السلام عليكم ورحمه الله تعالى

ارجو من سيادتكم الرد على كل نقطه اذكرها عشان انا المفروض اجيب جهازى فى حدود 15 يوم واشكر منتدى عرب هارد وير على كل الاجابات والاستفسارات فعلا منتدى غنى بس ارجوكم اما انكم تفندوا كل الى حقوله وتطمنوا قلبى او انى حروح اجيب انتل واريح دمااااااااااااااااااااااااااغى انا معايه ميزانيه 1750 جنيه كحد اقصى انا نفسيا مهيئ جداااا لشركه ايه ام دى بصراحه حتى المازربوردات الى بتدعم amd بحس انها متطوره اكثرمن انتل مثال الجيجا بايت p43 وبوردات ال amd

انا اسف انى حكتر فى الاسئله بس صدقونى الموضوع ده حيكون مرجع فعلا لاى حد عايز يغير دماغه لamd
لانى زى ناس كتير ماتعرفش شى عن amd فادى تعتبر اسئله اى مواطن جديد فى القصة

1- قصه النواه المعطلة ليه الشركه مش بتنزل النواه دى شغاله طبيعى من غير نسب فشل حتى فى وجود بعض البوردات الى فيها الجسر الشمالى والجنوبى البعض بينجح والبعض لا فيه الى قال انها اما بتكون بايظه من الاساس فالشركه بتنزلها على اساس 3x بدل 4x وهكذا 2x بدل 4x
2- هل فى حاله النجاح لفتح الانويه المعطلة ده ببيشكل ضغط علية لاحظوا انا بتكلم عن فتح الانويه مش رفع سرعات يعنى اشتغل وانا مطمن علية

3- انا من محافظه كفر الشيخ واديت لشركه بعض المواصفات قلى مش لقيهه فى القاهره (( مايعرفوهاش )) او الشركات الى بيتعامل معها على الاقل على اساس اننا متبرمجين على intel مثال
GA-MA785G-UD3H Athlon II X4 620 2.6GHz AMD Phenom II X4 720 Black Edition 2.8GHz

4- توضيح المازر بورد الى بتدعم 140 واط دى عشان انواع معينه من البروسسرات يعنى مستقبلا اللوحات الام السابق ذكرها وقفه عند معالج معين لان اعتقد ان مافهاش ال140 واط ولا 140 واط بتدى قوة ودعم للمعالج الى متركب ايا كان

5- عايز اجمع الجهاز ده وحد يقولى خريطه امشى بيهه لشركه بتبيع المتنجات دى ويريت حد يقولى الاسعار

GA-MA785GPMT-UD2H فيها 128 بيلت ان = كارت 4200hd 1000 ولا دى ايهم افضل واحدث
GA-MA785G-UD3H طبعا رامات ddr2
GA-MA785GT-UD3H رامات dd3

لو فيه مازر بورد افضل بس نفس السعر وكارت شاشه داخلى ويكون ati 1000 حتى لوشركه اخرى؟ بحاول اجيب لوحه ام كويسه عشان اما احاول اغير اغير المعالج لما الظروف تساعد مش اغير الكل وملاحظه انى بضحى بأى قطعه لانى طبعا الى حجيبه مش اعرف ابيعه وادفع فرق زى الانتل

الرامات 2 جيجا dd3 وهل هيه متوفره فى القاهرة لانهم عندنا بقولوا مش موجوده وطبعا المازر بورد عايزه dd3 الى انا ميال ليها رقم واحد

البروسسر كان نفسى phenom 720 بس حيكون غالى علية ممكن حد يقولى معالج مناسب لحد اما اغير فى يوم ولا يتعدى الميزانيه السابق ذكرها

طبعا الهارد 320

فاضل الكيسة
سؤال مهم جدا لاحظت ان الجميع بيأكد على موضوع البور سبلاى
بالعربى كده هنا بيطلعوا باور سبلاى + الكيسة تقريبا اسمه جامبو 150 جنيه انا مش حشترى كارت شاشه خارجىى ححكتفى بال buli in هل ده يشغل البورده + البروسسر + مثلا كارت تلفزيون (( دش ) بأداء طبيعى ولا حيكون هنالك مشاكل ؟ كل اجهزه الانتل الى بيطلعوها بتطلع بالكيس دى واهى شغاله بس عايز اعرف الصح

ملحوظه انا بعشق الالعاب لكن بحب البرامج وبشتغل على برامج التصميم مواقع وفلاش وفوتو شوف افتر ايفكت
ده غير انى فى تجميعه ال amd انى لو فكرت اغير البروسسر حخسره ثمنه تماما بحكم مافيش حد حيكون عايزه لان الكل شغال انتل يعنى الخساره حتكون مضاعفه يعنى ارجو محاوله وضع بروسسر مناسب يعيشنى فتره مناسبة

اسف جدااااااااااااا للاطاله لكن اعذروا شخص يرد ان يخرج من جلباب انتل اول مره

واسف اذا سئلت تانى فى الموضوع لانى كنت فاكر الكتير بس فعلا نسيت

عذرااااا عذرااااااا

والرجاء التوضيح نقطه نقطه وعند ترشيح معالج توضيح هل يمكن فتح نواتة ام لا مع العلم ان جميع البورد السابق ذكرها فيها اعتقد موضع الجسر الشمالىة والجنوبى 710 750

مع التركيز على المازر بورد الاولى

GA-MA785GPMT-UD2H