اولا انا من متابعي المنتدي الرائع دا واستفدت منه كتيييييييييير رغم اني لسه عامل اشتراك حالا بس جزاكم الله كل خير وجعله يارب في ميزان حسناتكم

ثانيا انا مؤمن جدا بان الرزق بيد الله ... "وفي السماء رزقكم وما توعدون "

ادخل ف الموضوع

انا شاب مصري ف سنه 4 تجاره حاليا وعندي 22 سنه ومن فتره انهيت نتورك بلس مش عشان كارير او كده لأ دا لاني كنت بحب الشبكات جدا ف لاقيت الناس بتتكلم عليها ف المنتديات ف نزلتها واتعلمت منها كتييير بس الكلام دا من فتره
دلوقتي انا مقبل علي ظروف صعبه جدا وخاصه جدا عند التخرج بأذن الله ومحتاج اتوظف ضروري طبعا انا كخريج تجاره ممكن جدا اشتغل مع والدي والراتب هكيون كويس بس هكون محاسب وانا بجد بحب مجال الشبكات جدا والكمبيوتر عموما وبتعلمه بسرعه جدا
كل مؤهلاتي حاليا icdl و لغه انجليش الحمد لله تمام ونتورك بلس وبتعامل مع اللينكس كويس جدا زي الويندوز
ف سؤالي لو انا عاوز اول ما اتخرج بعد 7 شهور ان شاء الله الاقي وظيفه بسهوله ويكون راتبها كويس يعني مش اقل من 900 ج كبدايه مع العلم طبعا بان الرزق بيد الله
وانا والله ف نيتي اكمل ف المجال واتعمق اكتر واوصل لاعلي الشهادات بفضل الله بس كل غرضي دلوقتي ادرس شهاده انتو تقولولي عليها بحيث اتخرج واقدر اشتغل بيها وبعد ما الظروف الصعبه اللي عندي دي تنتهي خلال سنه مثلا ان شاء الله اخد راحتي بقي وادخل علي مهلي ف المجال واتعمق فيه ك سكيورتي او ما الي ذلك
في ناس نصحوني بما انك ف مصر ف خد mcse هتلاقي بيها شغل بسهوله
وناس نصحوني ب سيسكو الاول بعدها مايكروسفت ولو ان كده اكتر من 7 شهور
وناس نصحوني ب mcse و redhat بما اني كويس ف اللينكس

ف انا محتاج خبرتكم من ناحيه العمل والمرتبات وكده وصدقوني والله لولا الظروف الي عندي وضيق الوقت كان ممكن ابدأ السلم زي كل الاعضاء هنا بس للاسف مضطر اأجل الخطوه دي للسنه الجايه اذ الظروف اتحسنت

وحد ممكن يقولي طب ما تشتغل السنه دي اي حاجه ولما تحب تدخل شبكات ابقي ادخله صح
هقوله معاك حق بس انا عاوز اضرب عصفورين بحجر يعني اشتغل السنه دي ف مجال بعشقه ومرتب كويس والحاجه التانيه اتعامل مع خبرات كبيره ف الشركه واحط الكلام دا ف السي في هيفرق معايا ادام كخبره

اسف جدا عالاطااله بس انا شرحت كل حاجه بالتفصيل ومستني مساعدتكم

وجزاكم الله كل خيرا