احنا بنستخدمه عادي جدا لكن تحت الضغط علي برنامج بريم في اقل من دقيقة الجهاز يرستر يبقي اللي انا عاوز اوصله ليك طالما الجهاز قدر يشغل البرنامج ده 5 دقايق يبقي المعالج ثابت جدا مش محتاج ثبات اكتر من كده
    وعلي فكرة المستخدامين الاجانب اللي احنا ولا حاجه عند قدرتهم علي عمل الاوفركلوك اغلبهم بيكتفي بقياس ثبات البريسيسور بتشغيل برنامج 3DMark06 لو البريسيسور تخطي البرنامج بدون اي مشاكل بيكتفي بثابته
    مش يقعد يجرب بريم 95 5 ساعات وانتل بورن الي ساعه والافلام دي اللي احنا بنستخدمها بحكم العاده
    [CENTER][IMG]https://img135.imageshack.us/img135/9082/bannerbh.png[/IMG][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية The Dark Side

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكسمان مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم بالنسبة للضغط علي الجهاز احب اصحح ليك معلومه

انك مهما شغلت علي الجهاز العاب وافلام وجيرافيك وكل الاستخدامات الموجوده دلوقتي واللي هتظهر كتطبيقات بنقوم احنا بيها في استخدامنا الشخصي مش هنظغط علي المعالج حتي لو 80%

فكرة برامج الضغط انها بتخنق البريسيسور مش بس ضغط يعني اللي بيحصل للمعالج تحت تاثيرها مش هيوصل اي تطبيق احنا بنستخدمه الي نص ضغطه علي البريسيسور

وبالنسبه لبرنامج بريم 95 لو ثبت علي اي جهاز من 5 دقايق الي 10 علي اقصي تقدير بدون اي اخطاء يبقي الجهاز في قمة الثبات اكتر من كده يبقي افتري
    وعن تجربة شخصية ممكن تعمل اوفركلوك للبريسيسور بفولت قليل ويشتغل معاك تحت اي تطبيق احنا بنستخدمه عادي جدا لكن تحت الضغط علي برنامج بريم في اقل من دقيقة الجهاز يرستر يبقي اللي انا عاوز اوصله ليك طالما الجهاز قدر يشغل البرنامج ده 5 دقايق يبقي المعالج ثابت جدا مش محتاج ثبات اكتر من كده
    وعلي فكرة المستخدامين الاجانب اللي احنا ولا حاجه عند قدرتهم علي عمل الاوفركلوك اغلبهم بيكتفي بقياس ثبات البريسيسور بتشغيل برنامج 3DMark06 لو البريسيسور تخطي البرنامج بدون اي مشاكل بيكتفي بثابته
    مش يقعد يجرب بريم 95 5 ساعات وانتل بورن الي ساعه والافلام دي اللي احنا بنستخدمها بحكم العاده
    قمت بكسر سرعة معالجي إلى 3800 و هو ثابث على برنامج 3dmarkvantageو لكن أنا متأكد أنه غير ثابت على OCCT/prime95
    إذن ما العمل
    ??

عضو برونزي الصورة الرمزية yazan soft

5 دقائق او 10 لاتكفي نهائيا, وهذا لايعتبر ضغط اذا بخبركم الضغط الصحيح ل prime95 بحدود 12 - 24 ساعه على 24 ساعه يكون الثبات 100% وهناك اخطاء ضهرت مع اشخاص بالمنتدى بعد ضغط 13 ساعه؟

يكفي الضغط لمده ساعتين ببرنامج occt, هذا الاجراء الصحيح من يرفضه هو حر بالنهايه الجهاز جهازه :rolleyes:

بالتوفيق اخوي رجائي تستاهل كل خير
    [CENTER][url=https://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1731522][img]https://valid.canardpc.com/cache/banner/1731522.png[/img][/url][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية abu abdalah

اشكركم اخواني الغالين .. صراحة استفدت من الموضوع كثير فشكرا لك اخي كاتب الموضوع فجهازي مقارب لجهازك عدا الرامات و المشتت فانا اعمل مع المشتت الاصلي , كما اشكر الاخ الغالي يزن و الاخوان الي ردوا على الموضوع و الي استفدت من ردودهم الكثير .

اخي الغالي عندي باور سبلاي جيجا بايت Superb 720 معلومات اكثر عنه و المذربورد nForce 790i Ultra SLI معلومات اكثر عنها فحبيت اكسر سرعة معالجي الى اعلى من 3.8 فهل يفي بالغرض مشتت Volar معلومات اكثر عنه

و اشكرك و اسف جدا على الاطالة

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yazan soft مشاهدة المشاركة
    5 دقائق او 10 لاتكفي نهائيا, وهذا لايعتبر ضغط اذا بخبركم الضغط الصحيح ل prime95 بحدود 12 - 24 ساعه على 24 ساعه يكون الثبات 100% وهناك اخطاء ضهرت مع اشخاص بالمنتدى بعد ضغط 13 ساعه؟

يكفي الضغط لمده ساعتين ببرنامج occt, هذا الاجراء الصحيح من يرفضه هو حر بالنهايه الجهاز جهازه :rolleyes:

بالتوفيق اخوي رجائي تستاهل كل خير
    اخي العزيز
    اللي انا اقصده ان الثبات اللي هيحققه المعالج علي البرنامج لصموده لخمس دقايق يعتبر ثبات مناسب جدا لقيام المعالج بالمهام اليومية للمستخدم العادي واللي فوق العادي بثبات مناسب لان كل التطبيقات المستخدمه من قبل المستخدمين العادين لا تستهلك قوة المعالج بالكامل
    انما لو مستخدم محترف بيضغط علي المعالج بقوة وبستخدم تطبيقات كتيرة في نفس الوقت انا معاك انه لازم يضغط المعالج لساعتين علي الاقل
    لان للوصول لثبات عالي علي البرنامج يتطلب مستخدم محترف جدا في كسر السرعه لتحقيق هذه المعادله لانه يجب التحقق من توافق تردد الرامات مع المعالج والتحقق من الفولتيه المناسبة للمعالج والمذربود والرامات لو كان المعالج كوراي سيفن سيتطلب خبرة عاليه جدا لاحتوائه علي اعدادات كتيرة وفولتيات محددة لكل شئ بداخله يعني هيتطلب ادراك وفهم وخبرة تفوق المستخدم العادي بمراحل

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Dark Side مشاهدة المشاركة
    قمت بكسر سرعة معالجي إلى 3800 و هو ثابث على برنامج 3dmarkvantageو لكن أنا متأكد أنه غير ثابت على OCCT/prime95
    إذن ما العمل
    ??
    ممكن تزود الفولت بتاع المعالج حاجه بسيطه وان شاء الله هيثبت معاك
    ولو علي وضعك الحالي الجهاز شغال تمام معاك علي الالعاب والتطبيقات بدون تهنيق او اعادة تشغيل وتجمد الشاشة اذا خليك علي اعداداتك (من وجهة نظري)
    وانتظر اراء الاخوة الاعضاء

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu abdalah مشاهدة المشاركة
    اشكركم اخواني الغالين .. صراحة استفدت من الموضوع كثير فشكرا لك اخي كاتب الموضوع فجهازي مقارب لجهازك عدا الرامات و المشتت فانا اعمل مع المشتت الاصلي , كما اشكر الاخ الغالي يزن و الاخوان الي ردوا على الموضوع و الي استفدت من ردودهم الكثير .

اخي الغالي عندي باور سبلاي جيجا بايت Superb 720 معلومات اكثر عنه و المذربورد nForce 790i Ultra SLI معلومات اكثر عنها فحبيت اكسر سرعة معالجي الى اعلى من 3.8 فهل يفي بالغرض مشتت Volar معلومات اكثر عنه

و اشكرك و اسف جدا على الاطالة
    اخي العزيز
    ممكن صورة للمعالج ببرنامج cortemp وبرنامج cpuz

علشان نقدر نساعدك باذن الله

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة